Lapsen silmien väri??
Olen hyvin vaalea ja sinisilmäinen, kuten kaikki meidän suvussa. Joku vihertäväkin on mahtunut joukkoon, muuta laaguninsinisistä tummansinisiin olemme muutoin kaikki.
Nyt olen viimein löytänyt miehen joka on kaikin tavoin kunnon kumppanin kriteerit täyttävä mutta se mutta...arvaatte varmaan..ruskeat silmät. Olen yrittänyt ohittaa tämän ominaisuuden jonka koen vieraana ja siten olenkin havainnut miehen ihan tosi hyväksi tyypiksi. Ehkä tulisin tämän ruskeasilmäisyyden kanssa itse toimeen mutta lapsiakin ehdin jo murehtia. Miehen sukukin on melko ruskeasilmäistä..onko siis täysin vääjäämätöntä että se on dominoiva piirre ja jyrää kaikki mahdollisuuteni saada sinisilmäiset lapset?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Yleeensä sininertävät silmäät lapsena ja väri muutttuu ( ihmisellä alla sinineen väri) värii muuttuu jos nostetaaan estrogeenitasoaa hetkellisestii yrteillllä taii hivelemälllä hunajaaa silmiiin? Vanhemmmiteen väri muuuttuu?
Hippien hurinoita..
Vierailija kirjoitti:
Hanki sinisilmäinen mies. Jos molemmat vanhemmat sinisilmäisiä niin taisi olla 0% mahdollisuus tulla ruskeasilmäinen lapsi.
Tiedetään.. Ja sekös tässä ottaakin niin päähän kun tämä ruskeasilmä on muutoin niin tolkun mies.
Niin ja lapsesi näyttää ihan posteljoonilta.
Vierailija kirjoitti:
No minulla ja miehelläni on ruskeat silmät, kaikki suvussamme omaavat ruskeat silmät, mutta niin vain lapsi sai siniset silmät, eivät vaihtaneet koskaan väriään. Minä ja mies aina olisimme halunneet siniset silmät, mutta lapsi sai nyt sitten ne.
Makuja on monenlaisia. Itse olen ikionnellinen, että mieheni ruskeat silmät periytyivät myös lapselle. Ruskea on ylivertaisesti kaunein silmien väri.
Ehkä olisi hyvä oppia elämään "hetkessä", eikä antaa mielen jämähtää asiaan, jota ei voi tietää tai hallita. Voi olla että saatte lapsia, voi olla ettette saa lapsia, voi olla että pysytte yhdessä tai eroatte. Se, että mielesi jää jumiin johonkin kelaan, kuten lasten mahdollisten lasten geneettinen ominaisuus (joka on aina ikään kuin yllätys ilman tiettyä tulevaisuudessa onnistuva manipulaatiota) on kenties merkki jostain tunteesta tai epävarmuudesta, jota et osaa muulla laillaa työstää. Onko mielikuvasi täydellisestä miehestä tärkeiämpi kuin suhde johonkin oikeassa elämässä (joka on aina epätaäydellinen). Toki sitä voi erota mistä syystä vaan, mutta itse keskittyisin tutkimaan hiukan syvemmin omaa kelaa ja mihin se loppujen lopuksi perustuu. Pelko? Epävarmuus? Tarve kontrolloida? Voiko siitä kasvaa yli? Jokatapauksessa kukaan ei tiedä mitä käy tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Hanki sinisilmäinen mies. Jos molemmat vanhemmat sinisilmäisiä niin taisi olla 0% mahdollisuus tulla ruskeasilmäinen lapsi.
Ei ihan. Mahdollisuus on pieni, mutta on. Ja etenkin jos vanhempien silmät eivät ole ihan puhtaan siniset, niin sieltä voikin tulla lähes mitä vaan.
Silmien värin periytymistä käytetään usein kirjaesimerkkinä periytymisestä, mutta todellisuudessa silmien väriin vaikuttaa useampi geeni eikä asia ole ihan niin yksioikoinen.
Useimmiten meneekin niin, että sinisilmäiset vanhemmat saavat sinisilmäisiä lapsia. Ruskeasilmäiset vanhemmat voivat saada mitä väriä vaan.
Jos ruskeasilmäisen henkilön toisella vanhemmalla on siniset silmät, tällöin hänellä on väistämättä sinigeenejä ja hän voi siirtää niitä lapsilleen.
Jos vanhemmilla on ruskeat silmät, niitä sinigeenejä voi olla tai voi olla olematta. Eli aika arpapeliä koko homma!
Marja S kirjoitti:
Ehkä olisi hyvä oppia elämään "hetkessä", eikä antaa mielen jämähtää asiaan, jota ei voi tietää tai hallita. Voi olla että saatte lapsia, voi olla ettette saa lapsia, voi olla että pysytte yhdessä tai eroatte. Se, että mielesi jää jumiin johonkin kelaan, kuten lasten mahdollisten lasten geneettinen ominaisuus (joka on aina ikään kuin yllätys ilman tiettyä tulevaisuudessa onnistuva manipulaatiota) on kenties merkki jostain tunteesta tai epävarmuudesta, jota et osaa muulla laillaa työstää. Onko mielikuvasi täydellisestä miehestä tärkeiämpi kuin suhde johonkin oikeassa elämässä (joka on aina epätaäydellinen). Toki sitä voi erota mistä syystä vaan, mutta itse keskittyisin tutkimaan hiukan syvemmin omaa kelaa ja mihin se loppujen lopuksi perustuu. Pelko? Epävarmuus? Tarve kontrolloida? Voiko siitä kasvaa yli? Jokatapauksessa kukaan ei tiedä mitä käy tulevaisuudessa.
