Et voi noutaa uutta passia tai henkilökorttia jos sinulla ei ole voimassa olevaan henkilökorttia tai passia
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7e966752-2669-4770-8d66-274f74a7f0ae
Mutta jos säännöt ei ole muuttuneet niin siellä on porsaanreikä. Tee valtakirja tuttavalle tai perheenjäsenelle jolla on passi tai henkilökortti niin saat sen R-kioskista.
Kommentit (73)
Mmmmmmhhh... kannattaa siis uusia ne korttinsa ja passinsa hyvissä ajoin. Tosin minä olen kyllä saanut uuden passin siten, että todistin henkilöllisyyteni vanhentuneella passilla. Eihän se siitä päivämäärästä happane - ehkä virkailija teki virkavirheen, mutta en valittanut. Muutenkin pitäisi kyllä suhtautua siihen päivämäärään siten, että se koskee matkustamista ulkomaille, ei henkilöllisyyden todistamista varsinkin, jos parasta ennen-päiväys ei ole vuosia vanha.
Varmaan halutaan estää äänestys tulevissa vaaleissa kun massat ei muista uusia henkkareitansa?
Just uusin vanhaksi menneen passin ja multa tentattiin vanhat osoitteet, sisarusten ja vanhempien nimet, syntymäajat ja -kunnat ja isovanhempien nimet. Niillähän on mun aiemmat kuvat ja sormenjäljet, eikö niitä vertaamalla kävisi näppärämmin tuo tunnistaminen?
Vierailija kirjoitti:
Rahastusta. Seuraavaksi kumminkin lyhentävät passien ja henkilökorttien voimassaoloaikaa. Humpuukia.
Seuraava vaihe lieneekin jo 666-merkki otsaan tai oikeaan käsivarteen.
PS. Älkää vaan ottako !!
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella ihmisellä pitää olla kuvallinen henkilökortti tai passi. Se on välttämätön yhteiskunnassa. Jos olet tt. tuella niin Kelan velvollisuus on tehdä maksusitoumus sitä varten.
Eihän Suomen laissa tällaista velvoitetta ole. Itse olen 44 v enkä ole koskaan omistanut kumpaakaan, en henkilökorttia enkä passia. Ja tuskin tulen jatkossakaan tarvimaan, kun en matkustele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs sen sitten mahtaa sieltä saada? Minulla on vain miltei 10v vanha ajokortti, passi on vanhalla nimellä ja mennyt umpeen 4 vai 5 vuotta sitten, henkilökorttia minulla ei koskaan ole ollut.
Samaa ongelmaa. Passi mennyt vanhaksi vuosia sitten, enkä muuton jälkeen tiedä enää sen olinpaikkaa. Ei ei henkilökorttia. Ajokortti on, mutta se on parissa vuosikymmenessä mennyt paloiksi ja on enää vain harvoin kelvannut tunnistautumiseen. Eipä ole myöskään tuttavia tai perheenjäseniä.
No, eikö kannattaisi hankkia passi...?!
Mitä sillä tekee, jos ei aio mennä ulkomaille, aivan turha.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs sen sitten mahtaa sieltä saada? Minulla on vain miltei 10v vanha ajokortti, passi on vanhalla nimellä ja mennyt umpeen 4 vai 5 vuotta sitten, henkilökorttia minulla ei koskaan ole ollut.
Samaa ongelmaa. Passi mennyt vanhaksi vuosia sitten, enkä muuton jälkeen tiedä enää sen olinpaikkaa. Ei ei henkilökorttia. Ajokortti on, mutta se on parissa vuosikymmenessä mennyt paloiksi ja on enää vain harvoin kelvannut tunnistautumiseen. Eipä ole myöskään tuttavia tai perheenjäseniä.
HUH... Oletko lampaan perzeeztä siinnyt ? Vai koeputkestako oikeen ?
