Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raha ei meinaa riittää hoitovapaalla. Muita?

Hoitovapaalla
03.12.2018 |

Mies saa alle nettona 2000e, jotain 1700 ja reilun 1900 väliin, yleensä vähän päälle 1700e. Minä saan 400e hoitorahaa+lisää sekä 200euroa lapsisiliä (2 lasta). Eli noin 2400 euroa kuussa, joskus enemmän

850 - vuokra
25 - vakuutukset
50 - puhelin + netti
80 - sähkö + siirto
200 - vanha laina
600 - ruoka+vaipat+pesuaineet ym
100 - vaatteet
50 - harrastukset
15 - ammattiliitto
30 - lääkkeet, hammaslääkärit ym
50 - asuntosäästötilille menevä summa
150 - bensa, karkea arvio. Autosta ei makseta muita kuluja, onneksi. Autoa tarvitsee, mikäli haluaa tavata sukulaisia ja päästä isompaan kauppaan ostamaan esim talvikengät

Eli jäljelle jää 100, mutta oikeasti edes sitä ei taida jäädä käyttötilille.
Nyt tuli yllättäen häät, joihin piti ostaa 60-70 eurolla uutta vaatetta ja lahja pitäisi vielä hankkia ja kustantaa ravintolassa syöminen. Ne rahat joutuu ottamaan säästöistä.

Vinkkejä säästötoimenpiteisiin? Haluaisin saada vähän rahaa säästöön, että voisimme tehdä jotain yhdessä (kesällä esim korkeasaareen tai joskus hotelliin miehen kanssa. Mies tarvitsee myös rahaa kesällä päästäkseen lajinsa kisoihin)
Harrastusrahat on tärkeät.
Joka kuu ei varmaan mene 100e vaatteisiin, mutta nyt jouduin ostamaan uudet talvikengät (menevät taas monta vuotta) ja sopivan rintaliivejä, siinä meni jo yli 100e. Lapsille hankitaan lähinnä käytettyä, nuorempi perii vanhemman vanhat.
Mies käy kaupassa, minä suunnittelen ostokset ja viikon ruokalistan. Mies valitettavasti ostelee herkkuja melko usein, joten ruokabudjetti varmaan ylittyy...

Kommentit (108)

Vierailija
61/108 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalta näyttäs löytyvän melkoisia meriselittelyjä, kun täällä on jo säästöehdotuksia annettu monta sivua.

Vierailija
62/108 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy itse kaupassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/108 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen ASP-säästämisen voi keskeyttää, vaikka teidän tilanteessa priorisoisin sen kaiken muun ohi. Ette ikinä pysty tarjoamaan lapsillenne normaalia elintasoa, jos vielä ”tuhlaatte” vuokraan.

Paljonko sinun tulosi ovat kun palaat töihin? Kannattaisiko miehen mielummin jäädä nyt kotiin, kun tulot eivät ole kummoiset?

Tienaan lähtöpalkkana 100e enemmän kuin mies eli 2400 (brutto), mutta mulla ei tule ylityötunteja, joten taloudellisesti vaihto ei ole kannattava. Katselen kyllä kiinnostavia paikkoja ja vaihdetaan rooleja, jos löydän paikan. Mies saa sitten pitää loput isyyslomat samalla. Tuo palkkani kyllä nousee työvuosien myötä, mutta nousu 3000 euroon

Vierailija
64/108 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalta näyttäs löytyvän melkoisia meriselittelyjä, kun täällä on jo säästöehdotuksia annettu monta sivua.

Niin siis en oikeasti tiedä, miten paljon rahaa menee. Toi oli meidän budjetti.

Miestä on vaikea motivoida säästämään, en tiedä, mihin rahoja hassaa.

Mulle jää tilille 200e, joista maksan asp:n, harrastusmaksut ja lasten vaatteet jne. Jos satun käymään kampaajalla leikkaamassa hiuksia tai kahvilla (huom eivät ole mitään yleisiä menoja, olen lokakuussa käynyt syömässä lounasravintolassa 8e ruuan)

KETJUN IDEA

Vähän nähdä, että onko nää rahat nyt niin pienet, ettei ylimääräistä helposti jää vai pitäiskö elellä herroiksi (niin kuin puolet av-mammat eläisi, jos saisi 400e 4 henkiselle perheelle ruokaan, laskuihin ja vaatteisiin. Puolet tarvitsee vähintään sen 4000euroa ).

Vierailija
65/108 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy itse kaupassa?

