Naapurin käytöksestä vähäsen - olen hämmentynyt
Meillä on avopuolisoni kanssa ollut melkoisen raskaat ajat ja tämän johdosta olemme riidelleetkin tavallista enemmän. Kyseessä ei kuitenkaan ole jatkuva, joka päivä tapahtuva huuto, vaan pari kertaa kuukaudessa ehkä viisi minuuttia kestävä sanaharkka joka ilmeisesti kuuluu myös naapuriin. Riitely on tapahtunut päiväsaikaan hiljaisuuden ulkopuolella lukuunottamatta yhtä yötä viikonloppuna, kun riitely ajoittui yöhön. Tuokin riita kesti vain muutaman minuutin ja naapurin kolistellessa pattereita ja huutaessa meille, lopetimme heti.
Tänään kuitenkin avopuolisoni löysi alhaalta, rappukäytävän ulko-ovesta lapun jossa naapuri kritisoi riitelyämme, eikä siinä mitään, sillä ymmärrän että se on saattanut häiritä jotakuta ja siitä olen pahoillani. Ongelmana tässä onkin se, että lapussa oli sekä meidän kummankin nimet (en ymmärrä mistä naapuri edes tietää nimemme) ja naapurin väärentämiä lainauksia meidän riidastamme.
Tiedän, että huuto myöhään on voinut häiritä heitä, mutta itsekin sitä joutuu kuulla milloin mitäkin jopa hiljaisuuden aikaan ja sen ymmärtää, kunhan meteli ei ole jatkuvaa, kun kyseessä on kuitenkin kerrostalo jossa asuu erilaisia ihmisiä erilaisissa elämäntilanteissa. Olen vihainen siitä, että naapuri on suutuspäissään mennyt levittelemään meidän nimillämme asioitamme kaikkien nähtäväksi sen sijaan, että olisi toimittanut viestin suoraan meille. Mielestäni se ei ole asiallista, olenko väärässä? Ja ainiin, samainen yläkerran naapuri itse häiritsee monena aamuna todella aikaisin nukkumistamme, kun lapsensa kiljuvat, juoksevat ja tömistelevät ympäri kämppää. Nytkin hiljaisuus on jo alkanut, mutta eiköhän vain yläkerrasta kuulu töminää ja kolistelua. Ärsyttää.
Kommentit (95)
Ihan en ap:n puolustusta ymmärrä. Totuus varmaan jotain muuta.
Ja lasten äänet kuuluu elämään.
Rakenna naapurisopua kirjoitti:
Riitely kuuluu elämään kyllä, mutta pitää ymmärtää että äänekäs riitely saattaa olla todella raskasta ja pelottavaakin kuunneltavaa naapurissa. Ja todella äänekästä, todennäköisesti olette aiheuttaneet paljon voimakkaampaa meteliä riitelyllänne kuin ehkä kuvittelette. Ei siinä ole mikään puolustus se, että mehän riideltiin ennen hiljaisuutta. Ihmisillä on erilaiset vuorokausirytmit, ja metelöintiä tulee välttää kaikkina vuorokaudenaikoina.
Miten kukaan voisi olla hiljaa 24/7? Riitely kuuluu elämään, aivan kuten remontit, koiran ja kissan ulinat, seksin harrastaminen, lasten tömistelyt jne. Yksi kuuntelee mieluummin riitelyä kuin lasten töminää ja toinen taas toisinpäin. Yksilöitä jokainen. Ja jos ap:n kuvaama 2 krt kuukaudessa pitää paikkansa, ei riitelyä ole edes tapahtunut usein. Monissa taloissa pariskuntia tulee monena viikonloppuna yömeiningeistä myöhään ja silloinkin voi riitaa ilmetä. Kuten todettu, normaalia.
Mikä oli asiatonta, oli ap:n ja kumppanin nimen julkistaminen. Nöyryyttävää sanoisinko. Hölmöäkin, sillä kyseinen naapuri itse (tai muksunsa) elämöi enemmän kuin ap. Järki hoi, kanssaihmiset.
Opetelkaa viittomakieli ja sitten riitelette äänettömästi.
Mutta joo, eipä ole ikävä kerrostalo elämää. Ja toivottavasti ei koskaan tarvitse siihen palatakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan en ap:n puolustusta ymmärrä. Totuus varmaan jotain muuta.
Ja lasten äänet kuuluu elämään.
Niin kuuluvatkin, mutta lapselliset ihmiset eivät ole tässä yhtään muiden asukkaiden yläpuolella. Myös muunlaiset elämisen äänet kuuluvat elämään ja joku saattaa ärsyyntyä kovastikin lapsen rääkymisestä, mutta minkäs teet. Se lapsenkaan huuto ja tömistely sisätiloissa ei kuulu elämään hiljaisuuden sisäpuolella ja sen lisäksi sisällä juokseminen on vaarallista. Moni saisi katsoa peiliin ennen kuin alkaa muiden käytöstä kommentoida.