"Faijas" vissiin tumputti saunan takana kuzisille nokkosille, niin siinä idit ja kasvoit..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ajokortti enää vuosiin ole käynyt henk.todistuksesta esim. pankkiin.
Kävi viime viikolla pankissa asioidessani. Tilanne muuttuu vuodenvaihteessa.
Ainakin Op:ssä asioinnin koskiessa Osuuspankin verkkopalvelutunnusta tarvitaan passi tai henkkari uusissa sopimuksissa jo nyt ja vanhoissa joskus ensi vuoden alkupuolelta alkaen, muilla asioilla ollessa kelpaa ajokortti ja kuvaKelakortti.
Vierailija kirjoitti:
Mmmmmmhhh... kannattaa siis uusia ne korttinsa ja passinsa hyvissä ajoin. Tosin minä olen kyllä saanut uuden passin siten, että todistin henkilöllisyyteni vanhentuneella passilla. Eihän se siitä päivämäärästä happane - ehkä virkailija teki virkavirheen, mutta en valittanut. Muutenkin pitäisi kyllä suhtautua siihen päivämäärään siten, että se koskee matkustamista ulkomaille, ei henkilöllisyyden todistamista varsinkin, jos parasta ennen-päiväys ei ole vuosia vanha.
Alle vuoden vanhaksi mennyt passi käy, yli vuoden ei.
Vierailija kirjoitti:
Onneks en oo enää ärrällä töissä... Voin vain kuvitella millanen kinaaminen syntyy kun Jorman on saatava passinsa HETI ja se ajokortti on ennenkin kelvannut.
Ja Jorma lähtee matkalle huomenna ja kuka nyt sit matkan maksaa takas mulle kun en pääse.. Noin se menis Jormalla. Ei ottais mitään vastuuta omasta tyhmyydestään, kun asiasta kuitenkin on hoettu joka paikassa, mutta silti ei myönnä että on pässi ja jätti tyypilliseen tapaan viimetinkaan taas kaikki.
Onneksi en ole enää töissä missä hoidetaan asiakirjoja ihmisille. Siellä näki ja kuuli kaikenlaista, kun ihmiset vinku tuskassa ja syytteli minua heidän omista virheistään. Monta kertaa teki mieli avaa se suu ja päästää äänen kanssa se mitä ajattelin mielessä.
Tietyt ihmiset on täysiä dorkia ja monesti tuli ajatelleeksi, että miten noinkin vanha on selvinnyt tähän päivään asti näinkin yksinkertaisessa asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Minulta kyllä ärrälle kelpasi vanha passi henkilöllisyystodistukseksi. Ja jo poliisilaitokselta neuvottiin ottamaan se mukaan kun noutaa uuden passin.
Eikä ajokortti enää vuosiin ole käynyt henk.todistuksesta esim. pankkiin.
Sulla onkin varmaan pahvinen ajokortti, koska muovinen kyllä on kelvannut ainakin itsellä koko ajan.
Minulla ei ole passia, koska en matkustele. Enkä omista henkilökorttia, koska mielestäni se on vain pelkkää rahastusta. Tarkoittaa varmaan nyt sitten ettei minua ole olemassa kun en voi todistaa henkilöllisyyttäni. Ajokortti on mutta eihän sitä tarvita edes ajamiseen. Koko kaupungissa ei ole enää poliisilaitosta joten eipä taida passin tai henkilökortin hommaaminen onnistua, toiselle paikkakunnalle en matkusta moisen takia. Turha tarjota nettivaihtoehtoa kun netissä ei voi antaa sormenjälkiä. Sääntösuomi jyrää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneks en oo enää ärrällä töissä... Voin vain kuvitella millanen kinaaminen syntyy kun Jorman on saatava passinsa HETI ja se ajokortti on ennenkin kelvannut.
