Mitkä alat sopivat heikkolahjaisille?
Nuoreni tulevaisuus huolettaa. Hän pääsi peruskoulusta seiskan päättötodistuksella ja nyt toisen asteen jatko-opinnoissa on nihkeää ja jatkuvaa neuvottelua kuukausittain opinto-ohjaajan kanssa.
Hänelle eivät auta järkipuheet. Pakko myöntää, että hän on heikkolahjainen eikä luultavasti valmistu nykyisestä opinahjostaan.
Minkälaisia alavaihtoehtoja suosittelisin hänelle? Tärkeintä olisi se, että hän saisi edes jotain töitä ja kantaisi kortensa kekoon itsensä elättämiseksi.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
ohi aiheen, vähän Niilosta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Somevaikuttaminen, media ja politiikka.
Niilo22 pärjäilee paremmin somessa kuin minä ujo, arka ihminen. Varmaan pitäisi alkaa jossain somessa sössöttää jostain Petteri Munahilkasta, niin johan pääsee vähintään tunnetuksi ihmiseksi tai sitten Seiska-julkkikseksi.
Täytyy todeta että hän kuitenkin uhrasi valtavasti terveyttään silloin kun videot varsinaisesti ponnahti suosioon. Alkoholin käyttö oli sellaista että ihan hirvittää. Hän konkreettisesti uhrasi omaa terveyttään että tulisi suosituksi.
Se on kamalaa ja ei toivottavaa. Siihen ei kovinkaan moni meistä kykene ja ei ole toivottavaa että sellaista uhrimenetelmää tarvisisi kenenkään tehdä.
Ajatella miten paljon aivosoluja ja soluja muutenkin siinä touhussa on uhrattu. Vain suosion tähden.
Hänhän lopulta pisti korkin kiinni ja hyvä niin.
Hieno mies kertakaikkiaan.
Siitä vaan ala tekemään samaa. Alkoholi poistaa ujouden.
Tee videoita kännissä ja ota vastuu morkkiksista.
Ne on ikuisia ne morkkikset. Niistä ei toivuta samalla tavoin kuin krapulasta. Ne on pitkälle vanhuuteen asti mukana. Ja kaikki on videoituna.
Että turhaa sinä iniset täällä. Lopeta ininä. Heti paikalla!
Hyvä idea!
Kyllä sitä ihmettelee, että miten tuollaisella elämäntyylillä saa suosiota ja arvostusta. Näyttää tuo onnistuvan vähemmillä älynlahjoilla.
Koululaisena oli ihan paskaa olla se hiljaisin ja kiltein, eikä ihmekään kun en halunnut tutustua kehenkään.
Niilosta vielä, onhan siinä kyllä seksikäs ja muuntautumiskykyinen mies kaikenkaikkiaan ja ei miehiltä tarvitse odottaa hirveästi mitään superälykkyyttä.
Riittää tuollainen rehellisen rokkarin oloinen rento jätkä.
Älykkäät kuvittelee itsestään usein liikoja ja lopulta älykkyys paljastuu monien osalta vain turhan tiedon haalinnaksi. Pää on siis täynnä turhaa muiden älykkäiden keksimää valmista tietoa, jota ei oikeastaan ole osattu muuttaa koskaan rahaksi. On vain ne naurettavat maisterin paperit.
Itselle kelpaisi välittömästi Niilon kaltainen rento ukko. Sen verran on nähty "älykkäitä" maisterimiehiä ettei akateemiset sytytä lainkaan.
Parasta Niilon videoissa on se että sisältä paljastuu herkkä taiteilija ja älykäs pohdiskeleva havukka-ahon tyylinen sankari, joka ei ota mitään kunniaa tai kohota itseään muita ylemmäs.
Sitten se kun mies lihoo tai laihtuu, niin aina pysyy karisma ja hakee tyylejä itselleen.
Piristävää katseltavaa ja kuunneltavaa. Hän on aito ihminen ja ne jotka haukkkuu heikkolahjaiseksi, niin pistäkääpä itse paremmaksi jumalauta!
