Uusia oppiaineita kouluun?
Minkälaisia uusia oppiaineita kouluihin pitäisi tulla? Mitä kansalaisen olisi hyvä osata?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni olen oppinut jo suurimman osan taloudesta ja elämisestä yleensä. Olen siis ysillä. Yh:ssa ja terveystiedossa käydään kaikki onnettomuudet ja raha-asiat läpi perusteellisesti. Myös kaikki työhaastattelut, cv jne käydään todella hyvin läpi. Toki riippuu oppilaasta että jääkö mieleen.
MIssä on tällainen koulu? En ole koskaan kuullutkaan, että normaalissa peruskoulussa olisi tällaista opetettu. Ehkä jossakin erityisamiksessa?
Jonkinlainen hyväntekeväisyysaine, joka kasvattaa lapsista humaaneja ja vastuullisia yhteiskunnan jäseniä. Vieraillaan vanhainkodeissa ja tavataan vammaisia, opetellaan ottamaan asiallinen asenne heitä kohtaan ja kohtelemaan heitä hyvin. Valmistetaan vaatteita tai muita käyttöesineitä keräyksiin. Autetaan kehitysmaita. Harjoitellaan ilmastotekoja ja kerätään roskia. Jaetaan kaduilla vaikka keksejä ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni olen oppinut jo suurimman osan taloudesta ja elämisestä yleensä. Olen siis ysillä. Yh:ssa ja terveystiedossa käydään kaikki onnettomuudet ja raha-asiat läpi perusteellisesti. Myös kaikki työhaastattelut, cv jne käydään todella hyvin läpi. Toki riippuu oppilaasta että jääkö mieleen.
Piti vielä lisätä, että myös ammatit käydään tosi hyvin läpi. Ihan porokasvatuksesta arkkitehtiin. Opinto-ohjaaja kertoo myös kaikki Suomen yksiköt missä voi opiskella. Näistä sitten vaan valitsemaan omansa!
Ei nuori ihminen yleensä osaa päättää alaa vaan sen, minkä tasoiseen työhön haluaa. Jos haluaa ehdottomasti suorittavaan työhön, on turha tarjota akateemisia opintoja ja täysin käytännön hommissa toistaitoiselle lukutoukalla ammattikoulua. Tosin myös jälkimmäisellä voi olla hyvin varteenotettava vaihtoehto kotikylän ammattikoulun kautta yliopistoon, jos ei halua lähteä jo nuorena kauas kotoa opiskelemaan.
Pitäisikö kuitenkin käydä tarkemmin läpi sitä, mitä mikäkin ammatti vaatii ja sitä, millaisia mahdollisuuksia oppilaalla mihinkin ammattiin olisi. Olen kuullut opon sanovan mm. "ei voi saada ajokorttia, kun on epilepsia". Tämähän oli aivan kamala tieto nuorelle pojalle piti olla melkoiset todisteet, ettei tämä pidä paikkaansa. Toinen hölmöys oli se, kun lukioa ehdotettiin oppilaalle, jolla oli kaikista kielistä viitosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIssä on tällainen koulu? En ole koskaan kuullutkaan, että normaalissa peruskoulussa olisi tällaista opetettu. Ehkä jossakin erityisamiksessa?
Minäkin ole yläasteella, kahdeksannella luokalla ja voin vahvistaa tämän pitävän paikkansa. Onnettomuuksia ollaan juuri käymässä ja cvjutut katsottiin nopeasti viime vuonna. Ensi vuonna alkaa yh ja tarkemmin siellä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Jonkinlainen hyväntekeväisyysaine, joka kasvattaa lapsista humaaneja ja vastuullisia yhteiskunnan jäseniä. Vieraillaan vanhainkodeissa ja tavataan vammaisia, opetellaan ottamaan asiallinen asenne heitä kohtaan ja kohtelemaan heitä hyvin. Valmistetaan vaatteita tai muita käyttöesineitä keräyksiin. Autetaan kehitysmaita. Harjoitellaan ilmastotekoja ja kerätään roskia. Jaetaan kaduilla vaikka keksejä ihmisille.
Ja vielä lisään että uskonnonopetus pitäisi mielestäni hajauttaa kahdeksi eri oppiaineeksi. Toisessa käydään uskontojen historiaa ja vaikutusta ihmisten elämään ja kulttuuriin ennen ja nykyään, ja toisessa yritetään löytää oma henkilökohtainen elämänkatsomus ja keskustellaan etiikasta yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaali yläaste Etelä-Pohjanmaalla :) Kyllä muissakin kouluissa nämä käydään läpi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piti vielä lisätä, että myös ammatit käydään tosi hyvin läpi. Ihan porokasvatuksesta arkkitehtiin. Opinto-ohjaaja kertoo myös kaikki Suomen yksiköt missä voi opiskella. Näistä sitten vaan valitsemaan omansa!
Ei nuori ihminen yleensä osaa päättää alaa vaan sen, minkä tasoiseen työhön haluaa. Jos haluaa ehdottomasti suorittavaan työhön, on turha tarjota akateemisia opintoja ja täysin käytännön hommissa toistaitoiselle lukutoukalla ammattikoulua. Tosin myös jälkimmäisellä voi olla hyvin varteenotettava vaihtoehto kotikylän ammattikoulun kautta yliopistoon, jos ei halua lähteä jo nuorena kauas kotoa opiskelemaan.
Pitäisikö kuitenkin käydä tarkemmin läpi sitä, mitä mikäkin ammatti vaatii ja sitä, millaisia mahdollisuuksia oppilaalla mihinkin ammattiin olisi. Olen kuullut opon sanovan mm. "ei voi saada ajokorttia, kun on epilepsia". Tämähän oli aivan kamala tieto nuorelle pojalle piti olla melkoiset todisteet, ettei tämä pidä paikkaansa. Toinen hölmöys oli se, kun lukioa ehdotettiin oppilaalle, jolla oli kaikista kielistä viitosia.
Meidän koulussa on jokaiselle ysiluokkalaiselle varattu aika opon kanssa. Siellä keskustellaan tulevasta koulusta. Syksyllä piti täyttää lappu, missä kysyttiin suunnitelmista. Näitä sitten käydään läpi opon kanssa. Omaa aikaani ei ole vielä ollut, mutta kaverini ovat saaneet tosi hyviä vinkkejä koulun suhteen. En sitten tiedä teidän opoista..
Tapaan työkseni ihmisiä, jotka ovat joutuneet vaikeuksiin siksi, että eivät osaa käyttää rahaa eivätkä ymmärrä omia velvollisuuksiaan ja oikeuksiaan. Monet nuoret eivät ole koskaan oppineet rahankäyttöä. Jos sitä ei opi kotona, niin pitäisi edes koulussa olla sitäkin oppia!
Niin tekstiili- kuin teknisessä työssä pitäisi oppia enemmän materiaaleista, niiden kestävyydestä ja korjaamisesta. Käsityön "monimateriaalisuus" on käytännössä vieläkin joskus sitä, että tytöillä on tekstiilityötä ja pojilla teknistä. Tämä on aivan varma tieto, sillä olen itse ollut opettajana sellaisessa koulussa pari vuotta sitten.