Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Turun sanomat: Äidit joutuivat poistumaan bussista

Vierailija
04.12.2018 |

Juttu vain tilaajille. Voisiko joku kertoa, mistä on kyse, kiitos!

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo hyvässä keski-iässä, mutta ollessani lapsi en koskaan itkenyt tai kiljunut bussissa, ratikassa tai junassa. Kun olin teini-ikäinen, en riehunut, möykännyt tai tapellut bussissa, ratikassa tai junassa. Aikuisena ollessani omat lapseni eivät koskaan ole parkuneet, mölisseet tai juosseet bussissa, junassa tai ratikassa.

Enkä minäkään nyt jo vańhana ja viisaana ole sitä vieläkään tehnyt.

Mikä hitsin pakko joillakin voi olla moiseen käytökseen?

Vierailija
82/96 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bussikuskin homma ei ole hääppöistä todellakaan. Vaarallistakin nykyään. Itse en jaksaisi päivääkään. Ja olen ymmärtänyt, että heistä on pulaa jatkuvasti kaupungeissa varsinkin. Itse en ihmettele, ettei aina jaksaisi jotain rääkymistä kuunnella. Arvostan jokaista, joka jaksaa sitä hommaa tehdä.

Enemmän itseäni ärsyttää se, miten nykyään vaaditaan niin ylenpalttista palvomista lapsiperheitä kohtaan. Ja verrataan, kuinka muka Suomi on muihin maihin verrattuna lapsivihamielinen.

Minusta kyse on siitä, että muualla usein ne lapset otetaan ihan luonnollisena yhteiskunnan jäsenistönä mukaan kaikkeen. Ei palvota ja laiteta keskipisteeksi ja valokeilaan, ja vaadita jokaista heitä paapomaan ja ihailemaan.

Esim. muualla Euroopassa lapsilla on kovempi kuri koulussakin eivätkä he ole jotain kunniakansalaisia, jotka haastavat opettajia oikeuteen. Toisaalta he ovat enemmän mukana aivan kaikessa toiminnassa, ilman mitään valokeilassa aikuisten ihailemana olemista. Kuten usein täällä.

Siksi he myös kunnioittavat enemmän aikuisia kuin täällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Turkulainen kahden pienen lapsen äiti joutui poistumaan bussista tiistaina bussinkuljettajan epäasiallisen käytöksen vuoksi. Äiti oli matkalla kymmenen aikaan aamulla linjalla 2A Turun keskustasta Liljalaaksoon. Äiti kertoo Turun Sanomille, että kuljettaja pyysi häntä hiljentämään itkevän kolmevuotiaan lapsensa.

–  Voisitko millään saada sen hiljaiseksi, kuski sanoi minulle, kotiinsa Liljalaaksoon lapsineen matkalla ollut äiti kertoo.

Äiti kertoi kuljettajalle yrittäneensä rauhoittaa lasta jo puoli tuntia.

– Kuski odotti hetken paikallaan, ja jatkoi sitten matkaa. Hän jatkoi silti syyllistävään sävyyn puhettaan, äiti kertoo.

Äidin mukaan tilanteeseen puuttui tässä vaiheessa myös ulkopuolinen matkustaja. Matkustaja pyysi kuljettajaa jättämään pienen, pahaa mieltä potevan, lapsen rauhaan. Kuljettaja alkoi sättiä myös tilanteeseen puuttunutta.

– Tässä vaiheessa en enää jaksanut kuunnella, joten jäin ennemmin kahden pienen lapseni kanssa pois bussista, noin 10 minuuttia ennen päätepysäkkiä.

Äiti kertoo, että ennen kuljettajan hermostumista hänen lapseensa tämä oli huomauttanut jo aiemmin rattaiden kanssa bussiin tulevalle äidille, että hänen olisi pitänyt ilmoittaa selkeämmin bussiin tulostaan. Kuljettaja ei ollut heti jatkanut matkaa, vaan toisti asiaansa alentavaan sävyyn niin monta kertaa, että myös tämä äiti rattaineen päätti poistua bussista.

Äiti laittoi tapahtuneesta palautetta Fölin palautepalveluun.

– Käytämme busseja melkein päivittäin ja pääsääntöisesti kokemukset kuskeista ovat onneksi päinvastaisia. Tapahtunut tuntui erityisen pahalta, kun se kohdistui lapseeni.

