Helsinkiläinen: mistä tunnistat ulkopaikkakuntalaisen?
Minua kiinnostaa tietää, onko Helsinkiläisillä jotain mistä he erottavat helposti paikalliset ja Helsingissä asuvat sellaisista, jotka ovat siellä vierailemassa tai turisteina? Mitä nämä voisi olla?
Kommentit (142)
Joko puhuu liian vähän tai puhuu liikaa.
Eli joko on sanaton, tai hölöttää kaikkea ihmeellistä.
Vierailija kirjoitti:
Sen huomaa puhetyylistä nopeasti. Aika usein kuulee julkisissa tai kaupoissa oulun murteelta kuulostavaa puhetta. Helsingissä on paljon kyllä Itä-Suomesta ja Oulusta tulleita. Samoin ulkopaikkakuntalaiset "tuijottavat" enemmän, tai hakevat katsekontaktia.
Olenkin aina ihmetelly, miks mua tuijotetaan ruokakaupoissa tai ostoskeskuksissa, nuoret ja vanhat, naiset ja miehet. Ne onkin niitä junantuomia.
Hidas kävely ja joskus jopa seistämöllöttävät keskella kulkuväylää muiden tiellä ja ihmettelevät.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä siitä, ettei tunneta julkisten kulkuvälineiden systeemiä. Esim. ei tiedetä, että metrossa ovet aukeavat ilman että pitää painaa mitään nappia - kun taas junassa pitää painaa, että ovi aukeaa.
No ei paikallisetkaan tuota aina tiedä. Runkolinjojen bussien keskioven nappia painellaan vaikka se ei todellakaan aukea siitä.
Ulkopaikkakuntalaiset ei edes käytä keskiovea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen huomaa puhetyylistä nopeasti. Aika usein kuulee julkisissa tai kaupoissa oulun murteelta kuulostavaa puhetta. Helsingissä on paljon kyllä Itä-Suomesta ja Oulusta tulleita. Samoin ulkopaikkakuntalaiset "tuijottavat" enemmän, tai hakevat katsekontaktia.
Olenkin aina ihmetelly, miks mua tuijotetaan ruokakaupoissa tai ostoskeskuksissa, nuoret ja vanhat, naiset ja miehet. Ne onkin niitä junantuomia.
Tuskin kaikki, vaan sinä saatat pukeutua esim erikoisesti? :D Eihän nyt kaikki maalaiset tavanomaiselta näyttävää tuijottelisi. Mua kerran bussissa vieressä oleva matkustaja koko ajan jotenkin mulkoili, niin että tuli epämukava olo. Soitti jonkun puhelun ja murrehan se sieltä paistoi läpi. piti vaihtaa paikkaa.
Siitä että eivät ole ylimielisiä.
Eivät kovin hyvin tunnista. Minä olen vasta kymmenisen vuotta Helsingissä asunut, ja yleensä ihmiset täällä yllättyvät kovasti kun saavat tietää etten ole mikään syntyperäinen. Jopa ihan kymmenennen polven stadilaiset.
Vierailija kirjoitti:
Hitaudesta, tuijottamisesta, ei osata päästää spårasta tai metrosta ensin muita matkustajia ulos vaan yritetään tunkea sisään heti kun ovet aukeavat. Junantuomia täällä suurin osa asukkaista on, asutaan jossain lähiössä Vantaan rajalla ja yritetään esittää urbaania cityihmistä.
Minäkään en kyllä tajua, miksi kukaan nykymaailmassa erityisesti yrittäisi esittää "urbaania cityihmistä", etenkään jos asuu lähiössä Vantaan rajalla. Vai oliko tarkoitus vain mollata junan tuomia? Se on minusta helsinkiläisten ikävimpiä tapoja.
Olemme maalta ja kun kävimme miehen kanssa stadissa toimin miehelle ohjeistamispäällikkö Parantaisena. ”Älä tuki liukuportaita, seiso oikealla”. Neuvoin kaikki av:lla tiedotetut ohjeet miehelle ja hyvin meni reissu. 💗 Kaikki olivat tosi ystävällisiä siellä isolla kirkolla.
Nää nyt on aina vähän seterotypioita, mutta mun kokemus on että Helsingissä ihmiset on noin keskimäärin vähän parempia sellaisessa small talk -tyyppisessä kanssakäymisessä kuin ehkä joissain hieman pienemmissä ympyröissä ollaan.
Ehkä tästä voisi kertoa esimerkin: Oltiin kahvilla rautatieasemalla Stadissa ja oltiin kaverin kanssa tekemässä lähtöä kun huomasin että vieressä pyöri matkalaukkuineen itämurteinen (työmatka?)porukka koittaen löytää pöytää. Sanoin lähimpänä olevalle naiselle että hei me ollaan tästä lähdössä, saatte tämän pöydän jos haluatte. Nainen siihen: "Aha, okei". Nauratti jotenkin kun kuulosti Hgissä niin töykeältä ja juntilta ettei sano kiitos tai hymyile tai edes uskalla katsoa silmiin. Olen asunut myös muualla Suomessa ja siellä ehkä olisi ok käyttäytyä noin, koska ei vain ole tapana ottaa kontaktia tuntemattomiin. Ihan hyviä ihmisiä silti, mutta tietty erilainen pohjavire tuossa vieraiden ihmisten arkipäiväsessä kohtaamisessa. Se on tietenkin vain pintaa ja pieniä tapoja.
