Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos eroaisit nyt, paljonko nettovarallisuutesi velkojen jälkeen olis kun omaisuus pistetty puoliksi

Vierailija
01.12.2018 |

Tai ehkä on avioehto, saisitko mitään?

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

(Talo + mökki + autot + asuntovaunu - velat) : 2 = n. 200 000€

Mutta miksi ihmeessä edes laskeskelen tätä?

t. N49/26 vuotta naimisissa 

Ihan mielenkiinnosta. Voit mennä myös nukkumaan.

Vierailija
82/98 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erosin jo. Nyt bruttovarallisuus 0,7 ME, velat 0.2 ME ja siten nettovarallisuus 0.5 ME.

Mee nyt tekemään jotain hauskaa niillä nettovaroillas äläkä täällä roiku.

Köyhä kuluttaa, varakas nauttii ajatuksesta, että voisi milloin vain kuluttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla perusjampalla vaikka 300 000 e omaisuutta? Mistä se siis koostuu? Jos on vaikka 200 000 talo, joka erossa puoliksi ja lainaakin on vielä, niin onko ihmisillä siis satojatuhansia ihan säästöjä ja sijoituksia tms.?

No esim siten, että on velaton talo, noin neljä sataa tuhatta, kesämökki, peritty, ja vaikka sijoituksia sata tuhatta. Perusjamppa elää perheessä, missä on kaksi palkansaajaa, ja usein myös on saatu apua isovanhemmilta asunnon ostoon tms.

Velaton 400 000 talo?? No miten keskipalkkaisella voi olla velaton 400 000 talo? Itse olen keskipalkkainen ollut jo 20 vuotta, mutta ei minulla olevelaton edes 250 000 asunto. Ja mistä ne 100 000 sijoitukset on tulleet siihen lisäksi? Ei nyt ihan täsmää mikään, jos ei ole ilmaiseksi saatu toisilta, ja paljon.

Me ollaan about keskituloinen lapsiperhe ja meillä reilu 400 000 euron velaton talo + sijoituksia. Kaikki hankittu itse. Ei ole ollut edes vaikeaa. Matkusteluunkin on ollut rahaa. Laina-aika oli 20 vuotta.

Vierailija
84/98 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piensijoittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erosin jo. Nyt bruttovarallisuus 0,7 ME, velat 0.2 ME ja siten nettovarallisuus 0.5 ME.

Säästäjä tai saituri nautiskelee varoistaan, joita ei kuitenkaan koskaan käytä.

Vierailija
85/98 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon arvo ehkä 250 000, muuta isompaa kiinteää omaisuutta ei ole. Velkaa noin 75000€, säästöjä noin 50 000€.

Eli olisko se sit 250-75+50/2= 112500 eur

Ollaan reilu kolmekymppisiä, molemmat olleet 10 vuotta vakituisessa työsuhteessa. Ja asiantuntijatehtävissä nykyään.

Vierailija
86/98 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla perusjampalla vaikka 300 000 e omaisuutta? Mistä se siis koostuu? Jos on vaikka 200 000 talo, joka erossa puoliksi ja lainaakin on vielä, niin onko ihmisillä siis satojatuhansia ihan säästöjä ja sijoituksia tms.?

No esim siten, että on velaton talo, noin neljä sataa tuhatta, kesämökki, peritty, ja vaikka sijoituksia sata tuhatta. Perusjamppa elää perheessä, missä on kaksi palkansaajaa, ja usein myös on saatu apua isovanhemmilta asunnon ostoon tms.

Velaton 400 000 talo?? No miten keskipalkkaisella voi olla velaton 400 000 talo? Itse olen keskipalkkainen ollut jo 20 vuotta, mutta ei minulla olevelaton edes 250 000 asunto. Ja mistä ne 100 000 sijoitukset on tulleet siihen lisäksi? Ei nyt ihan täsmää mikään, jos ei ole ilmaiseksi saatu toisilta, ja paljon.

Me ollaan about keskituloinen lapsiperhe ja meillä reilu 400 000 euron velaton talo + sijoituksia. Kaikki hankittu itse. Ei ole ollut edes vaikeaa. Matkusteluunkin on ollut rahaa. Laina-aika oli 20 vuotta.

Huoh. Taas näitä. Ei ole.

Vierailija
87/98 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piensijoittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästäjä tai saituri nautiskelee varoistaan, joita ei kuitenkaan koskaan käytä.

