Et voi noutaa uutta passia tai henkilökorttia jos sinulla ei ole voimassa olevaan henkilökorttia tai passia
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7e966752-2669-4770-8d66-274f74a7f0ae
Mutta jos säännöt ei ole muuttuneet niin siellä on porsaanreikä. Tee valtakirja tuttavalle tai perheenjäsenelle jolla on passi tai henkilökortti niin saat sen R-kioskista.
Kommentit (73)
Jos olet edellisen kerran käynyt tunnistautumassa yli kuusi vuotta sitten, joudut käymään poliisilaitoksella passia hakiessasi. Sinun tapauksessasi luultavasti passin noutokin tapahtuisi poikkeuksellisesti poliisiasemalta. Kysymällä asia varmasti selviää. Mutta ethän sinä oikeasti vieläkään ole passia uusimassa, kunhan räkytät.
Ajokorttia olin uusimassa, kun poliisikin on räkyttänyt sen huonosta kunnosta. Tuntuu vain nyt huonolta investoinnilta tämän uudistuksen myötä. Ennemmin sitten hankin henkilökortin, niin äänestäminen ja postipakettien vastaanottaminen tulee jälleen mahdolliseksi.
HUH... Oletko lampaan perzeeztä siinnyt ? Vai koeputkestako oikeen ?
"Faijas" vissiin tumputti saunan takana kuzisille nokkosille, niin siinä idit ja kasvoit..
Niin, eivät ne sinunkaan vanhempasi täällä ikuisesti säily. Nauti heidän seurastaan ennen myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
Rahastusta. Seuraavaksi kumminkin lyhentävät passien ja henkilökorttien voimassaoloaikaa. Humpuukia.
Rahastusta tosiaan ja aika lyhyet nuo 5 vuoden voimassaoloajat. Muualla EU:ssa passi on voimassa 10 vuotta ja henkilökortti ikuisesti.
Tämä on sitä Sipilän hallituksen byrokratian ja sääntelyn purkua. Ei kun niin, niitä puretaan vain ja ainoastaan yrityksille, tavallisten ihmisten elämää yritetään vaikeuttaa kaikin mahdollisin tavoin. Me veronmaksajat kiitämme kasvavasta laskusta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen saa ilman voimassaolevaa henkilökorttiakin. Olen yhden passin noutanutkin poliisiasemalta ilman.
Ei passia ole enää vuosiin saanut poliisiasemalta vaan se on haettava ärrältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahastusta. Seuraavaksi kumminkin lyhentävät passien ja henkilökorttien voimassaoloaikaa. Humpuukia.
Rahastusta tosiaan ja aika lyhyet nuo 5 vuoden voimassaoloajat. Muualla EU:ssa passi on voimassa 10 vuotta ja henkilökortti ikuisesti.
Ei ole. EU ei myöskään säätele passien voimassaoloaikaa vaan se on maitten päätettävissä.
Mm. Kroatian passi on voimassa sen 10 vuotta, mutta taas Bulgariassa aikaraja on Suomen vastaava ja taas Luxembourgissa passi on voimassa tuotakin vähemmän aikaa: 4 vuotta yli 4-vuotiailla kansalaisilla ja jos on alle 4-vuotias lapsi, passi on voimassa vain 2-vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen saa ilman voimassaolevaa henkilökorttiakin. Olen yhden passin noutanutkin poliisiasemalta ilman.
Ei passia ole enää vuosiin saanut poliisiasemalta vaan se on haettava ärrältä.
Kyllä saa mainitussa tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs sen sitten mahtaa sieltä saada? Minulla on vain miltei 10v vanha ajokortti, passi on vanhalla nimellä ja mennyt umpeen 4 vai 5 vuotta sitten, henkilökorttia minulla ei koskaan ole ollut.
Poliisilaitokselta henkilöntunnistuksen avulla.
Mistä minut tunnistavat? Habituksestako? Jos ei ole voimassa olevaa henk. todistusta meinaan? Mun tietääkseni heillä ei myöskään ole minun sormenjälkiä tai hammaskortteja eikä dna:ta.
Et siis ole asunut missään, sinulla ei ole ikinä ollut sukulaisia, puolisoa jne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella ihmisellä pitää olla kuvallinen henkilökortti tai passi. Se on välttämätön yhteiskunnassa. Jos olet tt. tuella niin Kelan velvollisuus on tehdä maksusitoumus sitä varten.
Eihän Suomen laissa tällaista velvoitetta ole. Itse olen 44 v enkä ole koskaan omistanut kumpaakaan, en henkilökorttia enkä passia. Ja tuskin tulen jatkossakaan tarvimaan, kun en matkustele.
Tarvitset kyllä, jos aiot jossain vaiheessa käydä esimerkiksi pankissa.
Omatr vanhemmat ovat jo iäkkäitä eikä kummallakaan ollut henkilötodistusta. Isältä meni ajokortti sairauskohtauksen vuoksi eikä hän enää kykene hankkimaan henkilötodistusta. Oli kiire hommata sellainen äidille, sillä sen puuttumisesta tuli jos jonkunlaista harmia.
Ei tarvita esim. pankissa asiointiin! Ja ajokortti ei ole edellytys henkilöllisyystodistuksen saamiselle!
90 v anoppini ei omista passia eikä ajokorttia ja sai poliisilaitokselta henkilökortin, kun osasi vastata oikein muutamaan kysymykseen.
Naureskeltiin tosin, sillä hänellä on muistisairaus ekä välttämättä olisi osannut vastata oikein.
Onneksi oli hyvä hetki.
Veikkaanpa, että tulevaisuudessa tuosta tulee isompi probleema. Tunnistusvälineiden elinkaari lyhenee koko ajan. Mikä on probleeman juurisyy. Ihmiset kyllästyvät uusimaan niitä niiden vielä ollessa voimassa. Rekisteri- ja haastattelutunnistuksen tarve kasvaa voimakkaasti. Tällainen henkilökuntaan sidottu henkilökohtainen palvelu on vastoin kaikkia tulevaisuudennäkymiä. Vielä ei ole tiedossa kuinka tämä ratkaistaan mutta keinot voivat olla sellaisia joita ei tänään hyväksyttäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. EU ei myöskään säätele passien voimassaoloaikaa vaan se on maitten päätettävissä.
Mm. Kroatian passi on voimassa sen 10 vuotta, mutta taas Bulgariassa aikaraja on Suomen vastaava ja taas Luxembourgissa passi on voimassa tuotakin vähemmän aikaa: 4 vuotta yli 4-vuotiailla kansalaisilla ja jos on alle 4-vuotias lapsi, passi on voimassa vain 2-vuotta.
Saksassa 10 vuotta, Ranskassa 10 vuotta, jne.
Tarvitset kyllä, jos aiot jossain vaiheessa käydä esimerkiksi pankissa.
Omatr vanhemmat ovat jo iäkkäitä eikä kummallakaan ollut henkilötodistusta. Isältä meni ajokortti sairauskohtauksen vuoksi eikä hän enää kykene hankkimaan henkilötodistusta. Oli kiire hommata sellainen äidille, sillä sen puuttumisesta tuli jos jonkunlaista harmia.