Oletko 30+v vela tehnyt sterilisaation? Miksi? Miksi et?
Harkitsemme mieheni kanssa tätä vaihtoehtoa. Hormonaalinen ehkäisy ei sovi eikä meistä kumpikaan halua lisääntyä.
Kommentit (346)
Vierailija kirjoitti:
Olin jo 30nen paremmalla puolella kun kävin gynellä pyytämässä lähetteen että sterilisaatio olis nyt paikallaan kahden abortin jälkeen. Ikinä en ole välittänyt lapsista eikä mieli ole muuttunut vieläkään kun kohta täytän 40. Gynellä tää lääkäri lässytti että mieli muuttuu ja plaa plaa sitä samaa kakkaa mitä olen kuullut jo lapsesta asti. Kierukan laitto ja nyt edelleen haluan sterilisaation!!!!!! On se hemmetti kumma kun täysin tuntematon tyyppi tulee ja estää jotain mitä tiedän että se on paras vaihtoehto ja olen sitä halunnut jo teinistä asti. Ihan nostaa vihan kun omaa valintaa ei arvosteta ja ei. En voi sietää äpäriä tai muita räkänokkia. Täytyy varmaan hommata lakimies kun menen poistamaan kierukan.
Kuten sanottu tässäkin ketjussa jo monta kertaa, sulla on oikeus saada iän perusteella lähete. Lääkäri ei voi sitä kieltää. Printtaa lakipykälä mukaan, ja sano lääkärille, että valitus lähtee saman tien, jos ei lähetettä tule. Pidä kiinni oikeuksistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin jo 30nen paremmalla puolella kun kävin gynellä pyytämässä lähetteen että sterilisaatio olis nyt paikallaan kahden abortin jälkeen. Ikinä en ole välittänyt lapsista eikä mieli ole muuttunut vieläkään kun kohta täytän 40. Gynellä tää lääkäri lässytti että mieli muuttuu ja plaa plaa sitä samaa kakkaa mitä olen kuullut jo lapsesta asti. Kierukan laitto ja nyt edelleen haluan sterilisaation!!!!!! On se hemmetti kumma kun täysin tuntematon tyyppi tulee ja estää jotain mitä tiedän että se on paras vaihtoehto ja olen sitä halunnut jo teinistä asti. Ihan nostaa vihan kun omaa valintaa ei arvosteta ja ei. En voi sietää äpäriä tai muita räkänokkia. Täytyy varmaan hommata lakimies kun menen poistamaan kierukan.
Kuten sanottu tässäkin ketjussa jo monta kertaa, sulla on oikeus saada iän perusteella lähete. Lääkäri ei voi sitä kieltää. Printtaa lakipykälä mukaan, ja sano lääkärille, että valitus lähtee saman tien, jos ei lähetettä tule. Pidä kiinni oikeuksistasi.
Kiitos. Sen teen kun varaan seuraavan kerran ajan. Oli suorastaan tyrmistyttävää kuunnella "asiantuntijan" mielipidettä (siis hänen HENKILÖKOHTAISET mielipiteet) ja kuulemma muutan mieleni. Ai että miten raivostuttavaa toimintaa. En edes voi sietää siskojen lapsia. Olen AINA tiennyt tarkoin mistä pidän, mitä haluan ja pysyn sanojeni takana. 6% naisista kuulemma katuu sterilisaatiota.. No voi voi. Minä menisin vaikka HETI jos olisi mahdollista.
Mielestäni sterilisaatiota ei saisi purkaa. On vain hyvä, että sellaisten ihmisten geenit eivät jatku, jotka eivät osaa tehdä päätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Sen teen kun varaan seuraavan kerran ajan. Oli suorastaan tyrmistyttävää kuunnella "asiantuntijan" mielipidettä (siis hänen HENKILÖKOHTAISET mielipiteet) ja kuulemma muutan mieleni. Ai että miten raivostuttavaa toimintaa. En edes voi sietää siskojen lapsia. Olen AINA tiennyt tarkoin mistä pidän, mitä haluan ja pysyn sanojeni takana. 6% naisista kuulemma katuu sterilisaatiota.. No voi voi. Minä menisin vaikka HETI jos olisi mahdollista.
Minun on vaikea ymmärtää, että jollekin noin vaan lääkäri asentaa kierukan vaikka hän haluaisi sterin. Kuulostat ihmiseltä, jolla on omasta mielestään vahva tahto. Se ei kyllä näy siinä mitä tapahtui. Ei sinun tarvitse hyväksyä kierukkaa ja toisaalta, sinulla on oikeus steriin ja jos lääkärisi on tampio, tee hänestä virallinen, neutraali valitus ja hae lähete toiselta lääkäriltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 29 -vuotias vela nainen, en ole saanut sterilisaatiota pyynnöistä huolimatta. Jatkuva ramppaaminen lääkäreillä on alentavaa, kuluttavaa ja aikaa vievää. Jossain vaiheessa taas kuitenkin varattava aikaa, tämä luonnollisesti vaikuttaa ihan päivittäiseen elämään. En haluaisi käyttää hormonaalista ehkäisyä, pelkään kuollakseni seksiä pelkän kumin kanssa ja tämä kaikki vaikuttaa parisuhteeseen ja sen tyydyttävyyteen. Koen ettei minua kohdata terveydenhuollossa järkevästi ja itsemääräämisoikeuttani poljetaan, LAPSIA EN HALUA, IKINÄ.
No sinulla ei ole onneksi enää kauaa odottamista jäljellä. Mutta tuota, että pelkäät _kuollaksesi_ seksiä pelkän kumin kanssa, sinun olisi kannattanut työstää. Se ei ole aivan tervettä aikuisen käytöstä. Kumi on kuitenkin oikein käytettynä varsin luotettava ehkäisymenetelmä, ja jos se joskus hajoaa, ei siihenkään velan maailma kaadu. Sitten voi poikkeuksellisesti ottaa jälkiehkäisyn tai viime kädessä tehdä abortin. Itsekään en halua käyttää hormonaalista ehkäisyä, ja kumin kanssa on pärjätty ilman vahinkoja yli kymmenen vuotta. Tietysti niitä joskus sattuu joillekin, mutta suurimmalle osalle ei - ja kyllä siitä sitten eroon päästään. Laita nyt herran tähden asiat mittasuhteisiin, oikein parisuhde ja sen tyydyttävyyskin on kärsinyt? Sinun olisi hyvä jutella ammattilaiselle, ettet kehitä sterilisaation saatuasi jotain uutta neuroosia joka pilaa suhteenne.
Kyllä mullakin on seksielämä kärsinyt, koska joudutaan käyttämään kumia. Pari kertaa on nimittäin käynyt niin, että se on hajonnut ja jouduin hakemaan katumuspillerin. Ahdistaa ihan hirveästi ajatus, että tulisin vahingossa raskaaksi. Tekisin abortin, se on selvä, mutta silti kaikki se hässäkkä... En voi, enkä halua käyttää hormonaalista ehkäisyä enää. Se oli pitkään käytössä, mutta vei multa halut ihan kokonaan (toimi siis paremmin kuin hyvin!) ja teki musta muutenkin flegmaattisen. Ja käytössä oli lievin mahdollinen hormonaalinen. Mulla on myös migreeni, eli en varmaan olisi ikinä edes saanut aloittaa hormonaalista...
Olen harkinnut steriin menoa siitä asti kun täytin 30, mutta inhoan ylipäätään lääkärissä käyntiä. Menen vain, jos on aivan pakko. Kunnallisella palvelun taso on nykyään niin surkeaa, että jos menisin, menisin yksityisen kautta, mihin mulla ei ole varaa. Seksiä ei liikaa ole, mikä tietysti on paras ehkäisykeino, mutta sääliksi käy miesparka -eihän tämä häntä kohtaan ole reilua.
Vierailija kirjoitti:
Olen 29 -vuotias vela nainen, en ole saanut sterilisaatiota pyynnöistä huolimatta. Jatkuva ramppaaminen lääkäreillä on alentavaa, kuluttavaa ja aikaa vievää. Jossain vaiheessa taas kuitenkin varattava aikaa, tämä luonnollisesti vaikuttaa ihan päivittäiseen elämään. En haluaisi käyttää hormonaalista ehkäisyä, pelkään kuollakseni seksiä pelkän kumin kanssa ja tämä kaikki vaikuttaa parisuhteeseen ja sen tyydyttävyyteen. Koen ettei minua kohdata terveydenhuollossa järkevästi ja itsemääräämisoikeuttani poljetaan, LAPSIA EN HALUA, IKINÄ.
Jos et halua lapsia niin ÄLÄ HARRASTA SEKSIÄ, IKINÄ.
Vierailija kirjoitti:
Kävin reilu vuosi sitten steriloitavana.Olen aina tiennyt,että lapsiperhe-rumbaan en ala.Tein selväksi puolisolleni 11v.sitten kun aloimme seurustella,että jos hän lapsia haluaa joskus,niin mun kans on turha kuluttaa aikaansa.Että steriloitavaksi menen heti,kunhan ikää on tarvittavasti.
No ei hänkään ole koskaan lapsia halunnut ja muutenkin sovimme toisillemme täydellisesti.
T.N33
Katsotaan uudestaan, kun miehellesi tulee 50-villitys. Onneksi steriili olet sinä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varmaan poistaa lähinnä itsesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei-vela tunkee ketjuun, anteeksi. :D Mulla on siis kaksi lasta, missä lie vauvakuumehormonipöllyssä hankittu aikanaan. Rakkaita ovat mutta lisää en halua. Sterilisaatio siintää mielessä.
Omalääkärin kauttako aloitetaan? Jonot varmaan vaihtelee mutta kauanko olette jonottaneet? Ja miten toimenpide sujui, tuliko paljon kipuja?
Aikoinaan hakeuduin vaan oman kunnan terveyskeskukseen, nykyisin omalääkäri lienee hyvä vaihtoehto. Asuin silloin Tuusulassa, jonoa ei ollut kuin kuukausi, en tiedä, miten näinä päivinä, varmaan kunnasta riippuu aika paljon. Toimenpide tehtiin nukutuksessa, kipuja oli vatsassa (lähinnä tähystyshaavan tienoilla) muutamia päiviä, neljä päivää sain sairaslomaa. Olin aamun ensimmäinen potilas, ja jo puolen päivän jälkeen pääsin pois sairaalasta. Ensimmäisinä päivinä sattui myös hartioihin, koska vatsaan pumpataan toimenpiteessä ilmaa, ja se poistuu pikkuhiljaa haihtumalla ja nousee kropassa ylöspäin. Mutta ei siis mitään pahoja kipuja ja helpottavat päivä päivältä :)
Sori mutta tuo haihtumalla lähtevä ilma ei nyt mene selityksenä läpi. elimistössä oleva ilma imeytyy kudoksiin, ei se minnekään hartioihin nouse vaan kipu hartioissa johtuu hermoituksesta. Samalla lailla jos saat kohdunulkoisen raskauden revittyä munanjohtimen ja siitä sisäisen verenvuodon, voit kärsiä hartiapistoksesta koska vatsan hermoitus vaikuttaa myös jotain kautta niskan hermoihin. Ei veri vatsaontelosta haihdu hartioihin.
Olen tehnyt. En halua lapsia ja vaimoni mukautuu päätökseeni, joten teetin vasektomian, joka vapautti vaimon hormonaalisesta ehkäisystä ja minut kondomeista. Paras teko ikinä. Vaimo onnellisempi kuin koskaan, vaikka päätökseni jälkeen hän suri jonkin aikaan lapsettomuuden lopullisuutta.
En ole tehnyt. Kallis ja hankalampi operaatio naiselle suorittaa, verrattuna miehelle. Mies taas ei näköjään osaa olla varma haluaisiko vilelä ehkä joskus lapsia, niin ei sekään ole piuhojaan pannut poikki.
En, koska en halua vierasesineitä sisääni, siis niitä klipsejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin reilu vuosi sitten steriloitavana.Olen aina tiennyt,että lapsiperhe-rumbaan en ala.Tein selväksi puolisolleni 11v.sitten kun aloimme seurustella,että jos hän lapsia haluaa joskus,niin mun kans on turha kuluttaa aikaansa.Että steriloitavaksi menen heti,kunhan ikää on tarvittavasti.
No ei hänkään ole koskaan lapsia halunnut ja muutenkin sovimme toisillemme täydellisesti.
T.N33Katsotaan uudestaan, kun miehellesi tulee 50-villitys. Onneksi steriili olet sinä.
Ei ne 50-villityksen vallassa olevat miehet lapsia halua, vaan yleensä jotain ihan muuta.
En ole. Mies ei halua lapsia ja harrastamme hyvin turvallista ja suojattua seksiä. Ei ole vielä ainakaan tarpeen. Kertaakaan ei ole ehkäisy pettänyt ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä tiskin toisella puolella. Ihan just oli 39v nainen jolla Ennen ikinä ei mitään lapsihaaveita ollut ollut mutta 38v Tavannut sen miehen jonka kanssa lapsia halusi ja mieli muuttui. 40v maissa naisille tulee hormonipiikki joka voi laukaista myös lapsihalut.
Se, että ei ole ikinä ollut lapsihaaveita, vaikka ikää on kohta 40, on aivan eri asia kuin se, että tietää, ettei ikinä halua lapsia.
Minulla ei ollut mitään lapsihaaveita eikä vauvakuumetta, ennen kuin löytyi lasten saamiseen sopiva kumppani. Tätä oli aika monen vaikea ymmärtää. Ajattelin, että ehkä pysyn lapsettomana, eikä asia stressannut minua mitenkään. Koska kyse oli haaveiden puuttumisesta eikä vakaasta halusta pysyä aina lapsettomana, en olisi edes harkinnut sterilisaatiota. Onneksi sitten ei ollut lisääntymisongelmia, kun lapsihalun herättävä isäehdokas viimein astui kuvioihin ja palaset loksahtivat kohdalleen.
Kysymys on kuitenkin biologiasta ja normaalisti tämä halu tulla äidiksi herää viimeistään siinä nelikymppisenä, ellei jo aiemmin. Mutta näin tapahtuu tietysti vain, jos naisen henkinen hyvinvointi on kunnossa ja emotiaalinen puoli kehittynyt normaalisti.
???????????????????????????????????????????????????
normaalisti tämä halu tulla äidiksi herää viimeistään siinä nelikymppisenä, ellei jo aiemmin. Mutta näin tapahtuu tietysti vain, jos naisen henkinen hyvinvointi on kunnossa ja emotiaalinen puoli kehittynyt normaalisti.
????????????????????????????????????????????????????????????????????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä tiskin toisella puolella. Ihan just oli 39v nainen jolla Ennen ikinä ei mitään lapsihaaveita ollut ollut mutta 38v Tavannut sen miehen jonka kanssa lapsia halusi ja mieli muuttui. 40v maissa naisille tulee hormonipiikki joka voi laukaista myös lapsihalut.
Se, että ei ole ikinä ollut lapsihaaveita, vaikka ikää on kohta 40, on aivan eri asia kuin se, että tietää, ettei ikinä halua lapsia.
Minulla ei ollut mitään lapsihaaveita eikä vauvakuumetta, ennen kuin löytyi lasten saamiseen sopiva kumppani. Tätä oli aika monen vaikea ymmärtää. Ajattelin, että ehkä pysyn lapsettomana, eikä asia stressannut minua mitenkään. Koska kyse oli haaveiden puuttumisesta eikä vakaasta halusta pysyä aina lapsettomana, en olisi edes harkinnut sterilisaatiota. Onneksi sitten ei ollut lisääntymisongelmia, kun lapsihalun herättävä isäehdokas viimein astui kuvioihin ja palaset loksahtivat kohdalleen.
Kysymys on kuitenkin biologiasta ja normaalisti tämä halu tulla äidiksi herää viimeistään siinä nelikymppisenä, ellei jo aiemmin. Mutta näin tapahtuu tietysti vain, jos naisen henkinen hyvinvointi on kunnossa ja emotiaalinen puoli kehittynyt normaalisti.
???????????????????????????????????????????????????
normaalisti tämä halu tulla äidiksi herää viimeistään siinä nelikymppisenä, ellei jo aiemmin. Mutta näin tapahtuu tietysti vain, jos naisen henkinen hyvinvointi on kunnossa ja emotiaalinen puoli kehittynyt normaalisti.
????????????????????????????????????????????????????????????????????
ööh en halua äidiksi...mielestäni olen henkisesti hyvinvoiva
Vierailija kirjoitti:
En ole. Mies ei halua lapsia ja harrastamme hyvin turvallista ja suojattua seksiä. Ei ole vielä ainakaan tarpeen. Kertaakaan ei ole ehkäisy pettänyt ;)
Annatko anaaliin?
En saanut 36-vuotiaana lapsettomana sterilointia, kun kuulemma "voin vielä muuttaa mieleni". No en ole muuttanut ja ikää on jo 41. Turha enää kyselläkään.
tein sterilisaation 35v, ulkomailla privaatisti, en usko että olisin suomessa saanutkaan - sehän on tunnetusti veloille niin s**tanan vaikeaa kun holhotaan.... asuin siis tuolloin ulkomailla, en matkustanut sitä varten, vaikka olisin voinut harkita sitäkin! syy sterilisaatioon oli se etten ole ikinä halunnut lapsia eikä hormonaalinen ehkäisy tuntunut enää sopivan (aiheutti masennusta ym, jopa se rinkula), ja kortsujen käyttö alkoi tietty kans väsyttää kun vakisuhteessa (avoliitto) olin/olen. ei siis sen kummepaa, halusin asian päiväjärjestyksestä pysyvästi :) en kadu, olen nyt 39.
"Naisen vartalo on yhteiskunnan omaisuutta."
Tämä asenne on hyvin nähtävissä esim. siinä ketjussa, jossa puhuttiin uimaopetuksesta ja kuukautisista. Yllättävän moni oli sitä mieltä, että tyttöjen pitäisi suostua jonkinlaiseen tarkastukseen kuukautisten toteamiseksi, ja lisäksi nuo kommentit olivat erittäin alentavia.
Mielestäni sterilisaation ikärajaa tulisi alentaa reilusti, vaikkapa 18 ikävuoteen. On uskomatonta, että alle kolmekymppinen ei saa Suomessa steriä edes silloin, vaikka olisi valmis maksamaan toimenpiteen itse.