Kultainen keskitiekin on olemassa.

Vierailija
88/98 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu 100 donaa.

Vierailija
89/98 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 55 000, olettaen että asunto menisi kaupaksi.

Vierailija
90/98 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

170 000 jos asunnosta saatais sama mikä maksettu.

Vierailija
91/98 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei muuten pantaisi omaisuutta puoliksi, olen asian hoitanut aikanaan kuntoon.

Akka saisi sen mukaansa mitä toi tullessaankin - eli ei mitään, muu kaikki kuuluu minulle, mutta olen ne myös itse ansainnutkin ja siinä sivussa vielä sponssannut muijaa.

Miksi alapeukkuja tähän?

Vai tulisiko miehen jakaa ansaitsemaansa omaisuuttaan naiselle eron tullessa?

Alapeukut kertovat jälleen totuuden naisten luonteessa olevasta kieroudesta ja epärehellisyydestä tai mieluuminkin rikollisesta minästään.

(Eri)

Vierailija
92/98 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei muuten pantaisi omaisuutta puoliksi, olen asian hoitanut aikanaan kuntoon.

Akka saisi sen mukaansa mitä toi tullessaankin - eli ei mitään, muu kaikki kuuluu minulle, mutta olen ne myös itse ansainnutkin ja siinä sivussa vielä sponssannut muijaa.

Miksi alapeukkuja tähän?

Alapeukut kertovat jälleen totuuden naisten luonteessa olevasta kieroudesta ja epärehellisyydestä tai mieluuminkin rikollisesta minästään.

(Eri)

Ihana suhde, puolisoa kutsutaan akaksi ja muijaksi. Ihme ettei akka/muija ole jo lähtenyt. Itse nimittäin olisin.

Vierailija
93/98 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh. Taas näitä. Ei ole.

Ihan helposti on noin. Kumpikin on hankkinut yksiön Helsingistä. Kun ne myytiin, sai sillä kolmion, velkaa n.2 ×50.000. Viiden vuoden jälkeen vaihto neliöön, velkaa suurin piirtein kummallakin 60t. Nyt velat melkein maksettu, asunnon arvo n.650.000€

Vierailija
94/98 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai ehkä on avioehto, saisitko mitään?

Ei centtiäkään. Varmaan pitäisi kuitenkin leikellä alusvaatteetkin kahtia vaikkei puoliso tee mitään rintsikanpuolikkaillani. Alushousunpuolikkaita voi sentään käyttää autonrassausrätteinä ja sukkia kengänkiillottamiseen.

Vierailija
95/98 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi alapeukkuja tähän?

(Eri)

Ihana suhde, puolisoa kutsutaan akaksi ja muijaksi. Ihme ettei akka/muija ole jo lähtenyt. Itse nimittäin olisin.

Mikä tuossa ei pidä paikkaansa?

Tuonhan voi tarkistaa todeksi katsomalla sukuelimiin.

Vierailija
96/98 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunnon arvo on vähän kimurantimpi juttu. Me ostimme omakotitalon pääkaupunkiseudulta 350 000 eurolla. Talo oli 20 vuotta vanha ja rempattu. Nyt olemme asuneet tässä 10 vuotta ja remonttilista on kasvanut melkoisesti:

- katto pitäisi vaihtaa

- vesiputket pitäisi vaihtaa ja samalla tehdä keittiö-ja kylpyhuoneremontti sekä vaihtaa kodinkoneet uusiin/ehjiin.

-parketti on kulunut ja huonokuntoinen ja pitäisi vaihtaa

- lämmitys pitäisi uusia

- pintaremonttia tarvitaan kaikkialla sisällä

- piha pitäisi hoitaa kuntoon mm. uusi asfaltti, uudet kivetykset, uusi nurmikko ja muutama lahoo puu pitäisi kaataa

- takka pitäisi uusia

- sauna pitäisi rempata, kiuas vaihtaa (on jo rikki), uudet lauteet, seinät, katto kaakelit.

Mitähän noiden remonttien yhteenlaskettu hinta oikein olisi? Varaa niihin ei ole, joten jos nyt eroaisimme, niin pitäisi laittaa tällaisenaan myyntiin. Ihme olisi, jos saisimme edes 300 000 euroa. Ja vielä olemme velkaakin tästä, joten kovin kummoisia summia ei käteen jäisi, ehkä juuri ja juuri 100 000 euroa kummallekin.

