HELMIKUISTEN LOPPUVIIKKO (to-su)
Ja taas aloittelen uutta pinoa heti puolen yön jälkeen...
Kamala päivä alkamassa, täytän 35!!! Neljäkymppiä lähestyy, ihan hirveetä, ei paljon naurata. Muistan suurinpiirtein, kun oma äiti oli tän ikäinen ja tuntui TOSI vanhalta. Mulle taitaa tulla joku ikäkriisi 5 vuotta myöhässä..
MARCEL kirjoitti niistä Juliannan allergiaoireista, meillä ihan samanlaista. Almallahan tosin allergiaselvittelyt muutenkin kesken, mutta mun mielestä rohisee ja tuhisee pahiten aina jos on oltu paljon ulkona. Voikohan se olla mahdollista? Koko muu perhe meillä kyllä siitepölyallergikkoja eli geenit siihen suuntaan olemassa. Laitetaan a-lääkärin suosituksesta Lomudal-silmätippoja Alman nenään (ja Ainon korviin, todellisia monitoimitippoja!), ne vähän auttaa.
Oletteko muut huomanneet, että helmivauvojenne unet oisi häiriintyneet nyt hellejaksolla, joka tosin ainakin täällä Espoossa viilenemään päin? Meillä on Alma ollut perjantaista asti lähes nukkumatta päivällä ja öisinkin vehdannut normaalia enemmän ja uskon nyt, että syynä liian lämpimät kelit talvivauvalle, joka tottunut nukahtamaan viileään. Tänään nukkui heti vähän paremmin kun oli viileämpää.
Sopiko muuten Espoon mammat uusia treffejä tänään? Hauskaa loppuviikkoa ja äitienpäivää kaikille! Toivottavasti saadaan sunnuntaina ihania yllätyksiä ja märkiä pusuja kaikki:)
Adalmiina ja tissiin tainnutettu Alma
Kommentit (43)
marcel, nähdään vaan, ja koittakaa nyt muutkin elokuviin menijät osua paikalle!
Jep mullakin on kohta synttärit, onneksi en täytä kuin vasta 32... Ehkä se kriisi on vasta tulossa mutaman vuoden päästä, kyllähän tuollainen 35 jo kuulostaakin aika pahalta ; )
Nyt aamupalalle ja vaatetta niskaan!
FannyK
Vaikka itse kiroatkin tätä päivää, niin onnea silti! Minäkin täytän tuon 35 tammikuussa. Mutta eihän sitä tarvitse olla sen vanhempi kuin miltä tuntuu. Minä taidan olla ikuisesti 16... :)
Meilläkin on unet hakusessa, ihan niinkuin sanoit. Aaro nukkui ennen aina vähintään 2 tuntia putkeen ulkona päivällä. Nyt on viimenen viikko ollut ihan mahdoton. Puolen tunnin unia korkeintaan päivällä, liinassa saan nukkumaan sen kaks tuntia, mutta sitten on itte ihan poikki kun on kantanu sitä koko päivän. Plus että mulla on semmonen ongelma, että kun tissit hautuu liinan sisällä niin sitten on kunnon maitosuihku ja Aaro saa hepulit ja kieltäytyy syömästä ja sitten tissutellaan yöllä. Aaro on nyt alkanu taas muutenki syömään tiuhaan yöllä. Viime yö meni kahden tunnin syöttövälillä, se tarkottaa sitä että saan tunnin aina välillä unta kun syöttämiseen menee puoli tuntia ja puoli tuntia odotellaan uudestaan unta. No, yritän olla analysoimatta kaikkea puhki ja yrittämättä kontrolloida kaikkea, siitä saa vaan stressiä. Huono strategia näitten pikkusten kanssa. Mennään nyt niinku mennään, kyllä tämä tästä jossain vaiheessa taas muuttuu. Taitaa olla Aarolla nyt sen paljon puhuttu tiheän imemisen kausi. Kyllähän tuo tuntuu olevan ihan oikeesti nälkänen kuitenki. Helpottaa kyllä vähän kuulla että muilla on samanlaista.
On se vaan sulonen poika. Melkein onnen kyyneleet tulee silmiin kun näkee miten se on tyytyväinen ja onnellinen. Meillä ei oo ennen sitä koettukaan että lapsi herää iloisesti jokellellen ja hymyillen. Tuo esikoinen on ollu aikamoinen kiukkupussi, ja on kyllä edelleenki. Aarolla ei kauheesti kyllä oo vielä taitoja, mitä te muut ootte kertonu omista vauvoista, mutta Aarohan on syntyny loppukuusta. Tänä aamuna se kääntyi mahalta selälleen kaks kertaa peräkkäin ja oli selkeästi innossaan asiasta, mutta pään pystyssä pitäminenkin on vielä aika hataraa. Istumaan punkee kyllä koko ajan, ja haluais istua sylissä. Oon pitäny sitä sitten niin kun muistelen että neuvolassa sanottiin esikoisen kohdalla että sitten kun itte haluaa istua, on siihen valmiski.
Niin, ja kyllähän se ääntelee aika paljon aina tissittelyn päätteeksi, katsoo suoraan silmiin ja juttelee (kiittää?). Samoin sillon kun sille juttelee, se vastaa, ja kun sille laulaa Hämä-hämä-häkkiä, se alkaa " laulamaan" kans. Taitaa tulla varsinainen tarinankertoja tästä pojasta. :) En muista että esikoinen ois tuolla tavalla yrittäny jo kovasti osallistua keskusteluun kakskuisena.
Jahas, toivottavasti tästä saa jotain selvää. Esikoinen tässä sylissä yrittää kovasti osallistua, eikä tuo muumitalo tuossa vieressä auta yhtään asiaan...
Aurinkoista päivää kaikille! Tänään on vähän viileämpi, ehkä meidän helmivauvatkin nukkuu vähän paremmin.
Meillä on nyt menossa aamupäiväunet. Nää on ihan mystiset klo 9 alkavat 2-3h päikyt, jotka ei kuulu siihen ns.normaaliin rytmiin. Näitä tulee aina pari kertaa viikossa ja sit normaalisti ne päikyt alkaa vasta 10-11 tienoilla. Mutta, kuten Viljaa totesi -en jaksa kovin paljoa murehtia vaan antaa jätkän nukkua kun nukuttaa.
Ja ihan tyytyväisiä täällä ollaan. Varsinkin kun viime yö meni taas ilman syöttöjä klo 20.30-6.30! Sitten söikin koko aamun melkein puolen tunnin välein kunnes nukahti siis klo 9. Että tosiaankin aika vauvantahtia mennään kun ikinä ei tiedä, millainen päivä on seuraava.