Turun Sanomat tavoitti linjaa liikennöivän Savonlinjan aluejohtaja Jarkko Toivosen kommentoimaan tapahtunutta. Toivosen mukaan kuljettajan kertomus poikkeaa melko paljon kahden palautetta jättäneen matkustajan kanssa.

– Keskustelin kuljettajan kanssa henkilökohtaisesti asiasta. Tässä on todennäköisesti hieman väärinymmärrystä. Lisäksi kahden matkustajan meille jättämät palautteet poikkeavat toisistaan melkoisesti, Toivonen sanoo.

Toivosen mukaan kuljettaja kertoi huomauttaneensa rattaiden kanssa bussiin saapuneelle äidille merkin näyttämisestä. Tarkoitus oli opastaa äitiä vastaisuuden varalle, sillä pysäkiltä kulkee monia eri linjoja, ja kuljettaja ei välttämättä huomaa kyytiinhaluajia, ellei sitä osoita selvästi.

Myöskään toiselle äidille kuljettaja ei mielestään sanonut pahasti, vaan ainoastaan kysyi pystyisikö äiti rauhoittamaan lastaan.

– Kuljettajalla on velvollisuus katsoa, etteivät toiset matkustajat häiriinny liikaa, vaikka lapsen itku normaalia onkin, Toivonen toteaa.

Toivonen painottaa, että kuljettaja ei missään vaiheessa kehottanut äitejä poistumaan kyydistä, vaan he tekivät poistumispäätöksen itse.

– Kyseessä on erittäin fiksu ja rauhallinen kuljettaja, josta ei ole aiemmin asiakaspalautteita tullut. Tosin en tiedä, mihin äänensävyyn näitä keskusteluja on käyty, kun en ole paikalla ollut. Tahdikkuus on varmaan pettänyt kaikilla osapuolilta, Toivonen miettii.

Toivosen mukaan kaikkiin palautteisiin reagoidaan ja vastataan. Kuljettajia koskevat pienemmät palautteet hoidetaan kirjallisella käsittelyllä, ja vakavimmista tapahtumista keskustellaan aina henkilökohtaisesti kuljettajan kanssa.

– Kuljettajan kanssa on keskusteltu ja palautteisiin vastattu. Tässä vaiheessa ei ole ilmennyt mitään sellaista, että kuljettajaa olisi syytä rangaista."

Mikähän lapsella on oikeasti ollut, jos äiti on yrittänyt rauhoittaa sitä puol tuntia. Nälkä, väsymys, kiukku... Oman lapsen kanssa tehoaa se, että ennen bussiin menoa keskustellaan siitä, miten bussissa annetaan muille matkustusrauha. Tai siis keskusteltiin, kun lapsi oli 3-vuotias. Nykyään ei asiasta tarvitse enää muistuttaa. Lisäksi otetaan usein kirja mukaan, jotta voin lukea lapselle.

Lapset ovat toki erilaisia, mutta kyllä puolen tunnin huuto bussissa on aika helvetillistä.

Sama tuli mieleen. Jos kyse on jostain tavallisesta uhmanälkäkiukuttelusta, niin aika pitkä aika puoli tuntia on bussissa yrittää vaan rauhoitella 3-vuotiasta. Oma poikani oli tuossa iässä aikamoisen uhmakas tapaus kun sille päälle sattui, eikä ollut yksi tai kaksi kertaa kun jäätiin bussista pois lapsen kiukuttelun takia. Ei minulle tullut mieleenkään pistää muita matkustajia kestämään mun lapseni kiukuttelua puolta tuntia! Oppi poikakin jotain siitä, kun joutui kävelemään tai odottamaan seuraavaa bussia.

Kerran olen ollut siinä tilanteessa, että lapsi oli kuumeessa ja huusi bussissa kotimatkalla 20 minuuttia putkeen. Silloin en tietenkään jäänyt pois bussista hänen kanssaan. Ehkä tässäkin tapauksessa lapsi oli kipeä? Toisaalta kai äiti olisi maininnut kuskille siitä jos näin olisi ollut?

Vierailija
84/96 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Turkulainen kahden pienen lapsen äiti joutui poistumaan bussista tiistaina bussinkuljettajan epäasiallisen käytöksen vuoksi. Äiti oli matkalla kymmenen aikaan aamulla linjalla 2A Turun keskustasta Liljalaaksoon. Äiti kertoo Turun Sanomille, että kuljettaja pyysi häntä hiljentämään itkevän kolmevuotiaan lapsensa.