Vierailija kirjoitti:
Rakenna naapurisopua kirjoitti:
Riitely kuuluu elämään kyllä, mutta pitää ymmärtää että äänekäs riitely saattaa olla todella raskasta ja pelottavaakin kuunneltavaa naapurissa. Ja todella äänekästä, todennäköisesti olette aiheuttaneet paljon voimakkaampaa meteliä riitelyllänne kuin ehkä kuvittelette. Ei siinä ole mikään puolustus se, että mehän riideltiin ennen hiljaisuutta. Ihmisillä on erilaiset vuorokausirytmit, ja metelöintiä tulee välttää kaikkina vuorokaudenaikoina.
Miten kukaan voisi olla hiljaa 24/7? Riitely kuuluu elämään, aivan kuten remontit, koiran ja kissan ulinat, seksin harrastaminen, lasten tömistelyt jne. Yksi kuuntelee mieluummin riitelyä kuin lasten töminää ja toinen taas toisinpäin. Yksilöitä jokainen. Ja jos ap:n kuvaama 2 krt kuukaudessa pitää paikkansa, ei riitelyä ole edes tapahtunut usein. Monissa taloissa pariskuntia tulee monena viikonloppuna yömeiningeistä myöhään ja silloinkin voi riitaa ilmetä. Kuten todettu, normaalia.
Mikä oli asiatonta, oli ap:n ja kumppanin nimen julkistaminen. Nöyryyttävää sanoisinko. Hölmöäkin, sillä kyseinen naapuri itse (tai muksunsa) elämöi enemmän kuin ap. Järki hoi, kanssaihmiset.
Ei todellakaan ole normaalia alkaa yöllä riidellä
Millaisista piireistä oikein tulet?
Jostain syystä en usko pätkääkään AP:n "ihan viis minuuttia kaks kertaa" -selitystä. Ei kukaan noin vähästä suutu. Eiköhän sitä riitelyä ja mökää kuulu heidän huushollista enemmänkin. Kerrostalohäiriköillä on usein aika kieroutunut näkemys omasta toiminnastaan.
Nää on näitä wt-ihmisiä. Ei osata käyttäytyä kunnolla. Huudetaan, mekastetaan, pannaan kovaäänisesti, soitetaan musikkia kovaa...Ja aina löytyy jokin ”selitys” sille, että miksi niin pitää toimia ja ”kuuluu ihan elämän normaaleihin ääniin”.
Melun on täytynyt olla ihan **tanallista, kun se on kuulunut alakerrasta yläkertaan niin hyvin että yksittäisistä sanoista on saanut selvää.
Itse teen vastaavista tapauksista aina ilmoituksen isännöitsijälle. Usein selviää, etten ole ainut ja niinpä parin huomautuksen jälkeen huutajille koittaa häätö, yhdessä tapauksessa jopa huoneiston haltuunotto.
Asiat kannattaa, jos mahdollista, selvittää kasvotusten. Asiatonta käytöstä 'laputtavalta' naapurilta. Julkiset heippalaput ovat ihmiskunnan älyn alentuma.
Joko annat asian olla tai juttelet kasvotusten naapurin kanssa, asiallisesti, jos se on mahdollista. Aina se ei ole mahdollista.
Mitä enemmän bensaa heittää liekkeihin, sen suurempi roihu. Siksi itse antaisin asian vain olla.
Onpa outoja vastauksia. Tottakai riitely kuuluu elämään, ja on normaalia. Epänormaalia ovat ne pariskunnat, jotka eivät riitele. Soita ap isännöitsijälle ja ilmoita että teistä on kirjoitettu asiaton lappu. Sitten on ainakin jotain pohjaa, jos tilanne jatkuu, ja isännöitsijä tietää mitä on tapahtunut. Kenelläkään ei ole oikeutta kirjoitella julkisia lappuja, joissa lukee ihmisten nimet, ja juoruilla henkilökohtaisista asioista. Menisin itse tämän naapurin ovelle rauhallisesti selittämään, että otat poliisiin yhteyttä jos samanlaisia lappuja ilmenee uudestaan. Ja että harkitset jo nyt kunnianluokkaussyytettä. Minulla on ollut tuollainen hullu naapuri, ja sitä piti tosiaan uhkailla poliisilla ennen kuin lopetti kiusaamisen.
