Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raha ei meinaa riittää hoitovapaalla. Muita?

Hoitovapaalla
03.12.2018 |

Mies saa alle nettona 2000e, jotain 1700 ja reilun 1900 väliin, yleensä vähän päälle 1700e. Minä saan 400e hoitorahaa+lisää sekä 200euroa lapsisiliä (2 lasta). Eli noin 2400 euroa kuussa, joskus enemmän

850 - vuokra
25 - vakuutukset
50 - puhelin + netti
80 - sähkö + siirto
200 - vanha laina
600 - ruoka+vaipat+pesuaineet ym
100 - vaatteet
50 - harrastukset
15 - ammattiliitto
30 - lääkkeet, hammaslääkärit ym
50 - asuntosäästötilille menevä summa
150 - bensa, karkea arvio. Autosta ei makseta muita kuluja, onneksi. Autoa tarvitsee, mikäli haluaa tavata sukulaisia ja päästä isompaan kauppaan ostamaan esim talvikengät

Eli jäljelle jää 100, mutta oikeasti edes sitä ei taida jäädä käyttötilille.
Nyt tuli yllättäen häät, joihin piti ostaa 60-70 eurolla uutta vaatetta ja lahja pitäisi vielä hankkia ja kustantaa ravintolassa syöminen. Ne rahat joutuu ottamaan säästöistä.

Vinkkejä säästötoimenpiteisiin? Haluaisin saada vähän rahaa säästöön, että voisimme tehdä jotain yhdessä (kesällä esim korkeasaareen tai joskus hotelliin miehen kanssa. Mies tarvitsee myös rahaa kesällä päästäkseen lajinsa kisoihin)
Harrastusrahat on tärkeät.
Joka kuu ei varmaan mene 100e vaatteisiin, mutta nyt jouduin ostamaan uudet talvikengät (menevät taas monta vuotta) ja sopivan rintaliivejä, siinä meni jo yli 100e. Lapsille hankitaan lähinnä käytettyä, nuorempi perii vanhemman vanhat.
Mies käy kaupassa, minä suunnittelen ostokset ja viikon ruokalistan. Mies valitettavasti ostelee herkkuja melko usein, joten ruokabudjetti varmaan ylittyy...

Kommentit (108)

Vierailija
21/108 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidatte syödä melkoisesti, kun 600 euroa menee ruokaan :D

Jos tuo sisältää miehen työlounaat niin helpostihan se menee.

Vierailija
22/108 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidatte syödä melkoisesti, kun 600 euroa menee ruokaan :D

Ruokaan, vaippoihin ja pesuaineisiin. Eipä tuolla summalla mitään ihmeitä saa. Kotiäidin pitää kuitenkin tehdä se 5 ateriaa päivässä, kyllä siihen menee ihan helposti 500 - 600e vaikka ei mitään kummallista ostaisi. Meillä menee samalla perhekoolla 600e/kk ruokaan, vaippoihin ja pesuaineisiin. Vaikka lapset on päiväkodissa ja syö siellä vaihtelevasti 1-3 ateriaa/ päivä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/108 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapset on 2v ja vajaa 1v. Haluamme kuitenkin hoitaa lapset kotona ainakin 2-vuotiaiksi. Meillä ei ole sinänsä ongelmaa pärjätä tällä rahalla , lähinnä haluaisin näkökulmaa, että miten muut pärjäilee hoitovapaalla. Ja kuinka hyvin tällä rahalla pitäisi pärjätä."

Kun kerran olette päättäneet tehdä kaksi lasta noin pienellä ikäerolla ja olla kotona siihen asti kun nuorempi on 2-vuotias pitää siksi ajaksi jättää kaikki lomamatkat ym. suosiolla pois. Jostain pitää karsia kun kerran ei ole tienaamassa. Muutenkaan noin pienet lapset ei matkoja kaipaa.

