Raha ei meinaa riittää hoitovapaalla. Muita?
Mies saa alle nettona 2000e, jotain 1700 ja reilun 1900 väliin, yleensä vähän päälle 1700e. Minä saan 400e hoitorahaa+lisää sekä 200euroa lapsisiliä (2 lasta). Eli noin 2400 euroa kuussa, joskus enemmän
850 - vuokra
25 - vakuutukset
50 - puhelin + netti
80 - sähkö + siirto
200 - vanha laina
600 - ruoka+vaipat+pesuaineet ym
100 - vaatteet
50 - harrastukset
15 - ammattiliitto
30 - lääkkeet, hammaslääkärit ym
50 - asuntosäästötilille menevä summa
150 - bensa, karkea arvio. Autosta ei makseta muita kuluja, onneksi. Autoa tarvitsee, mikäli haluaa tavata sukulaisia ja päästä isompaan kauppaan ostamaan esim talvikengät
Eli jäljelle jää 100, mutta oikeasti edes sitä ei taida jäädä käyttötilille.
Nyt tuli yllättäen häät, joihin piti ostaa 60-70 eurolla uutta vaatetta ja lahja pitäisi vielä hankkia ja kustantaa ravintolassa syöminen. Ne rahat joutuu ottamaan säästöistä.
Vinkkejä säästötoimenpiteisiin? Haluaisin saada vähän rahaa säästöön, että voisimme tehdä jotain yhdessä (kesällä esim korkeasaareen tai joskus hotelliin miehen kanssa. Mies tarvitsee myös rahaa kesällä päästäkseen lajinsa kisoihin)
Harrastusrahat on tärkeät.
Joka kuu ei varmaan mene 100e vaatteisiin, mutta nyt jouduin ostamaan uudet talvikengät (menevät taas monta vuotta) ja sopivan rintaliivejä, siinä meni jo yli 100e. Lapsille hankitaan lähinnä käytettyä, nuorempi perii vanhemman vanhat.
Mies käy kaupassa, minä suunnittelen ostokset ja viikon ruokalistan. Mies valitettavasti ostelee herkkuja melko usein, joten ruokabudjetti varmaan ylittyy...
Kommentit (108)
Enpä osaa auttaa. Itse en voi jäädä hoitovapaalle, en vain pärjää sillä 350€ mitä tulisin saamaan. Miehen tulojen takia en ole oikeutettu mihinkään lisään tms. Erikoinen tukijärjestelmä, että naisen tuloihin vaikuttaa miehen tulot ja siltikin naisen pitäisi alentua kerjäämään rahaa mieheltä. Mieheltä en pyydä mitään, joten ei auta kun töihi lähteä jahka äitiysloma loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Aivan järkevältä näyttää.
Luuletko, että vaipat ois mahdollista vaihtaa kestoihin? Vai ovatko ne edes minkä kokoinen erä tuossa? Oon kuullut heittoja, että jollain menee 80-100 kuussa vaippoihin. En tiedä, miten yleensä. Mulla 80% kestovaipoista oli iso säästö, ihan pa:na hoidin ainokaiseni, kun perhe-elämä olikin siihen asti järkevälle puolisolle ihan liikaa. (Sen verran rankkaa aikaa, etten paljon muista raha-asioista. Velkaa oli hitosti joka suuntaan, kun menin töihin lapsen täyttäessä 2 v)
Voin silti samaistua. Koita nauttia lapsistasi, vaikka talous stressaakin. Aikansa kutakin. Jokainen hetki pienten kanssa on arvokas.
Ja toivottavasti saatte hoidettua parisuhdetta.
Lapset ovat 1- ja 2-vuotiaat - heidät voi jo opettaa kuiviksi. Potalle istumaan ja vaipparahat säästöön. Yövaippaa saattaa ehkä tarvita, mutta niitä nyt ei montaa viikossa tarvita ja voivat olla kestoja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen ASP-säästämisen voi keskeyttää, vaikka teidän tilanteessa priorisoisin sen kaiken muun ohi. Ette ikinä pysty tarjoamaan lapsillenne normaalia elintasoa, jos vielä ”tuhlaatte” vuokraan.
Paljonko sinun tulosi ovat kun palaat töihin? Kannattaisiko miehen mielummin jäädä nyt kotiin, kun tulot eivät ole kummoiset?
Aika monen on "tuhlattava" vuokraan, ei varaa omistusasuntoon, ja siinä omistetussakin aina kiusansa, kuten remontit ja jatkuva huolto. Mitä lie on normaali elintaso. Eiköhän ruoka ja vaatteet riitä.
Luehan ap uudestaan kirjoittelusi.
Karsitte ne turhat ajamiset isompiin kauppoihin, sukulaisiin yms. kuukaudesta pois.
