Mikä muille normaali ruoka on mielestäsi säännösteltävää herkkua?
Aloitan:
- vaalea leipä (lasken sen lähestulkoon pullaksi)
- muut leivät muutaman kerran viikossa
- hedelmät (samassa lokerossa kuin jälkiruoka)
- pasta (vain ns. lohturuokana)
Kommentit (23)
Mahdat tuntea itsesi paremmaksi ihmiseksi.
Paljonko juustoa/leikkelettä laittaa leivälle. En siis tästä huomauttele kenellekään, mutta tuntuu vaan jotenkin tuhlaavaiselta laittaa hirveä kasa juustoa ja päälle leikkeleitä niin että roikkuvat puoliksi leivän ulkopuolella. Itse yleensä laitan vaan yhden leikkeleen/juustosiivun, jos on vaikka pitkä ja kapea leipäviipale, puolitan se leikkeleen ja laitan palat peräkkäin enkä vaan laita kahta leikkeleviipaletta.
Se kun tajusin muutamien tuttujen lastaavan hirveän määrän päälisiä auttoi kyllä ymmärtämään miksi ostavat vaan halvinta ja ihmettelevät miten raaskin ostaa jotain hintavampia. Kun niitä menee vähemmän, niin se hinta ei tietenkään tunnu yhtä pahalta.
-sokeroidut jugurtit
-muut kuin omatekoiset mehut
Ei ole onneksi noin pahaa karppikammoa kuin aloittajalla, riittää että pitää pastan ja leivän määrän kohtuullisena kokonaisuuteen nähden ja laadun täysjyvänä.
Itselleni se harvoin syötävä herkku on possu. Koitan minimoida lihansyönnin sekä ilmastosyistä että eläinten hyvinvoinnin takia, mutta ajoittain ostamme suvun kesken tutulta, eläimet hyvin pitävältä tilalta possun. Omaa osuuttani käytän säästeliäästi kerran tai kaksi kuukaudessa, muuten meillä ei sitten lihaa syödä (possu on ainoa siksi, että sitä saan kätevästi hyväksi tietämästäni paikasta, ja se on minusta lihoista monipuolisin, maukkain ja ilmastovaikutuksiltaan hieman nautaa parempi). Toki moni ajattelee kanssani samoin tai on tiukempikin, mutta valtaosa suomalaisista taitaa yhä syödä lihaa jopa useita kertoja viikossa.
Musta makkara. Liika syöminen aiheuttaa useimmilla mahavaivoja joten edes täällä Tampereen syrämmessä ei ahmita.
Vierailija kirjoitti:
Mahdat tuntea itsesi uhriksi.
Maustettu jogurtti
Vaalee leipä
Mehu
Keksit. Rinnastan ne karkkeihin. Samoin kaikki muut pullat ja makeat paakkelsit, joita moni vetää aivan onnessaan "ihan vaan kahvin kanssa" harva se päivä, parhaimpina päivinä harva se kahvitauko.
Samoin moni säännöstelee lastensa karkin syöntiä (karkkipäivä tms), mutta antaa piltin muina päivinä juoda sokerimehuja, syödä keksiä ja jäätelöä jne senkin edestä.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se on kun on syömishäiriö
Mikähän syömishäiriö mulla on?
Liha
Kana
Kananmunat
Pähkinät
Vaalea leipä
Maitotuotteet
Pullat & keksit
Välipalapatukat
Kaikki ateriat, joissa käytetty öljyä
Sokeroidut juomat
Yllämainituista herkkua itselleni ovat vain välipalapatukat.
Noi samat aika lailla, paitsi hedelmän saatan syödä jos en halua marjoja sinä päivänä ja hedelmiä sattuu olemaan.
Varmaan kaikki ketjussa mainitut.
Usein laihdutusohjeissa on kohta "jätä päivittäinen kahvipulla pois ruokavaliosta", en joskus tajunnut että on niin yleistä vetää päivittäin kahvin kanssa makeaa että se pitää mainita.
Jugurtit. Niissä on törkeästi sokeria, mutta silti monissa lapsiperheissäkin niitä tarjoillaan muka terveellisenäkin välipalana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdat tuntea itsesi uhriksi.
En lainkaan, minulla on normaali suhde ruokaan, enkä tarvitse mitään"lohturuokaa".
En tiedä onko muille normaalia ruokaa, mutta minun on pakko säännöstellä pähkinöitä ja tummaa suklaata. Väitetään terveelliseksi mutta on ihan sairaan lihottavaa.
Toki leivän laatu on tärkeää, niinkuin muissakin hiilareissa. En näe oikeastaan eroa, syökö puuroa taikka leipää.
Itse karsastan kaikkea missä on lisättyä sokeria. Murot, myslit, välipalapatukat, makeutetut jugurtit ja rahkat, mehut, limut, pullat, karkit, keksit. Okei, eivät ole oikeita ruokia, mutta aika usein noita on tarjolla aamupalalla, välipalalla ja iltapalalla. Ovat minulle vain herkkuja, ei säännöllisesti syötäviksi. Tai itse asiassa en syö koskaan muuta, kuin joskus karkkia, pullaa, limua. Extraspecialaamupalalla voin nauttia pari lasillista appelsiinimehua.
Vierailija kirjoitti:
Keksit. Rinnastan ne karkkeihin. Samoin kaikki muut pullat ja makeat paakkelsit, joita moni vetää aivan onnessaan "ihan vaan kahvin kanssa" harva se päivä, parhaimpina päivinä harva se kahvitauko.
Samoin moni säännöstelee lastensa karkin syöntiä (karkkipäivä tms), mutta antaa piltin muina päivinä juoda sokerimehuja, syödä keksiä ja jäätelöä jne senkin edestä.
Tämä. Tunnen perheen, jossa lapset (4 kpl) saavat kyllä karkkia vaan karkkipäivinä ja esim. synttäreinä, mutta päivittäiseen ruokavalioon kuuluu seuraavaa:
- Sokerihuurretut yms. murot
- Sokeroidut jogurtit ja vanukkaat
- Jopa sellaiset jogurtit/vanukkaat, joiden kannessa on jotain pieniä ranskanpastillin näköisiä, joita saa kaataa sinne jogurtin/vanukkaan joukkoon. (En tiennyt tällaisia olevan olemassakaan!)
- Keksit, kuivakakut
- Jäätelö, jonka päälle kilo strösseliä
- Sokerimehut, limsat, itse sokerimehusta tai limusta jäädytetyt mehujäät.
Jotenkin tää on mun silmissä vähän itsensä huijaamista (tai sitten totaalista ajattelemattomuutta), enkä ole raaskinut ottaa puheeksi vaikka on monesti tehnyt mieli.
Sellaista se on kun on syömishäiriö