Mitä te naiset ajattelette tästä? (Kotitöiden jakaminen)
Vaimoni mielestä minun pitäisi tehdä puolet kotitöistä (siivous, pyykki, silittäminen, ruuanlaitto). Vaimo on kotona lapsemme 1,5v kanssa.
Minä en pysty tekemään enempää kuin nyt jo teen perhemme hyväksi. Teen vaativaa työtä, jossa työpäivät saattavat venyä pitkiksi eikä varsinaista työaikaa ole. Lisäksi autan vaimoni isän yrityksessä iltaisin ja viikonloppuisin ilman palkkaa. Teen kaikki kodin korjaustyöt, toteutan vaimon suunnittelemat sisustusprojektit, hoidan puutarhan, pidän huolta perheen talousasioista, rahoista, sijoituksista, huollatan ja pidän kunnossa meidän molemmat autot. Lisäksi pidän huolta kaikesta elektroniikasta, päivitän tietokoneet, teen kaikki muut ostokset paitsi vaimon jutut ja lapsen vaatteet. Minulla ei riitä aikaa enää vaimoni tarkoittamiin ”kotitöihin” ja lisäksi ihmettelen mitä kaikki minun tekemäni työ sitten on?
Mitä mieltä olette tästä? Mitä sanoisitte vaimolleni? Kirjoittakaa vastauksenne ketjuun, niin näytän sen vaimolleni, kun asiasta seuraavan kerran tulee keskustelua.
M34
Kommentit (513)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä tosiaan tuntuu, että jotkut ihmiset täällä jotka kirjoittelevat että naisten vain pitäisi keretä hoitamaan se koti ja vauva sillä välin kun mies on töissä ovat niitä henkilöitä joilla ei ole omaa lasta JA asuvat ehkä jossain 30 neliön yksiössä.
Tälläisillä ihmisillä ei ole minkäänlaista hajua miten paljon aikaa ja energiaa menee vauvan hoitoon puhumatta siitä, että nainen on todennäköisesti joutunut heräämään yöllä lapsen mahdolliseen imettämiseen ja muuhun ja mies on saanut vain nukkua aamuun asti.
Kyllä minä kuule mielummin menen sinne 8h töihin. Sitä työtä töissä on huomattavasti vähemmän kuin vauvan kanssa kotona. Ja kyllä niiden äitienkin pitää päästä sieltä kotoa pois, eikä olla siellä 11 tuntia putkeen.
Täällä on myös meitä tai ainakin minä, joka tykkää olla lasten kanssa kotona, enkä koe sitä raskaaksi. Mies on reissutöissä ja kotona vain viikonloppuisin. Ei mitään kiirettä töihin ja mies tienaa työllä niin hyvin että päästään tekemään ulkomaanreissujakin :)
Mitäs ne lapset sillä läsnäolevalla isällä tekisi, kunhan saa tukun rahaa kouraan sitten aikanaan kun se vieraaksi jäänyt isi sitten potkaisee tyhjää... No tuleepa rahaa terapiakuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä tosiaan tuntuu, että jotkut ihmiset täällä jotka kirjoittelevat että naisten vain pitäisi keretä hoitamaan se koti ja vauva sillä välin kun mies on töissä ovat niitä henkilöitä joilla ei ole omaa lasta JA asuvat ehkä jossain 30 neliön yksiössä.
Tälläisillä ihmisillä ei ole minkäänlaista hajua miten paljon aikaa ja energiaa menee vauvan hoitoon puhumatta siitä, että nainen on todennäköisesti joutunut heräämään yöllä lapsen mahdolliseen imettämiseen ja muuhun ja mies on saanut vain nukkua aamuun asti.
Kyllä minä kuule mielummin menen sinne 8h töihin. Sitä työtä töissä on huomattavasti vähemmän kuin vauvan kanssa kotona. Ja kyllä niiden äitienkin pitää päästä sieltä kotoa pois, eikä olla siellä 11 tuntia putkeen.
Täällä on myös meitä tai ainakin minä, joka tykkää olla lasten kanssa kotona, enkä koe sitä raskaaksi. Mies on reissutöissä ja kotona vain viikonloppuisin. Ei mitään kiirettä töihin ja mies tienaa työllä niin hyvin että päästään tekemään ulkomaanreissujakin :)
Tuohan tarkoittaa jo sen, että mies ei ole tekemässä siellä extra siivoa viikolla, eli vähemmän siivottavaa, pyykättävää ja vähemmän ihmisiä joille laittaa ruokaa, eli vähemmän työtä.