Ja Jorma lähtee matkalle huomenna ja kuka nyt sit matkan maksaa takas mulle kun en pääse.. Noin se menis Jormalla. Ei ottais mitään vastuuta omasta tyhmyydestään, kun asiasta kuitenkin on hoettu joka paikassa, mutta silti ei myönnä että on pässi ja jätti tyypilliseen tapaan viimetinkaan taas kaikki.
Onneksi en ole enää töissä missä hoidetaan asiakirjoja ihmisille. Siellä näki ja kuuli kaikenlaista, kun ihmiset vinku tuskassa ja syytteli minua heidän omista virheistään. Monta kertaa teki mieli avaa se suu ja päästää äänen kanssa se mitä ajattelin mielessä.
Tietyt ihmiset on täysiä dorkia ja monesti tuli ajatelleeksi, että miten noinkin vanha on selvinnyt tähän päivään asti näinkin yksinkertaisessa asiassa.
Tervetuloa apteekkiin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole passia, koska en matkustele. Enkä omista henkilökorttia, koska mielestäni se on vain pelkkää rahastusta. Tarkoittaa varmaan nyt sitten ettei minua ole olemassa kun en voi todistaa henkilöllisyyttäni. Ajokortti on mutta eihän sitä tarvita edes ajamiseen. Koko kaupungissa ei ole enää poliisilaitosta joten eipä taida passin tai henkilökortin hommaaminen onnistua, toiselle paikkakunnalle en matkusta moisen takia. Turha tarjota nettivaihtoehtoa kun netissä ei voi antaa sormenjälkiä. Sääntösuomi jyrää!
Saat kyllä passin tai henkilökortin, uutisessa on kyse valmiin asiakirjan noutamisesta ärrältä. Ei minustakaan kelvannut poliisille enää nytkään ajokortti tunnistukseksi, kun hain passin lokakuussa. Tunnistivat muilla keinoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisilaitokselta henkilöntunnistuksen avulla.
Mistä minut tunnistavat? Habituksestako? Jos ei ole voimassa olevaa henk. todistusta meinaan? Mun tietääkseni heillä ei myöskään ole minun sormenjälkiä tai hammaskortteja eikä dna:ta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat kyllä passin tai henkilökortin, uutisessa on kyse valmiin asiakirjan noutamisesta ärrältä. Ei minustakaan kelvannut poliisille enää nytkään ajokortti tunnistukseksi, kun hain passin lokakuussa. Tunnistivat muilla keinoin.
Millä keinoin? Miksi muut keinot ei kelpaa muualla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisilaitokselta henkilöntunnistuksen avulla.
Mistä minut tunnistavat? Habituksestako? Jos ei ole voimassa olevaa henk. todistusta meinaan? Mun tietääkseni heillä ei myöskään ole minun sormenjälkiä tai hammaskortteja eikä dna:ta.
Mietipä sitä. Hae huviksesi, niin saat tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä keinoin? Miksi muut keinot ei kelpaa muualla?
Kyselivät asioita. Ja niin vain on päätetty, ettei kelpaa. Ajokorttia myönnettäessä ei sitä, kuka siinä todellisuudessa on ei ilmeisesti (ole aiemmin) tarkistettu niin perusteellisesti.
Kun kysyin, että jos teen henkilökortti-hakemuksen eikä minulla ole kuin kuvallinen Kela-kortti niin voin noutaa Poliisilta sen sillä. Ärrältä tai muualta noudettaessa minulla pitäisi olla kuvallinen henkilökortti tai sitten voisin valtuuttaa jonkun kuvallisen henkilökortin omaavan hakemaan minun kuvallisen henkilökorttini.
Jos olet edellisen kerran käynyt tunnistautumassa yli kuusi vuotta sitten, joudut käymään poliisilaitoksella passia hakiessasi. Sinun tapauksessasi luultavasti passin noutokin tapahtuisi poikkeuksellisesti poliisiasemalta. Kysymällä asia varmasti selviää. Mutta ethän sinä oikeasti vieläkään ole passia uusimassa, kunhan räkytät.