–  Voisitko millään saada sen hiljaiseksi, kuski sanoi minulle, kotiinsa Liljalaaksoon lapsineen matkalla ollut äiti kertoo.

– Kuski odotti hetken paikallaan, ja jatkoi sitten matkaa. Hän jatkoi silti syyllistävään sävyyn puhettaan, äiti kertoo.

Äidin mukaan tilanteeseen puuttui tässä vaiheessa myös ulkopuolinen matkustaja. Matkustaja pyysi kuljettajaa jättämään pienen, pahaa mieltä potevan, lapsen rauhaan. Kuljettaja alkoi sättiä myös tilanteeseen puuttunutta.

– Tässä vaiheessa en enää jaksanut kuunnella, joten jäin ennemmin kahden pienen lapseni kanssa pois bussista, noin 10 minuuttia ennen päätepysäkkiä.

Äiti kertoo, että ennen kuljettajan hermostumista hänen lapseensa tämä oli huomauttanut jo aiemmin rattaiden kanssa bussiin tulevalle äidille, että hänen olisi pitänyt ilmoittaa selkeämmin bussiin tulostaan. Kuljettaja ei ollut heti jatkanut matkaa, vaan toisti asiaansa alentavaan sävyyn niin monta kertaa, että myös tämä äiti rattaineen päätti poistua bussista.

– Käytämme busseja melkein päivittäin ja pääsääntöisesti kokemukset kuskeista ovat onneksi päinvastaisia. Tapahtunut tuntui erityisen pahalta, kun se kohdistui lapseeni.

Turun Sanomat tavoitti linjaa liikennöivän Savonlinjan aluejohtaja Jarkko Toivosen kommentoimaan tapahtunutta. Toivosen mukaan kuljettajan kertomus poikkeaa melko paljon kahden palautetta jättäneen matkustajan kanssa.

– Keskustelin kuljettajan kanssa henkilökohtaisesti asiasta. Tässä on todennäköisesti hieman väärinymmärrystä. Lisäksi kahden matkustajan meille jättämät palautteet poikkeavat toisistaan melkoisesti, Toivonen sanoo.

Toivosen mukaan kuljettaja kertoi huomauttaneensa rattaiden kanssa bussiin saapuneelle äidille merkin näyttämisestä. Tarkoitus oli opastaa äitiä vastaisuuden varalle, sillä pysäkiltä kulkee monia eri linjoja, ja kuljettaja ei välttämättä huomaa kyytiinhaluajia, ellei sitä osoita selvästi.

Myöskään toiselle äidille kuljettaja ei mielestään sanonut pahasti, vaan ainoastaan kysyi pystyisikö äiti rauhoittamaan lastaan.

– Kuljettajalla on velvollisuus katsoa, etteivät toiset matkustajat häiriinny liikaa, vaikka lapsen itku normaalia onkin, Toivonen toteaa.

Toivonen painottaa, että kuljettaja ei missään vaiheessa kehottanut äitejä poistumaan kyydistä, vaan he tekivät poistumispäätöksen itse.

– Kyseessä on erittäin fiksu ja rauhallinen kuljettaja, josta ei ole aiemmin asiakaspalautteita tullut. Tosin en tiedä, mihin äänensävyyn näitä keskusteluja on käyty, kun en ole paikalla ollut. Tahdikkuus on varmaan pettänyt kaikilla osapuolilta, Toivonen miettii.

Toivosen mukaan kaikkiin palautteisiin reagoidaan ja vastataan. Kuljettajia koskevat pienemmät palautteet hoidetaan kirjallisella käsittelyllä, ja vakavimmista tapahtumista keskustellaan aina henkilökohtaisesti kuljettajan kanssa.

– Kuljettajan kanssa on keskusteltu ja palautteisiin vastattu. Tässä vaiheessa ei ole ilmennyt mitään sellaista, että kuljettajaa olisi syytä rangaista."

Mikähän lapsella on oikeasti ollut, jos äiti on yrittänyt rauhoittaa sitä puol tuntia. Nälkä, väsymys, kiukku... Oman lapsen kanssa tehoaa se, että ennen bussiin menoa keskustellaan siitä, miten bussissa annetaan muille matkustusrauha. Tai siis keskusteltiin, kun lapsi oli 3-vuotias. Nykyään ei asiasta tarvitse enää muistuttaa. Lisäksi otetaan usein kirja mukaan, jotta voin lukea lapselle.