Miten voi noin huonoon kuntoon kaikki mennä kymmenessä vuodessa?

Talo oli ostaessamme sen 20 vuotta vanha ja neljä vuotta sitä ennen pintarempattu. Katto on nyt 30 vuotta vanha, samoin putket, piha, ulkoseinät, asfaltti, istutukset jne. Meillä ei ole ollut varaa tehdä mitään muuta kuin pientä hienosäätöä (naulata jokin lauta kiinni tai maalata jokin kohta siistimmän näköiseksi, leikata nurmikko, joka on nyt täynnä voikukkaa) ja kun puutarhan hoito ei ole ollut prioriteettina näinä ruuhkavuosina, niin nyt tuijotetaan hämmentyneenä aika rapistuneen näköistä tonttia taloineen. Onneksi nuo lapset (3 kpl) ovat kohta sen verran isoja, että voivat osallistua korjasutalkoisiin...

Talossa näkyy todellakin elämisen jäljet, parketti naarmuilla, kodinkoneet vanhanaikaisia ja viimeisiään veteleviä, onhan niillä jo ikää 14 vuotta. Tässä pitäisi seuraavien parin vuoden aikana vaihtaa jääkaappi, pakastin, astianpesukone, hella, pesukone, kiuas ja ruohonleikkuri. Ja sattumoisin esikoinen tuli juuri teini-ikään ja meille kirkastui ajatus siitä, että pienet lapset, pienet kulut, isot lapset, isot kulut. Haaveilee paremmasta kännykästä, omasta moposta ja taistelulajeista harrastuksena. Lukioonkin olisi menossa, joten oma läppäri ja koulukirjat sitten pakollisia. Minä ja mies ansaitsemme nettona yhteensä noin 4500-4800 euroa ja kaikki menee ihan pakollisiin menoihin. Säästöihin ei jää käytännössä muuta kuin hetkelllisesti jotain, kunnes joku tarvitsee kengät, talvitakin tai polkupyörän. Lapsilla on toki jokaisella myös harrastus.

Halvempi asuminen olisi kiva juttu, mutta jo nyt elämme ns. kaukana kaikesta eli kummallakin työmatkat ovat kohtuupitkät (työpaikat Etelä-Espoossa ja Helsingissä), vielä kauemmaksi muutto ei houkuta juuri työmatkojen takia. Olemme kumpikin kotoisin Espoosta, jossa asuvat kaikki sukulaiset ja ystävämme ja matka heidän luokseenkin on melko pitkät ihan piipahtamiseen. Asumme siis aivan Pohjois-Vantaalla rajan tuntumassa.

Oma valintamme oli nuo lapset (tai kaksi niistä, yksi tuli toisen mukana bonuksena), ja luulen, että siinä on se suurin kuluerä, kun muut tuntuvat säästävän helposti samansuuruisista palkoista ja sijoittavat menestyksekkäästi rahaa. Meilläkin on pari sijoitusrahastoa, eikä niistä tosiaan olla rikastuttu, ihan turhaan laitettu nekin rahat. Muutaman sadan euron voitolla ei tosiaan uusita kodinkoneita ta tehdä kattoremppaa.

Vierailija
97/98 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskipalkka oli vuonna 2016 3368 eur / kk. Siitä jää verojen ja pakollisten maksujen jälkeen käteen noin 2400 eur / kk. Otetaan sitten tällainen viisikymppinen pariskunta, joista kumpikin on mennyt töihin 25-vuotiaana. Oletetaan, että kumpikin on maksanut omistusasuntoa tai laittanut muuten säästöön 1000 eur / kk. Muuhun elämiseen on jäänyt yhteensä 2800 eur / kk, jolla kaksi henkeä elää jo ihan mukavasti.

25 vuoden aikana on kertynyt yhteensä 600 000 euroa. Toki tilanne on se, että keskipalkka ei 25 vuotta sitten ollut yhtä suuri. Mutta jos oletamme, että pariskunta on koko ajan laittanut tuloistaan yhtä suuren osan asuntoon ja että asuntojen hinnat ovat nousseet suunnilleen saman verran kuin palkat, on keskituloinen pariskunta pystynyt helposti hankkimaan puolen miljoonan euron asunnon 25 vuodessa ihan työansioillaan.