Seksikäs ukko se on kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niilo22 pärjäilee paremmin somessa kuin minä ujo, arka ihminen. Varmaan pitäisi alkaa jossain somessa sössöttää jostain Petteri Munahilkasta, niin johan pääsee vähintään tunnetuksi ihmiseksi tai sitten Seiska-julkkikseksi.
Täytyy todeta että hän kuitenkin uhrasi valtavasti terveyttään silloin kun videot varsinaisesti ponnahti suosioon. Alkoholin käyttö oli sellaista että ihan hirvittää. Hän konkreettisesti uhrasi omaa terveyttään että tulisi suosituksi.
Se on kamalaa ja ei toivottavaa. Siihen ei kovinkaan moni meistä kykene ja ei ole toivottavaa että sellaista uhrimenetelmää tarvisisi kenenkään tehdä.
Ajatella miten paljon aivosoluja ja soluja muutenkin siinä touhussa on uhrattu. Vain suosion tähden.
Ne on ikuisia ne morkkikset. Niistä ei toivuta samalla tavoin kuin krapulasta. Ne on pitkälle vanhuuteen asti mukana. Ja kaikki on videoituna.
Hyvä idea!
Kyllä sitä ihmettelee, että miten tuollaisella elämäntyylillä saa suosiota ja arvostusta. Näyttää tuo onnistuvan vähemmillä älynlahjoilla.
Koululaisena oli ihan paskaa olla se hiljaisin ja kiltein, eikä ihmekään kun en halunnut tutustua kehenkään.
Niilosta vielä, onhan siinä kyllä seksikäs ja muuntautumiskykyinen mies kaikenkaikkiaan ja ei miehiltä tarvitse odottaa hirveästi mitään superälykkyyttä.
Älykkäät kuvittelee itsestään usein liikoja ja lopulta älykkyys paljastuu monien osalta vain turhan tiedon haalinnaksi. Pää on siis täynnä turhaa muiden älykkäiden keksimää valmista tietoa, jota ei oikeastaan ole osattu muuttaa koskaan rahaksi. On vain ne naurettavat maisterin paperit.
Itselle kelpaisi välittömästi Niilon kaltainen rento ukko. Sen verran on nähty "älykkäitä" maisterimiehiä ettei akateemiset sytytä lainkaan.
Parasta Niilon videoissa on se että sisältä paljastuu herkkä taiteilija ja älykäs pohdiskeleva havukka-ahon tyylinen sankari, joka ei ota mitään kunniaa tai kohota itseään muita ylemmäs.
Sitten se kun mies lihoo tai laihtuu, niin aina pysyy karisma ja hakee tyylejä itselleen.
Piristävää katseltavaa ja kuunneltavaa. Hän on aito ihminen ja ne jotka haukkkuu heikkolahjaiseksi, niin pistäkääpä itse paremmaksi jumalauta!
Itse olen tuosta niilo22:sta saanut välillä ihan eri kuvan, kun katsoin hänestä haastattelua. Tuli mieleen, että onko ne videot häneltä tyhmän esittämistä vai onko hän oikeasti heikkolahjainen.
Ja jos esittää, niin tuostahan tulisi hyvä Putous-hahmo.
Vierailija kirjoitti:
Seksikäs ukko se on kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä idea!
Itse olen tuosta niilo22:sta saanut välillä ihan eri kuvan, kun katsoin hänestä haastattelua. Tuli mieleen, että onko ne videot häneltä tyhmän esittämistä vai onko hän oikeasti heikkolahjainen.
Ja jos esittää, niin tuostahan tulisi hyvä Putous-hahmo.
Tässä vielä linkki siihen Ylen videoon. Ihan kuin niilo22 olisi siinä ihan eri ihminen verrattuna niihin videoihin, joita omalla kanavallaan julkaisee.
Olen niilo22:sen videoita jonkun verran katsellut, ja jossain videossa hän puhui monimuotoisesta oppimiskyvyn häiriöstä. Onko tämä nyt sama asia kuin laaja-alaiset oppimisvaikeudet (ent. heikkolahjaisuus)? Olen koittanut etsiä vastauksen kysymykseeni, mutta olen vain tällaista tietoa löytänyt: vaikeudet ulottuu lukemisen ja kirjoittamisen lisäksi matematiikkaan ja jopa arkisten asioiden hoitamiseen. Minusta kuitenkin nuo kaksi lähentelee toisiaan jo siinä mielessä, ettei edes arkisissa asioissakaan välttämättä leikkaa.