Lapset ovat toki erilaisia, mutta kyllä puolen tunnin huuto bussissa on aika helvetillistä.

Lapsi on herätetty kesken aamu-unien bussiretkelle Turun keskustaan, missä äiti on tavannut latteystävänsä ja shopannut. Väsy iski sitten uudestaan puoli kymmeneltä paluukyytiä odotellessa.

Todella typerä ja asiaton kommentti sinulta. Juhana Vartiainen taitaa olla idolisi.

Kuinka niin? Jos ollaan jo puoli kymmeneltä tulossa kaupungilta takaisin kotiin, niin lapsi on kyllä joutunut heräämään sianpieremän aikaan menomatkalle.

Missä umpiossa elät? Ainakin minun lapset on kautta aikain heränneet klo. 6 aamulla. Viis siitä että MINÄ olisin siihen sianpieremän aikaan halunnut vielä nukkua. Ajatella.

Kyllä siinä silloin kympiltä nukkuu pieni jo ekat päikkärit. Tuumasin minä tai kanssamatkustajat sitten mitä tahansa.

Mikään vaatekauppa tai lattepaikka ei Turussa ennen kymmentä aukea. Sen sijaan esim. neuvola-ajat, lääkäriajat yms alkaa klo. 8.00 ->. Tai isomman lapsen eskari klo. 9.00. Äidinkin pitää joskus hoitaa ihan oikeita asioita ennen sianpieremää.

Neuvolat ja eskarit on takuulla lähempänä Runosmäkeä kuin Turun keskustaa. Varmaan ne sitten kävi jollain erikoislogopedillä tai jotain. Turha arvuutella kun ei me tiedetä.  Miksei kotimutsi valitse päiväaikoja, vaikka voisi? Enkä ole ikinä kuullut kolmivuotiaista, jotka menevät puoli kymmeneltä "ensimmmäisille" päiväunille. Tuon ikäiset nukkuvat yleensä kerran päivässä jos ollenkaan.

Kyllä meidän terveyskeskus ainakin on ihan keskustan terveysasema, asutaan länsinummessa. Ja esim. jos pitää käydä lasten polilla se on keskustassa. Ja lapsellehan voi hakea eskaripaikkaa mistä tahansa, jos vaikka tietää että on muuttamassa keskustaan tai hakee lapselle vaikka musiikkiluokkapaikkaa, voi hyvin haluta jo eskarivuotena paikan kyseisestä koulusta. Ja esim. me käydään yksityisellä lääkärillä ja ne on kaikki keskustassa.

Ei aikaa saa aina itse valita. Toisaalta jos käyn vaikkapa yksityisellä, niin totta helvetissä otan klo. 8 aamuajan jos se sopii meille paremmin. Jotenkin ihan turhaa länkytystä sulla nyt, mitä se sulle kuuluu yhtään milloin muut menee ja mihin? Tai koska kenenkin lapsi nukkuu tai kuinka usein 😂 Ei hyvää päivää 🙂🔫

Vierailija
85/96 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä mulle ainakin on itsestäänselvyys, että bussista poistutaan, jos sylivauvaa isompi alkaa huutamaan. Siinä kävellessä tai seuraavaa bussia odotellessa on lapsellekin tilaisuus miettiä, miten julkisissa kulkuvälineissä käyttäydytään. 

Aina vaan ei ole aikaa. Esim. vanhempi viemässä lasta päiväkotiin ja menossa itse töihin.

Vierailija
86/96 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen onneksi saanut vatsin rauhallisen lapsen ja bussimatkat sujuvat 90% ajasta hyvillä mielin vaikka väsy vaivaisikin. Kerran kuitenkin kun olimme lapsen kovan kurkkukivun takia tulossa lääkäristä ja lapsi alkoi itkeä, alkoi joku mt-mummo karjua lapselleni kuinka ei hänen lapsensa ikinä itkeneet busseissa yms. Tästäkls lapsi aloitti kolme kertaa kovemman itkun kun pelästyi tämän mummelin huutoa! Itsellä oli keinot vähissä kun mummo vaan jatkoi huutamista hiljenemiskehotuksesta huolimatta. Lapsi tarrautui käsivarteeni pitkäksi ajaksi, mutta kun mummo lopulta hiljeni jäädäkseen pois kuydistä, lapsenikin hiljeni. Kumma juttu. Tämä tapahtui tosin ratikassa joten kuski ei tilanteeseen mitenkään puuttunut.

