Raha ei meinaa riittää hoitovapaalla. Muita?
Mies saa alle nettona 2000e, jotain 1700 ja reilun 1900 väliin, yleensä vähän päälle 1700e. Minä saan 400e hoitorahaa+lisää sekä 200euroa lapsisiliä (2 lasta). Eli noin 2400 euroa kuussa, joskus enemmän
850 - vuokra
25 - vakuutukset
50 - puhelin + netti
80 - sähkö + siirto
200 - vanha laina
600 - ruoka+vaipat+pesuaineet ym
100 - vaatteet
50 - harrastukset
15 - ammattiliitto
30 - lääkkeet, hammaslääkärit ym
50 - asuntosäästötilille menevä summa
150 - bensa, karkea arvio. Autosta ei makseta muita kuluja, onneksi. Autoa tarvitsee, mikäli haluaa tavata sukulaisia ja päästä isompaan kauppaan ostamaan esim talvikengät
Eli jäljelle jää 100, mutta oikeasti edes sitä ei taida jäädä käyttötilille.
Nyt tuli yllättäen häät, joihin piti ostaa 60-70 eurolla uutta vaatetta ja lahja pitäisi vielä hankkia ja kustantaa ravintolassa syöminen. Ne rahat joutuu ottamaan säästöistä.
Vinkkejä säästötoimenpiteisiin? Haluaisin saada vähän rahaa säästöön, että voisimme tehdä jotain yhdessä (kesällä esim korkeasaareen tai joskus hotelliin miehen kanssa. Mies tarvitsee myös rahaa kesällä päästäkseen lajinsa kisoihin)
Harrastusrahat on tärkeät.
Joka kuu ei varmaan mene 100e vaatteisiin, mutta nyt jouduin ostamaan uudet talvikengät (menevät taas monta vuotta) ja sopivan rintaliivejä, siinä meni jo yli 100e. Lapsille hankitaan lähinnä käytettyä, nuorempi perii vanhemman vanhat.
Mies käy kaupassa, minä suunnittelen ostokset ja viikon ruokalistan. Mies valitettavasti ostelee herkkuja melko usein, joten ruokabudjetti varmaan ylittyy...
Kommentit (108)
Miten bensaan menee noin paljon jos sitä käytetään vaan siihen, että käydään isossa kaupassa ja sukulaisten luona?
Nuo muut kulut on niin pienet etten näe säästön mahdollisuutta. Vanhan lainan (?) kun saa maksettua pois, niin helpottaa hieman. Ja sitten kun hoitovapaa päättyy. Olisiko sinun mahdollista tehdä jotain keikkatöitä viikonloppuisin tai iltaisin kun mies on kotona lasten kanssa?
Tuntuu vähän uhkarohkealta tehdä kaksi lasta noin pienillä tuloilla.
Joka kk 100 euroa vaatteisiin? Siinä sellainen menoerä joita ei tarvitse joka kk ostaa.
Tuossahan on ilmiselvää, että ruoasta voi säästää. Neljä henkeä saisi kyllä ruoat + vaipat 100 € viikko, eikä joudu oikeastaan mitään säästelemään. Ostatte normaalia perusruokaa Lidlistä ja unohdatte einekset. Edullisia eineksi tosin ovat: pinaattiletut, maksalaatikko ja kalapuikot.
Lidlistä saa siis ruokaa neljä pussillista arkiruokaa 60 € eli jää sitten vielä viikonlopun ruokiin 40 €. Tuo sallii jo herkuttelutkin pienessä määrässä.
Lidlin vaipat ovat paitsi edullisia, myös hyviä. Samoin talous- ja wc-paperit
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä sun lapset on? Onko jo mahdollista laittaa tarhaan ja sun mennä töihin?
Lapset on 2v ja vajaa 1v. Haluamme kuitenkin hoitaa lapset kotona ainakin 2-vuotiaiksi. Meillä ei ole sinänsä ongelmaa pärjätä tällä rahalla , lähinnä haluaisin näkökulmaa, että miten muut pärjäilee hoitovapaalla. Ja kuinka hyvin tällä rahalla pitäisi pärjätä.
Olen työn haussa ja mikäli tärpää, mies jää kotiin lasten kanssa. Taloudellinen tilanne ei silloin muutu todennäköisesti paljoa
Ette maksa autosta muita kuluja? Veroja, vakuutusta, katsastuksia, huoltoja?
Ja 150 euroa bensaan kuukaudessa???
Trolli tämä on. Tai vain huono provo.
Aivan järkevältä näyttää.
Luuletko, että vaipat ois mahdollista vaihtaa kestoihin? Vai ovatko ne edes minkä kokoinen erä tuossa? Oon kuullut heittoja, että jollain menee 80-100 kuussa vaippoihin. En tiedä, miten yleensä. Mulla 80% kestovaipoista oli iso säästö, ihan pa:na hoidin ainokaiseni, kun perhe-elämä olikin siihen asti järkevälle puolisolle ihan liikaa. (Sen verran rankkaa aikaa, etten paljon muista raha-asioista. Velkaa oli hitosti joka suuntaan, kun menin töihin lapsen täyttäessä 2 v)
Voin silti samaistua. Koita nauttia lapsistasi, vaikka talous stressaakin. Aikansa kutakin. Jokainen hetki pienten kanssa on arvokas.
Ja toivottavasti saatte hoidettua parisuhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Joka kk 100 euroa vaatteisiin? Siinä sellainen menoerä joita ei tarvitse joka kk ostaa.
Ei ostetataan joka kk satasella vaatetta, mutta on budjetoitu sen verran. Aina ei vältämättä löydä käytettynä sopivan kokoista ja hyväkuntoista toppapukua, kenkiä ym, joten esim keväällä lasku voi ollakin isompi . Meille aikuisille ostetaan vaatteet marketeista, kirpputorilta ei meille löydy. Itselleni olen ostanut viimeksi keväällä vaatetta, jos ei lasketa alusvaatteita ja sukkia. Lapsille hankitaan lähinnä käytettynä, osan kengistä haluan kyllä uusina kun hyväkuntoisia ei löydy
Ruokaan teillä menee kyllä aikas paljon, varsinkin kun lapset vielä noin pieniä niin he tuskin hirveitä määriä vielä syövät. Tuota lähtisin ehkä ekana miettimään. Myös tuo bensakulu vaikuttaa aika isolta, jos tosiaan oikeasti käytätte autoa vain tuohon, mihin kerroit.
Vierailija kirjoitti:
Aivan järkevältä näyttää.
Luuletko, että vaipat ois mahdollista vaihtaa kestoihin? Vai ovatko ne edes minkä kokoinen erä tuossa? Oon kuullut heittoja, että jollain menee 80-100 kuussa vaippoihin. En tiedä, miten yleensä. Mulla 80% kestovaipoista oli iso säästö, ihan pa:na hoidin ainokaiseni, kun perhe-elämä olikin siihen asti järkevälle puolisolle ihan liikaa. (Sen verran rankkaa aikaa, etten paljon muista raha-asioista. Velkaa oli hitosti joka suuntaan, kun menin töihin lapsen täyttäessä 2 v)
Voin silti samaistua. Koita nauttia lapsistasi, vaikka talous stressaakin. Aikansa kutakin. Jokainen hetki pienten kanssa on arvokas.
Ja toivottavasti saatte hoidettua parisuhdetta.
Mulla olisi muutamat kestot itseasiassa, käytettynä saadut. Isommalla menee 1-4 vaippaa päivässä, pyrin pitämään vain yöllä vaipan. Kyllähän vaippoihin rahaa menee 🤔
No opeta pienempikin jo potalle, niin säästyy vielä lisää vaippoja. Vaikka kaksi vaippaa vähemmän päivässä on kuukausitasolla iso säästö.
Hassua alapeukutelle Lidlille. Kaikki fiksut käyvät siellä, että rahaa säästyy järkevämpiin asioihin.
Meillä tulot ylimmässä 10%:ssa ja silti käytetään Lidliä. Käytämme säästetyt rahat vaikka kylpyläreissuun tai muuhun matkusteluun/vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ruokaan teillä menee kyllä aikas paljon, varsinkin kun lapset vielä noin pieniä niin he tuskin hirveitä määriä vielä syövät. Tuota lähtisin ehkä ekana miettimään. Myös tuo bensakulu vaikuttaa aika isolta, jos tosiaan oikeasti käytätte autoa vain tuohon, mihin kerroit.
Arvioin, että kuussa menee 2 tankillista, mutta voi mennä vähemmänkin, tankkaan harvoin.Mies kulkee muutaman km työmatkan autolla, mutta usein vain ma töihin ja pe takaisin, muuten pyrkii suhaamaan matkan työautolla. Itse pyrin liikkumaan vaunulla lasten kanssa.
600e oli budjetoitu ruokakauppaan (sisältäen ruuan,vaipat, shampoot, paperit jne jne ) mutta en ole varma, kuinka paljon sinne todellisuudessa menee. Mies ostaa kyllä pari kertaa viikossa pakastepitsan tai paninin ja työpäivänä syö usein valmissalaatin (onko ne 4e kaupassa?)
Olen yrittänyt nyt miettiä edullisia ruokia koko perheelle. Eineksiä (sis vauvan purkkiruoka) syödään ehkä viikottain 1-2 krt?
Mies ei jaksa seurata kulutusta, minun pitäisi nähdä vaiva pyytää mieheltä kuitit ja kirjata ostot ylös
Vierailija kirjoitti:
No niinpä. Mulla menee 100 euroa vuodessa vaatteisiin vaikka olen hyvin toimeentuleva ja käyn töissä. Lapselle ostin aikoinaan kirppikseltä kaikki vaatteet, ainoastaan kengät uusina. Nekin saatiin usein lahjaksi.
Käytetään eniten s-markettia. Jos käy lidlissä, joutuu käymään silti toisessa kaupassa (siellä on myös aina houkutuksena vaatteita, leluja, halpaa karkkia!). Sieltä voi kyllä tietyt jutut hakea. Hintavertailua kyllä pitää tehdä, kaikki tuotteet ei ole siellä halpoja
Teillä on niin pienet tulot, että en ymmärrä miten voisit olla vielä yli vuoden kotona. Olitteko säästäneet etukäteen hoitovapaata varten?
Hoitovapaalla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvioin, että kuussa menee 2 tankillista, mutta voi mennä vähemmänkin, tankkaan harvoin.Mies kulkee muutaman km työmatkan autolla, mutta usein vain ma töihin ja pe takaisin, muuten pyrkii suhaamaan matkan työautolla. Itse pyrin liikkumaan vaunulla lasten kanssa.
600e oli budjetoitu ruokakauppaan (sisältäen ruuan,vaipat, shampoot, paperit jne jne ) mutta en ole varma, kuinka paljon sinne todellisuudessa menee. Mies ostaa kyllä pari kertaa viikossa pakastepitsan tai paninin ja työpäivänä syö usein valmissalaatin (onko ne 4e kaupassa?)
Olen yrittänyt nyt miettiä edullisia ruokia koko perheelle. Eineksiä (sis vauvan purkkiruoka) syödään ehkä viikottain 1-2 krt?Mies ei jaksa seurata kulutusta, minun pitäisi nähdä vaiva pyytää mieheltä kuitit ja kirjata ostot ylös
Miehen kannattaisi ruveta ottamaan eväät kotoa töihin. Oletko puhunut miehen kanssa tuosta, että ei jaksa seurata kulutusta?
150 e/kk bensaan eli suomennettuna ajatte noin 1300 km/kk niitä pieniä ajoja isolle kaupalle ja sukulaisiin. Oikeastiko?
Näyttää aika samanlaiselta kulurakenteelta mitä meillä oli kun olin hoitovapaalla. Tiukkaahan se oli. Sellaista että jonain kuukautena mietin raskinko ostaa lapselle 8 euron sukkapaketin, kun ei kirppikseltä löytynyt sukkia ja tarvetta oli. Piti sekin budjetoida.
Mikä tuo vanha velka on? Minulla meni silloin 100e/kk opintolainaan ja sen laitoin koroille pariksi vuodeksi. Se auttoi aika paljon. Toinen 100e meni miehen luottokorttilaskun lyhennykseen ja se v*tutti kyllä huolella silloin. Muita velkoja ei onneksi ollut.
Vaatteet kannattaa lapsille hankkia kirpparilta, minkä ehkä tiesitkin jo. Jos mahdollista. Syrjäseuduilla ei ole samanlaista tarjontaa kuin täällä isoissa kaupungeissa, mutta onneksi on nettikirppiksiäkin nykyään. Menee niihin vaatteisiin silti rahaa, lapset voi kasvaa kolme kokoa vuodessa ja Suomessa on neljä vuodenaikaa. Kun saat molemmille talvikamppeet haalittu niin huomaat että onkin aika välikausipuvuille. Ja kengät pitää ostaa kunnolliset ja ne maksaa hunajaa. Sellaista se vaan on.
Minä sain lisätuloja siitä että myin pieneksi jääneitä vaatteita yms. ahkerasti netissä ja livekirppareilla. Noista tuli parhaimmillaan muutama satanen rahaa takaisin kuukaudessa. Ja joskus tein vähän keikkaa töihin mistä tuli vähän lisää ropoja. Myös mies teki välillä ylitöitä.
Pitää vain koittaa asennoitua siihen hommaan niin että aikansa kutakin.
Minkä ikäisiä sun lapset on? Onko jo mahdollista laittaa tarhaan ja sun mennä töihin?