Meillä ei helteet ole ainakaan yöuniin vaikuttaneet, mutta päiväunet tuntuu lyhentyneen noin tunnilla. Siis ne,jotka ajoittuu keskipäivään ja nukkuu vaunuissa. Yritän olla laittamatta ulos mitään ekstra-vaatetusta eli ihan vaan body+potkarit ja ohut puuvillahattu. Tosiaan meidän vaunujen lämpömittari näyttää aika muhkeita hellelukemia niin ei ihme, jos se ei villatakissa saa unta :-)
Kiitoksia vaan seurasta kaikille Sellossa olleille -taas tuli uusia tuttuja, tosi kivaa! Oli ihanaa nähdä samanikäisiä vauvoja ja todeta, että ne ovat kaikki samassa vaiheessa eli nyrkit suussa ja kuola valuu. Omakin on siis normaali.
Seuraavat pk-seudun treffit sovittiin MAANANTAILLE 29.5. ja silloin olisi suunnitelmissa piknik! Eli vauvelit jonnekin puun juureen viltille kun tuntuvat jo toisistaan kiinnostuvan ja mammat sitten herkuttelemaan omaan ryhmäänsä -jihuu! Miltäs kuulostaa ajankohta?
Toivottavasti sopii kun toi on just se viikko kun mä joudun yksinhuoltajaksi miehen lähtiessä koko viikoksi reissuun (Pariisiin... epäreilua!!!) niin tarvitsen vertaistukea ja ohjelmaa, etten vaivu epätoivoon ja kriisiin kuten viimeksi. Mä jo olen aloittanut miettimään kaikkea ohjelmaa, etten vaan jää kaksin Simpun kanssa liikaa märehtimään.
Tänään on mulla lääkäri. Saas nähdä, miten sujuu käynti poitsun kanssa, että malttaako olla hiljaa. Mun on pakko saada jotain antihistamiinia kun pilkut (nokkosrokko eli allerginen reaktio vaikka en ole millekään allerginen -jep, strange!) alkaa villiintyä ja en saa kutinalta enää nukuttua.
Nyt taidan loikkia aamupalalle kun Simppu vieläkin uinuu ylisöpössä Bamse-pyjamassa. Se pelkkä pyjama on niin söpö, että lisää pojan suloisuutta 100 astetta -jos se nyt mitenkään mahdollista.
Terkuin, Oodi ja Simppu-mies ihan justiinsa 3kk
voihan näyttää täällä rovaniemellä niin pilviseltä että taitaa tulla sade..
no sara ja eetu ulkona nukkumassa meillä on tämä rytmi nyt löytynyt :) aina siinä 10.00 aikana mennään ulos pitkille noin 3 tunnin unille ja iltapäivällä otetaan sitten noin 1-2 tunnin unet ja illalla jos vielä tuntuu niin noin 30min - 1h.. yöt nukutaan ilman syöttöjä (niin tehty jo noin 1kk)..
Sara neidille taas tissi maistuu en tiedä mikä nyt on mutta toisaalta aloitan kiinteät viikon päästä eli ei niin kauhea sterssi siitä olekaan.. mies tuli tänä aamuna töistä ja lähti autoa pesemään ja laittamaan.. nyt on sitten käytetty auton lasit tummentamassa ja uudet vanteet hohkaa alla voi pyhät pyssyt mutta omiapa rahoja siihen laittaa joten minun puolesta saa harrastaa auton laittamista :)
vielä 3 miehen reissua pitäis jaksaa ja sitten alkaa isukilla 8 viikkoa kestävä loma :) odotan sitä jo nyt.. tuntuu että meidän parisuhde on 1 kk aikana parantunu entisestään ja sänky puolella tuntuu että kumpikaan ei hetken niin salliessa pysty pitämään näppejänsä erossa toisistaan kuten viime viikonloppuna sai huomata :)
pitäis alkaa imuroimaan ja pyyhkimään pölyt sitten ajattelin että huomenna tai tänään täytyy noi sänkyvaatteet taas vaihtaa vaikka ensi viikon jälkeen niissä ei tule pahemmin nukuttua kun lähdetään viettämään lomaa..
Paljon Onnea synttärisankareille! mulla kans siinä viikon päästä synttärit ikää tulee 24 vuotta että näin.. jospa sitä joskus valmistuis tuolta yliopistosta on vähän niin kuin gradua vaille valmis mutta enpä jaksa sitä stressata vaan nautin nyt tästä vauva ajasta täysin siemauksin koska sitten ei ihan heti tule meille lisää :) pitää koittaa sitten painaa asianajajan hommia huh mutta ei mietitä sitä nyt :)
nyt alan hoitamaan nämä koti hommat niin ehdin käydä vielä suihkussa ja lukea lehden rauhassa :)
Iloista päivän jatkoa
tikunen (erittäin positiivisilla fiiliksillä) sekä sara ja eetu tasan 3 kk
Semmarit oli huippu!
Puklu uuvahti aamupäiväunille nopeasti sen jälkeen, kun oli ensin työstänyt mahtikakat vaippaan ja sen ulkopuolelle. Muksu oli kirjaimellisesti kainaloitaan myöten kakassa. Ihmettelinkin siinä aamukahvin ääressä että miten toi on sitterissä istuessaan niin hiljainen. Oli pakko oikein ottaa kuva Silvan keltaisesta sinappiyllätyksestä.
Niin, noista *kröhöm* sänkykamaripuolen hommista kun on ollut aina silloin tällöin puhetta... meillä ei niinsanotusti ole juuri sängynjouset juhlineet viime aikoina. Eilenkin käytiin seuraavanlainen keskustelu:
Mies, maanitellen: " Kulta, mites olisi... edes sellaiset pienet?"
Minä, valittaen: " Kun mä en millään jaksa, mä oon aivan poikki ja vuodan kuin porsas ja väsyttää ihan kamalasti."
Mies, toiveikkaana: " Jos sä nukut siinä samalla?" .
Että näin meillä, niitä kuuluisia parempia aikoja odotellessa.
KL.
voi että harmittaa kun en edelleenkään päässy sinne sello-tapaamiseen....ois ollu kyllä kiva nähellä. Oli vähän kyyti ongelmia. Mutta jospa sitä sinne seuraavaan...eli mä luulen että se maanantai 29päivä, sopis mainoisti! saattaa olla että saahaan jopa siihen mennessä muutettuaki lähemmäs...saa nähä.
Eli mikähän se paikka ois niille piknikeille?