Pitäisi harkita, että kävisi vkl tekemässä kaikki ostokset yhdessä ja kävisin joku ilta yksin täydentämässä puutteet.

Mutta mies saattaa silti käydä kaupassa itsekseen töiden jälkeen. Tänään kyllä jo soitin, että jos on makean nälkä, pakastimessa on itseleivottua pullaa ja ottaa sitten sitä eikä osta karkkia tai sipsiä

Vierailija
66/108 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitovapaalla kirjoitti:

Lapset on 2v ja vajaa 1v. Haluamme kuitenkin hoitaa lapset kotona ainakin 2-vuotiaiksi. Meillä ei ole sinänsä ongelmaa pärjätä tällä rahalla , lähinnä haluaisin näkökulmaa, että miten muut pärjäilee hoitovapaalla. Ja kuinka hyvin tällä rahalla pitäisi pärjätä.

Olen työn haussa ja mikäli tärpää, mies jää kotiin lasten kanssa. Taloudellinen tilanne ei silloin muutu todennäköisesti paljoa

Jos kerran haet töitä, niin mikset ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi? Työttömyyspäiväraha on paljon suurempi kuin kotihoidontuki. Vai oletko niin nuori ja kouluttamaton ettei sinulla ole oikeutta edes työmarkkinatukeen?

Se on ollut harkinnassa. Mutta pelottaa, että osoittavat minulle työn vaikka tuosta lähihesestä ja kun en mene, tulee karenssia. Oman alan paikkoja on kyllä auki useita, mutta en haluaisi ajaa 50min työmatkaa plus ruuhkat päälle. Lisäksi odotan, että parista kivasta paikasta voisi 6-12kk sisällä tulla tarvetta työntekijälle.

Mulla on menossa hakemuksia 30-45 min paikkoihin, jotka ovat kiinnostavia

Vierailija
67/108 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitovapaan EI OLE TARKOITUS olla rahakasta elämää sillä yhteiskunta haluaa äidit töihin heti. Jos haluaa olla hoitovapaalla, säästää ETUKÄTEEN. Säöstin 20 000 e ennakkoon kahdessa vuodessa. Nyt voin olla hoitovapaalla siihen kunnes lapsi täyttää 2v. Muuten en voi sillä saan vasn sen perus KHTn mikä mulla on netto 250e (brutto muistaskseni vähän yli 300?)

Vierailija
68/108 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitovapaan EI OLE TARKOITUS olla rahakasta elämää sillä yhteiskunta haluaa äidit töihin heti. Jos haluaa olla hoitovapaalla, säästää ETUKÄTEEN. Säöstin 20 000 e ennakkoon kahdessa vuodessa. Nyt voin olla hoitovapaalla siihen kunnes lapsi täyttää 2v. Muuten en voi sillä saan vasn sen perus KHTn mikä mulla on netto 250e (brutto muistaskseni vähän yli 300?)

Mulla on säästössä rahaa, josta maksettiin esim yksi kodinkone. En haluaisi hassata näitä rahoja turhaan, vaan ottaa sieltä sitten kun oikeasti tarvitsee. Mun mielestä mieskin saisi opetella vähän säästäväisemmäksi. Mutta toisaalta, onko reilua, että käytän vajaa 40e kampaajan reilun 2-3kk välein? Ja mies ei saisi käyttää "turhaan" rahaa esim panineihin tai uuteen t-paitaan, vaikka vanhat ehjiä ja kohtuullisessa kunnossa?

Ja kyllä me rahallisesti nyt pärjätään, vaikka ei käytettäisi säästörahaa

Vierailija
69/108 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis ruokabudjettia voisi koittaa karsia (ensin selvittää, paljonko se nyt oikeasti on). Kokonaan lidlin käyttäjäksi ei kyllä siirrytä, kun ei sieltä kaikkea saa.

Toisaalta olen ruuasta valmis maksamaan.

Vaatteita hankitaan jo nyt vain ne,mitä pitää. Paitsi mies saattaa ostaa joskus jotain, vaikka ei välttämättä tarvitse. Tai no olisin kai voinut kulkea liian suurissa rintaliiveissä ja mennä talven lenkkareissa, mutta niistäkin maksoin mielelläni

Vierailija
70/108 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitovapaalla kirjoitti:

Eli siis ruokabudjettia voisi koittaa karsia (ensin selvittää, paljonko se nyt oikeasti on). Kokonaan lidlin käyttäjäksi ei kyllä siirrytä, kun ei sieltä kaikkea saa.