Ei mun mieheni mikään porsas ole. Yhtään vähemmän en tee ruokaa. Pyykkiä pesen joka tapauksessa pari koneellista päivässä. Enkä pidä sitä työnä. Miehetkö teillä tekee sen suurimman sotkun :D
Kyllä se yksi aikuinen tarvitsee enemmän ruokaa kuin ilman häntä, miehen kengissä kulkeutuu roskaa/hiekkaa, miehen vaatteet on pyykissä...
Vai eikö mies syö teillä lainkaan, ei tule sisään ja kulkee likaiset vaatteet päällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kodissa on mukavia ja vähemään mukavia hommia.
Vähemmän mukavia on se loputon, ainainen samana toistuva siivous. Vie roskat, tiskikone, pintojen pyyhintä, kerää tavarat, kerää roskat, siisti ja säädä.
Kun lopetat sen toisesta päästä, saat aloittaa taas alusta sieltä toisesta päästä.
Sijoitulset, rahat, autot, puutarha, sisustus on harrastuksia....
Kerää roskat? :D Miten sotkuisia kämppiä teillä on kun niitä kotitöitä riittää uhriutumiseen asti? Päivänä, joilloin kaikki mahdolliset koneet ja vempeleet.
Mikä olisi teidän tärkeyden tunteen välikappale ja oman egon jatke, jos kaikki oikeasti voitaisiin käytännössä jakaa tasan?
Voivoi. Kun siellä huushollissa asuu taapero ja palveltava mies niin missäs luulet niiden roskien olevan ilman keräämistä.
Kerropa missä on esim kodinkone, joka kerää roskat, lelut ja vaatteet lattioilta? Vie roskat?
Egon jatke on kyllä enemmänkin se auto, jota täytyy mukapuunata koko ajan, sijoitukset eli se yks lapsilisä jonka kone panee säästötilille kerran kuussa, appiukon firma jossa ukkelit käy istuksimassa palkatta.
Jne.
Roskat ja vaatteet laittoilla? :D Vie roskat? :D Ette te voi olla tosissanne.
Niin. Tiedätkö edes, paljonko lapsiperheessä tulee roskia? Jonka vieminen on muuten aina ihan operaatio, kun siinä lahkeessa roikkuu se 1,5-vuotias. Kun ne roskat kulkisi sinne roskikseen kuitenkin helposti, kun mies menee joka aamu puunatulle autolleen.
Meillä vaati kolmen vuoden keskustelut ennen kuin se roskapussi alkoi siirtyä miehen matkassa sinne auton vieressä olevaan roskikseen aamuisin. Sen sijaan että minä kuskaan sen sinne tuulikaapista (johon minä sen vien) kahden koiran ja kahden lapsen kanssa.
Tämä pikkujuttu se meilläkin hiertää. Mies kulkee roskiksen vierestä tyhjin käsin autolleen ja jlauta voi sitä valmista roskapussia sinne roskikseen heittää. Ei tietenkään. Vaan minun täytyy se asioikseni tehdä. Vtuttaa kyllä toisen ajattelemattomuus.
Onko nämä joilla roskista tulee sotaa niin kerrostalo asukkaita? Meillä on ovelta 7 askelta roskikselle ja sen juoksee vaikka sukkasilleen yhtäkkiä.
Taidatte asua pienellä tontilla?
No n. 2500 neliön tontti, taitaa olla keskikokoinen 🤷♀️
Miksi roskis on siis ulko-oven pielessä? Oma tontti on 4,5 ha.
Ei se siinä vieressä olekaan. Miksi se pitäisi viedä tontin viimeisimmälle nurkalle. Anyway naurettavaa roskista tapella, oli ne vaikka 200m päässä. Jos semmoista matkaa ei jaksa vaikka varta vasten kävellä niin jotain on pielessä 😂
Ne roskafirmat määrää minne roska-astia sijoitetaan.
200 metriä ei olekaan mikään ongelma tyhjin käsin töihin lähtevälle miehelle, mutta sille vaimolle siellä kotona se on. Taaperoa ei voi jättää yksin siksi aikaa, joten joko puet ja taaperrat ja taas riisut sen roskiksen sinne erikseen. Tai sitten yrität viedä sen samalla kun muutenkin lähdet ja kädet on täynnä.
Tuo tuhahdus kuvaa just sitä miten ei edes tajuta niitä olosuhteita.
Se on vaikeaa jos siitä tekee vaikeaa, itselle ei ole koskaan ollut mikään ongelma. Se roskis ei niin kaukana ole että sen taapero kainalossa voisi äkkiä viedä jossei taapero viihdy sitä hetkeä itsekseen.
Miksi näin tekisi, kun se mies joka tapauksessa kulkee tyhjin käsin sen roskiksen vierestä? Alentaako miehen arvoa tehdä edes pieni osansa kotitöistä? Eikö mies jaksa kantaa pikkuista roskapussia? Vai mistä tämä jankkaus kumpuaa?
Niin kuin sanoin meidän perheelle tämä asia ei ole ongelma, mies vie kyllä roskia enemmän kun minä ja en tiedä syytä miksi ei teidän miehet noin naurettavaa hommaa voi tehdä. ja siksi mielenkiinnosta kysyin onko se ongelma kerrostalo asujilla, jos nainen joutuu ne roskat viemään kun se tuntuu olevan niin mahdoton tehtävä ja niinhän se on kerrostalossa esimerkiksi aikaa vievää hommaa.
Mitä sinä jankkaat koko ajan kerrostalosta? Ei ne roskikset ole omakotitaloissakaan ulko-ovessa kiinni, jos naapureiden kanssa on yhteiset roskikset. Luuletko olevasi jotenkin muita parempi, kun jatkuvasti korostat asuvasi omakotitalossa?
No on ne lähempänä silti. Itse ainakin koen enemmän aikaa vievänä lähteä ”ihmisten ilmoille” kerrostalon alapihalle kun omalle roskiksilla omakotitalossa johon voi juosta vaikka ilman takkia nopeasti.
Aijaa. Ei ole tullut mieleen että omakotitalojakin on erilaisia.
Sellaisiakin missä joutuu hissillä ensin menemään alas ja jossa mahdollisesti törmää jo naapureihin? Kaikenlaista. Se on sitten oikein kartano.
Hissillä? Naapurit?
Ei missään ole puhuttu hissistä mitään. Ja mitä ne naapurit haittaa?
Jos lukisit viestiketjun mihin vastaat, niin moni asia sinulle aukeaisi.
Näillä eukoilla tarvii näämmä olla vielä kodinhoitaja ja lastenhoitaja, että pärjäävät 1,5 -vuotiaan kanssa. Nooh, pian se hektinen työelämä koittaa, jolloin tulee kaduttua tyhmiä puheitaan kuinka helppoa on kun pääsee töihin lorvimaan. Odottakaahan!
Ketut! Laiskoja mätyksiä kaikki!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan tarkoittaa jo sen, että mies ei ole tekemässä siellä extra siivoa viikolla, eli vähemmän siivottavaa, pyykättävää ja vähemmän ihmisiä joille laittaa ruokaa, eli vähemmän työtä.
Ei mun mieheni mikään porsas ole. Yhtään vähemmän en tee ruokaa. Pyykkiä pesen joka tapauksessa pari koneellista päivässä. Enkä pidä sitä työnä. Miehetkö teillä tekee sen suurimman sotkun :D
Kyllä se yksi aikuinen tarvitsee enemmän ruokaa kuin ilman häntä, miehen kengissä kulkeutuu roskaa/hiekkaa, miehen vaatteet on pyykissä...
Vai eikö mies syö teillä lainkaan, ei tule sisään ja kulkee likaiset vaatteet päällä?
Samalla koneella nekin vaatteet pyörii. Samasta ruoasta hänkin syö. Ei tuo lisätyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs ne lapset sillä läsnäolevalla isällä tekisi, kunhan saa tukun rahaa kouraan sitten aikanaan kun se vieraaksi jäänyt isi sitten potkaisee tyhjää... No tuleepa rahaa terapiakuluihin.
Miksi isi jäisi vieraaksi?
Elämäni helpoin vaihe oli se kun lapset oli päiväkodissa ja minä sain tehdä rauhassa työpäivän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla koneella nekin vaatteet pyörii. Samasta ruoasta hänkin syö. Ei tuo lisätyötä.
Määrä kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Näillä eukoilla tarvii näämmä olla vielä kodinhoitaja ja lastenhoitaja, että pärjäävät 1,5 -vuotiaan kanssa. Nooh, pian se hektinen työelämä koittaa, jolloin tulee kaduttua tyhmiä puheitaan kuinka helppoa on kun pääsee töihin lorvimaan. Odottakaahan!
Ja tämän tekstin mukaan kukaan mies ei selväisi yksinhuoltajana isänä, koska siis ajattele, hänen pitäisi töiden lisäksi vielä tehdä kotitöitä ja hoitaa lastakin!
Mikä helv.. tuollaisia naisia vaivaa, ei ihme että suurin osa täällä yh-äitejä tai kuinka monennella kierroksella. Ei tulisi mieleenikään ehdottaa miehelle työpaikan vaihtoa, kun en oikein jaksaisi otia pyörittää. Enkä halua, että esim. tylsät kauppareissut ym. vievät illasta miehen ja lasten/koko perheen aikaa. Paras on tää mikä vielä syyllistää toisia siitä jos perhe-elämä ja koti hoituu hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olennaista on myös ODOTUKSET. Jos odottaa, että että arki-illat jaetaan ja joka päivä huomaa olevansa vastuussa sittenkin yksin, kyllä se jurppii ja kuormittaa enemmän kuin se että suunnittelee jo valmiiksi koko päivän ilman perheen toista aikuista. Monissa perheissä, joissa aikuisia on kaksi, eletään valitettavasti näin. Siinä se pyörii, ruoka-aikaan usein paikalla, mutta ei sen kannata odottaa osallistuvan sen enempää pyykkihuoltoon kuin uimahallireissuun, kun ei sitä kiinnosta. Kun lakkaa odottamasta toiselta osallistumista, sen suorittavan vanhemman osa yllättäen helpottuu ja ärtymys hellittää. Onko sitten enää jäljellä perhe-elämää, se on toinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Mikä helv.. tuollaisia naisia vaivaa, ei ihme että suurin osa täällä yh-äitejä tai kuinka monennella kierroksella. Ei tulisi mieleenikään ehdottaa miehelle työpaikan vaihtoa, kun en oikein jaksaisi otia pyörittää. Enkä halua, että esim. tylsät kauppareissut ym. vievät illasta miehen ja lasten/koko perheen aikaa. Paras on tää mikä vielä syyllistää toisia siitä jos perhe-elämä ja koti hoituu hyvin.
Ei, vaan te syyllistätte niitä, jotka haluavat miesten osallistuvan kodinhoitoon samalla panostuksella. Johan aloitit oman tekstisi haukkumisella "ei ihme että suurin osa täällä yh-äitejä..."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan te syyllistätte niitä, jotka haluavat miesten osallistuvan kodinhoitoon samalla panostuksella. Johan aloitit oman tekstisi haukkumisella "ei ihme että suurin osa täällä yh-äitejä..."
Ymmärrän, jos molemmat ovat töissä, niin molemmat osallistuvat kodinhoitoon samalla panostuksella.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen osa-aikatöissä 3 päivänä viikossa jolloin 2v on päiväkodissa ja kyllä ne työpäivät ovat huomattavasti rauhallisempia ja rennompia päiviä. Lapsi on syönyt ja ulkoillut hoidossa, kotona vietetään iltaa koko perheen kanssa ja töissä tietysti saan rauhassa viettää tauot. Kotipäivinä pakko hoitaa kotityöt kun uhmis vinkuu milloin mitäkin, kahvia ei saa rauhassa juoda saati syödä, puistossa on seistävä säällä kuin säällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olennaista on myös ODOTUKSET. Jos odottaa, että että arki-illat jaetaan ja joka päivä huomaa olevansa vastuussa sittenkin yksin, kyllä se jurppii ja kuormittaa enemmän kuin se että suunnittelee jo valmiiksi koko päivän ilman perheen toista aikuista. Monissa perheissä, joissa aikuisia on kaksi, eletään valitettavasti näin. Siinä se pyörii, ruoka-aikaan usein paikalla, mutta ei sen kannata odottaa osallistuvan sen enempää pyykkihuoltoon kuin uimahallireissuun, kun ei sitä kiinnosta. Kun lakkaa odottamasta toiselta osallistumista, sen suorittavan vanhemman osa yllättäen helpottuu ja ärtymys hellittää. Onko sitten enää jäljellä perhe-elämää, se on toinen juttu.
Kyllä meillä molemmat osallistuu kotona ollessa arjen pyöritykseen, se nyt on sanomattakin selvä. Ehkä olen sitten onnekas kun olen sellaisen miehen löytänyt, tätä ketjua lukiessa huomaa ettei kovin moni mies samoin tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hienoa, ettet pidä sitä työnä. Jotkut kuitenkin pitävät. Siksi jos kumppani kertoo, kuten aloituksessa että kotitöihin pitäisi myös miehenkin osallistua ei silloin tulisi miehen heittäytyä marttyyriksi ja luetella hommia, joita hän varmaan tekee kerran vuodessa. Kuten itsekkin totesit, pyykkiä tulee joka päivä, tiskiä tulee joka päivä ynnämuuta. Työmäärältään kodin hoitoon ja lapsiin menee enemmän aikaa ja on usein enemmän uuvuttavaa (tosin ehkä niille joilla on kodinhengetär-persoona) kuin työ. On harvoja töitä jotka ovat oikeasti raskaita.
Tämä kuvaa hirveän hyvin minunkin ajatuksiani. On näitä kodinhengetärtyyppejä, ja sitten on meitä muita, ja osalle näistä ensimmäisistä ei millään mahdu päähän kuinka eri asioita eri ihmiset voivat kokea raskaaksi. Sellainen mustavalkoisuus on oikeastaan hieman surullista.
Mun vaimo on joskus alkanut hourimaan samoja höpöjuttuja, että pitäisi pyykätä yms.
Sitten olen sanonut että selvä, minä hoidan pyykit ja imuroin, niin mene sinä korjaamaan puuvajan katto ja hakkaa pari mottia klapeja perään.
Sen jälkeen hän on miettinyt asiaa hetken ja todennut että, jatketaan sittenkin tällä hyväksi havaitulla perinteisellä työnjaolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, jos molemmat ovat töissä, niin molemmat osallistuvat kodinhoitoon samalla panostuksella.
Ja jos molemmat ovat töissä, niin naisen pitää hoitaa puolten kodinhoidon lisäksi myös se lapsi kokonaan, koska naisenhan vastuulle se lapsi aina kaadetaan?
Pikkulapsi aikana molemmat vanhemmat joutuvat uudelleen järjestelemään aikansa ja monista asioista on luovutta.
Olen nainen ja olen vastaavassa tilanteessa, paitsi meillä mies kotona hoitamassa lapsia.
Kyllä mieheni aika menee lasten kanssa, ulkoilevat paljon ja lounaaksi syövät edell.päivän ruuan.
Eikä tulisi mieleenkään, tulla valmiiseen ruokapöytään kun palaan töistä. Yleensä otan hoitovastuun lapsista ja yhdessä teemme päivällisen ja kaikki kotityöt. Usein käy niin, ettei mies ole saanut edea keittiötä siivottua, jos lapsilla huonompi päivä tai olleet ulkona pitkään.
Suosittelen, että jäät viimeistään nyt koti-isäksi, jos lapsi on 1.5v. niin voit vielä muodostaa hyvän lapsi-isäsuhteen.
Ja millä ihmeen ajalla olet lapsen tai ylipäätään kotona perheen kanssa?
On hienoa, ettet pidä sitä työnä. Jotkut kuitenkin pitävät. Siksi jos kumppani kertoo, kuten aloituksessa että kotitöihin pitäisi myös miehenkin osallistua ei silloin tulisi miehen heittäytyä marttyyriksi ja luetella hommia, joita hän varmaan tekee kerran vuodessa. Kuten itsekkin totesit, pyykkiä tulee joka päivä, tiskiä tulee joka päivä ynnämuuta. Työmäärältään kodin hoitoon ja lapsiin menee enemmän aikaa ja on usein enemmän uuvuttavaa (tosin ehkä niille joilla on kodinhengetär-persoona) kuin työ. On harvoja töitä jotka ovat oikeasti raskaita.