H*lvetin kuivat, halkeilevat kantapäät!!
Minkähänlaista tämä elämä on vanhana, kun nyt jo vuosi vuodelta ilmenee uuttaa vaivaa, koko ajan saisi enemmän ja enemmän olla itseään sukimassa, rapsimassa ja puunaamassa, en jaksa!
Nyt parina talvena vaivaksi on ilmestynyt kuivat, röpelöiset ja halkeilevat kantapäät.
Juuri yhtenä päivänä niitä hampaat irvessä raspannut, mutta taas aamuna eräänä sukkia jalkaan laittaessa kuuluu se sielua repivä kkkrrrrhh- ääni.
Mikä hemmetti näihin norsun jalkoihim oikein auttaa???
Kommentit (92)
O'Keeffesin Working Handsia kantapäihin, aivan ihmevoide. Auttaa mulla aina kun muistaisin vain voidella. Pelasti myös kädet kun entisessä työssä joutui jatkuvasti pesemään.
Helosan voide, raspaa vähemmän.
https://www.yliopistonapteekki.fi/helosan-voide-100-g-15130.html
Ķ
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmiset nyt alkoivat jauhaa täällä jostain kovettumista ja "älä vain raspaa" ??
Jos luitte aloituksen, niin kantapäät ovat TALVELLA halkeilevat ja KUIVAT, kyseessä siis usein kuollut ihosolukko joka kerrostuu ja halkeilee, on hyvä ensin raspata pois ja kosteutusta perään.
On eri asia kuin hankauksesta jne. tulleet kovettumat.Itselläni kuivuu aivan riekaleille, joten "älä vain raspaa" aika älytön neuvo.
Rasvaus poistaa riekaleet, raspaus vain kiihdyttää hilseilyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mieluiten rasvaamista, ei niinkään raspaamista. Raspaus kuulemma vaan lisää uuden kovettuman muodostumista, mene ja tiedä siitäkään.
Höpö, höpö. Maallikkokin ymmärtää että on järjen köyhyyttä rasvata kovettunutta halkeillutta kuollutta ihoa. Käytä ensin jalkahöylää millä poistat kuivan ihon ihan kunnolla. Sitten rasvaat niitä niin ongelma pysyy aisoissa. Toiset sanovat että kuorintasukat toimivat myös.
Höpö-höpö itsellesi vaan. En sanonut, ettei ollenkaan pidä raspata. Sen sijaan korostin rasvauksen tärkeyttä. Luetun ymmärtämistä olisi hyvä harjoittaa aktiivisesti.
Itse olen käyttänyt oliiviöljyä jalkoihin nukkumaanmennessä muovipussi ja sukat päälle kun on ollut kantapäät tosi pahassa kunnossa, yleensä talvella.
Muuten käytän ohuita villasukkia joka yö ja rasvaan jalat joka ilta.
Olen erimieltä "raspauksesta". Itselläni n.40v ollut kuivat kantapäät. Välillä enemmän, välillä vähemmän. Rasva ei auta kuivaneisiin kohtiin. Psori tyyppiä iho ja sidekudos/pehmytkudosreumaa.
Ohuet sukat jalkaan, muovipussi sukanpäälle. Kastelen sukat alkoholilla (38%), saa olla vahvaa.
Annan vaikuttaa reilun aikaa. Poista sukan, annan kuivahtaa. Hion kovettumat pois. Tunnustelen sormella missä kohtaa on kuivaa ihoa. Hion tällaisella https://www.amazon.eg/-/en/Crystal-Painless-Exfoliating-Remover-Removal…
Tilasin Stockmannilta Naisinc merkkisen.
Ei kerralla liikaa aluksi. Sitten voi kevyesti rasvata ja sukat jalkaan.
Ihan vaan kokemus on, että verenpainelääkitys kohdilleen ja kalanmaksaöljyä päivittäin.
Liota ne saunassa tai muuten vaan vadissa ja kaavi tylpällä veitsellä ylimääräinen irti lähtevä iho pois. Kuivaa hyvin ja rasvaa.