Jos joku on minua viisaampi, niin saanee kertoa sitten miten monimuotoinen oppimiskyvyn häiriö eroaa heikkolahjaisuuden korvanneesta laaja-alaisista oppimisvaikeuksista. Tiedän vain sen, että jälkimmäisestä diagnoosi tulee silloin, jos älykkyysosamäärä on 70-85 paikkeilla.
Vierailija kirjoitti:
Kotirouva-ala
Mahdollista vain rikkaille, ainakin Suomessa. Eikä nk. edustusvaimoiksi huolita heikkolahjaista eikä taida monilla menestyneillä miehilläkään olla kouluttamatonta tai vain ammattikoulutuksen omaavaa naista.
Insinöörejä ja aivokirurgeja tulee Somaliastakin.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tasan kaksi erityisammattikoulusta valmistunutta. Toinen kerää pulloja roskiksista ja toinen oli pitkään työtön ennen kuin pääsi lajittelemaan kunnan ruokajakelupisteelle avustuskasseja.
Sillä todistuksella todellisuudessa pyyhkii vain p*rseensä tai sitten päätyy toimintakeskukseen töihin. Kannattaa miettiä tarkkaan ennen kuin hakee, jos on vain lukivaikeuksia tai fyysinen vamma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lähihoitaja
He ovat työssään vastuussa ihmisten hengestä ja terveydestä.
Heikkolahjaiset siis pysykööt kaukana.
Tuollekin alalle on koulutettu puoliväkisin kaikennäköistä hullua ja jopa vaarallisiakin ihmisiä. Tilanne riistäytyi käsistä, kun pääsykokeista luovuttiin. Tosin ne tuli takaisin, onneksi.
Silloin kun ne pääsykokeet poistettiin joksikin aikaan, niin opettajat sekä työpaikkaohjaajat arvostelivat syystäkin tätä käytäntöä. Oli tullut ilmi, että opiskelijat eivät tulleet edes selvänä kouluun ja työssäoppimispaikassa harjoittelijallakin oli jopa suurempia terveydellisiä ongelmia kuin hoidettavilla.
Lähipiiristä tiedän yhden, joka valmistui päteväksi lähihoitajaksi. Tästä on 10 vuotta aikaa. Todettiin heikkoöahjaisuus ja epäilty kehitysvammaakin. Opiskeluryhmässä oli muita samanlaisia. Siis oikeasti. Ihmettelin että miten hänenlainen oli voinut valmistua päteväksi lähihoitajaksi. Näitä toisella tavalla valmistuneita lähihoitajia ilmeisesti on. Toivon mukaan eivät saa lääkkeisiin koskea, vaan tekevät avustavia tehtäviä.
Aika monet avustavat työt ovat kadonneet tästä yhteiskunnasta, joita moni heikkolahjainen saattoi tehdä vielä 80- ja 90-luvulla. Siivoojan työkin on todella kiireistä tänä päivänä ja pitäisi olla alan koulutus, ajokortti ja vähintään yli seiskan keskiarvo. Ammattikouluun pääseminenkin voi olla nykyään vaikeaa keskiarvorajan alkaessa seiskasta, ihan jopa siivousalallekin.
PUHUTAANKO NYT CP-VAMMAISISTA VAI KUINKA HEIKOT NE LAHJAT ON?
Haudankaivaja, museovahti, asfalttityömies, pesulatyöntekijä, automaalari
Vierailija kirjoitti:
PUHUTAANKO NYT CP-VAMMAISISTA VAI KUINKA HEIKOT NE LAHJAT ON?
Etkö osaa erottaa CP-vammaa ja heikkolahjaisuutta toisistaan?
Minulla on tuo diagnoosi, tosin ei siellä papereissa mainita sanaa "heikkolahjainen", vaan laaja-alaiset oppimisvaikeudet. Toki sitä sanaa pitäisi tänä päivänä käyttää ollakseen poliittisesti korrekti, mutta muuttaako se uusi termi asiaa hienommaksi tai halutummaksi. Heikkolahjaiset ovat samassa kastissa läskien kanssa, ja nykyään onkin kurvikkaita ja painorajoitteisia.