Meidän talo on yli 600  000€ arvoinen (itseasiassa juuri myyty).

Teoriasi ontuu siinä mielessä että 33v  (19v:nä) sitten kun menin töihin toimitusjohtajan palkka oli n 10000-12000 markkaa - eli euroina alle 3000€. Tällaisen tavis toimistorotan palkka oli 4200 markkaa (700€) ja saman verran meni asuntolainan korkoihin kuukaudessa. Miehen tulot oli 6 000mk ja sillä elettiin, säästöön ei jäänyt penniäkään.

Jos olisi asunut ilmaisessa asunnossa ja ilman lapsia olisi ehkä saanut sen 6000 markkaa säästöön joka kuukausi. 72000 markkaa vuodessa - 33 vuodessa tuosta tulee vain alle 400 000€ yhteensä, ei 600 000  kuten laskit. Tässä nyt on käytetty summittaista 6mk=1€ kurssia.

No, me valitsimme perheen ja hitaamman reitin tuohon taloomme. Palkasta maksettu, vähän velkaa jäljellä mitä ei kannattanut maksaa pois vaan muutimme pienempään taloon ja ostimme velalla sijoitusasunnon pk seudulta.

Vierailija
98/98 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskipalkka oli vuonna 2016 3368 eur / kk. Siitä jää verojen ja pakollisten maksujen jälkeen käteen noin 2400 eur / kk. Otetaan sitten tällainen viisikymppinen pariskunta, joista kumpikin on mennyt töihin 25-vuotiaana. Oletetaan, että kumpikin on maksanut omistusasuntoa tai laittanut muuten säästöön 1000 eur / kk. Muuhun elämiseen on jäänyt yhteensä 2800 eur / kk, jolla kaksi henkeä elää jo ihan mukavasti.

25 vuoden aikana on kertynyt yhteensä 600 000 euroa. Toki tilanne on se, että keskipalkka ei 25 vuotta sitten ollut yhtä suuri. Mutta jos oletamme, että pariskunta on koko ajan laittanut tuloistaan yhtä suuren osan asuntoon ja että asuntojen hinnat ovat nousseet suunnilleen saman verran kuin palkat, on keskituloinen pariskunta pystynyt helposti hankkimaan puolen miljoonan euron asunnon 25 vuodessa ihan työansioillaan.

Meidän talo on yli 600  000€ arvoinen (itseasiassa juuri myyty).

Teoriasi ontuu siinä mielessä että 33v  (19v:nä) sitten kun menin töihin toimitusjohtajan palkka oli n 10000-12000 markkaa - eli euroina alle 3000€. Tällaisen tavis toimistorotan palkka oli 4200 markkaa (700€) ja saman verran meni asuntolainan korkoihin kuukaudessa. Miehen tulot oli 6 000mk ja sillä elettiin, säästöön ei jäänyt penniäkään.

Jos olisi asunut ilmaisessa asunnossa ja ilman lapsia olisi ehkä saanut sen 6000 markkaa säästöön joka kuukausi. 72000 markkaa vuodessa - 33 vuodessa tuosta tulee vain alle 400 000€ yhteensä, ei 600 000  kuten laskit. Tässä nyt on käytetty summittaista 6mk=1€ kurssia.

No, me valitsimme perheen ja hitaamman reitin tuohon taloomme. Palkasta maksettu, vähän velkaa jäljellä mitä ei kannattanut maksaa pois vaan muutimme pienempään taloon ja ostimme velalla sijoitusasunnon pk seudulta.

On ihan totta, että palkat ovat nykyisin toisella tasolla kuin ne olivat 33 tai 25 vuotta sitten. Mutta kuten tuossa laskelmassa sanoinkin, niin se toimii silti, jos asuntoon / säästöön on koko ajan laitettu sama osuus palkasta ja asuntojen hinnat ovat nousseet vähintään yhtä paljon kuin palkat tuona aikana.

Minun laskelmissani on oletettu, että kysymys on pariskunnasta, joista kumpikin maksaa asuntoa 1000 euroa kuukaudessa. Korkojen vaikutusta en ole laskenut, mutta se on tavallaan otettu huomioon siten, että rahaa on kertynyt yhteensä 600 000 euroa, ja talon arvo (jonka hankkimisen mahdollisuuksia alunperin kommentoin) on 400 000 euroa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän