Mitkä alat sopivat heikkolahjaisille?
Nuoreni tulevaisuus huolettaa. Hän pääsi peruskoulusta seiskan päättötodistuksella ja nyt toisen asteen jatko-opinnoissa on nihkeää ja jatkuvaa neuvottelua kuukausittain opinto-ohjaajan kanssa.
Hänelle eivät auta järkipuheet. Pakko myöntää, että hän on heikkolahjainen eikä luultavasti valmistu nykyisestä opinahjostaan.
Minkälaisia alavaihtoehtoja suosittelisin hänelle? Tärkeintä olisi se, että hän saisi edes jotain töitä ja kantaisi kortensa kekoon itsensä elättämiseksi.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lähäri, sinne on erittäin helppo päästä voi itsekin olla nykyään ihan sekopää
Vaikka lähihoitajaksi opiskellaan ammattikoulussa, niin luulisi silti tuollaisen ammatin vaativan hoksottimia lääkelaskuineen. Pelottava ajatuskin, jos minua hoitaisi huumeongelmista kärsivä henkilö tai heikkolahjainen, joka ei osaa edes ohjeiden mukaisesti tehdä työtehtäviä ja toimia itsenäisesti.
Lääkelaskut toivon mukaan pitää päästä läpi, vaikka olisi lukihäiriö tai matematiikassa vaikeuksia. Oma serkkuni, jolla on myös matematiikan oppimisvaikeuksia ja lukihäiriö kuten minullakin, opiskelee lähihoitajaksi. On näyttänyt pärjäävän hyvin opinnoissa ja luultavasti tulevassa työssäkin.
Itse hallitsen peruslaskut sekä prosenttilaskut ja muut yksinkertaiset laskukaavat matematiikkaan liittyvistä oppimisvaikeuksista huolimatta. Minua itsenäkin kiinnostaisi sosiaalinen ala, mutta en usko pärjääväni lääkelaskuissa. Tulee niin mieleen peruskoulu, jolloin tahdoin vain luovuttaa, jos raja tuli vastaan matematiikassa. Nuoriso-ohjaajan ammatti voisi olla yksi vaihtoehto eikä olisi pelkoa lääkelaskuista. Kuitenkin olen itsenäinen ja toimintakykyinen työntekijä.
Minun tapauksessa voi olla myös niin, ettei tyttömäinen ulkoluku (olen itsekin nainen) sovi minulle, mihin koulu nykyään paljonkin panostaa soveltuvuuden ja käytännönläheisyyden jäädessä vähemmälle. Kielten opiskelussa tämä tuntuisi paremmalta kuin hiljaisuudessa istuminen kirjaa lukien.
Pieni derail mutta pakko kommentoida tähän, että monet asiat kertakaikkiaan opitaan opettelemalla asiat ulkoa eikä siinä ole mitään "tyttömäistä", ei ne vastaavat asiat oppineet miehetkään tietoa ole saaneet synnynlahjana. Tuo särähtää aina korvaan, koska siinä on joku oletus että opiskelu tai peräti pänttääminen on jotenkin vähäarvoista ja osoittaa, että ihminen ei oikeasti tajua mistään mitään kun asia kerta piti opiskella "ulkoa". Asenne johtaa myös siihen, että pojat eivät lue tai panosta opiskeluun, kerta se on jotenkin tyttömäistä. Koko asenteesta olisi hyvä vähitellen päästä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajaksi näyttää sopivan kuka vain. Eikös siltä alalta ole psykologiset testitkin poistettu?
T: sairaalassa vieraillut
Päinvastoin, sairaanhoitajaksihan on todella vaikea päästä. En tiedä juuri tämänhetkistä tilannetta, mutta ainakin aikaisemmin keski-arvon oli syytä olla todella hyvä, että oli edes mahdollista harkita sairaanhoitajaksi hakemista.
Tuo persujuttu oli lähinnä vitsi. Fiksumpaa porukkaa siellä on kuin mitä minä olen.
Minua on oikeasti kyllä houkuteltu puolueeseen, mutta ehkä kuitenkin muista syistä kuin siitä, että satun olemaan aika vajaaälyinen. :D
35
Vierailija kirjoitti:
Tuo persujuttu oli lähinnä vitsi. Fiksumpaa porukkaa siellä on kuin mitä minä olen.