Ei ole näin..miehessä nimenomaan nyt hyväksyn tämän ja hän on hyvä sellaisenaan. Mutta ajatus ruskeasilmäisistä lapsista tuntuu niin vieraalta..pelkään ettei ne tunnu omilta ja olisi jotenkin tosi vieraita. En muuten osaa kuvata tätä tunnetta ja pelkoa.
Mieheni on ruskeasilmäinen, pojallamme on siniset silmät. Eräässä perheessä kukaan kolmesta pojasta ei ole perinyt isänsä ruskeita silmiä.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on ruskeasilmäinen, pojallamme on siniset silmät. Eräässä perheessä kukaan kolmesta pojasta ei ole perinyt isänsä ruskeita silmiä.
Kiitos.. Antaa toivoa.
Aika todennäköisesti vauva tuo isompia huolia kuin silmät ja niiden väri. Ole iloinen jos tuo on vielä vauvan synnyttyä isoin murheesi. Jos siis lapsia ylipäätään saat.
Vierailija kirjoitti:
Niinhän ne sanovat: siniset silmät on koru, ruskeat taakka. Mutta tämä ehkä koskee vain naisia, miehillä ruskeat silmät voivat olla ihan miehekäs ja komea osa kokonaisuutta.
Itse en ole osannut olla huolissani lapsen silmäisyydestä, mutta miehellänikin on siniharmaat silmät joten todennäköisesti sinisilmä tulisi.
En ole ikinä moista sanontaa kuullut! Taisit itse keksiä. Suomalaiset siniset silmät kun eivät sävyllään huomiota herätä. Ja varsinkaan naisilla, joilla on kusenpolttaman väriset hiukset, pottunokka ja vetiset siniset silmät. Yök!
Äitini vanhemmilla siniset silmät, äidillä ruskeat. Sen verran vähän dominoivat, että kenellekään meistä neljästä ei tullut.
Meillä mies ruskeasilmäinen, itse sinisilmäinen ja 3/3 sinisilmäistä lasta saatiin.
Ajatteles, jos tulisi albiinomuksu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija}
</p>
<p>En ole ikinä moista sanontaa kuullut! Taisit itse keksiä. Suomalaiset siniset silmät kun eivät sävyllään huomiota herätä. Ja varsinkaan naisilla, joilla on kusenpolttaman väriset hiukset, pottunokka ja vetiset siniset silmät. Yök![/quote kirjoitti:Minusta taas siniset silmät on ainoat joissa on jonkinlainen katse ja syvyys. Ruskeissa ei tavallaan ole kuin tyhjät mollukat. Katsopa vaikka tv:ta (suomalaisia siis) harvoilla on ruskeita silmiä, vaan uutistenlukijaa myöden on sinisilmiä. Mikäli joukossa on joku tummilla silmillä on se koko ilme ihan erilainen, ei ole sellasta ”katsetta” ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija}
</p>
<p>En ole ikinä moista sanontaa kuullut! Taisit itse keksiä. Suomalaiset siniset silmät kun eivät sävyllään huomiota herätä. Ja varsinkaan naisilla, joilla on kusenpolttaman väriset hiukset, pottunokka ja vetiset siniset silmät. Yök![/quote kirjoitti:Minusta taas siniset silmät on ainoat joissa on jonkinlainen katse ja syvyys. Ruskeissa ei tavallaan ole kuin tyhjät mollukat. Katsopa vaikka tv:ta (suomalaisia siis) harvoilla on ruskeita silmiä, vaan uutistenlukijaa myöden on sinisilmiä. Mikäli joukossa on joku tummilla silmillä on se koko ilme ihan erilainen, ei ole sellasta ”katsetta” ollenkaan.
Höpö höpö! Tummissa silmissä on "syvyyttä", mitä saa niistä vetisistä suomalaisista sinisistä silmistä hakea.
Meillä näin: äidin isällä oli ruskeat silmät, äidin äidillä siniset. He saivat 4 lasta joista yhdellä ruskeat silmät.
Tämä ruskeasilmäinen on äitini, isäni on sinisilmäinen. Minä ja veljeni olemme ruskeasilmäiset.
Minulla on 5 lasta, 3 lasta sinisilmäisen kanssa, 2 ruskeasilmäistä ja 1 sinisilmäinen.
2 lasta vihreäsilmäisen kanssa, toisella harmaat silmät ja toisella ruskeat.
Mulla tumman vihreät joissa pieni ruskea piste joka vanhemmiten vähän laajentunut ja kellertävää myös. Miehellä harmaat jotka taittuu siniseen.
Esikoisella merenvihreät, toisella tismalleen samanväriset kuin itsellä, kolmannella samanväriset kuin miehelläni ja kuopuksella orvokinsiniset.