"kesällä esim korkeasaareen tai joskus hotelliin miehen kanssa. Mies tarvitsee myös rahaa kesällä päästäkseen lajinsa kisoihin" Eli nämä jää pois. Keskittykää elämään normaalia elämää ilman erityisiä maksullisia huvituksia, eihän se ole kuin yksi vuosi. Myös asuntosäästämisestä voi vuoden jättää väliin, laitat sitten enemmän kun pääset töihin. Sun miehen palkka on kuitenkin miehen palkaksi tosi pieni.

Vierailija
24/108 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

150 e/kk bensaan eli suomennettuna ajatte noin 1300 km/kk niitä pieniä ajoja isolle kaupalle ja sukulaisiin. Oikeastiko?

Kaipa se mies sitää autolla ajaa myös työmatkat, ei kai hän kävellen mene töihin jos auto on.

Vierailija
25/108 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka kk 100 euroa vaatteisiin? Siinä sellainen menoerä joita ei tarvitse joka kk ostaa.

No niinpä. Mulla menee 100 euroa vuodessa vaatteisiin vaikka olen hyvin toimeentuleva ja käyn töissä. Lapselle ostin aikoinaan kirppikseltä kaikki vaatteet, ainoastaan kengät uusina. Nekin saatiin usein lahjaksi.

Niin siis se 100e on BUDJETOITU 4 henkilön vaatteisiin. Ja kyllä mä ainakin ainakin tarvitsen vuosittain sukkia, alusvaatteita ja housut tai paritkin. Joskus myös aikuisten ulkovaatteita joutuu uusimaan.

Me emme saa lahjaksi esim kenkiä vaan lahjojat ostavat mitä ostavat. Kummit lähinnä kysyy toiveita, eivätkä osta mitään kenkien hintaisia lahjoja. Lasten vaatteet on lähinnä ostettu kirpparilta, mutta kaikkea ei siltäkään löydy

Vierailija
26/108 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen ruuat itse ja siitä mies ottaa töihin sen minkä verran syö normaalistikin kotona. Teen paljon uuniruokia, gratiineja, laatikoita yms.

Eikä todellakaan mene joka kk 600 € kauppaan, vaikka mukana onkin vaipat ja pesuaineet.

Enkä osta pesuaineitakaan jatkuvasti, kun vähän isommat pakkaukset kestävät pitkään ja mies käyttää 3in1- aineita. Taisin omat pesuaineet ostaa pari kk sitten ja käyn suihkussa joka toinen päivä, en siis läträä joka päivä.

Ap ei taida kertoa aivan kaikkea nyt. Autosta ei ole muita kuluja kun bensa? Mites on verojen ja vakuutuksien laita?

Meneekö viikonloppuvinkkuun minkä verran? Tai tupakkaan?

Vierailija
27/108 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun miehen palkka on kuitenkin miehen palkaksi tosi pieni.

Mmmitäh? Kai se olisi naisenkin palkaksi pieni?!

Vierailija
28/108 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitovapaalla kirjoitti:

Mies saa alle nettona 2000e, jotain 1700 ja reilun 1900 väliin, yleensä vähän päälle 1700e. Minä saan 400e hoitorahaa+lisää sekä 200euroa lapsisiliä (2 lasta). Eli noin 2400 euroa kuussa, joskus enemmän

850 - vuokra

25 - vakuutukset

50 - puhelin + netti

80 - sähkö + siirto

200 - vanha laina

600 - ruoka+vaipat+pesuaineet ym (miehen täytyy lopettaa herkkujen ostaminen/ ainakin rajoittaa niitä)

100 - vaatteet (mullakaan ei mene lasten vaatteisiin tuollaisia summia vaikka ostan kaikki uutena)

50 - harrastukset

15 - ammattiliitto

30 - lääkkeet, hammaslääkärit ym

50 - asuntosäästötilille menevä summa (tämä summa pienemmäksi, vuoden ajaksi ainakin)

150 - bensa, karkea arvio. Autosta ei makseta muita kuluja, onneksi. Autoa tarvitsee, mikäli haluaa tavata sukulaisia ja päästä isompaan kauppaan ostamaan esim talvikengät

Eli jäljelle jää 100, mutta oikeasti edes sitä ei taida jäädä käyttötilille.

Nyt tuli yllättäen häät, joihin piti ostaa 60-70 eurolla uutta vaatetta ja lahja pitäisi vielä hankkia ja kustantaa ravintolassa syöminen. Ne rahat joutuu ottamaan säästöistä.

Vinkkejä säästötoimenpiteisiin? Haluaisin saada vähän rahaa säästöön, että voisimme tehdä jotain yhdessä (kesällä esim korkeasaareen tai joskus hotelliin miehen kanssa. Mies tarvitsee myös rahaa kesällä päästäkseen lajinsa kisoihin)

Harrastusrahat on tärkeät.

Joka kuu ei varmaan mene 100e vaatteisiin, mutta nyt jouduin ostamaan uudet talvikengät (menevät taas monta vuotta) ja sopivan rintaliivejä, siinä meni jo yli 100e. Lapsille hankitaan lähinnä käytettyä, nuorempi perii vanhemman vanhat.

Mies käy kaupassa, minä suunnittelen ostokset ja viikon ruokalistan. Mies valitettavasti ostelee herkkuja melko usein, joten ruokabudjetti varmaan ylittyy...

Vierailija
29/108 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lapset on 2v ja vajaa 1v. Haluamme kuitenkin hoitaa lapset kotona ainakin 2-vuotiaiksi. Meillä ei ole sinänsä ongelmaa pärjätä tällä rahalla , lähinnä haluaisin näkökulmaa, että miten muut pärjäilee hoitovapaalla. Ja kuinka hyvin tällä rahalla pitäisi pärjätä."

Kun kerran olette päättäneet tehdä kaksi lasta noin pienellä ikäerolla ja olla kotona siihen asti kun nuorempi on 2-vuotias pitää siksi ajaksi jättää kaikki lomamatkat ym. suosiolla pois. Jostain pitää karsia kun kerran ei ole tienaamassa. Muutenkaan noin pienet lapset ei matkoja kaipaa.

"kesällä esim korkeasaareen tai joskus hotelliin miehen kanssa. Mies tarvitsee myös rahaa kesällä päästäkseen lajinsa kisoihin" Eli nämä jää pois. Keskittykää elämään normaalia elämää ilman erityisiä maksullisia huvituksia, eihän se ole kuin yksi vuosi. Myös asuntosäästämisestä voi vuoden jättää väliin, laitat sitten enemmän kun pääset töihin. Sun miehen palkka on kuitenkin miehen palkaksi tosi pieni.

Joo siis toi on tyhmä juttu, pankista painostettiin jatkamaan asp säästämistä. Laskivat kai, että kyllä mun 500e rahasta pitää jäädä 10%säästöön. Ei kysytty, et mitä mies tienaa :D

Eikä mua haittaa, vaikka ei juuri mihinkään päästäisi. Se vaan, kun tulee noita ylläri kutsuja ja pitäisi sitten kustantaa raflassa syöminen sen jälkeen ja lahja ym. Vaikka kai nekin voisi väliin jättää, siinä saisi sitten hääkalut ja anoppi närkästyä ja ihmetellä...

Ärsyttää, kun miehen on vaikeampi suhtautua järkevästi näihin juttuihin eikä ole motivoitunut säästämään. Että millä se sitten MAKSAA kisamaksut ja yöpymisen, jos ei saa asuntoautoa tutultaan lainaksi.

Vierailija
30/108 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo 0/5

Jätä hiukset, ripset sun muut huuhaat vähemmälle.

Vierailija
31/108 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä teen ruuat itse ja siitä mies ottaa töihin sen minkä verran syö normaalistikin kotona. Teen paljon uuniruokia, gratiineja, laatikoita yms.

Eikä todellakaan mene joka kk 600 € kauppaan, vaikka mukana onkin vaipat ja pesuaineet.

Enkä osta pesuaineitakaan jatkuvasti, kun vähän isommat pakkaukset kestävät pitkään ja mies käyttää 3in1- aineita. Taisin omat pesuaineet ostaa pari kk sitten ja käyn suihkussa joka toinen päivä, en siis läträä joka päivä.

Ap ei taida kertoa aivan kaikkea nyt. Autosta ei ole muita kuluja kun bensa? Mites on verojen ja vakuutuksien laita?

Mun isä maksaa meidän auton vakuutukset ja muut sellaiset kulut. Ja mun puhelinlaskun (facepalm... xD )

Emme polta, itse juon alkoholia vaan onnittelumaljan juhlissa. Mies ostaa ehkä 2 viikon välein tai harvemmin six packin siideriä tms.

Vierailija
32/108 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ei siis käy kaupassa vaan mies käy? 100 euroa rintaliiveihin????

Näissä aloittajan höpinöissä ei ole mitään järkeä.

Vierailija
33/108 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hoitovapaalla ei kauheasti säästetä, vaan silloin eletään niillä säästöillä mitä jo on.

Vierailija
34/108 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitovapaalla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun isä maksaa meidän auton vakuutukset ja muut sellaiset kulut. Ja mun puhelinlaskun (facepalm... xD )

Emme polta, itse juon alkoholia vaan onnittelumaljan juhlissa. Mies ostaa ehkä 2 viikon välein tai harvemmin six packin siideriä tms.

Eli auto ei ole teidän oma edes?

Vierailija
35/108 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

150 e/kk bensaan eli suomennettuna ajatte noin 1300 km/kk niitä pieniä ajoja isolle kaupalle ja sukulaisiin. Oikeastiko?

Älkää takertuko tähän bensaan. Mutta kyllä meillä ainakin tankillinen menee kuussa?

Mies tulee arkena siis usein työautolla kotiin, mutta ei aina. Sukulaiset, jotkut tuttavat. asuu ööm n 50 km päässä. Isommille kaupoille matkaa 25-60km, jos tarvitsee vaatetta tms kenkiä

Vierailija
36/108 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

PORVOO!!!!

Vierailija
37/108 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitovapaalla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli auto ei ole teidän oma edes?

Ollaan me siitä se 500e ostohinta jopa maksettu ja jos osia pitää vaihtaa tms niin ne maksetaan itse.

Vierailija
38/108 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossahan on ilmiselvää, että ruoasta voi säästää. Neljä henkeä saisi kyllä ruoat + vaipat 100 € viikko, eikä joudu oikeastaan mitään säästelemään. Ostatte normaalia perusruokaa Lidlistä ja unohdatte einekset. Edullisia eineksi tosin ovat: pinaattiletut, maksalaatikko ja kalapuikot.

Lidlistä saa siis ruokaa neljä pussillista arkiruokaa 60 € eli jää sitten vielä viikonlopun ruokiin 40 €. Tuo sallii jo herkuttelutkin pienessä määrässä. 

Lidlin vaipat ovat paitsi edullisia, myös hyviä. Samoin talous- ja wc-paperit

Ei kyllä riitä satanen viikkoon. Joka päivälle aamupalat, lounaat, välipalat, päivälliset ja iltapalat.

Vierailija
39/108 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitovapaalla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää takertuko tähän bensaan. Mutta kyllä meillä ainakin tankillinen menee kuussa?

Mies tulee arkena siis usein työautolla kotiin, mutta ei aina. Sukulaiset, jotkut tuttavat. asuu ööm n 50 km päässä. Isommille kaupoille matkaa 25-60km, jos tarvitsee vaatetta tms kenkiä

Ja joka kk on pakko ajaa tuttavien yms luokse ja vaate/kenkäostoksille isommille kaupoille?

Tuossa on syy miksi taloutenne on retuperällä.

Turhanpäiväisiä menoja nuo ovat.

Vierailija
40/108 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja ei siis käy kaupassa vaan mies käy? 100 euroa rintaliiveihin????

Näissä aloittajan höpinöissä ei ole mitään järkeä.

Siis ostin reilulla satasella talvikengät JA parit uudet rintaliivit.

Käyn harvemmin kaupassa, koska vanhemman lapsen kanssa se ei ole luksusta. Välillä toki haetaan maitoa tms jos joku akuutti on lopussa