Minua on oikeasti kyllä houkuteltu puolueeseen, mutta ehkä kuitenkin muista syistä kuin siitä, että satun olemaan aika vajaaälyinen. :D
35
Kuitenkin osasit kieltäytyä liittymästä persuihin. Heikkolahjaistahan on helppo juksauttaa eikä hälytyskellot soi. Naiiveja tosin riittää normaaliälyisissäkin, varsinkin Vihreiden ja Vasemmistoliiton äänestäjissä.
Joillekin totuus tulee aiemmin esiin ja joillekin taas myöhemmin, jos edes silloinkaan. Sen kyllä voin sanoa todeksi, että punaviherkuplasta voi päästä eroon, vaikka aluksi luulin, ettei se aate lähde päätä hakkaamallakaan. Vaatii vain kovemmat keinot, niin eiköhän tuostakin herää todellisuuteen.
Vihreiden ja Vasemmistoliiton olen samaa mieltä kannabiksen laillistamisesta. Onhan tuo kannabis parempi lääke kuin lapsen ADHD-lääkitys. Ja kannabista on käytetty pitkäänkin lääkkeenä. Se kuuluu luontoon, se kuuluu meidän ihmisten käytettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keittiöhommat - varsinkin yläasteen ruokalan emäntä...
Oletko ihan tosissasi? Emännällä on paljon vastuuta ja hänellä pitää olla kyky hallita kokonaisuuksia. Hän vastaa siitä, että useat sadat ihmiset saavat joka päivä ruokansa ajallaan, myös erityisruokavaliolla olevat. Suurimmissa kouluissa on jopa toistatuhatta oppilasta ja henkilökunnan jäsentä. Onnea vaan heikkolahjaiselle siihen hommaan!
Keittiöapulaisenkin työ on monelle oikeasti heikkolahjaiselle liian vaikeaa, koska ohjeiden seuraaminen ei suju heiltä. Luulen, että siinä palaa moni puuro pohjaan. Esimerkiksi köksässähän nämä laittavat ruokaan kaksi desiä suolaa, kun pitäisi laittaa kaksi teelusikallista, tai tarttuvat uunivuokiin paljain käsin ja silpovat sormiaan veitsillä ja saksilla.
T. Ope
Ravintola-alalla pitää osata työskennellä itsenäisesti ja monta asiaa saa tehdä samaan aikaan. Myös peruslaskutaitoa on oltava, jos työskentelee kassalla. Keittiössäkin pitää punnita suuria määriä raaka-aineita.
Kehitysvammaisia kyllä työskentelee ravintola-alalla tiskaamassa ja siivoomassa. Nämä hommat voisi sopia myös heikkolahjaisellekin. McDonald's on tunnettu kehitysvammaisten ja osittain työkykyisten ihmisten työllistäjänä Suomessa.
Erityisammattikouluista löytyy kokkipuoli, mutta se on sitten toinen asia, miten siellä opetellaan raaka-aineiden punnitsemiset ja miten se toteutetaan työssäoppimisjaksoilla.
Arviointikriteerit on taatusti mukautetut nuissa kouluissa. Tällaiset voi tosin olla mahdollisia tavallisessa ammattikoulussakin riippuen koulutusalasta. Itselleni ehdotettiin mukautettua arviointikriteeriä, mutta itse en missään nimessä sitä halunnut. Se vain olisi tarkoittanut sitä, ettei osaakaan mitään, enkä halunnut niitä leimautumisen pelossa työmarkkinoilla, jos työssäoppimisistani olisi pyydetty todistuksia. Ennemmin hankin sitten huonon, tavallisen arvosanan kuin hyvän, mukautetun arvosanan.
Minulla oli ammattikoulussa hieman vaikeuksia keskittyä joillain työssäoppimisjaksoilla, jos se ei tuntunut mieleiseltä, ja näihin ehdotettiin mukautettua arviointikriteeriä. Sitten mieleisissä työssäoppimisjaksoilla osasin ottaa heti ohjat käsiin ja toimia. Tosin kun nyt työelämässä olen, niin on työelämä opettanut minua paremmin kuin koulu ja tietysti on se asenne, että pitää pärjätä ja osata edes perusasiat. Ei sitä enää voi olla ymmärtämättä jotain asiaa ja olla avuton sen suhteen. On siis sitä omatoimisuutta kertynyt minulle.
