Mitkä alat sopivat heikkolahjaisille?
Nuoreni tulevaisuus huolettaa. Hän pääsi peruskoulusta seiskan päättötodistuksella ja nyt toisen asteen jatko-opinnoissa on nihkeää ja jatkuvaa neuvottelua kuukausittain opinto-ohjaajan kanssa.
Hänelle eivät auta järkipuheet. Pakko myöntää, että hän on heikkolahjainen eikä luultavasti valmistu nykyisestä opinahjostaan.
Minkälaisia alavaihtoehtoja suosittelisin hänelle? Tärkeintä olisi se, että hän saisi edes jotain töitä ja kantaisi kortensa kekoon itsensä elättämiseksi.
Kommentit (150)
Ei seiskan oppilas ole heikkolahjainen, vaan keskiverto. Kannattaa miettiä, mikä häntä kiinnostaa aidosti. Missä kouluaineissa hän on ollut vahvimmillaan?
Mikä häntä kiinnostaa? Monet suorittavat työtehtävät onnistuisi varmasti
Tietokoneiden ohjelmointi, klassisen musiikin säveltäminen/soitto, aivokirurgia, logistiikkasuunnittelija.
Vierailija kirjoitti:
Ei seiskan oppilas ole heikkolahjainen, vaan keskiverto. Kannattaa miettiä, mikä häntä kiinnostaa aidosti. Missä kouluaineissa hän on ollut vahvimmillaan?
Ei häntä kiinnosta mikään muu kuin tietokoneella pelaaminen.
Jos nyt aloittaisit vaikka siitä, että kysyt ja tiedustelet nuorelta itseltään, että mikä ala, tai alat häntä itseään mahdollisesti saattaisi kiinnostaa... On helpompi lähteä kartoittamaan polkua kohti unelmaa, jos on edes pieni mielikuva määränpäästä. Melko huono motivaation lähde on se, että tätä minä lähden opiskelemaan koska olen (äitini mielestä) heikkolahjainen, eikä kukaan ole halunnut kuulla saati kuunnella millaisia toiveita ja unelmia minulla itselläni on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei seiskan oppilas ole heikkolahjainen, vaan keskiverto. Kannattaa miettiä, mikä häntä kiinnostaa aidosti. Missä kouluaineissa hän on ollut vahvimmillaan?
Ei häntä kiinnosta mikään muu kuin tietokoneella pelaaminen.
Voisiko sitä kautta kehkeytyä myös ammattikin....?
Seiska on ihan keskiverto. Heikkolahjainen hädin tuskin saa kutosta äärimmäisistä ponnisteluista huolimatta.
Mistä lähtien seiskan keskiarvolla oleva on heikkolahjainen? Itselläni näkyy oppimisvaikeudet matematiikassa, minkä takia minulla on ollut mukautus ko. aineessa, kun taas äidinkielestä, yhteiskuntaopista ja historiasta selvisin yleisopetuksen piirissä. Kävin tosin muutkin aineet tavallisessa luokassa kutosia ja lähinnä seiskoja saaden. Keskiarvokseni sain lopulta 7,5.
Minulle kuitenkin ehdotettiin erityisammattikoulua vaihtoehdoksi ja perehdyin asiaan, jolloin totesin, etten halua. Hain sitten tavalliseen ammattikouluun ja sain kiitoksia reippaudestani sekä siitä, että minulla on aina jotain meneillään. Vaikeudet matematiikan kanssa tulivat esiin, mutta niistä kuitenkin selviydyttiin ja päätin itse ottaa niskasta kiinni.
Harmittaa vain, etten tutustunut oppisopimukseen ollessani yläasteella. Ehkä se olisi sopinut toiminnan ihmiselle paremmin kuin hiljaisuudessa istuminen kirjaa lukien. Itse tykkään suomentaa vieraskielisiä sanoja videopelien kautta kuin kirjaa lukemalla.
Nyt kun haaveilen toisen ammatin opiskelusta, niin olen päättänyt ottaa selvää mahdollisuudesta oppisopimukseen.
Amiseen prosessinhoitajaksi, merkonomiksi, logistiikalle tai metallipuolelle opiskelemaan. Oikeastaan kaikki pääsee läpi.
Vierailija kirjoitti:
Amiseen prosessinhoitajaksi, merkonomiksi, logistiikalle tai metallipuolelle opiskelemaan. Oikeastaan kaikki pääsee läpi.
Oliko nuo nuoren itsensä luettelemia vaihtoehtoja ja tapa hotaa opintonsa. - Tuskin... Joten kuten jo sanottu kannattaisi kysyä siltä nuorelta itseltään. - Jos hänellä on vaikeusia määrittää alaa, jolla toimia, niin voi aloittaa siitä, että yrittää selvittää mikä nuorta kiinnostaa nyt ja missä hän nkee itsensä vaikka viiden vuoden päästä. Entä ympäristönsä missä on tai voisi olla.
Juuri oli taas artikkeli siitä, että teinin aivot taipuvat välittömän tyydytyksen tai nautinnon mukaan. Peruskoulun vikalla luokalla ja pari vuotta senkin jälkeen aivot eivät kykene kunnolla pitkän tähtäimen toimintaan kuten monen kouluissa opetettavien aineiden omaksuminen vaatii.
Aivot kehittyvät vielä 20-25 vuoteen asti. En osaa linkittää, mutta googlailemalla saattaa löytyä artikkeli jostain.
Ei mitään hätää, vihreät de röda jäseneksi vaan niin tie on taivasta myöten auki. Opettelee ulkoa papukaijana toistamaan meillä on unelma jargonia niin jopa ministerin pestikin on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Ei seiskan oppilas ole heikkolahjainen, vaan keskiverto. Kannattaa miettiä, mikä häntä kiinnostaa aidosti. Missä kouluaineissa hän on ollut vahvimmillaan?
Tämä. Keskiarvo ei todista vielä mitään.
Kaikilla on jokin lahjakkuus.
Mikä häntä kiinnostaa?
Rekkakuskiksi. Tosin ajamisen taidon vaatii, mutta that's about it. Siellä on niin paljon koulunsa lopettaneita ettei missään muualla.
Kyse on muustakin kuin "lahjoista". Parasta on kun lapsi osaa laittaa ruokaa ja siivota jälkensä. Jos on omatoiminen ja itseluottamusta, pärjää paremmin kuin uusavuttomat. Voit aloittaa pitämällä taloussulkeiset eli aivan perusasioita itsenäistymisestä.
Jos osaa pelata, ei voi olla aivan pöpi, vaikka sen vaikutelman helposti saakin.
Juuri oli taas artikkeli siitä, että teinin aivot taipuvat välittömän tyydytyksen tai nautinnon mukaan. Peruskoulun vikalla luokalla ja pari vuotta senkin jälkeen aivot eivät kykene kunnolla pitkän tähtäimen toimintaan kuten monen kouluissa opetettavien aineiden omaksuminen vaatii.
Aivot kehittyvät vielä 20-25 vuoteen asti. En osaa linkittää, mutta googlailemalla saattaa löytyä artikkeli jostain.
-se on 25 vuoteen asti. Ite en ainakaa kyenny ku välittömään "palkintoon" tyyliin 27 vuotiaaks saakka. :D ja joskus teininä se oli niin korostunutta, et varmasti sen huomas ihan jokainen joka vietti mun kanssa aikaa.
Keittiöhommat - varsinkin yläasteen ruokalan emäntä...