On tämä jatkuva köyhistely kuluttavaa
En ikinä koskaan olisi uskonut että minä ja mieheni olisimme tässä pisteessä. Molemmat olemme korkeakoulun käyneitä, mies vakituisessa työsuhteessa. Minä tein niitä kuuluusia määräaikaisia pätkiä kunnes jouduimme tehdä valinnan;teemmekö toisen lapsen. Riskillä. Me teimme ja nyt olemme köyhiä.
Tiedän että vika oli meissä itsessä kun halusimme sisaruksen lapsellemme. Emme kuitenkaan voineet enää jäädä odottamaan koska lasten ikäero oli kasvanut jo liian suureksi ja vakituista työtä ei kuulunut eikä näkynyt. Työnantajat pelasivat (kunta) minulla ja siirtelivät paikkaa aina ennen kahden vuoden täyttymystä. Tekevät sitä kaikille muillekkin, eli kyse ei ole ammattitaidosta.
Nyt olen kolmatta vuotta kotona lapsen kanssa. Meillä ei ole rahaa muuhun kun ruokaan ja asumiseen. Suututtaa esim ruokaohjeet jäökaapin jämistä, koska meillä ei ole edes jämiä. Kaappi ammottaa aina tyhjyyttä. Pääasia että lapset saavat mahansa täyteen. Me mieheni kanssa syömme lähinnä hernesoppaa ja kaurapuuroa. Olen laihtunut yli viisi kiloa ja olen alipainoinen. Tämä on ihan järkyttävää. Mieheni on töissä pankissa ja tämä köyhyys on hänelle todella noloa. Kaupunki säästää eikä ota sijaisia eikä määräaikaisia. Minun ei kannata ottaa vastaa ammattia vastaamatonta työtä, koska päivähoito veisi ison siivun palkasta.
Tämä on ihan hirveää. Ystävälle pitäisi järjestää polttarit. Joudun keksimään jonkin syyn etten osallistu. Surettaa.
Kommentit (25)
Nyt on pakko kysyä, että mitkä teidän kiinteät menot on ja voisiko niitä karsia/kilpailuttaa? Esimerkiksi asunto, auto, vakuutukset, sähkö jne.
T: kahden lapsen keskituloinen yh, jolla riittää rahat aina pienen ekstraankin
No johonkin ihmeeseen teillä sitä rahaa menee, jos ei ruokaankaan ole varaa. Meillä kahden lapsen ja työssäkäyvän+opiskelijan taloudessa tulot tukineen on 2300€/kk. Hyvin eletään, kaikki vaatteet ja kengät hankitaan käytettynä jos vain mahdollista. Muuten ei tuhlailla ja korjataan kaikki vanha ennemmin kuin ostetaan uutta. Ruoasta ei ole tiukkaa, toki kasvikset ja hedelmät on kausituotteita ja muukin kilohinnaltaan halvinta. Joskus on varaa kalliimpaankin eikä esim. tulevan joulun rahoittamisessa ole mitään ongelmaa, lahjojakin ollaan totuttu ostamaan vain 1-2 per lapsi.
Jos lapsi on jo tuon ikäinen, miksi ihmeessä olet vielä kotona? Tottakai teillä on tiukkaa, jos nelihenkisellä perheellä on vain yksi elättäjä.
Jos et saa oman alan töihin, mene muihin hommiin. Moni roikkuu epätoivoisesti "oman alan" töissä, tai on jopa mieluummin työttömänä, kuin menee hanttihommiin. Tätä en ole koskaan tajunnut, koska ei näille ihmisille koskaan mitään oikeaa uraa aukene kuitenkaan, ja niistä "oman alan" hommistakin useasti maksetaan aivan surkeaa palkkaa.
🇺🇦🇮🇱
Itse tulen toimeen loistavasti 1200e/kk yhden lapsen äitinä. Varaa on matkustella yms :) valintojen maailma!
Vierailija kirjoitti:
Itse tulen toimeen loistavasti 1200e/kk yhden lapsen äitinä. Varaa on matkustella yms :) valintojen maailma!
Ilmaiseksi asustelet?
Vierailija kirjoitti:
Up
Miksi up, kun aloitus on silkkaa paskaa?
Todellisia köyhiä tämän päivän suomessa on paljonkin. Niitä "köyhiä" joilla on 100k asuntovelka (lyhennykset), kaksi autoa ja kesämökki, ehkä 2-3 tietsikkaa, huippu älypuhelimet liittymineen kaksi lomamatkaa vuodessa ja silleen, ja mutta ei oman alan töitä löydy, siinä kulmakarvaa saakin kohottaa mielestäni. Se ei ole köyhyyttä.
Eläkeikäisenä myös usein moni sairastaa ja ei ole autoa edes, joten elämä on kitkutusta ja säästöä että selviää ne viimeiset 20 vuotta! Ei politoilla ole aikomustakaan muuttaa tätä.?
