Miksi nykyään lapsia ei haluta pitää kotona ns. loma-aikoina?
Siis silloin kun vanhempi itsekkin on kotona? Puhun nyt lähinnä kerhoista jne, missä itsekkin olen töissä. Meille olisi aina tulijoita mm. koko kesäkuun vaikka koulut on jo kiinni, juhannuksena ja sen jälkeen, heinäkuussa, heti elokuun alusta vaikka koulutkaan ei ole alkaneet. Syys- ja hiihtolomat. Joulun välipäivät. Kun on esim. itsenäisyyspäivä torstaina tai helatorstai, ja mahdollisuus olisi pitää ns. pitkä viikonloppu, halutaan lapset silti tuoda hoitoon perjantaina.
Ja kyse siis kotona olevasta/ olevista vanhemmista. Kotiäideistä ja -isistä, työttömistä jne. Itse en ymmärrä, koska miellän nuo kaikki perinteisiksi loma-ajoiksi, jolloin olen omani aina pitänyt kotona jos mahdollista ja pitäisin mieluusti nytkin ellei pitäisi aina olla töissä ;)
Kommentit (181)
Mun lapset halusi tekemistä. Leirille, kerhoihin. Uusia kavereita.
Koska halutaan päästä itse helpolla ja viettää omaa aikaa. Siksi monet eroavatkin ja haluavat viikko-viikko-järjestelyn. Mennään oma mukavuus kaiken edellä ja lapsesta viis.
Mun työnantaja ei läheskään aina suostu siihen, että pitää esim. välipäivät vapaana. Tämän vuoksi lapset tarvitsevat hoitopaikan, kun miehelläkään ei ole otettavissa ylimääräisiä vapaapäiviä oman mielen mukaan.
Työssäkäyvät ja yrittäjät ymmärrän ja muut en. On kiva lapsellekin pitkä loma-aika perheen kanssa ja pitkä viikonloppu silloin tällöin.
Kerhoihin ja leireille kuskaaminen on työläämpää kuin vain pitää lapset kotona.
T. Kotitoimistossa työskentelevä
Vierailija kirjoitti:
Mun työnantaja ei läheskään aina suostu siihen, että pitää esim. välipäivät vapaana. Tämän vuoksi lapset tarvitsevat hoitopaikan, kun miehelläkään ei ole otettavissa ylimääräisiä vapaapäiviä oman mielen mukaan.
Sulta taisi jäädä aloitus lukematta. Ei kukaan tuota ole ihmetellyt.
Onneksi itsellä on mahdollisuus pitää vapaita kun on näitä välipäiviä, paljon mielummin olen lapsen kanssa kotona 😊
Vierailija kirjoitti:
Eikö kotona sitten ole mitään kivaa tekemistä koskaan lomilla? On omillakin lapsilla ehkä joskus jollain pitkällä lomalla ollut kavereita vähän ikävä. Sit on sovittu leikkitreffejä ihan sinne kotiin, sekin on nääs mahdollista. Ja sit myös sanottu että aina ei voi tehdä sitä mitä haluaa eikä aina olla kivaa, koska sekin olisi hyvä lapselle opettaa.
Nykyvanhemmilla on se käsitys, että päiväkodeissa/ kerhoissa tapahtuvat virikkeet ovat jotenkin hienoja. Että ne voittaisivat kotona tapahtuvat yhteiset jutut jotenkin sata-nolla.
MYös se, että lapset kitisevät tylsyyttä, on monelle ongelmallista. Pelätään, että lapsi menee pilalle, jos ei saa heti kaveria siihen hätään, kun haluaa.
Ja iso osa näistä, jotka vievät lapsia hoitoon kotona ollessaan, kärsii itsekin jostain. Voi olla vaikeuksia esim. arjen järjestämisessä, ei ole auktoriteettia lapsen, on väsymystä jne.
Mistä ne ohjaajat ja hoitajat tietää että vanhempi on kotona? Oma lapseni ei ole enää tuossa ikähaarukassa mutta kun hän oli päiväkodissa ja tein osa-aikatöitä. Jostain syystä päiväkodinhenkilökunta luuli että olen työttömänä kotona ja ihmettelivät kun en pystynyt aina ns. loma-aikoina pitämään lasta kotona. Valitettavasti ne kiertävät lomat oli niin saattoi kesäloma olla jo toukokuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kotona sitten ole mitään kivaa tekemistä koskaan lomilla? On omillakin lapsilla ehkä joskus jollain pitkällä lomalla ollut kavereita vähän ikävä. Sit on sovittu leikkitreffejä ihan sinne kotiin, sekin on nääs mahdollista. Ja sit myös sanottu että aina ei voi tehdä sitä mitä haluaa eikä aina olla kivaa, koska sekin olisi hyvä lapselle opettaa.
On tietenkin. Kai sinä tajuat että esim kesäloma on monta viikkoa. Siinä on monenlaista vaihetta.
Välipäivinä ollaan aina mökillä yhdessä, mutta esim hiihtolomilla ovat halunneet jumppaleirille ja kesäisin on ollut monenmoista tässä vuosien saatossa.
Kuinkahan yleistä tämä nyt oikeasti on? Teillä ihmettelijöillä kun ei aina ole todellista tietoa perheen tilanteesta.
Työtön voi olla keikkatyöläinen, koti-isä voi viimeistellä graduaan jne. En sinänsä epäile, etteikö niitä vanhempiä löytyisi, jotka haluavat pääsääntöisesti hoidattaa lapsensa yhetiskunnalle, mutta onko niitä niin paljon, että olisi aiheutta moraalipaniikkiin?
Vierailija kirjoitti:
Onneksi itsellä on mahdollisuus pitää vapaita kun on näitä välipäiviä, paljon mielummin olen lapsen kanssa kotona 😊
No samoin! :) Ennen meillä oli melkein aina lomaa noina aikoina (siis ihan vaikka palkattomia otettiin tai sit pidettiin vuosilomia ripotelleen) ja se oli tämän työn yksi plussapuoli ja yksi iso syy miksi halusin tätä perheellisenä tehdä, vaikka palkka on huono jne.
Nykyään olisi aina tulijoita ja aina pitäisi pitää kerho auki. Melkein jo ongelmallista on se koska saisi pitää edes ne lakisääteiset vuosilomat... Ja kauhea valitus jos ei olla auki vaikka joulun välipäivinä.
AP
Vierailija kirjoitti:
Mistä ne ohjaajat ja hoitajat tietää että vanhempi on kotona? Oma lapseni ei ole enää tuossa ikähaarukassa mutta kun hän oli päiväkodissa ja tein osa-aikatöitä. Jostain syystä päiväkodinhenkilökunta luuli että olen työttömänä kotona ja ihmettelivät kun en pystynyt aina ns. loma-aikoina pitämään lasta kotona. Valitettavasti ne kiertävät lomat oli niin saattoi kesäloma olla jo toukokuussa.
Ainakin meillä nämä ovat ihan itse sen kertoneet. Ja monella on toinen pienempi sitten kotona .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tietenkin. Kai sinä tajuat että esim kesäloma on monta viikkoa. Siinä on monenlaista vaihetta.
Välipäivinä ollaan aina mökillä yhdessä, mutta esim hiihtolomilla ovat halunneet jumppaleirille ja kesäisin on ollut monenmoista tässä vuosien saatossa.
Tajuan tietenkin kun omillakin ne kesälomat on pitkät. Leirit on mielestäni vähän eri asia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuan tietenkin kun omillakin ne kesälomat on pitkät. Leirit on mielestäni vähän eri asia.
Ap
Millä lailla? Esim noi jumppaleirit on kuusi tuntia päivässä. Kesällä siihen kuuluu myös ulkoilua ja käyvät esim uimarannalla.
Helpompi minun olisi lapset mökillä pitää kuin ajella mökiltä eestaas kaksi kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä me kerhossa tiedetään. Ihan jo siksi että palvelu on a. suunnattu kotona oleville vanhemmille ja sitten b. ihan kaikenlaisten keskustelujen lomassa nämä asiat tulee viimeistään selville.
Kyllä minua ainakin vähän huolestuttaa jos näinkin monella se syy nykyään on väsymys ja jaksamattomuus. Ei siksi että haluaisin tuomita, vaan se kielii kyllä siitä että yhteiskunnassa on jotain pielessä jos niin moni vanhempi kokee niin suurta jaksamattomuutta nykyään.
Ap
Sädekehä kiiltään tänne asti, upeaa. Voi olla masennusta, ahdistuneisuutta ym. mikä ei millään tavalla näy ulospäin, mutta vanhempi tarvitsee aikaa itselleen. Esim. itse olen hyvin ahdistunut ja minulle on suositeltu perhetyön ja lääkärin taholta, että vien lapseni hoitoon oman jaksamiseni vuoksi, vanhempana olemisessani ei mitään moitittavaa. Tokihan en tätä hoitopaikassa huutele. Hymyilen iloisesti eikä kukaan tiedä mikä tuska silmieni takana on. Että laiska vanhempi tässä vaan moi! Eikä kaikilla ole sitä tukiverkkoakaan sukulaisista ym.
On niitä, valtaosa lapsista on juuri sellaisia.