Uusia oppiaineita kouluun?
Minkälaisia uusia oppiaineita kouluihin pitäisi tulla? Mitä kansalaisen olisi hyvä osata?
Kommentit (48)
Suomen kulttuuri, tavat ja lainsäädäntö
Miten huolletaan asuntoa ja taloa.
Liian monelle asujalle on täysin tuntematonta sellaiset itsestäänselvyydet kuten liesituulettimen puhdistus, lattiakaivon tyhjentäminen tai ilmastointiventtiilien puhdistaminen.
Siivous ja ikkunoiden pesukin olisi hyvä osata.
Tyyli- ja pukeutumiskurssi
Sisustusoppi
Värioppi
Otteko te yhtään perehtynyt nykykouluun ja opetussuunnitelmaan vai heitättekö näitä vaan lonkalta muistellen omia vuosikymmenten takaisia kokemuksia? Elämäntaidot, itsesäätely, kansainvälisyys, talousasiat, työelämään tutustuminen, lakiasiat ja yrittäjyyskasvatus on jo osa peruskoulua. Lisäksi ympäristökasvatusta korostetaan. Kaikki hommat tehdään yhteisöllisesti ja esiinnytään hyvin paljon. Uskonnonopetus on jo vuosia ollut tunnustuksetonta, ja siellä nimenomaan käydään läpi eri uskontoja. Käsityö on monimateriaalisuutta, sinne kuuluu jo ohjelmointi ja robotiikka, monissa kouluissa on myös 3D tulostimia. Mikä itseäni huolettaa on se että Suomen kansalaisuus on poistettu opetussuunnitelmasta ja korvattu tuolla kansainvälisyydellä kokonaan, sekä se että kouluissa ei enää opeteta miten korjataan ja kunnostetaan olemassaolevia esineitä tai vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Taloustaidot.
Tätä ehdottomasti! Joku matematiikan jakso voisi olla nimenomaan oman talouden ja raha-asioiden hallintaan liittyvä.
Kansalaistaito on entiseen aikaan oppiaine. Nykyään on yhteiskuntaoppia, mutta ei se ole sama asia. Sitä opettavat yleensä historian opettajat ja yhteiskuntaopin aineenopettajan opinnoissa on kansantaloutta, lakiasiaa ja muuta sellaista, mutta esimerkiksi verotuksen perusteita ei minun käsittääkseni koulussa opeteta. Ei opeteta myöskään raha-asioita, oman talouden budjetointia ja muuta sellaista, joka olisi verrattomasti tärkeämpää kuin kansantalouden käsitteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloustaidot.
Tämä eli miten hoidetaan ja hallitaan raha-asioita.
Myöskin työelämätaitoja: työnhaku (CV:n ja työhakemusten laatiminen), työhaastattelut, miten työpaikalla käyttäydytään jne.
Näitä opiskellaan yläasteella yhteiskuntaopissa
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi enemmän käydä läpi mahdollisia ammatteja ja koulutuksia. Muistan omilta ajoilta miten "vaihtoehdot" oli joko lukio tai lähiamiksen alat, kaikki muut joutui itse etsimään. Minulle valkeni oma ala vasta lukiossa, ja sekin mainittiin vain sivulauseessa.
Tyttöni yläkoulussa käydään kaikki Suomen alat läpi moneen kertaan opossa. Tyttö aina valittaa, kun nuo tunnit on niin tylsiä, koska opo kertaa noita aloja tunnista toiseen. Moni poika kuulemma lintsaa ja koko luokka vihaa opoa🤨
Vierailija kirjoitti:
Otteko te yhtään perehtynyt nykykouluun ja opetussuunnitelmaan vai heitättekö näitä vaan lonkalta muistellen omia vuosikymmenten takaisia kokemuksia? Elämäntaidot, itsesäätely, kansainvälisyys, talousasiat, työelämään tutustuminen, lakiasiat ja yrittäjyyskasvatus on jo osa peruskoulua. Lisäksi ympäristökasvatusta korostetaan. Kaikki hommat tehdään yhteisöllisesti ja esiinnytään hyvin paljon. Uskonnonopetus on jo vuosia ollut tunnustuksetonta, ja siellä nimenomaan käydään läpi eri uskontoja. Käsityö on monimateriaalisuutta, sinne kuuluu jo ohjelmointi ja robotiikka, monissa kouluissa on myös 3D tulostimia.