Tosiaan minun on ollut niin vaikeaa keksiä mitään ammattikoulualaa, kun motivaatio on ollut hukassa. Tokihan oli jotain aloja, jotka kiinnosti ja erityisesti kiinnostuin kaupan alasta ollessani TET-jaksolla K-marketissa ja S-marketista, joista edellä mainitussa kaupassa sain kauppiaalta kehuja reippaudesta ja tunnollisuudesta. Tiesin tällöin haluavani kaupan alle kunnes äiti sanoi, että sillä alalla pitää osata matematiikkaa. Äitikin näköjään tuomitsi minut avustaviin töihin tai siivoojaksi, mitä vain olisin hävennyt ja kokenut vain arvoalennukseksi.
Koko ajan minulla on ollut pelkona, että mukauttu matematiikka vain estäisi alan kuin alan, vaikka olen työskennellyt viisi vuotta kassatarjoilijana, ja minuun voi luottaa, että annan asiakkaalle takaisin oikean summan käteistä ja huomaan, jos annetusta rahasta puuttuu viisitoista senttiä tai muutama euro. Olen aika tarkka laskettavien rahojen kanssa. Tämä matemaattinen oppimishäiriö ei ole niinkään tiellä, kun ymmärrän peruslaskujen päälle, vaikken ole paras päässälaskija ja prosenttaja osaan laskea. X:ää ja Y:tä en sitten osaa ratkaista.
Haluaisin toisenkin ammatin, koska mietin jaksanko työskennellä ravintola-alalla sairastuessani reumaan. Olen kaiken lisäksi pienikokoinen ja sen takia minulla on fyysistä heikkoutta. Kahvilayrittäjyyttä olen pitänyt vaihtoehtona, jos voisin toteuttaa asiat omalla tavalla huomioiden oman fysiikkani. Yritin opiskella kasvatuslaa, josta selvisin hyvällä arvosanalla yhdestä harjoittelusta kunnes oltiin huolissaan sosiaalisesti puolestani, etten kykene toimimaan ryhmässä. Sain toki kehuja hyvin kirjoitetusta näyttösuunnitelmastani, josta tuli selväksi, kuinka hyvin olin hankkinut tietoni käyttäen apuna Finlexin ja THL:n sivuja. Silti tultiin palaverissa siihen tulokseen, että opiskelut keskeytetään minun osalta. No, ainakin yritin.
Minulla ei siis ole älyä, eikä fyysistä voimaakaan. Näillä korteilla on vaikeaa keksiä mitään ammattikoulualaa, kun en itsekään mitään aina uskalla tehdä pelätessäni itseni nolaamista. Omalla alallani olen pelännyt tehdä erikoiskahveja muiden nähden, sillä kädet vapisee koska luulen, että ne pitää tehdä sekunneissa, koska on kiire. Tiedän kyllä, miten ne tehdään ja osaan kotioloissa tehdä niitä sekä vaahdottaa maidon. Töissä minua pelottaa tehdä niitä muiden silmien alla miettiessäni, että näytänkö kömpelöltä. Muuten minua on kehuttu, vaikka kannankin tällaista salaisuutta itsestäni.
Jatkuu.
Olen pärjännyt kyllä perheenjäsenen yrityksellä, jossa myydään videopelejä, ja olen ollut jopa pari päivää vastuussakin yrityksestä yrittäjän ollessa matkoilla. Tätä pitäisin potentiaalisena ammattina, mutta niinpä vain pitäisi olla merkonomi ja mielellään tradenomi koulutukseltaan, vaikkei perheenjäsen itse ole kumpaakaan koulutukseltaan, vaan on käynyt yhden ammattikoulualan. Olisinpa vain syntynyt aikakaudelle, jolloin pystyi jopa itsekin luomaan ammatin, kun ravintola-alaa opiskellessa opiskeluja meinasi jarruttaa vastenmielinen, pakollinen tutkinnon osa nimeltä annosruokien ja juomien tarjoilu, joka oli fyysisesti rankkaa ja monesti sairastuin, minkä takia suorittaminen myöhästyi.