Laita sellaista rasvaa, jossa on ureaa. Toimii.
Tavallinen rapsi- tai rypsiöljy pehmentää ja imeytyy kuivaan nahkaan ja on haitatonta. Hierot hieman käsiin ja siitä puhtaisiin jalkoihin, ei tarvitse paljoa. Sen jälkeen sukat jalkaan ettei leviä ympäri asuntoa. Kaikista paras.
Kyllä se vaan on niin että se raspaus pahentaa tilannetta.
Mulla on sukuvikana tuollaiset norsunkantapäät. Niihin kasvaa paksu nahka, joka kuivuu ja halkeilee. Siihen ei auta mikään rasvaus (kolmen sukupolven ja useamman perheenjäsenen kokemuksella) ilman raspaamista. Ensin raspataan kuivat pois KUIVANA, ei koskaan märkäraspausta. Sitten jalat pestään, tässä vaiheessa voi sitten käyttää jotain kuorintavoidetta, esimerkiksi ihan taloussokeria (ei aiheuta ongelmia viemärissä tai jätevedenpuhdistamolla tai luonnossa). Sitten pesun jälkeen jalat pitää kuivata ja kunnon raskaus. Erilaisia rasvoja kannattaa testata, koska jokaiselle toimii rasvat eri lailla. Dermasil esimerkiksi toimii mun siskolle, mutta ei mulle, tummeli oli hyvää mummolle, muttei isälle jne. Ja sit sukat jalkaan yöksi (ja muutenkin, koska rasvaset jalat sotkee lattiat). Seuraavina päivinä kevyttä rasvailua.
Se kaarnakerros kasvaa kyllä uudestaan jossain vaiheessa, joten olisi hyvä, jos muistaisi ja jaksaisi raspata ne jalat sileäksi parin viikon välein. Se raspaaminen ehkäisee sitä, ettei siitä nahkakerroksesta muodostu liian paksu, koska se paksu kuiva nahkakerros nimenomaan alkaa halkeilla ja sitten ollaan verisillä kantapäillä liikkeellä. Silloin on vaan varovasti ja hitaasti raspattava sen mitä voi ja hoidettava jalkoja päivittäin, kunnes saa ne rotkot parantumaan, jolloin voi sitten reippaasti raspata ylimääräiset pois.
Tuo yllämainittu tosiaan toimii tähän tiettyyn kantapäätyyppiin. Raspaaminen on ainoa keino saada ne kantapäät pysymään kunnossa - mutta senkin voi toteuttaa monella tavalla, vaikkapa kävelemässä vulkaanisessa hiekassa etelänrannoilla ;-)
Sitten on kantapäitä, joille ei saa raspia näyttää, tai joille voi tehdä vain märkäkuorintaa.
Raspaaminen voi aiheuttaa ihon liikakasvua, jos sen tekee liian syvälle, rikkoo orvaskeden ja menee verinahkaan asti, mutta ei sellaista kannata tehdäkään, tavoitteena on saada sileät kantapäät, joissa ei ole kuivaa kaarnaa, joka alkaa halkeilla.
Heitä raspi menemään ja osta jalkahöylä. Höylää varovasti kuiva iho pois ja rasvaa niitä. Kovettunutta kuivaa ihoa on turha rasvata ja jos halkeamt ulottuvat terveeseen ihoon asti ne pääsevät parantumaan kun kuiva iho on poistettu.
Vihreä Helosan on hyvä kantapäille.
Vierailija kirjoitti:
Missä sitä working hands -voidetta myydään?
Body shop verkkokauppa myy hemp - nimistä voidetta. Se on "hard-working hand protector" ja se toimii tosi hyvin. Itse käytän sitä, kun pakkanen kuivaa kädet ja sormenpäät alkaa halkeilla. Kipu poistuu heti ja paraneminen on nopeaa. Suosittelen.
Olette idiootteja