Juuri näin!!
Aikuisuus ja itsenäinen elämä
elämänvalinnat
vanhemmista irrottautuminen
matkustaminen
ammatinvalinta
elämänarvot ja -tavoitteet
asunnon ostaminen ja vuokraaminen
kodin hoitaminen, sis. lattiakaivon puhdistus, eri huoneiden siivoaminen, lampun asentaminen ym ym ym
ensiapu
miten vältetään onnettomuudet
miten toimitaan onnettomuudessa
tulipalo
muuttaminen
terveydestä huolehtiminen
parisuhteessa eläminen
vanheneminen
kriisinhallinta
elämänvaiheet
hautajaisten järjestäminen
perunkirjoitus
periminen
auton hankkiminen
perheen merkitys
Täällä moni mainuttu asia opiskellaan yläasteella. Luultavasti moni kommentoija miettii vain omaa nuoruuttaan ja sen pohjalta kertoo mitä pitäisi opiskella. Tiesittekö, että opetusohjelma muuttuu kokoajan :)
Vierailija kirjoitti:
Aikuisuus ja itsenäinen elämä
elämänvalinnat
vanhemmista irrottautuminen
matkustaminen
ammatinvalinta
elämänarvot ja -tavoitteet
asunnon ostaminen ja vuokraaminen
kodin hoitaminen, sis. lattiakaivon puhdistus, eri huoneiden siivoaminen, lampun asentaminen ym ym ym
ensiapu
miten vältetään onnettomuudet
miten toimitaan onnettomuudessa
tulipalo
muuttaminen
terveydestä huolehtiminen
parisuhteessa eläminen
vanheneminen
kriisinhallinta
elämänvaiheet
hautajaisten järjestäminen
perunkirjoitus
periminen
auton hankkiminen
perheen merkitys
Kuvailit juuri 8-9lk yhteiskuntaopin ja terveystideon tunnit. Pojallani on ollut kokeita näistä asioista ja elvytysharjoitus
Lukekaa se uusi ops. Siellä on jo nuo.
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa se uusi ops. Siellä on jo nuo.
^^^^ just näin
Mielestäni olen oppinut jo suurimman osan taloudesta ja elämisestä yleensä. Olen siis ysillä. Yh:ssa ja terveystiedossa käydään kaikki onnettomuudet ja raha-asiat läpi perusteellisesti. Myös kaikki työhaastattelut, cv jne käydään todella hyvin läpi. Toki riippuu oppilaasta että jääkö mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni olen oppinut jo suurimman osan taloudesta ja elämisestä yleensä. Olen siis ysillä. Yh:ssa ja terveystiedossa käydään kaikki onnettomuudet ja raha-asiat läpi perusteellisesti. Myös kaikki työhaastattelut, cv jne käydään todella hyvin läpi. Toki riippuu oppilaasta että jääkö mieleen.
Piti vielä lisätä, että myös ammatit käydään tosi hyvin läpi. Ihan porokasvatuksesta arkkitehtiin. Opinto-ohjaaja kertoo myös kaikki Suomen yksiköt missä voi opiskella. Näistä sitten vaan valitsemaan omansa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi enemmän käydä läpi mahdollisia ammatteja ja koulutuksia. Muistan omilta ajoilta miten "vaihtoehdot" oli joko lukio tai lähiamiksen alat, kaikki muut joutui itse etsimään. Minulle valkeni oma ala vasta lukiossa, ja sekin mainittiin vain sivulauseessa.
Tyttöni yläkoulussa käydään kaikki Suomen alat läpi moneen kertaan opossa. Tyttö aina valittaa, kun nuo tunnit on niin tylsiä, koska opo kertaa noita aloja tunnista toiseen. Moni poika kuulemma lintsaa ja koko luokka vihaa opoa🤨
Meillä sama juttu.
Enemmän voisi keskustella jotta aivot aktivoituisivat kokonaisvaltaisemmin.
Kuvailit just yläasteen uskonnontunnit.