Voiko melatoniini aiheuttaa painajaisia?
Ostin eilen ilman reseptiä saatavia melatoniini-tabletteja, koska ajattelin, että ne auttaisivat minua nukahtamaan paremmin koska minulla nukahtaminen on vaikeaa. Aamulla kävin vessassa ja menin vielä hetkeksi nukkumaan, mutta nukuin levottomasti ja näin kummallisia, melko aidon tuntuisia painajaisia. Voivatko ne johtua siitä melatoniinista vai oliko kyseessä vain sattuma?
Kommentit (33)
Mulle tekee levottomia ja välillä hyvin eläväisiä, voimakkaita, värillisiä ja visuaalisia unia.
Tuosta en ole kuullut, mutta tietyille ihmisille tulee beetasalpaajista painajaisia. Sellaisia, että ne jatkuu koko yön, vaikka välissä heräilisikin.
Saman voi aiheuttaa ashawandha.
Olen kuullut, että joillakin melatoniini aiheuttaa todentuntuisia painajaisia.
Mullakin, mutta vasta pidemmässä, n. viikon käytössä. Satunnaisesti voin ottaa ilman että vaikuttaa.
Mulle aiheuttaa painajaisia ja kolmen muun henkilön kanssa on keskusteltu aiheesta ja heillä on sama juttu. Lopetin melatoniinin käytön sen jälkeen kun aloin saamaan siitä myös paniikkikohtauksia.
Lääkärin mielestä melatoniini on kuitenkin ihan harmitonta.
Olkaa varovaisia melatoniinin käytössä, se voi vaikuttaa pidemmän päälle omaan melatoniinin tuotantoon epäsuotuisasti. Käy ennemmin illalla ulkona reippaalla kävelylenkillä vähintään pari tuntia ennen nukkumaanmenoa. Silloin saat raitista ilmaa ja nukahdat illalla helpommin.
Mä näen aina samanlaista painajaista melatoniinia otettuani, että mm. tästä syystä en enää käytä.
Melatoniini on paljon vaarallisempaa kuin Ketipinor, vaikka sitä saa käsikauppalääkkeenä mielettömiä yliannostuksia.
Todellakin aiheuttaa painajaisia. Itselleni lisäksi armotonta aamuväsymystä vaikka olisi miten ajoissa otettu.
Kokeilin joskus ja näin sellaisia painajaisia, että heräsin omaan itkuuni. Muutama viikko myöhemmin kokeilin uudestaan ja taas sama. Normaalisti en edes näe unia.
Melatoniini vie mut liian syvään uneen. Nukahtaminen tuntuu siltä kuin putoaisin johonkin kuoppaan ja heräilen haukkomaan henkeä eli hengitys katkeilee. Näen painajaisia ja seuraavana päivänä valun hikeä ja olo on muutenkin kamala. Ei sovi mulle.
No en ole huomannut. Voiko olla, että reagoitte, kun keho viimein saa unta? Eli pakka sekoaa hieman siitä, kun vihdoin unta on riittävästi.
Minulle taas melatoniini on aiheuttanut pelkokohtauksia aamulla herättyäni. Olen myös lukenut ulkomaalaisista tutkimuksista, että melatoniinilla voi olla vaikutusta pelkotilojen syntymiseen.
Unia olen nähnyt normaalisiti melatoniinilla.
Muutenkin minulla on pelkoja, jotka myös korostuvat valeriaanasta.
Miten sen tsopikloonin kanssa on. Nukun hyvin, mutta herään äkkinäisesti (epämiellyttävästi). Tsopikloni ei anna tarpeellisia unia, vaan elämä on ilman unia kun ottaa tsopiklonia. Mietin vaan onko tsopiklonilla muistamattomuuten vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Melatoniini vie mut liian syvään uneen. Nukahtaminen tuntuu siltä kuin putoaisin johonkin kuoppaan ja heräilen haukkomaan henkeä eli hengitys katkeilee. Näen painajaisia ja seuraavana päivänä valun hikeä ja olo on muutenkin kamala. Ei sovi mulle.
Aika rankkaa. Mulla melatoniini auttaa hiukan nukahtamaan, Ei läheskään aina vaan usein valvon koko yön. Oikeaa nukahtamislääkettäkin on käytössä. Otan niitä korkeintaan 2 per viikko enkä joka viikko ihan toleranssin välttämiseksi. Siitä haitasta tosin olen tohtorien kanssa eri mieltä.
Melaa on 3 kertaa 3 milliä per ilta. Se kuinka haitallista se on en välitä. Kuten en välitä siitäkään kun otin oikean napin joka ilta monta vuotta. Liiallisen valvomisen haitat on niin pahat että vertaan siihen. Pelkästään hermot menee ihan liian huonoksi vähästä nukkumisesta. Se on jo syy käyttää vaikka kemiaa nukkumiseen.
AV:lla kaikki on jollekin vaarallista, joten se on vaarallista kaikille. Jopa hengitysilma.
Sain lääkäriltä reseptin vähän voimakkaampiin melatoniinitabuihin ja otin sitten eräs ilta pari niitä kerralla. Yöllä koin varmaan elämäni kauheimman hetken, kun heräsin yöllä halvaantuneena ja tunsin huoneessa olevan kaikenlaisia hämäriä olentoja. Koitin huitoa niitä pois, mutten pystynyt liikkumaan. Sitten nukahdin ja heräsin aamulla normaalisti, ihmetellen että mitä h-lvettiä yöllä oikein tapahtui. Eipä ole senkoommin tullut otettua kahta tabua kerralla.
Mun kaveri otti melatoniinia, näki pelottavan todentuntuisia painajaisia, heräsi tuskanhikisenä. Aamulla oli niin järkyttynyt että heitti koko melatoniinipurkin roskikseen.
Lopetan hengittämisen kirjoitti:
AV:lla kaikki on jollekin vaarallista, joten se on vaarallista kaikille. Jopa hengitysilma.
Ja kun sinulle ei nyt satu tulemaan esim. painajaisia, voit vapaasti v*ttuilla muille. Itse olen huomannut melatoniinin tuovan mielettömän vauhdikkaita ja erikoisia unia. Kun monella henkilöllä on tällaisia kokemuksia, niin ole sinä u*uvatti hiljaa, senkin jokatason ja -tapauksen mittari.
Näyttää vahvasti siltä, että kaikki tämä on vain päänne sisällä. Melatoniinilla on todettu tutkimuksissa tismalleen samat haittavaiktukset kuin kalkkitableteilla. Tosin hyötyäkään ei juuri enempää ole.
Mulle aiheuttaa ainakin. Sisko sanonut samaa!