Rähähtäisin kyllä kunnolla takaisin, jos joku alkaisi lastani pelottelemaan.

Vierailija
87/96 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, varmaan tarkoitti että jo ennen bussiinnousua koittanut rauhoittaa.

Kyseinen pätkä keskustasta liljalaaksoon kestää tuohon aikaan päivästä ehkä 20 min, jos sitäkään. Ja jos äiti on jäänyt pois 10 min ennen liljalaaksoa(päättäriä), on lapsi ehtinyt huutaa bussissa maks. 10 min.

On kyllä erikoista miten humalaiset saa busseissa aina mekastaa ja häiriköidä mielinmäärin. Se ei sitten ilmeisesti vaaranna turvallisuutta, toisinkuin pienen lapsen itku 😂

En ole huomannut kenenkään kehuneen humalaisten mekkalaa. Itsekin vihaan ihan yhtä paljon huutoa sen tuottajasta riippumatta. 

En minä kehumisesta puhunutkaan, vaan siitä että niihin ei kuskit kyllä puutu! Itse ainakin joskus saanut ihan pelätä siellä bussissa, kun joku humalainen örveltää ja kuski teeskentelee kuuroa.

Viimeksi näin humalaisen huutajan bussissa ehkä kolme vuotta sitten ja sekin puolenyön jälkeen. Huutavia lapsia on samassa bussissa vähintään joka toinen päivä, kiireisimpään ruuhka-aikaan iltapäivästä. Ja ihan yhtä lailla ne kuskit teeskentelee kuuroa noiden huutavien pikkuhirviöiden kanssa, vaikka niiden poistamiseen bussista olisi aivan riittävä syy.

Vierailija
88/96 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kaikki äidit lapsineen Turun paikallisbusseihin klo 16 perjantai-iltapäivänä. Kunnon invaasio.

Ne on siellä muutenkin jo. Epäilemättä bussiin noustessa vielä nipistelevät kakaroitaan varmistaakseen sen, että huuto alkaa ja muutkin kuin he itse joutuvat niiden olemassaolosta kärsimään.

Vierailija
89/96 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidit eivät "joutuneet" poistumaan, vaan poistuivat vapaaehtoisesti närkästyttyään huomauttamisesta. Että ottaa päähän tää keleen klikkiotsikointi - jos juttu on vaan tilaajille, niin h**vettiäkö näitä iltapuluotsikoita pitää tunkea normiuutisiin?

Juuri näin. Äitien ja heidän jälkeläistensä kunniaa oli loukattu, joten heillä oli jo jumalaton kiire soittamaan Turun Sanomiin sekä postaamaan päivistystä Turun seudun mamien facebook-ryhmään. Ei siinä jukoliste enää busseissa ehdi kärvistelemään, kun ei siinä tärinässä sormetkaan pysy oikeilla näppäimillä.

Vierailija
90/96 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huudattaa? Meinaatko että ne äidit tökkivät lapsiaan kepeillä koko bussimatkan? Eiköhän se yleensä mene niin, että lapsi huutaa ihan itse ja vanhempi yrittää kaikin keinoin hiljentää.

Kaikkein useimmin se tosin menee niin, että lapsi huutaa ja vanhempi katselee ikkunasta ulos toivoen olevansa jossain kaukana muualla. Ei elettäkään, että edes yrittäisi hiljentää sitä pentua, saati että ymmärtäisi poistua bussista ilman käskyä.

Vierailija
91/96 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bussikuskin homma ei ole hääppöistä todellakaan. Vaarallistakin nykyään. Itse en jaksaisi päivääkään. Ja olen ymmärtänyt, että heistä on pulaa jatkuvasti kaupungeissa varsinkin. Itse en ihmettele, ettei aina jaksaisi jotain rääkymistä kuunnella. Arvostan jokaista, joka jaksaa sitä hommaa tehdä.

Enemmän itseäni ärsyttää se, miten nykyään vaaditaan niin ylenpalttista palvomista lapsiperheitä kohtaan. Ja verrataan, kuinka muka Suomi on muihin maihin verrattuna lapsivihamielinen.

