Aikuinen joka ei osaa meidän kulttuurissa englantia on jotenkin vajaaälyinen
Englantia lukee ja kuulee päivittäin tv:stä, radiosta, netistä, kaupassa eri tuotteiden nimet on englantia jne. Englantia on joka paikassa. Jos aikuinen ei Suomessa osaa englantia, niin hänellä taitaa olla ymmärryksessä isompiakin ongelmia.
Kommentit (28)
No asia vain on siten, että ilman sähköpostin/tietokoneen käyttötaitoa, vähintään välttävää Bad Englishiä tai autollaajotaitoa on hyvin vaikeaa pärjätä työelämässä. Itsekin tarvitsen näitä lähes päivittäin, pois lukien autolla ajo. Mutta menneisyydessä sekin on ollut hyvinkin välttämätöntä.
Jos ihminen ei näitä kolmea asiaa osaa ilman että taustalla on esim. jokin ideologinen valinta, väistämättä tulee mieleen että ihminen ei ole penaalin terävin kynä.
Paljon muutakin toki on mitä on hyvä osata mutta tuossa nyt tärkeimmästä päästä. Ja se että joku 70-vuotias tohtori ei osaa englantia on tietysti ihan eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 1959 syntynyt miesystäväni kävi kansakoulun, eikä siellä opetettu englannin alkeita ollenkaan. Hän ei ole oppinut sitä vieläkään, koska alkeet pitäisi oppia nuorena. Niin se vaan on.
Ennen peruskoulua parempi koulu oli maksullinen ja siten mahdollinen vain varakkaille. Peruskoulu-uudistus 1960-luvun alussa poisti luokkaerot, ja kaikille tuli mahdollisuus tasavertaiseen opiskeluun.
Haluaisin matkustaa hänen kanssaan mutta hän ei lähde koska ei osaa englantia.
Edellinen mies osasi vaikka mitä, mutta oli kylmä paskiainen. Mieluummin olen kuitenkin tämän kivan tyypin kanssa.
Joskus reissaan yksin, ja aina kultani toivottaa hyvää matkaa.Samoin vanhin veljeni, kansalaiskoulussa hänellä oli ruotsia. Edes kauppakoulussa 70-luvulla ei kai ollut pakollisia kieliä, vapaaehtoisia vain.
Lisään vielä, ettei hän välitä tietokonepeleistä, käyttöjärjestelmä tietokoneessa on suomenkielinen, eikä sitä käytä kuin asiointiin, eikä hän katso juurikaan mitään ulkomaalaisia elokuvia tai sarjoja.
Itse kyllä ymmärrän ja luen, mutta puhuminen on heikompaa. En juuri juttele tuntemattomille, baareissa en käy. Elämä on työtä. Työssä istun toimistossa 8-10h päivässä ja sitten istumaan kotiin tietokoneen äärelle.
M32
The most common language in the world is bad english.
Maailman yleisin kieli on mandariinikiina, toiseksi yleisin espanja. Mielestäni me kaikki olemme moukkia, jos emme osaa noita kahta yleisintä kieltä. Englanti tulee vasta kolmanneksi yleisimpänä. Sen jälkeen hindi, arabia ja portugali jne.
Mä en osaa. Olen 44 vuotias, akateemisesti koulutettu it-ammattilainen. Töissä firmassa jonka virallinen kieli on englanti ;) Mutta eipä sitä englantia ole täällä Suomen yksikössä tarvinnut, joten on se aika hyvin unohtunut kun ei ole kouluajan jälkeen kielellä mitään tehnyt. En tykkää matkustelustakaan, viihdettä en juuri seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Maailman yleisin kieli on mandariinikiina, toiseksi yleisin espanja. Mielestäni me kaikki olemme moukkia, jos emme osaa noita kahta yleisintä kieltä. Englanti tulee vasta kolmanneksi yleisimpänä. Sen jälkeen hindi, arabia ja portugali jne.
Täsmennetään. Äidinkielisiä puhujia on eniten mandariinikiinassa ja espanjassa. Mutta koska viimeksi olisitte tarvinneet noita kieliä?
Luultavasti ette kovin vastikään, koska yli 90-prosenttisesti tieteen, talouden, viihteen, aikuissellaisen ja matkailun kieli on Bad English. Olen toki itsekin sitä mieltä että osoittaahan se sivistystä osata Espanjan alkeet tai kyetä lukemaan kyrillisiä aakkosia, ja joskus siitä voi olla hyötyäkin. Mutta asiat tärkeysjärjestyksessä.
Samoin vanhin veljeni, kansalaiskoulussa hänellä oli ruotsia. Edes kauppakoulussa 70-luvulla ei kai ollut pakollisia kieliä, vapaaehtoisia vain.