Vierailija kirjoitti:
Nuoreni tulevaisuus huolettaa. Hän pääsi peruskoulusta seiskan päättötodistuksella ja nyt toisen asteen jatko-opinnoissa on nihkeää ja jatkuvaa neuvottelua kuukausittain opinto-ohjaajan kanssa.
Hänelle eivät auta järkipuheet. Pakko myöntää, että hän on heikkolahjainen eikä luultavasti valmistu nykyisestä opinahjostaan.
Minkälaisia alavaihtoehtoja suosittelisin hänelle? Tärkeintä olisi se, että hän saisi edes jotain töitä ja kantaisi kortensa kekoon itsensä elättämiseksi.
Luottaisit nuoreesi vähän enemmän - ”heikkolahjainen” ei luulosta hyvältä määritelmältä.
Luulen, että teineillä on yleisesti ottaen opiskelumotivaation puutetta. Onko teinisi ehkä väärällä alalla? Koulutus menee hukkaan jos näin on.
Oma ”hrikkolahjainen” teinini, joka nyt aikuinen opiskelee amk:ssa. Löysi oman alansa vasta aikuisena.
Huvittaisi muuten tietää, miksi epäilet mun olevan mikään vihervasemmistolainen?
Vesivekille toimitusjohtajaksi, aluepäälliköksi tai uksikönpäälliköksi.
Heillä nykyisetkin kouluja käymättömiä ja juuri huonompia ei voi löytää.
Haastatteluun ei tarvitse ottaa edes koulutodistuksia tai vanhoja työtodistuksia kunhan vaan hakija myy itsensä heille!
Heikkolahjaisuus on yleistä miesten keskuudessa. En kyllä ole ihmeissäni, miksi miehet edustaa syrjäytymistilastoja. Toinen syy on kannabiksen käyttö, josta seuraa huumemerkintä eikä siihen tarvita heikkolahjaisuutta. Miesten älykkyys jakaantuu ääripäihin, heikkolahjaisiin ja neroihin. Myös kehitysvammaisuus on yleistä miesten keskuudessa. Selittyneekö tämäkin sillä ääripääjakaumalla kuten heikkolahjaisuus.
Toinen aiheuttaja heikkolahjaisuudessa ja kehitysvammaisuudessa on äidin raskausajan päihteidenkäyttö. Pienillä määrillä päihteiden käyttö voi johtaa lieviin oppimisvaikeuksiin, jotka voi tulla ilmi silloin, kun koulu alkaa. Ei ole oikeaa tai väärää vastausta siihen, mikä määrä alkoholia tai tupakkaa aiheuttaa lapselle kehityshäiriötä tai - vammaisuutta. Jo yksikin pullo tai tupakka voi vaurioittaa sikiön normaalia kehitystä.
Tiedän itsekin äitejä, jotka ovat käyttäneet päihteitä pienissä määrin ja sitten hehkutetaan, kuinka lapsella ei ole mitään hätää, vaikka otti yhden siiderin. Joo, ei ehkä nyt, mutta myöhemmin voi tulla ilmi, että lapsella onkin keskittymishäiriötä tai oppimisvaikeuksia.
Onko AMK poissuljettu vaihtoehto heikkolahjaisilta?
Vierailija kirjoitti:
Onko AMK poissuljettu vaihtoehto heikkolahjaisilta?
On, jos oikeasti on diagnoosi laaja-alaisista oppimisvaikeuksista. Tosin myös erityisammattikouluissakin on mahdollista opiskella lähihoitajaksi, datanomiksi, logistiikkaa ja merkonomiksi, enkä usko heikkolahjaisen kykenevän opiskelemaan nuihin ammatteihin edes erityisammattikouluissa. Merkonomiksi opiskelu on kuin lukiossa, mitä tulee matematiikan ja kielten opiskeluun. Lähihoitajana pitää päästä lääkelaskut läpi, vaikka olisi opiskellut matematiikan mukautetusti ja myös lääkkeiden nimet pitää oppia.
Vierailija kirjoitti:
Juuri oli taas artikkeli siitä, että teinin aivot taipuvat välittömän tyydytyksen tai nautinnon mukaan. Peruskoulun vikalla luokalla ja pari vuotta senkin jälkeen aivot eivät kykene kunnolla pitkän tähtäimen toimintaan kuten monen kouluissa opetettavien aineiden omaksuminen vaatii.