Kaffepulla kirjoitti:
Jos lapsi on jo tuon ikäinen, miksi ihmeessä olet vielä kotona? Tottakai teillä on tiukkaa, jos nelihenkisellä perheellä on vain yksi elättäjä.
Jos et saa oman alan töihin, mene muihin hommiin. Moni roikkuu epätoivoisesti "oman alan" töissä, tai on jopa mieluummin työttömänä, kuin menee hanttihommiin. Tätä en ole koskaan tajunnut, koska ei näille ihmisille koskaan mitään oikeaa uraa aukene kuitenkaan, ja niistä "oman alan" hommistakin useasti maksetaan aivan surkeaa palkkaa.
Miljoonannen kerran HUOH. "Mene töihin" "mene hanttihommiin" jne jne...
Kerropa minne voi vain "mennä" töihin? Oletko vieraantunut nykyisestä työelämästä?
Töihin pitää hakea ja työnantaja päättää saatko mennä sinne töihin. Ja jos olet korkeakoulutettu ja erikoistunut tietylle alalle, sekä tehnyt alan töitä vuosia, et sinua valita muuhun työhön vaikka miten haet.
Ja kun yrität korkeakoulutettuna hakea ns. hanttihommiin, eipä sinua oteta sinnekään. Nykymaailmassa ei varsinaisia hanttihommia oikein ole, koska joka paikkaan pitää olla joku koulutus, alan työkokemusta, ja/tai oma auto. Nollasopimuksella noissakaan ei kovin paljon tienaa.
Luulisi että jos ap:n miehen palkka on huono, he saisivat edes asumistukea.
Plus tulee lapsilisät, yms. lapsivähennykset veroista, joita ei yksinelävä köyhä saa.
Vierailija kirjoitti:
Plus tulee lapsilisät, yms. lapsivähennykset veroista, joita ei yksinelävä köyhä saa.
Lapsivähennyksen saa nykyisin vain pääomatuloista, ei ansiotuloista.
Sulla on korkeakoulututkinto, mutta ainoa mahdollinen työnantaja on kunta?
Miehesi on kuitenkin töissä. En ymmärrä tuota valitusta.
Olisiko ongelma rahankäytössä? En ymmärrä näitä puuronsyöntijuttuja ollenkaan teidän tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsivähennyksen saa nykyisin vain pääomatuloista, ei ansiotuloista.
Niinpäs onkin, se loppui viime vuoteen, tosin viime vuoden verotuksessa on vaikuttanut vielä tähän vuoteenkin (veronpalautus). Lisäksi ap:n perheen tilanne ole vain viime kuukausien ongelmia vaan viime vuosien aikana kehittynyt, jolloin lapsivähennys on ollut voimassa miehen tuloverotuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on korkeakoulututkinto, mutta ainoa mahdollinen työnantaja on kunta?
On paljon aloja, joilla ainoa työllistäjä on julkisella sektorilla. Voi olla siis suoraan tai erilaisten tarjouskilpailujen, hankkeiden tai hankintalakien kautta.
Työt ovat noilla aloilla siis jo määritelmältään määräaikaisia ja riippuvaisia siitä, että työn teettäjä saa rahoituksen järjestettyä, joko kunnan tai valtion budjetista tai jostain projektirahoituksesta. Ja sitten työntekijän osalta on joko hakuprosessi tai jos yrität työhön yksityisen yrityksen listoilta, pitää yrityksen voittaa tarjouskilpailu (mikä taas tarkoittaa ettet voi pyytää kovinkaan korkeaa palkkaa). Jos taas julkinen sektori käyttää ulkoistettua työvoimaa vuokrafirman kautta, he määräävät palkat yms. ns. ota tai jätä -meiningillä.
Tämmöistä tää on nykyään.
Päivähoitomaksutkin menee tulojen mukaan. Olin köyhä, vaikka kävin töissä, kun lapsi oli päiväkodissa 4 - 5-vuotiaana. Ei mennyt päivähoitomaksua ollenkaan! Köyhiltä ei nimittäin mene, se on hienoa Suomessa. Jos on paremmat tulot, menee jonkin verran. Silloin kyllä käteen jää enemmän kuitenkin kuin meillä pienituloisimmilla!
Mies on ilmeisesti pankissa siivoojana töissä, koska raha-asioista ei tunnu tajuavan pätkääkään.
Siis mitä? Millaiset tulot miehelläsi on entä asumisen menot? Me saadaan 3 henkinen perhe yhteensä palkkaa 2300€nettona kuukaudessa ja pärjäämme sillä. Emme saa asumistukia tms vaan maksamme 800€ kuukaudessa asumisesta. 500€lainaa plus sähkö, öljy, vakuutukset yms ja pärjätään. Ainoa tuki on lapsen lapsilisä.