Ehkä kohtaloni on tehdä töitä tällä alalla, jos haluan olla normaali käyden töissä ja viihdynkin töissä paremmin kuin kotona. Ellen sitten ryhdy kahvilayrittäjäksi. Tai sitten alan jonkun hyväpalkkaisen miehen kotirouvaksi, kun on tuota ulkonäköä kehuttu ja luultu jopa 10 vuotta nuoremmaksi ;) Siinä ei olisi suuria vastuita, kun tekisi ruuan valmiiseen pöytään ja pitäisi kodin tiptop-kunnossa, mitä vielä kykenen siivoamaan toisin kuin töissä siivoojana, jota harkitsin joskus lisätyöksi, mutta eipä siihen työhön oma fysiikka riittäisi.
Ja jos joku ihmettelee hyvää, oikein kirjoitettua kieltäni, niin ette ole ensimmäisiä. Minä en ole tätä diagnoosia keksinyt ja uskon tämän päivän lääketieteeseen. Tiedän kyllä, että minulle tuli epävarmuutta joissain asioissa testien aikaan. Tässä hyvä esimerkki: psykologin kysyessä mikä elin tuottaa insuliinia, niin hiljaa ajattelin, että haima. No, en uskaltanut sanoa sitä ääneen, vaan mieluummin vaikenin. Ei ole ensimmäinen kerta, vaan oikeasti vaikenen mieluummin kuin sanon ääneen. Olen vain helposti saanut pelätä ihmisten negatiivisilta kuulostavia, raivoavan oloisia reaktioita tai nauramista. Mieluummin olisin äänetön ja anonyymi, ettei tarvitsisi olla muiden nähtävillä tai arvostelujen kohteena.
Itse vihasin liikuntaa, kuvista ja musiikkia - nyt olen huomannut että olen lahjakas niissä. Kaikki ongelmat johtuivat vain muista oppilaista ja siitä etten kuulunut joukkoon.
Koulun arvosanat ei kerro mitään ihmisen lahjoista.
autonkorjaajahan se sitten olisi sinne pääsee kakki
”7 oppilas” kirjoitti:
Itse vihasin liikuntaa, kuvista ja musiikkia - nyt olen huomannut että olen lahjakas niissä. Kaikki ongelmat johtuivat vain muista oppilaista ja siitä etten kuulunut joukkoon.
Muistan omasta peruskoulusta niitä keskivertoja ja jopa seiskan oppilaita, jotka ovat pidemmälle päässeet elämässään. Yksi näistäkin oli keskittymishäiriöinen, joka meni lukioon opettajien vastusteluista huolimatta ja sitä kautta sitten amk:hon. Käsittääkseni opiskeli fysioterapeutiksi tai jotain liikunnallista alaa. Sitten taas samaa peruskoulua käyneet lahjakkaat ovat päätyneet rapajuopoiksi tai viimeksi näin yhtä kympin oppilasta pizzakuskina, joka tuli ovelleni. Tämä pizzakuski joskus kouluaikoinaan kaikkitietävänä oli joka paikassa pätemässä, kuinka tiesi kaikesta kaiken.
Vierailija kirjoitti:
”7 oppilas” kirjoitti:
Muistan omasta peruskoulusta niitä keskivertoja ja jopa seiskan oppilaita, jotka ovat pidemmälle päässeet elämässään. Yksi näistäkin oli keskittymishäiriöinen, joka meni lukioon opettajien vastusteluista huolimatta ja sitä kautta sitten amk:hon. Käsittääkseni opiskeli fysioterapeutiksi tai jotain liikunnallista alaa. Sitten taas samaa peruskoulua käyneet lahjakkaat ovat päätyneet rapajuopoiksi tai viimeksi näin yhtä kympin oppilasta pizzakuskina, joka tuli ovelleni. Tämä pizzakuski joskus kouluaikoinaan kaikkitietävänä oli joka paikassa pätemässä, kuinka tiesi kaikesta kaiken.
Tarkoitin siis vitosen oppilaita. Seiska menee vielä keskivertoon.
Hyvä idea!