Aivot kehittyvät vielä 20-25 vuoteen asti. En osaa linkittää, mutta googlailemalla saattaa löytyä artikkeli jostain.
-se on 25 vuoteen asti. Ite en ainakaa kyenny ku välittömään "palkintoon" tyyliin 27 vuotiaaks saakka. :D ja joskus teininä se oli niin korostunutta, et varmasti sen huomas ihan jokainen joka vietti mun kanssa aikaa.
https://www.maailmankuvalehti.fi/2008/8/pitkat/aivot-aikuistuvat-vaihei…
Näitä tutkimuksia ja artikkeileita on useita asiaan liittyen, mutta linkkaan tämän. Itse kyllä ihan kokemusteni takia nojaudun tuohon nuoren aivojen kehittymiseen 25 ikävuoteen asti.
Ihan syystäkin täällä 16-vuotias ei voi eikä saa äänestää, koska tuon ikäinen on helposti tunteiden vietävissä eikä osaa vielä kokonaistilannetta katsoa. Yläasteiässä haetaan kaikista eniten sitä jännitystä juomalla ja tupakoimalla tajuamatta, että jos humalassa hyppää mopon kyytiin, niin voi itselleen tai sivullisille aiheuttaa vaikeuksia. Toki voi olla jotain tajua seurauksista, mutta seura tekee kaltaisekseen. Totta kai tähän myös nuoren temperamenttikin vaikuttaa. Itse maistoin uteliaisuutta olutta pienen tilkan ollessani 11-vuotias kaverin ja serkkuni kanssa. Vähän myöhemminkin maistoin myös joitain mietoja alkoholijuomia, eikä ole tarvinnut jännitystä hakea kodin ulkopuolelta. Myös tiedon hakeminen alkoholista haittoineen ja kohtuukäyttöineen sai minut ajattelemaan järkevämmin.
Voin sanoa oppimisongelmaisena, että minua ei kiinnostanut oikein kouluun panostaminen ollessani alaikäinen. Pienellä vaivalla sain kutosen arvosanaksi ja loput oli seiskaa, ja välillä kasikin napsahti. Ei minun koulutodistuksessa ole ihan vitosen arvosanakokoelmaa. Tykkäsin laiskotella ja olla tietokeen äärellä, mikä meni jo nettiriippuvuuden puolelle. Eipä ihme, jos nettiriippuvuudella olen omat aivoni pilannut ja sen takia olenkin näin tyhmä.
Omaan asuntoon muuttaessa olin ihan uusavuton siivouksen ja ruuanlaiton suhteen. Kyllä siinä pari vuotta alkoi tottua kotitöiden tekoon, joita välttelin vielä yläkoululaisena. En edes omaa huonettani siivonnut asuessani vielä äidillä. Koitin keksiä liikkumattomuudelle ja kotitöiden tekemättä jättämiselle tekosyitä kuten "en jaksa", "ei huvita yksin tehdä" jne. Ainoastaan mopolla lähdin liikkeelle teini-iässä. Koen oman kypsymisen tulleen ammattikoulusta valmistumisen jälkeen, jolloin minulla oli jo työpaikka valmiina. Laiskotti minua vielä 19-vuotiaanakin ja kaikenlaisten tukien hakeminen sekä erilaisten vakuutusten selvittäminen arvellutti ja tuntui kamalalta kunnes kysyin neuvoa. On minulla vielä tuo laiskan ihmisen puoli, mutta koitan olla olematta flegmaattinen, jota olin yläkoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei seiskan oppilas ole heikkolahjainen, vaan keskiverto. Kannattaa miettiä, mikä häntä kiinnostaa aidosti. Missä kouluaineissa hän on ollut vahvimmillaan?
Ei häntä kiinnosta mikään muu kuin tietokoneella pelaaminen.
Pelaaminen ei itse asiassa ole heikkolahjaisten touhua yleensä. Keskimääräinen pelaaja on älykkäämpi kuin keskimääräinen ei-pelaaja. Tässä on hyvä video:
Vierailija kirjoitti:
Juuri oli taas artikkeli siitä, että teinin aivot taipuvat välittömän tyydytyksen tai nautinnon mukaan. Peruskoulun vikalla luokalla ja pari vuotta senkin jälkeen aivot eivät kykene kunnolla pitkän tähtäimen toimintaan kuten monen kouluissa opetettavien aineiden omaksuminen vaatii.