Kiinnostaa, miksi kysyt, ap? Mun mielestä Hgissä ei ainakaan kyllä tarvitse piilotella omaa kotipaikkaansa, kyllä tänne kaikki mahtuu, eikä täällä ei-stadilaisia mielestäni vinoon katsota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitaudesta, tuijottamisesta, ei osata päästää spårasta tai metrosta ensin muita matkustajia ulos vaan yritetään tunkea sisään heti kun ovet aukeavat. Junantuomia täällä suurin osa asukkaista on, asutaan jossain lähiössä Vantaan rajalla ja yritetään esittää urbaania cityihmistä.
Minäkään en kyllä tajua, miksi kukaan nykymaailmassa erityisesti yrittäisi esittää "urbaania cityihmistä", etenkään jos asuu lähiössä Vantaan rajalla. Vai oliko tarkoitus vain mollata junan tuomia? Se on minusta helsinkiläisten ikävimpiä tapoja.
Nuo junantuomia mollaavat "helsinkiläiset" ovat yleensä itse niitä junantuomia. Kuvittelevat vaan olevansa jotenkin enemmän stadilaisia jos ovat asuneet täällä kymmenen vuotta kauemmin kuin muulta tulleet.
Ja oikean stadilaisen tunnistaa juuri siitä että hänelle ei ole mikään pakkomielle haukkua junantuomia tai halveksia Hesa-sanan käyttöä.
Minut kuulemma tunnisti oululaiseksi siitä, että hymyilin astuessani ulos paikallisbussista.
Ai kauheata. Olen asunut koko ikäni vantaalla, en ole käynyt helsingissä 4 vuoteen. Joudun menemään ensi viikolla lääkäriin helsingin keskustaan. Häpeän jo etukäteen halpoja vaatteitani. En edes tiedä, mistä bussit nykyään lähtevät. Jos näette minut pyörimässä ympyrää, silmät päässä pyörien, etsimässä oikeata paikkaa, pyydän etukäteen anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Ai kauheata. Olen asunut koko ikäni vantaalla, en ole käynyt helsingissä 4 vuoteen. Joudun menemään ensi viikolla lääkäriin helsingin keskustaan. Häpeän jo etukäteen halpoja vaatteitani. En edes tiedä, mistä bussit nykyään lähtevät. Jos näette minut pyörimässä ympyrää, silmät päässä pyörien, etsimässä oikeata paikkaa, pyydän etukäteen anteeksi.
No miksi piti nyt tulla tuollainen marttyyriviesti kirjoittamaan ihan asialliseen ketjuun?
Vierailija kirjoitti:
Noita halpoja vaatteita oli pakko tulla kommentoimaan. Asun niin pienellä paikkakunnalla, mutta olen melkein kymmenen vuotta pyörinyt paljon Helsingissä koska suuri osa ystävistäni ja poikaystäväni asuu siellä, ja opiskelen siellä myös. Minusta täällä pikkukaupungissa täytyy miettiä paljon enemmän sitä miltä näyttää - kaikki tuijottavat tuomitsevasti ja tuttuihin törmää koko ajan. Helsingissä taas tuntuu siltä että voit olla ihan mitä vaan ja ketään ei pätkääkään kiinnosta. Menen välillä Helsingissä yökkäreissä lähikauppaan koska ihan sama. Sitä kyllä suuresti rakastan Helsingissä.
Mutta itse aloitukseen, hmm. Lähinnä murre tai jos käyttää sanaa Hesa. Muuta en ole huomannut
Moikkaavat/kiittävät bussikuskia ja tämä on mielestäni ihana piirre.
Vierailija kirjoitti:
Ja oikean stadilaisen tunnistaa juuri siitä että hänelle ei ole mikään pakkomielle haukkua junantuomia tai halveksia Hesa-sanan käyttöä.
Tuo on harvinaisen totta. Noilla junantuomilla jotka kuvittelevat olevansa stadilaisia on juuri tuollaisia epäoleellisia yksityiskohtia joihin tartutaan silloin kun määritellään helsinkiläistä ja ei-helsinkiläistä. Yleensä he eivät edes itse tajua sitä että paljastavat niillä olevansa nimenomaan junantuomia.
Hitaus, pällistely, koko tien leveydelle levittäytyminen että ohikulkijan täytyy pujotella ohi, tien tukkiminen, jäädään keskelle tietä/kaupan käytävää seisomaan moneksi minuutiksi, käytöstavat hukassa, kovaäänisyys... Tiivistyy kyllä parhaiten niin että ei osata huomioida toisia ihmisiä.
ihmetellään kaikkea