Meillä on kans tytön nukkumiset ollu ihan hirveen levottomia nyt helteitten aikana.Viime yö oli vähän parempi. Ja todellaki tiheän imun kausi on alkanu....tuntuu että pitää olla tunnin välein tissi suussa..ja rinnalla viihdytään vielä normaalia pitempään...kaippa tää ei kauan kestä?
Tänään lähdetään taas tytön kans kahdestaan reissuun...junalla tampereelle. Linnean ensimmäinen juna-matka....vähän jännittää miten menee!
Linnea on vasta nyt oppinu jotenki oleen mahalleen..ja pääki nousee välissä ylös...tuntuu et on jotenki hias oppimaan tuota mahallaan oloa... mutta taas selällään viihtyy todella hyvin, ja ei todellakaan pysy viltin päällä, vaan pyöritään kummallekki kylellä, ja välissä melkein mahalleen...
Juttua tulee jo kovasti, jos vain ite jaksais jutella takaisin! vaikka minkälaista ihanaa kiljahdusta! :) Ja välillä oikein kokeilee omaa ääntään ja ' huutaa' onnesta! niin suloinen tyttö!
Onnittelut syntymäpäivä sankarille!
Miisa ja Linnea
Heipsan täältä savon syämestä kaikille !!
Ihanaa kun on ollu lämmintä, päiväunista on puhuttu -ei varmaan ihan hirveästi ole vaikuttanu meidän pojan uniin tuo kuumuus -melkein alasti kun tuonne parvekkeelle pojan pukee niin kyllä maistuu.. Viime yökin oli oikein hyvä - kaksi syöttöä kai meni -oltiin niin sikeässä unessa tissi suussa varmaan se toinen syöttö etten muista ollenkaan. Meillä on makkarissa " ropelli" tietokonepäydän päällä jota pidetään yö päällä. Viilentää ihanasti ja nukuttaa oikein makoisasti -mies hikoilee muuten kuin märkä kala !!
Mitä olette äidit mieltä eräästä asiasta -tiedän etten saisi kysellä mutta on pakko. Mun erään naisystävän ( yksinhuoltaja) ja lapset 5v , 7 v , ja 9 v ovat iltaisin noin 2 krt/ vko keskenään ilman aikuista kotona ( klo aika n. 17 - 22.00 ) . Hihhuloivat ulkona ja missä sattuu ja tekevät kai luonnollisesti mitä sattuu ja yrittävät selvitä iltatoimista isomman avustuksella -aamulla on luonnollisesti koulu/tarhapäivä !! Ja vain ja ainoastaan sen takia että tämä kyseinen " neiti" käy toisessa kaupungissa tapaamassa uutta miesystävää !! Eikö ole kamalaa !??? Mä olen ihan järkyttynyt kun on niin pieniä lapsia... entäs jos jotain sattuu ja äiti on 120 km päässä ja voi hyvät hyssykät -mun mies sanoi eilen että käryttäää sen äidin kun seuraavan kerran menee ?????
Mitä mieltä siis asiasta , ovatko lapset liian pieniä selviää yksin ?? Mun mielestä ovat !
No niin täytyis alkaa siivoo ... mies meni " oikeisiin" töihin niin on kivaa kun ei tässä nyhjää ihan koko aikaa ja ei tarvii nuita firman juttuja kuunnella koko ajan !!
Adalmiinalle Hyvää Syntymäpäivää !!!
Minkki kera Oskarin 2,5 kk +
Pikku-ukko nukkuu tuolla sängyssään, tosin välillä ähisee niin että... Mutta kun käyn kattomassa niin silmät on visusti kiinni. Täytyy mennä kahden aikoihin viimeistään herättelemään, jos ei ennen sitä herää, kun neuvola on klo 15. Saa nähä paljonko Eetu on kasvanut, käsissäni ainakin tunnen että painoa on tullut... Niin ja vaatteista huomasin että on sitä pituuttakin kasvanut, 56cm body oli aikas pienen oloinen... Täytyy vissiin laitella noita 56cm vaatteita jo laatikkoon odottelemaan sisaruksia...
Meillä on Eetu nukkunut viikon ajan sisällä päikkärit... Ulos ei vaan suostu, tai jos sais olla alasti... Viime viikolla nukku noin puoli tuntia ja alkoi huutamaan kuumuutta, mutta tuolla omassa sängyssä nukkuu jopa 4-5tunnin päikkäreitä! Joten mulle kyllä sopii... Niin paitsi eilen...
Mites Mann@ ja Larvanto olikos teidän neidit väsyneitä eilisen tapaamisen jälkeen? Meillä poika simahti tissille kun lähditte, ja siitä siirsin neljän aikoihin sänkyyn, josta mies meni kuuden jälkeen herättelemään... Olis vissiin nukkunut pidempäänkin jos ois saanu.
Niin ja ennenkuin unohtuu synttärisankareille (myös tuleville) oikein paljon onnea!!!
Meillä noi sänkyhommat on jääneet kanssa vähäisiksi, mua kyllä haluttais (ihan outoo!!!) Mutta mies on kuulemma niiiin väsynyt... Tai siis kyllähän mä sen tiedän/ymmärrän kun herää joka aamu töihin kello neljän jälkeen ja nukkumaan päästään yleensä 22-23, niin tietenkin sitä väsyttää, raukka nukahti eilenkin kesken jääkiekko-ottelun! (Siis on ihan himo katsomaan kaikkea urheilua, mutta ennen kaikkea lätkä on sen juttu...) Mut silti!!! (ja luulenpa että mulla vaivaa pahemman kerran toi vauvakuume... vaikka mies sanoo et ootetaan et Eetu kasvaa, mut oispahan nopeemmin sitten Eetulle leikkikaveri...)
Mutta jospas tekis jotain järkevääkin tänään... Muutakuin istuis tässä koneella...
Napero ja Eetu
Mites meni beibikinoilu?
Huh, esikoinen pyöri sängyssä yli tunnin ennen kuin nukahti päikkäreille... Olis niin kiva kun se vielä nukkuis päiväunet, täällä on niin ihanan hiljaista kun se on vähän aikaa tainnoksissa. Ja ei oikein jaksa iltaan asti ilmankaan. Heti kun lapset nukkuu, kissa ja koirat vaatii huomiota, meidän iso kollinrötkäle röhnöttää heti sylissä.
Siirillä tuntuu taas olevan vähän ilmavaivoja, heräsin aamulla ähkimiseen ja piereskelyyn. Vaippaa vaihtaessa tuli sitten taas paineella satsi, lensi metrin päähän. Ja eiköhän sama onnettomuus sattunut kun keksin vaihtaa puistossa vaunuissa vaippaa, lopputuloksena vauvalla kaikki vaatteet ja vähän vaunutkin kakassa, ja taisi olla äitilläkin. No, ehkä jatkossa muistan ottaa noita puhdistusliinoja mukaan useammankin kuin yhden :D
Kyllä se vaan vauvaperheessä petihommat vähän hiljenee, vaikka molempia huvittaiskin niin kyllä meilläkin iltaisin ainakin toinen on yleensä liian väsynyt. Onneksi edes viikonloppuisin ollaan päiväuniaikaan kotosalla. Tehokkainta ajankäyttöä tietysti on hoitaa tuokin homma nukkuessa, kyllä mä välillä aamulla huomaan että joku on vienyt kalsarit jalasta, eikä kumpikaan muista olleensa hereillä. (kaikkea sitä tuleekin vieraille ihmisille selostettua...)
Mutta nyt hommiin, saan huomenna kauan kaipaamani kunnon ison kirjahyllyn ja täytyy raivata tilaa! Tuovat oikein kotiin asti ja vielä kasaavatkin.
FannyK ja tytöt
Jotenkin ihan surkea fiilis. Kävinkin jo Helmipullissa tilittämässä mutta lyhyesti: makkarat ahistaa. Ei tää läski varmaan sula ennenkuin imetys loppuu.
Meidän perheeseen on iskenyt kevätflunssa- kun meillähän on nyt vasta se kevät. Iskälläkin on oikein LÄMPÖÄ ja NUHA-- töistäkin sai oikein sairaslomaa. Ja kakaroilla räkä valuu oikein kunnolla. Peetukin muka aivastelee pienesti ja joku tippa välillä nesun alla. Mä olen ainoa terve ja senhän tietää mitä se tarkoittaa. Milloin kotiäiti saa sairaslomaa?
Kovasti ollut puhetta kiinteiden aloittamisesta ja aloittamatta jättämisestä. Vastasinkin toisaalla jollekin, ennen eu:iin menoa aloitusikä oli 3kk ja pilttipurkinkyljessä luki 3kk. Ja jos huomenna on 4kk, eikö tänään voisi kokeilla lusikallista kun on alle normi-iän?
Ääh kun kiukuttaa kaikki, toivottavasti ei kukaan pahoittanut mieltään.
Häivyn täältä kiukuttelemasta,
mukavaa päivänjatkoa kaikille
T. Neppis ja Peetu ALLE 4KK (2lusikallista mangoa saanut)
Helmi on parvekkeella päiväunilla, mutta esikoinen ei suostunut menemään päiväunille, vaan on levittänyt huoneensa lattialle lähes kaikki lelunsa, eikä kuitenkaan leiki niillä millään. Kohta saa luvan siivota jälkensä, koska parin tunnin päästä lähdetään kylään (katsomaan Helmia 2 kk nuorempaa poikaa) ja tullaan sieltä vasta iltapalalle kotiin.
Eilen (tai oikeastaan vasta tänään) pääsin taas vasta klo 00.30 nukkumaan. Mä en voi käsittää, miten tota hommaa aina riittää, niin etten koskaan pääse Helmin kanssa samaan aikaan nukkumaan! Eilen tyttö nukahti klo 23.30 ja sen jälkeen mä söin iltapalaa ja laitoin pyykit kuivumaan ja yhtäkkiä oli tunti jo mennyt. Meidän pesukoneessa on niin helkkarin pitkät ohjelmat ja koska laitetaan se yleensä vasta illalla päälle, kun ollaan tultu ulkoa kotiin, niin niitä pyykkejä saa sitten aina laittaa kuivumaan melkein yöllä. Ärsyttävää, vaikka tykkäänkin oikeasti pyykin kuivumaan ripustamisesta!
Nukuin taas sohvalla ja TADAA, Helmi heräsi ekan kerran vasta klo 04.45!!! Normaalisti on siis herännyt ekan kerran klo 01-02, niin nyt on herännyt viimeiset 3 yötä vasta klo 03, 04 ja 04.45 aikaan. Toivottavasti sama linja jatkuu ja herää huomenna ekan kerran vasta 06 =) Ton ekan syötön jälkeen heräsi sitten kyllä 2 h välein, mutta se ei haittaa, kun syö vain pari minuuttia ja nukahtaa yleensä siihen tissille. Ja tänään heräsi aamulla vasta klo 9! Kun yleensä on herännyt klo 7. No, esikoinen heräsi kyllä jo joskus klo 8 jälkeen, joten munkin oli noustava. Tänään poika ei tullutkaan meidän makkariin, vaan meni olohuoneeseen lukemaan.
Meille toi piknik-päivä on vähän huono, kun esikoinen on kerhossa klo 9.30-12 ja illalla on klo 18 pojan jumppa ja tossa välissä pitäisi ehtiä pojan nukkua päiväunet ja syödä. Missä olitte ajatellut piknikin järkätä? Jos jossain täälläpäin (Kaivari tms.), voisin yrittää järkätä asiat niin, että mekin päästäis. Oliko ajasta puhetta? Meille kävisi jo klo 10 aikaan tai sitten kerhon jälkeen joskus klo 12.30. Sitten poikakin ehtisi ehkä vielä kotona nukkua päiväunet ennen jumppaan lähtöä.
Hitsi, kun väsyttää. Taidan laittaa pojalle videot pyörimään ja yritän itse hetken nukkua...
T:Fassiloora ja Helmi (12 vko)
Mulla aina pistää silmään se, kun välillä joku mainitsee siitä, että EU:hun liittyminen ois vaikuttanut noihin täysimetyssuosituksiin. Siksi on pakko oikaista virheellinen tieto. Tässä eräs pätkä kyseiseen asiaan liittyen.
" Monet uskovat edelleen, että vuodelta 1997 peräisin oleva suomalainen suositus täysimettää 4-6 kuukautta oli " joku EU:n direktiivi" , ja että mössöt ja vellit on oikeasti ihan hyvä aloittaa vanhaan malliin viimeistään kolmen kuukauden iässä. EU-yhteys pätee sikäli, että Euroopan unioniin liittymisen myötä Suomen täytyi valtiona sitoutua saattamaan suositukset tietylle standarditasolle. Vanha täysimetyssuositus ei kuitenkaan ollut mikään ranskalaisesta tai saksalaisesta hatusta vetäisty " Euroopan tapa" , vaan Maailman terveysjärjestön WHO:n suositus. Sen takana on aikansa paras tieto ja tieteellinen tutkimus imetyksen eduista ja ihanteellisesta kiinteiden aloitusajasta."
(Tämä artikkeli on julkaistu Imetysuutiset -lehdessä, julkaisija Imetyksen tuki ry, nro 2/2004)
Eli suositus on WHO:n ja uusin suositus on täysimettää 6 kk.
Vaikka itse olen suunnitellut täysimettäväni sen 6 kk, niin mun puolesta kyllä muut saa aloittaa kiinteät, milloin se itselle ja vauvalle parhaiten sopii. Ja jos on aikomus aloittaa ne 4 kk iässä, niin en usko, että on mitään merkitystä, vaikka ne aloittaisi pari päivää ennen 4 kk ikää =) Kun meillä siihen on aikaa vielä 3 kk, niin kertokaa te aikaisemmin aloittavat sitten meille kaikkia hauskoja sattumuksia, mitä siinä kiinteide opetteluvaiheessa sattuu. Me otettiin aikoinaan videolle esikoisen ensimmäinen kiinteän ruoan " ateria" . Poika sai noin 2 tl riisipuuroa ja ilme oli kyllä mielenkiintoinen! Onneksi se on tallennettu videolle. Ja miten siinä 2 tl määrässä kesti varmaan puoli tuntia ennen kun se oli mennyt kokonaan pojan suuhun ja mahaan. Aina kun laittoi puuroa pikkuisen pojan suuhun, ne valui toisesta suupielestä ulos =) Mutta siis, vaikka meillä ei aloiteta kiinteitä vielä 3 kk (jos ei nyt jotain häikkää tule), niin mua kyllä kiinnostaa kuulla muiden vauvojen kiinteiden maistelusta!
Nyt sinne sohvalle...
En oo yhtään ehtinyt/jaksanut kirjoitella, kun meillä on nyt sitten virallisesti sairastettu jo yli viikon verran... Ensin esikoinen sai kuumeen ja räkätaudin, joka tarttui minuun ja sitten vauvaan... Sitten vauva alkoi oireilla oikein tosissaan, ja sitä kuskattiin lääkäriin ja päivystykseen ja kerran jo soiteltiin Tays:iinkin ja oltiin sinnekin pyytämässä, mutta onneks ei tarvinnut viedä. Noh, mulla on lisäksi aivan hirveät allergiaoireet, enkä voi imetyksen vuoksi käyttää omia lääkkeitäni... Ja sitten eilen tämän kaiken lisäksi esikoinen (joka jo parani flunssasta) sai oksennustaudin! Että täällä sitä on räkää ja oksennusta ja ripulointia kärsitty.
Eikä siinä vielä kaikki: mies lähti tietenkin viikko sitten kolmeksi viikoksi työreissulle, ja tulee siis vasta kuun lopussa takas kotiin! MÄ OLEN SIIS OLLUT TÄÄLLÄ YKSIN näiden sairaiden lasten kanssa!!!! Ja aivan pulassa, kuten arvata saattaa. Mun äitinikin (tuo " ihana" ihminen) ilmoitti, ettei saada mennä siellä käymään viikonloppuna, ettei heihin vaan tartu meidän pöpöt... Että se siitä viikonloppuna lepäämisestä...
ARGH. oon niin vihainen ja väsynyt ja kipeä.... Tosi tyypillistä, ettei esikoisellakaan oo koskaan ollut oksennustautia - tietty se iskee juuri silloin, kun mies on poissa ja mulla täysi työ yrittää pitää kuopusta hengissä...! No mutta muihin asioihin. Ei kai tää tästä valittamalla helpotu. Mut totta on, että kun lapsia on usempi, on tautejakin kaksin verroin! Ainakin meillä pätee...
MINKKI: mua kyllä ainakin huolestuttais moinen, eihän 9v mitenkään voi olla vastuussa pienemmistään? Noin pitkää aikaa? Ja mitäs jos jotain sattuis, kuka hoitais/auttais? En oikein tiiä mitä te toisaalta voisitte tehdä?
Jahas, olohuoneesta kutsutaan. Meillä on nyt nukuttu päiväunetkin sisällä, onneks Aleksis nukkuu sisälläkin ihan kohtuuhyvin, joskaan ei sentään ihan 3h pätkiä.
Kuulumisiin,
Minsku ja Aleksis n.2kk3vko
Eetu vihdoin nukahti, joten heti koneelle :) Adalmiinalle onnea, mulle tulee ens tammikuussa 35 täyteen...tuntuu ihan karmeelta luvulta, mutta kai sen kestää kun ei ajattele.
Minkki: No huh, itse en kyllä uskaltaisi noin pieniä lapsia jättää minkään syyn takia yksin, korkeintaan jos kävisin naapurissa ja silloinkin varmasti piilottaisin itkuhälyttimen asuntoon jotta saisin salaa kuunnella...
Onko kenenkään muun pallerolla niin onnettoman kuiva iho kuin meidän pojalla??? Kylvetetään Eetu kerran viikossa ja vaatteet (myös meidän) pestään hellävaraisilla aineilla. Tosin geeneissä on meidän molempien suvussa (mulla ja appiukolla) tosi kuiva iho eli kaiketi siinä suurin syy. Olen löytänyt avun Novalan -voiteesta ja poika huutaa kun syötävä kun sitä rasvaa, ei tykkää yhtään. Kasvojen iho myös kuivaa ja täys mahdoton rasvata sitä koska poika hankaa käsillään kaikki rasvat pois ja suuhun...levittää sitten kuolaa tilalle joka kuivattaa ihoa entisestään :) Toiseksi poika on kauhea rääpimään kasvojaan, varsinkin kun hermostuu ja toisena syynä varmaankin kutina joka johtuu kuivuudesta...sen vuoksi joudumme pitämään aika paljon pojalla hanskoja...tällainen pikku oravanpyörä...kynsiä on leikattu niin paljon kuin pystyy, eli pitää kai vaan odottaa, että menee iän kanssa ohi...
Meillä on sängyssä välillä vipinää ja sitten taas ei, huvittais kyllä, mutta kun on niin totaalisen väsy että ei jaksa.
Poika on nukkunut 1,5kk:n iästä täydet yöunet, nyt taas parina yönä herännyt yöllä tankkaamaan. Katselin tuossa päiväkirjaa ja huomasin, että tasan kuukausi sitten oli sama meininki. Olisko jotkin tankkauspäivät menossa?
Pitää alkaa hilautua itsekin sänkyyn että ehtii nukkua, mä en tahdo saada unenpäästä kiinni jos poika herää yöllä.
Huomenna äiti tuo kakkupohjan, jonka mä sit täytän ja koristelen. La mennään miehen kanssa ulos syömään kahdestaan ja äiti tulee miehensä kanssa iltasella sitten kakkukahville. Sunnuntaina pitäisi tulla sitten miehen äiti ja muu porukka kahville. Mitäs muut aiotte tehdä äitienpäivänä??? Niin, nyt äitienpäivänä tulee aika tarkalleen vuosi siitä kun meidän poju sai alkunsa :)
Oikein ihanaa äitienpäivää kaikille!
Sasuliini ja Eetu 3 kk ja 10 pvää
Onnea Adalmiinalle!!
Meillä on mennyt monta päivää reissatessa, päiväseltään ollaan käyty noissa naapurikaupungeissa pikareissut. Käytiin ostamassa meille uudet patjat sänkyyn, lauantaina tulevat, jipii! Muuten onkin aika mennyt noissa pihatöissä haravoiden ym. Pitäis vielä pestä puutarhakalusteet ja raahata ne tuonne takapihalle, jos niissä vaikka joskus ehtis istua...
Meillä on mennyt taas siihen malliin asiat, että Onnikka itkee iltaisin lähes hysteerisenä väsymystään. Mikään ei kelpaa...lopulta sitten simahtaa, yleensä klo 22 aikoihin. Eilen sitten sattui semmoinen homma, kun pojalla on ollut nenä tukkoinen ja räkäinen syntymästään asti, että yritettiin sitä taas avata sillä pikkuniistäjällä ja keittosuolatipoilla. No poikahan ei siitä - yllätys yllätys- tykkää yhtään vaan karjuu koko ajan kurkku suorana. No sitten aivan yht´äkkiä poika meni ihan hiljaiseksi ja ei enää hengittänyt!!! Meinas tulla aika hätä, minä sitten vaistomaisesti laitoin pojan pää alaspäin ja mies taputteli selkään. Onneksi se hengitys sitten taas lähti kulkemaan mutta kyllä se säikäytti ihan tosissaan! Poika nukahti melkein samantien ja hengitti kyllä sitten ihan normaalisti. Soitin varmuuden vuoksi vielä päivystykseen ja ne sanoivat, että tuo tilanne kuulosti ihan normaalilta itkureaktiolta?! Kait se poika sitten vaan itki niin kamalasti, että ei tajunnut/pystynyt sitten enää hengittää...
Jotenkin sitä on välillä niin uupunut jo siitä, kun pelkää että onko kaikki kunnossa ja jos jotain sattuu... Ollaan laitokselta lähtien kyselty tuosta pojan nenän tukkoisuudesta mutta eipä sitä kukaan sen kummemmin noteeraa. Laitoksella se johtui kuulema lapsivedestä ja sen jälkeen on vaan sanottu, että jos ne " putket" nenässä on vaan ahtaat. Lääkärikin käski vaan laittaa keittosuolatippoja. Nyt on niitäkin jo toinen pullo menossa ja ei kai se Onnikka voi niitä lopun ikäänsä käyttää!!! Täällä meidän terveyskeskuksessa on niin " typerät" lääkärit, että tuntuu ihan turhalle edes sielllä käyttää... No pitää TAAS kerran mainita neuvolassa jos voisivat sitä kautta lähettää jollekkin ihan oikealle lastenlääkärille tai jonnekkin...
T: Kumppari ja Onnikka 11vkoa (...kai?...=))
Ajattelin pitkästä aikaa kirjoitella taas. Olen käynyt satunnaisesti lukemassa muiden kuulumisia mutta aina sitten tapahtuu jotakin etten saa rauhassa olla. Joten nyt kun mies on töissä ja tyttö sekä elukat nukkuu niin kirjoittelen muutaman rivin.
Meidän neiti kasvaa hyvää vauhtia,viimeksi neuvolan vaaka näytti 6135g ja 59,5cm. Tuhti tyttö mutta kyllä hän syökin!! Mutta ei ainakaan mun silmissä näytä lihavalta. Terkkari kyllä sanoi että vähän mennään käyrän yläpuolella painossa mutta kuittasin vaan että oli syntyessään jo yli neljä kiloinen.
Tyttö on tosi kiltti ja aurinkoinen,itkee vain kun on nälkä taikka yliväsynyt. (isi ei aina osaa laittaa ajoissa nukkumaan,leikkii vaan...) Rytmi elämään on jo lyötynyt ja se helpottaa arjen pyörittämistä tosi paljon. Olin jo yhdessä vaiheessa aika kuitti kun mies teki 12 tunnin työvuoroja,nukkui sitten päivän ennen seuraavaa vuoroa ja kun vapaat alkoi niin niistäkin ainakin yksi päivä meni vain maatessa. Minä siinä sitten hoidin lapsen,elukat,kaupat ja ruuat. Kodin siiteyttäkin yritin pitää yllä mutta sitten vain oli jostakin luovuttav että sain vähän levätä jossain välissä. Rupesin odottamaan oikein niitä tytön päiväunia että pääsin itsekkin nukkumaan. Tyttö vetelee kuitenkin päivän aikana kahdet pitkät unet,aamupäivällä 1-2 tuntia ja iltapäivällä 3-5tuntia. Ja yöunille nukahdetaan viimeistään klo20. Siinä jää sitten ihan kivasti aikaa itselle käydä vaikka saunassa ja vähän istua miestä liki. (jos sattuu olemaan kotona...)
Meillä jokelletaan ja kujerrellaan jo kovasti. Tavaroihin tartutaan kovaa kiinni ja vappuna saatu pallo on paras kaveri. Se pitää aina piilottaa yöksi ettei tyttö virkoa sille juttelemaan. Välillä on toki huonoja päiviä mutta ne jaksaa koska tietää että seuraavana päivänä on taas paremmin. Tyttö on kyllä todella tempperamenttine ja tomera,pää on pysynyt pystyssä ilman tukea jo kuusi viikkoisesta. Selällään viihtyy tosi huonosti,pitää päästä kyljelleen leluja tuijottamaan ja mahallaan sitä vasta kivaa on!! : )
Yöllä meillä syödään vaan kerran ja sitten äkkiä takaisin unille. Kun lopetin imetyksen niin yöt on mennyt tosi hyvin. Pääsen alle puolessa tunnissa takaisin unille kun imettäessäni saattoi kaikkiin touhuihin tuhrautua kaksikin tuntia. Nyt olen tajunnut että imetys ei tosiaan ollut se meidän juttu alkuunkaan vaikka maitoa olisi riittänyt vaikka muille jaettavaksi. Se ei vaan luonnistunut ja olen tosi tyytyväinen etten väkisin jatkanut vaikka olen asiasta hirveästi negatiivista palautetta saanut. Tyttö oli kuitenkin vain kuusi viikkoa vanha kun päätin että nyt loppuu mun tississä roikkuminen. Aluksi imetin vain öisin ja pumppasin päivät,sitten pikkuhiljaa " tapoin" maidontuotannon ja pelkkään korvikkeeseen siirryttiin noin viikko sitten. Tyttö sai siis pitkään pullosta äidinmaitoa johon lisäsin aina tilkan korviketta että maha tottuu. Säästyttiin siltä ikävältä ummetukselat mikä yleensä iskee kun siirrytään korvikkeeseen,on se niin eri koostumus kuin tissimaidossa. Mutta nyt onkin kiinteämpää kakkaa eikä niitä löysän kakan kakkakatastrofeja ole tullut. Kaikin puolin olen tyytyväinen ratkaisuuni,on ihana kun ei tarvitse pelätä sitä hetkeä kun lapsi tarvitsee ruokaa. Voi nauttia siitä läheisyydestä vaan ilman että hiki tulee!! : )
Meidän parisuhdekkin on lähtenyt menemään vähän parempaan suuntaan. Silloin ehkä kuukausi sitten olin valmis lähtemään lapsi ja koira kainalossa mutta ollaan hiljalleen saatu asioita korjatuksi. MIes on kiinnostunut lapsestaan ja olen saanut jopa pari yötä nukkua vaan. Sitä saa kummasti energiaa taas pitkäksi ajaksi kun yhden yö nukkuu kuin tukki! Jostain syystä en ole havahtunut tytön yninään ollenkaan kun tiedän miehen hoitavan. Nukun vaan...
JA aivan ihanaa kun on kesä tullut. Puut alkaa vihertää ja nurmi kasvamaan. Ilmat on lämpimät ja joka solu nauttii!!! Olen siitäkin syystä varmaan koko ajan täynnä energiaa. Ollaan käyty picnikillä pari kertaa joen varressa ja muutamat terassikaljat on nautittu. Sitä on oikein huomannut kuinka hiljalleen on herännyt eloon viime vuoden horroksestaan. Viime kevät ja kesä meni vain sisällä istuessa ja itkiessä pojan perään...
Elämä tuntuu siis nyt jotenkin rullaavan. Jo odotusaikana käytetty vakiolauseeni toimii vieläkin, " toistaiseksi kaikki hyvin" !!!
Nyt on kuitenkin pakko mennä nukkumaan. Ihanaa kevään jatkoa (vai voiko jo sanoa kesän?) kaikille!!! Menee taas varmaan hetki ennekuin kirjoittelen taas. Mutta yritän pysyä teidän kelkassa lukemalla muiden juttuja. Sitä on helpompi keskeyttää lukeminen ja jatkaa myöhemmin kuin jatkaa tätä kirjoittamista.
Nauttikaa vauvoistanne!!! : ) DEVIL ja TYTTÖNI MUN 11vkoa!!
Ai niin,tyttö muutti omaan huoneeseen pari päivää sitten ja hyvin on mennyt! Näyttää vaan niiiin pieneltä isossa pinnasängyssään!!
joo kyllä mulle sanottiin ihan meidän neuvolassa, että se on eu direktiivi. Ihan hassua mitä kaikkea saakaan sit puhua. Mut kun esikko syntyi 1996, pilttipurkeissa oikeasti oli ikäsuositus 3kk alkaen, täysimetyksen suosituskin on muuttunut tänä aikana.
Nyt taas on mennyt pari päivää, että meilläkin on nukuttu paremmin ja syöty harvemmin, jaksaa taas. Mangososepurkkikin meni roskiin ;). Paitsi, että Peetu on kyllä jo ihan valmis syömään kiinteitä. Suu aukeaa lusikalle ja makukin miellytti. Tissillä aukoo leukojaan kuin " pureskelis" ..
Mutta vielä jatkamme täysimetystä.
Meillä on ollut todella kamala viikko! Alina tippui maanantaina sohvalta ja löi päänsä pahasti ja siitä seurasi aivotärähdys. Nyt neiti on kuitenkin jo kunnossa, mutta monella lääkärillä on rampattu sillä oksentelu ja pääkipu jatkui aika pitkään. Sain pelätä yhtä sun toista ja monet itkut on itketty, mutta nyt siis kaikki hyvin.
Inkerin kanssa kävin tiistaina neuvolassa (3kk) . Pituutta oli 59,5cm ja painoa 5875g. Pieni tyttö, mutta hienosti oli kasvanut. Sai rokotteen eikä ollut siitä moksiskaan, hymyili vain ja jokelteli. Mitään ei tullut myöhemminkään. Neiti tuntuu olevan tämän elämän suhteen hyvin rauhallinen eli ei mitään kiirettä mihinkään suuntaan. Esikko taas oppi kaiken todella aikaisin ja nopeasti, samanlainen on edelleen. Inkeri osaa erinomaisen hyvin maata selällään ja huitoa siinä samalla, hän myös juttelee hieman, hymeilee ja nauraa paljon oman perheen jäsenille. Suloinen neiti kaikin puolin=)
Oliko vauvakino kiva? Harmittaa kovasti kun en sinne päässyt, mutta eiköhän sitten ensi kerralla. Jokos on sovittu jotain päivää kun tavataan jonkun luona?
Olen menossa tänään Hatanpäälle entiselle työpaikalle esitteleen Rinkeliä. Siellä odotetaan kuin kuuta nousevaa. Neiti ei vaan meinaa herätä, vetelee vain sikeitä ja antaa äidin odottaa.
Moneen asiaan piti kommentoida, mutta empäs taas muista mitä ne oli. Sama pää kesät.....
Jospa lukis aamulehden kun en muutakaan järkevää keksi. Aurinkoista päivää kaikille!
Birdy
morjens!
taas yksin saran ja eetun kans.. mies lähti tänään töihin ja tulee huomenna no sitten ti asti kotona ja ens viikolla vain 2 reissua :) ja loma mutta ilma on täällä p:stä vettä tullu ja ulkona on harmaata kuin syksyllä :( heti vaikuttaa mun mielialaan ja sitten vielä mies reissussa niin jees on mun päivä taas valmis..
eetu vetasi aamulla sen luokan källit pöksyyn että meni kaikki vaatteet pesuun no tulipa ainakin ahdistamasta pois :) meillä ei pahemmin noita kakkavaippoja viikon aikana tule nimittäin tavaksi muodostunut että noin pari kertaa viikossa tulee täys lasti..
onko muilla muuten ollut havaittavissa seuraavaa:
sara nukahtaa illalla selälleen ja sitten yöllä 3-5 aikaan häärää sängyssä ja naureskelee no käyn kääntämässä neidin vatsalleen tai kyljelleen ja laitan tutin suuhun nukahtaa muutamassa minuutissa nyt noin kuukauden päivät jatkunu tota.. mitähän se vois olla??? olen tässä mietiskelly että jos laitan saran heti vatsalleen sänkyyn niin jos nukkuis ilman tota hääräystä eetu nimittäin on niin kuin äitinsä vatsallaan nukkuja :) nukkuu oikein makeasti 21.30-7.00 ilman herätyksiä :)
aamu oli täällä muutenkin täynnä itkua kun mikään ei ollut hyvin sitterissä ei viihdytty eikä leikitty alustalla no mutta nyt kuitenkin jo yli tunnin tuolla parvekkeella vedelty sikeää ja huomenna alkaa äitylin virkistys viikonloppu mennään kotipuoleen ja anoppi sekä äitini ovat ahkeria avustajia eli saanpa levätä pari päivää.. anopilla itse oma kohtaista kokemusta kaksosista miehelläni nimittäin identtinen kaksoveli :) oli alussa mukava yrittää (<--huom!!) erottaa ne puhekin on saman kuuloinen :)
jees mutta nyt alan yrittämään piristyä :)
Hauskaa päivää helmikset
tikunen ja sara sekä eetu 3kk ja 1pv :)))
Me ollaan nimittäin miehen kanssa just sellaisia, että kun on esim. joku juhlapäivä, niin saadaan silloin yleensä joku typerä riita aikaiseksi. Eilen sitten tapeltiinkin ja mentiin nukkumaan toisillemme suuttuneina, mutta aamulla mies pyysi käytöstään anteeksi (mies käyttäytyi eilen niin p-mäisesti). Esikoinen heräsi tänään jo klo 7 (ennen vauvan syntymää nukkui aina klo 8-9 asti, joskus klo 10.30) ja mies joutui nousemaan hänen kanssaan. Me noustiin Helmin kanssa klo 8.30. Esikoinen toi mulle lahjoja ja kortin sänkyyn (aamupalan haluan syödä pöydässä). Oli tehnyt kerhossa sellaisen " valokuvakehyksen" , missä on pojan kuva sisällä. Isin kanssa olivat sitten tehneet maalaamalla ja liimaamalla mulle lahjaksi kirjanmerkin. Olen siitä tosi otettu, koska mies oli sen itse ideoinut ja poika oli sen leikkaamista lukuunottamatta itse tehnyt. Ja kortin oli maalannut myös. Lisäksi sain lahjaksi lahjakortin yhteen kauneushoitolaan, missä saan kaikki nämä: jalkahoito, käsihoito, kasvohoito ja kulmien ja ripsien kestovärjäys! Olisin ollut yhdestäkin " hoidosta" jo tosi iloinen, joten nyt leijailen ihan pilvissä =))))) Ja illalla mennään koko perhe ravintololaan syömään. Saa nähdä, miten Helmi siellä viihtyy.
Olen tähän asti viettänyt kaikki äitienpäivät oman äitini luona, mutta nyt äiti lähti reissuun ja siksi ollaan vain perheen kesken. Illalla tosin tulee appivanhemmat käymään, kun ovat käymässä tossa lähistöllä, mutta koska ollaan silloin just oltu ravintolassa syömässä, keitetään heille varmaan vain kahvit. Viime äitienpäivänä mies vähän mokasi, kun ei ollut etukäteen jaksanut tehdä/ostaa mitään ja aamulla sitten kiireessä väsäsi sellaisen pika-kortin pojan kanssa ja mä olin aika vihainen. Mulle ei todellakaan ole tärkeintä lahjat tai edes kortit, mutta se on, että mies on etukäteen miettinyt äitienpäivää ja muistaa mua lasten kanssa jotenkin. Tänään muistikin sitten oikein kunnolla!
Olen ihan ihmeissäni siitä, miten hyvä shoppailukaveri Helmi vielä on. Perjantaina oltiin koko perhe yhdessä kaupungilla jotain 3 h ja Helmi oli tosi iisisti. Ensin nukkui ja kun heräsi, niin kerran " kiekaisi" , että on hereillä. Sen jälkeen makoili aikansa rattaissa ja kun alkoi kyllästyä, otin syliin. Oli ollut varmaan tunnin hereillä ennen kuin kävin syöttämässä tytön. Sen jälkeenkin Helmi vielä makoili hereillä rattaissa, kun käytiin ruokaostoksilla. Mutta esikoinen oli niin mahdoton, ettei enää ainakaan puoleen vuoteen mennä hänen kanssaan asioille. Ei suostunut olemaan seisomalaudalla, eikä pitämään kädestä kiinni. Juoksi karkuun, konttaili lattioilla. Heitteli tavaroita hyllyistä. Aivan kamala! Ihan kuin joku kauhukakara. Ja nauroi vaan, kun oltiin vihaisia. Eilen kävin etsimässä esikoiselle kenkiä, mutta mentiin Helmin kanssa kahdestaan. Oltiin 3,5 h reissussa ja Helmi oli taas niin nätisti. Mutta olen ihan varma siitä, että kohta tyttö ei enää suostu rattaissa makoilemaan, vaan alkaa karjua niissä. Ja kun ei liinassa kovin hyvin viihdy, niin sitten ollaankin pulassa. Esikoinen huusi rattaissa ekat 3,5 kk, mutta sen jälkeen suostui niissä olemaan, kun nostettiin selkänojaa puoli-istuvaan asentoon. Vähän harmitti, kun silloin meillä jäi kokonaan väliin se vauva-aika, kun vauvat vaan makoilee rattaissa.
Siitä PK-seutulaisten piknikistä vielä. Esikoisella ei olekaan silloin enää kerhoa, joten jos piknik päätetään pitää Kaivarissa, niin ollaan mukana. Meille käy se maanantai 29.5 ja ajalla ei ole muuten väliä, mutta jos pojan pitää nukkua päiväunet (eli on aamulla herännyt " liian" aikaisin), niin meidän pitäisi lähteä kotiin viimeistään klo 14 aikaan. Eli joskus aamupäivästä tai viimeistään puolenpäivän aikaan kävisi meille hyvin.
Nyt menen haukkaamaan vähän välipalaa ja sitten pienille päiväunille.
IHANAA ÄITIENPÄIVÄÄ KAIKILLE HELMIEN MAHTAVILLE ÄIDEILLE!!!