Aivot kehittyvät vielä 20-25 vuoteen asti. En osaa linkittää, mutta googlailemalla saattaa löytyä artikkeli jostain.
-se on 25 vuoteen asti. Ite en ainakaa kyenny ku välittömään "palkintoon" tyyliin 27 vuotiaaks saakka. :D ja joskus teininä se oli niin korostunutta, et varmasti sen huomas ihan jokainen joka vietti mun kanssa aikaa.
Minä olen 39 enkä vieläkään kykene muuhun kuin välittömään palkintoon. Olen ollut vain netissä, en koskaan töissä.
Kova on tulevaisuus heikkolahjaisilla kun yhä enemmän palveluja digitalisoidaan ja siirretään robottien ja koneiden tehtäväksi. Kohta ei tarvita siivoojia, myyjiä, hyllyttäjiä, lajittelijoita eikä muitakaan. Mitäs sitten nämä tyypit tekee? Ei kaikki voi olla tekoälytutkijoita ja ohjelmoijia.
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa, että politiikassa heikkolahjaisuus nähdään vahvuutena. Olen itse diagnosoidusti typerä, mutta silti minusta on ollut jotain hyötyä ja näytän kivalta tilastoissa, kun katsotaan puolueen jäsenmäärää. On ollut myös siinä mielessä hyödyllistä, että opettajat antavat yleensä lisäpisteitä aktiivisuudesta, erityisesti yhteiskuntaopissa puoluetoiminta nähdään isona plussana. Vakavasti, jos on oikeasti isoja ongelmia oppimisen kanssa, on olemassa luovi ja Valma. Luovilla opiskelu painottuu enemmän käytännön työhön ja valma on käsittääkseni valmentava koulutus.
Vähän riippuu kunnasta, onko kouluja ja mitä koulutuksia niissä on tarjolla. Myös kymppiluokka on vaihtoehto. Onko lapsellasi edes todettu mitään ongelmia oikeasti vai onko vaan laiska?
Niinpä niin, ei tuo kommenttisi ole ihan typerän kirjoittamaa. Mitä tiedän kehitysvammaisia ja heikkolahjaisia, niin heillä kirjoitustaidot muistutaa alakoululaisen kirjoitustasoa. Joidenkin kohdalla saa pilkuista ja pisteistä haaveilla lukissa heidän kirjoituksia.
Tai sitten meillä on niin hyvä opetus, että kaikki oppii kirjoittamaan kieliopillisesti oikein.
Vierailija kirjoitti:
lähihoitaja
He ovat työssään vastuussa ihmisten hengestä ja terveydestä.
Heikkolahjaiset siis pysykööt kaukana.
Ongelmana on se että työnteko ei noilla aloilla taloudellisesti ole järkevää. Heikkolahjaisen on parempi jäädä työttömyystuelle tai sosiaalituelle.
Kun ei työstä saatava korvaus ole riittävä tukiin nähden. Heikkolahjainen voi jopa tehdä silpputyötä siten että joo kuukauden ansioista puuttumaan puolet mitä työnteosta saisi.
Ei näin kalliissa maassa pärjää niin niukilla tuloilla mitä matalapalkka-ala tarjoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lähihoitaja
He ovat työssään vastuussa ihmisten hengestä ja terveydestä.
Heikkolahjaiset siis pysykööt kaukana.
No eihän kukaan tervejärkinen tee lähihoitajan töitä niillä nykyisillä ehdoilla ja palkalla.
Ei Perussuomalaisten äänestäminen katso sitä, onko ihmisellä ADHD tai oppimisvaikeuksia. Enemmän olen niistä ns. normaaleista kohdannut naiiveja tapauksia, jotka äänestävät Vihreitä ja Vasemmistoliittoa.
Itse vain alussa lämpenin Vihreiden tai Vasemmistoliiton äänestämiselle kunnes sitten ensimmäistä kertaa menin vaalikopissa kirjoittamaan Perussuomalaisen ehdokkaan numeron. Hyh, mikähän sai minut ajattelemaan Vihreiden tai Vasemmistoliiton äänestämistä? No, laitetaan nuoruuden ja tietämättömyyden piikkiin.
Minua ei kyllä ole helppo vedättää, vaikka "kärsinkin" oppimisvaikeuksista ja osaan tarvittaessa kääntää päätä, jos siihen on syynsä.