Alatte käymään YHDESSÄ kaupassa ja ostatte tarjoustuotteita. 1 vuotiaalle voi jo antaa samaa ruokaa, kun mitä itsekin syö, vähemmällä suolalla ja sokerilla toki. Niitä kalliita purkkeja ei ole pakko ostaa.
Olen kai ainoa, joka huomasi ettei ap:ta edes kiinnosta annetut säästövinkit :D
Vierailija kirjoitti:
Hoitovapaan EI OLE TARKOITUS olla rahakasta elämää sillä yhteiskunta haluaa äidit töihin heti. Jos haluaa olla hoitovapaalla, säästää ETUKÄTEEN. Säöstin 20 000 e ennakkoon kahdessa vuodessa. Nyt voin olla hoitovapaalla siihen kunnes lapsi täyttää 2v. Muuten en voi sillä saan vasn sen perus KHTn mikä mulla on netto 250e (brutto muistaskseni vähän yli 300?)
Jännä miten erilaisia tilanteet ovat. Minä sain äitiyslomalla säästöön 10 000 e. Mulla oli ollut hyvä palkka, joten äitiyspäiväraha oli ihan hyvä. Vauvan kanssa ei sitten oikein mennyt rahaa mihinkään, kun ei enää paljon matkustellut, käynyt ulkona syömässä, baarissa tai leffassa. Okei - meillä oli silloin edullinen asunto, joten se selittää osittain.
Kuopuksen vauva-aikana muutettiinkin sitten miehen töiden perässä ulkomaille, ja miehen palkka oli niin hyvä että eleltiin oikein mukavasti. Kaikki tulot tuli yhteiselle tilille niin sai aikalailla shoppailla mitä tykkäsi. Meidän perheellä jäi tuolloin enemmän käteen kuin silloin kun oltiin molemmat kokopäiväisesti töissä. Oikein mukavia aikoja, muistelen lämmöllä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä on rahat riittäneet hyvin, vaikka mies on ainut, joka on töissä ja minä hoitovapaalla.
Ovatko ne tuttavien yms. tapaamiset niin pakollisia joka kuukausi tehdä?
Onko pakko niin usein ajaa jonnekin ostoshelvettiin parin tavaran takia?Miksi Tokmanni ei rouvalle kelpaa tai Lidl?
Justhan ap kertoi käyvänsä Tokmanissa!
Tarviiko sitä joka päivä kaupassa, Tokmannilla ja tuttavilla käydä? Ei ihmekään ettei rahat riitä, kun elämäntyyli tuollaista järjetöntä tuhlaamista.
Asp-säästämisen jättäisin pois, harva pystyy hoitovapaalla säästämään. Nyt kun teillä selkeesti tulot tosi pienet, se on turha menoerä. Ei tarvitse olla yhteydessä edes pankkiin, senkun lopetan säännölliset siirrot verkkopankissa. Jatkat sitten kun tulot paremmat.
Ruokaan teillä menee paljon rahaa, kun ottaa huomioon että lapset ei syö vielä paljoa. Varmaan noin 400 riittäisi. Ongelmana on vaan mies, hänenkin pitäisi osallistua säästötalkoisiin. Omakin mies käyttää ruokakaupassa ihan liikaa rahaa, se harmitti varsinkin silloin kun meillä oli taloudellisesti tiukkaa.
Eipä tuosta nyt hirveästi muuten voi säästää. Bensat tietysti, budjetti teillä tosi suuri, et välttämättä ole ihan oikein arvioinut.
Nuo valmissalaatit jättäisin myös suosiolla pois. Hoitovapaalla on ihan normaalia vähän kituuttaa, toivottavasti mieskin sen ymmärtäisi ja yrittäisi vähän skarpata. Parinkin euron säästö päivässä on 60 e kuussa. Se on hoitovapaalla ollessa tosi iso raha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen ASP-säästämisen voi keskeyttää, vaikka teidän tilanteessa priorisoisin sen kaiken muun ohi. Ette ikinä pysty tarjoamaan lapsillenne normaalia elintasoa, jos vielä ”tuhlaatte” vuokraan.
Paljonko sinun tulosi ovat kun palaat töihin? Kannattaisiko miehen mielummin jäädä nyt kotiin, kun tulot eivät ole kummoiset?
Aika monen on "tuhlattava" vuokraan, ei varaa omistusasuntoon, ja siinä omistetussakin aina kiusansa, kuten remontit ja jatkuva huolto. Mitä lie on normaali elintaso. Eiköhän ruoka ja vaatteet riitä.
Ei minun elinpiirissäni ruoka, vaatteet ja katto pään päällä ole normaali elintaso, joka halutaan tarjota lapselle. Halutaan, että lapsi voi harrastaa, on varaa hankkia vaikkapa soitin tarvittaessa. Arki järjestellään niin, että se ei ole vain pennien laskemista, selviytymistaistelua ja välttämättömien tarvikkeiden hankkimista alennusmyynneistä ja kirpputoreilta.
Lapsille halutaan tarjota elämyksiä: kulttuuria, ravintolakäyntejä ja matkustelua. Loma-aikoina halutaan tehdä jotain normaalista poikkeavaa, kuten mökkeillä, käydä huvipuistoissa ja kylpylöissä ja lähteä ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minun elinpiirissäni ruoka, vaatteet ja katto pään päällä ole normaali elintaso, joka halutaan tarjota lapselle. Halutaan, että lapsi voi harrastaa, on varaa hankkia vaikkapa soitin tarvittaessa. Arki järjestellään niin, että se ei ole vain pennien laskemista, selviytymistaistelua ja välttämättömien tarvikkeiden hankkimista alennusmyynneistä ja kirpputoreilta.
Lapsille halutaan tarjota elämyksiä: kulttuuria, ravintolakäyntejä ja matkustelua. Loma-aikoina halutaan tehdä jotain normaalista poikkeavaa, kuten mökkeillä, käydä huvipuistoissa ja kylpylöissä ja lähteä ulkomaille.
Oon eri mieltä kanssasi. Kyllä nuo kalliit soittoharrastukset ja ravintolakäynnit on luksusta. Toki johonkin pitää olla joskus varaa, mutta ei noihin kaikkiin. Jos niin ajattelis, niin helposti olisi tavallinen perhe nopeasti konkurssin partaalla.
Mulle riittää kyllä hyvin ruoka, vaatteet ja peruskiva koti. Ei haittaa kirpparilla kiertely ollenkaan.
Ehkä pitää olla sitten tyytyväinen, että on itse vähään tyytyväinen.
Tulipas tehtyä hyviä löytöjä Lidlistä tänäänkin ja säästöä tuli 20 € muuhun kauppaan verrattuna. Muksulle löysin kivan bodyn ja parit sukatkin "ylimääräisenä" ostona. Sen olen huomannut, että erittäin laadukkaita vaatteita nämä Lupilun ovat hyvään hintaan. Nepparit kestävät pesusta pesuun eivätkä leviä tai nukkaannu.
Rahaa säästyy eikä tarvitse joka penniä laskea kuun lopussakaan :)
Just teen meidän 1 veelle banaanimuffinsseja puurojauheesta. Saa huomenna aamupalaksi ja välipalaksi.
Meilläkin ruokakulut pienenivät, kun alettiin käymään porukalla kaupassa. Ja kauppaan jäi ostamatta karkit, limut, sipsit, einekset yms.
Mikä toi jo melkoisen säästön ja molempien olo on keventynyt, tili taas paksuuntunut.
Valintoja, valintoja.
Ap syö niin paljon herkkuja itse ja syyttää miesparkaa asiasta.
Hoitovapaalla olen, tosin saan ansiosidonnaista hoitorahaa. Menen osa-aikaisena töihin ja vauva hoitoon kun on 10kk.
Ruokamenot on teillä suuret. Esim.miehen eineslounaisiin menee n.80-100€/kk. Eikö mies voi ottaa edellispäivän päivällisen jämiä evääksi? Tähän vielä kotoa hedelmä, viili tms.niin jaksaa päivän. Edullisia kotiruokaohjeita on tämäkin palsta väärällään, sieltä vinkit ja suurtalousmeiningillä osa pakkaseen, siellä puolisolle valmiita lounaita ja kotiväelle lämmitettävää.
Meillä kaksi lasta, samat tulot ja vuokra. Saadaan vähän toimeentulotukea.
Teet sen verran päivällistä, että siitä syötte seuraavana päivänä ja mies saa siitä satsin töihin evääksi. Einessalaatit jne. jätätte sinne kauppaan. Herkkuostot minimiin, herkkuja ei kukaan tarvitse joka päivä. Pakastimeen voi ostaa jauhelihaa, broileria, lihasuikaleita jne.
Keittojuureksia tms.
Millainen pesuainelutraaja oikein olet, kun joka kuukausi on pitää lisää ostaa? Itse ostin pari isoa pönikkää 2 kk sitten ja vielä riittää pitkäksi aikaa.
Mitä tulee noihin joka kk tapahtuviin ajoihin, ovatko ne oikeasti tuikitarpeellisia?
Lasten kanssa ei sen kummempaa tarvitse tehdä, kun lähteä vaikka lähimetsään liikkumaan ja ulkoilemaan. Eikä maksa mitään.
Mene töihin vaikka sinne lähiheseen ja lopeta vinkuminen.