Toisaalta olen ruuasta valmis maksamaan.

Vaatteita hankitaan jo nyt vain ne,mitä pitää. Paitsi mies saattaa ostaa joskus jotain, vaikka ei välttämättä tarvitse. Tai no olisin kai voinut kulkea liian suurissa rintaliiveissä ja mennä talven lenkkareissa, mutta niistäkin maksoin mielelläni

Kummasti itse vain saan kaiken ostettua Lidlistä. Vaipat ja pesuaineet myös. Sekä kasvikset, hedelmät yms.

Asennemuutos ap:lle olisi tarpeen.

Vierailija
71/108 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalle: ASENNEMUUTOS.

"Minä en saa sieltä sitä, täältä tätä, vinkuvonku, mies sitä, mies tätä, en vielä halua töihin, mun pitää joka kuukausi päästä autolla revittelemään 300 euron edestä sinne ja tänne ja tuonna, rahat ei riitä, vänävänä"

Vierailija
72/108 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä on rahat riittäneet hyvin, vaikka mies on ainut, joka on töissä ja minä hoitovapaalla.

Ovatko ne tuttavien yms. tapaamiset niin pakollisia joka kuukausi tehdä?

Onko pakko niin usein ajaa jonnekin ostoshelvettiin parin tavaran takia?

Miksi Tokmanni ei rouvalle kelpaa tai Lidl?

Vierailija
73/108 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. asumistuki!!!

2. onko nyt pakko säästää asp tilille?

3. mitä muut velat on - voiko ne laittaa koroille

Meillä myös 2 lasta ja miehen palkka n.1600€/kk nettona. Hyvin me pärjäillään, kun ollaan varauduttu etukäteen :) Mutta ei kyllä osteta mitään ylimääräistä ja se tarpeellinenkin käytettynä. Ja tosiaan saadaan sitä asumistukea!

Vierailija
74/108 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitovapaalla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisiä sun lapset on? Onko jo mahdollista laittaa tarhaan ja sun mennä töihin?

Lapset on 2v ja vajaa 1v. Haluamme kuitenkin hoitaa lapset kotona ainakin 2-vuotiaiksi. Meillä ei ole sinänsä ongelmaa pärjätä tällä rahalla , lähinnä haluaisin näkökulmaa, että miten muut pärjäilee hoitovapaalla. Ja kuinka hyvin tällä rahalla pitäisi pärjätä.

Olen työn haussa ja mikäli tärpää, mies jää kotiin lasten kanssa. Taloudellinen tilanne ei silloin muutu todennäköisesti paljoa

Monet ei pärjää. Silloin eletään köyhänä lapsiperheenä tai mennään molemmat töihin. Yhden hengen tulot saa olla aika isot, että riittää monilapsiset perheen ja puolison elättämiseen.

Vierailija
75/108 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä saattaisi olla oikeus toimeentulotukeen ehkä. Teidän perheen perusosat + vuokra tekee jo noin 2300 euroa. Sitten vielä sähköt, vedet, vakuutukset ja lääkkeet, niin varmaan saisitte toimeentulotukea, koska miehen tuloista jätetään 150e huomioimatta. Laita hakemus Kelalle, jos teillä ei ole säästöjä. Joulukuussa tosin huomioidaan veronpalautukset.

Vierailija
76/108 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä saattaisi olla oikeus toimeentulotukeen ehkä. Teidän perheen perusosat + vuokra tekee jo noin 2300 euroa. Sitten vielä sähköt, vedet, vakuutukset ja lääkkeet, niin varmaan saisitte toimeentulotukea, koska miehen tuloista jätetään 150e huomioimatta. Laita hakemus Kelalle, jos teillä ei ole säästöjä. Joulukuussa tosin huomioidaan veronpalautukset.

Ei oikeuta mitenkään, koska mies tienaa liikaa siihen nähden! 

Vierailija
77/108 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trolli

Vierailija
78/108 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ap:lla on rahaa säästössä ja nyt kiinnostaisi tietää kuinka paljon? Jostain syystä kaikkein köyhimpiä ovat aina ne, jotka istuvat kirstun päällä ja itkevät, kun joku muu ei maksa laskua. Nyt on se hetki, kun ne säästöt on pakko syödä, halusitte tai ette. Sitä paitsi mihin se mies laittaa rahat? Onko teillä yhteinen tili? 

Vierailija
79/108 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo ja huono sellainen.

Vierailija
80/108 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin ja lopeta marina.