Maalaiset, minkä takia asutte maalla?
Kertokaa myös ikänne, mitä teette työksenne ja kuinka pitkä työmatkanne on?
Kommentit (37)
Ei ole möykkää viikonloppuisin. Toimistotyö. Parikymmentä kilsaa autolla.
Koska tykkään asua maalla. Täällä on hiljaista ja rauhallista. Ei ole ruuhkia ja asiat hoituvat helposti. Olen 38 ja teen kotona päätetyötä.
Siksi kun voin. Helsingin helvetti on koettu ja ihanaa oli päästä pois.
Olen asunut kaupungissa ja siellä on tylsää, jollei sitten harrasta viikottaista baarissa käyntiä, pikaruokapaikkoja yms aktiviteetteja.
Lähes kaikki harrastukseni onnistuvat paljon paremmin maalla, esim sienestys, kalastus, luonnossa liikkuminen, eläinten tarkkailu, puu- ja metallityöt, rata-ammunta jne. Muut harrastukset, kuten lukeminen onnistuu yhtä hyvin.
Ammatti on akateeminen, työmatka 4,8 kilometriä, ajallisesti 6 minuuttia. Vaimon työmatka 35 kilometriä, ajallisesti 22 minuuttia.
Työmatkojen nopeus on yksi syy taajaman ulkopuolella asumiseen. Kun asuimme isossa kaupungissa, työmatka kesti helposti kolmekin varttia. En halua kuluttaa elämästäni joka arkipäivä 1,5 tuntia ttömatkoilla.
Yrittäjä, teen kotona töitä. 50-vuotta. Maalla leposyke 55, kaupungissa 70.
Kaupungissa on jotenkin ahdistavaa. Isomman kaupan kassajonossa on jo kestämistä. Työmatka on vaihdellut 30-700 km.
En voi sietää ihmisiä enkä ruuhkia. Muuttaisin vielä syvemmälle korpeen jos olisi mahdollista, sellaiseen paikkaa, jossa ei koskaan näe ketään.
Pidän nopeasta työmatkasta ja siitä, että on tilaa ympärillä. Olen arkkitehti eikä elämäni liity mitenkään maatalouteen.
10 hehtaarin tontti ja paljon muita maa-alueita. Alle 10 min ajomatka keskikokoisen kaupungin keskustaan. Se vähän ärsyttää kun kaupunki alkaa laajentua tänne päin. Pitää varmaan rakentaa uusi talo vielä vähän kauemmas että on tilaa mellastaa. 40-v. Ammatti yrittäjä
Työmatka n. 25km, ikää 35. Asumme maalla koska täällä on oma rauha, mahdollisuus hehtaarien omaan tonttiin, luonto on vieressä kun avaa ulko-oven, siis ihan oikea luonto. Pimeys, hiljaisuus, kesällä lintujen laulu, syksyllä ohi lentävät joutsenet, jne. Onhan noita syitä vaikka mitä miksi täällä on paremmin kuin kaupungissa.
Tykkäsin aina käydä kylässä täällä sukulaisen luona. Kuvittelin sen tarkoittavan, että tykkäisin myös itse asua täällä, metsän reunassa pienen kylätaajaman ulkopuolella vanhassa talossa. Olin väärässä, en viihdy yhtään. En ole työelämässä, joten olen tosi paljon täällä kotona. Pää hajoaa.
28v.
Täällä on koti. Rauha, ei tarvitse erikseen lähteä viettämään hiljaisuuden retriittiä, sen voi pitää joka päivä.
Täällä tietää, kuka naapurissa asuu. Tietää mistä saa apua.
Työmatka 7km, 10min, läheiseen isoon kaupunkiin 30km, 20min
Vierailija kirjoitti:
Ei ole möykkää viikonloppuisin. Toimistotyö. Parikymmentä kilsaa autolla.
Lisään vielä, että jos ei olisi perhettä, viihtyisin varmaan paremmin kaupungissa, sillä olisin korvessa liian yksinäinen.
Ikä 39, maatilallinen. Asun työpaikalla. Viihdyn erinomaisesti. Työkaverit (lehmät) on mitä parhaimpia, ihmisiä näkee kun lähtee kotoa. Täällä on kaikki mitä tarvitsen.
Vierailija kirjoitti:
Ikä 39, maatilallinen. Asun työpaikalla. Viihdyn erinomaisesti. Työkaverit (lehmät) on mitä parhaimpia, ihmisiä näkee kun lähtee kotoa. Täällä on kaikki mitä tarvitsen.
Tässä on ero maaseudun ja kaupungin välillä: Kaupungissa harva lähettää täysinpalvelleita työkavereitaan teuraaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on ero maaseudun ja kaupungin välillä: Kaupungissa harva lähettää täysinpalvelleita työkavereitaan teuraaksi.
...vaikka mieli usein tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syytä olisi.
Nainen 44 v, koodari (FM tietojenkäsittelytiede). Työkseni koodaan suurelle it-alan yritykselle käytännössä lähes täysin etänä. Konttorille 166 km, mutta käyn siellä ehkä kerran-pari vuodessa.
Miksi asun maalla? Rakastan luontoa, rauhaa ja hiljaisuutta. En viihdy missään missä on muita ihmisiä tai melua, joten kaupungin tarjoamat palvelut ja menot ei kiinnosta. Olen syntynyt Helsingissä ja asunut siellä 32-vuotiaaksi, mutta koskaan en viihtynyt. Kaipasin omaa puutarhaa, omaa torppaa laitettavaksi, it-työn vastapainoksi jotain ruumiillista kuten vaikka klapien tekoa tai pientä remonttihommaa. En ole koskaan katunut että tämän muuton tein. Koirillakin nyt ihanan vapaata, eipä tarvi hihnassa pitää.
Vierailija kirjoitti:
Kaupungissa on jotenkin ahdistavaa. Isomman kaupan kassajonossa on jo kestämistä. Työmatka on vaihdellut 30-700 km.
Mun kokemuksen mukaan mitä kaupunkilaisemmassa ympäristössä ihminen asuu, sitä vähemmän hän käyttää isoja kauppoja. Landella asuvat kaverini käyvät aina viikonloppuisin isoissa kaupoissa eli ajavat puoli tuntia suuntaansa jonnekin cittariin tai prismaan jonottamaan. Keskustassa asuvana voi enemmän käydä ulkona syömässä ja ostaa lähikaupoista ja erikoiskaupoista kaikki tarpeelliset
Ap. voisi myös kertoa mitä tarkoittaa "maalla".