Minusta kyse on siitä, että muualla usein ne lapset otetaan ihan luonnollisena yhteiskunnan jäsenistönä mukaan kaikkeen. Ei palvota ja laiteta keskipisteeksi ja valokeilaan, ja vaadita jokaista heitä paapomaan ja ihailemaan.

Esim. muualla Euroopassa lapsilla on kovempi kuri koulussakin eivätkä he ole jotain kunniakansalaisia, jotka haastavat opettajia oikeuteen. Toisaalta he ovat enemmän mukana aivan kaikessa toiminnassa, ilman mitään valokeilassa aikuisten ihailemana olemista. Kuten usein täällä.

Siksi he myös kunnioittavat enemmän aikuisia kuin täällä.

Hyvin kirjoitettu. Juuri tuo lapsiperheiden palvominen ja lasten keskipisteeksi asettaminen on saanut ihan överit mittasuhteet.

Vierailija
92/96 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä voisi saada hyvän keskustelun, kun tietäisi mitä on tapahtunut.

😂😂😂 Kyllä me puhuttais, jos vaan tiedettäis, mitä on tapahtunut. Mahtavasti todettu.

Milloin se on täällä keskustelua estänyt?

BWahahahahhhahahaaaaaaa

Vierailija
93/96 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihne ettei lapsia haluta tehdä, kun suomalaiset ovat lapsivastaisia nykyisin.

Et saa kulkea julkisilla minnekään, neuvolaan, lääkäriin, asioille tms. tai muuten joku/jotkut pahoittavat mielensä jo nähdessäänkin lapsia, rattaat tai vaunut.

Lapset itkevät monista eri syistä, mutta lapset eivät saa näkyä eikä kuulua.

Aikuisille on sallittua huutaa törkeyksiä muille ties missä julkisilla paikoilla, örveltää pääkoppa sekaisin, kuseksia talojen seinustoille ja oksentaa vaikka muiden kengille.

Mutta pieni lapsi, joka itkee, on maailman kamalin asia ja sitä ei sallita missään, ja asia josta on vain pakko mielensä pahoittaa.

Vierailija
94/96 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia en käy oikeastaan missään lapseni kanssa. Ei arvaa mennä leikkipuistoonkaan.

Tuntuu näitä ammattivittuuntujia olevan kaikkialla, minne ikinä meneekään lapsi mukanaan.

Vierailija
95/96 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan kuski hoitaa kännissä sekoilijat ja muita oikeasti häiriköivät "aikuiset"?

Vierailija
96/96 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihne ettei lapsia haluta tehdä, kun suomalaiset ovat lapsivastaisia nykyisin.

Et saa kulkea julkisilla minnekään, neuvolaan, lääkäriin, asioille tms. tai muuten joku/jotkut pahoittavat mielensä jo nähdessäänkin lapsia, rattaat tai vaunut.

Lapset itkevät monista eri syistä, mutta lapset eivät saa näkyä eikä kuulua.

Aikuisille on sallittua huutaa törkeyksiä muille ties missä julkisilla paikoilla, örveltää pääkoppa sekaisin, kuseksia talojen seinustoille ja oksentaa vaikka muiden kengille.

Mutta pieni lapsi, joka itkee, on maailman kamalin asia ja sitä ei sallita missään, ja asia josta on vain pakko mielensä pahoittaa.

Oon kulkenut vuosia ja vuosia jatkuvasti bussilla kaupungissa. Mukana on ollut harva se päivä lapsia. Vaunuissa, rattaissa tai ilman. Huutavia, juttelevia, levottomia ja hiljaisia. Itsekin jonkin verran kulkenut bussilla lapsen kanssa. Tosin rauhallisen, enkä hirveän usein.

Yhtään ainoaa kertaa en ole nähnyt kenenkään tekevän tai sanovan mitään negatiivista tai poikkipuolista. Yleensä ihmiset väistävät vaunujen tieltä ja auttelevat vaunujen kanssa kulkevia. Antavat välillä jopa oman paikkansa jollekin vanhemmalle lapsineen. Jotkut jopa alkavat jututtaa lapsia ja lässyttää heille, yleensä jotkut mummot.

Monenlaista muuta rähinää ja riitelyä ja marmattamista olen kyllä todistanut lukemattomia kertoja. Mutta en ikinä lapsiin liittyvää rähjäämistä. Missäköhän tätä paljon puhuttua lapsivihamielisyyttä mahtaa nähdä?