Ainoa mitä en ap:n tarinasta usko, on se että "riita kesti vain 5 minuuttia". Kenen riita kestää vain 5 minuuttia, ja kuka riitelevä ehtii katsella kelloa? Helposti olette saattaneet riidellä kovaan ääneen vaikkapa puoli tuntia. Mitään riitaa ei saa setvittyä 5 minuutissa. Ohis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvä päihdepari. Luetellaan syytteitä, kunnianloukkauksia ja lakimomentteja kun aakkosia 😂😂 aina jonkun muun vika....
Meistä aiheutunut häiriö on meidän vika, ja siitä en yritä syyttää ketään toista. Väärennetyn tiedon levittämisestä tosin syytän naapuria ja ikävä kyllä laki on siinä puolellani. Ap
Okei Matlock. Mites kun menet tekemään rikosilmoitusta ja on sana sanaa vastaan?
En ole tekemässä mitään rikosilmoitusta, totesin vain että laki on tässä puolellamme jos naapuri alkaa hankalaksi. Minulla on heidän kirjoittamansa lappu tallessa, heillä ei ole muuta kuin sana siitä, että meillä on jokin yö riidelty täällä kovaan ääneen. AP
Paitsi todistajana muut naapurit, että teillä on riidelty. Tehän olette itse voineet väärentää lapun, koska vihaatte ko. naapuria.
Riippu myös miten ns. Kämppä on asemoitu mutta,eirstävyyden kimissö kovaäänisen kakaran häirintähuutelut naapurin nimellä. Esim. erottuvat hyvin mamin suoraan sanoe n lietsoessa kakaran ajatusmaailmaan samanlaista soopaa, ukkelin kusipäämelut naapirista,sen jälkeen kun tämä on ottanut asian puheeksi vaikkapa usean isännöitsijälle viestin jälkeen..
Kun tiedätään selvästi perusteet mihin puututaan, asia on eri kun jossain paikoissa vain paskotaan sisään kämppään viestintäongelmine, kun perusteita ei suoraan kysytessä näytä olevan...
Sanotaan esimerkki että kun naapuri menee normaali kellon aikaan suihkuun ja kakara tunkee omaansa (sama pohja esim.,eikä tarvitse edes olla sama pohja) meluamaan "se varmaan itsetyyd... Siellä", jne...
Tunkee naapurin asunnon ovelle (ja pihalla) huutelemaan herjoja..
Huomattava case on se että kun joku naapurin saanut jostain esim. Rahaa; kuinka tåmä poikii tämän asioihin kateellisia häirikköjä... Ei sillä naapurilla ole mitään raportointivelvollisuutta urkkivalle kertoa menoistaan ja tuloistaan. Mutta mikäli urkkimalla yrität hyötyä itsellesi tai haitata tätä kaveria,,hell,is,raising.
Eri asia on sitten vaikkapa osammaksulla muille koeajo kiesiään esittelevä surkuhupaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvä päihdepari. Luetellaan syytteitä, kunnianloukkauksia ja lakimomentteja kun aakkosia 😂😂 aina jonkun muun vika....
Meistä aiheutunut häiriö on meidän vika, ja siitä en yritä syyttää ketään toista. Väärennetyn tiedon levittämisestä tosin syytän naapuria ja ikävä kyllä laki on siinä puolellani. Ap
Okei Matlock. Mites kun menet tekemään rikosilmoitusta ja on sana sanaa vastaan?
En ole tekemässä mitään rikosilmoitusta, totesin vain että laki on tässä puolellamme jos naapuri alkaa hankalaksi. Minulla on heidän kirjoittamansa lappu tallessa, heillä ei ole muuta kuin sana siitä, että meillä on jokin yö riidelty täällä kovaan ääneen. AP
Jos soitat asiasta poliisille keskustellaksesi, siitä jää käsittääkseni joka tapauksessa kirjaus johonkin. Toisin sanoen sinun ei tarvitse tehdä rikosilmoitusta, mutta asia on saatettu poliisin tietoon. Mistä voi olla jatkossa hyötyä. Tuollaiset ihmiset ei nimittäin kerrasta lopeta. Jos ette riitele, ne keksivät että olette riidelleet.
Poliisille en soittanut, mutta isännöitsijälle kylläkin, selitin ensimmäisenä meistä aiheutuneen häiriön ja sitten naapurin toiminnasta ja hän vie nyt asiaa eteenpäin. AP
Vierailija kirjoitti:
Nää on näitä wt-ihmisiä. Ei osata käyttäytyä kunnolla. Huudetaan, mekastetaan, pannaan kovaäänisesti, soitetaan musikkia kovaa...Ja aina löytyy jokin ”selitys” sille, että miksi niin pitää toimia ja ”kuuluu ihan elämän normaaleihin ääniin”.
Sinä voit tehdä aloitukseni perusteella johtopäätöksen, että olen wt-ihminen, mutta onneksi itse tiedän, etten ole. Oma tyylisi kirjoittaa ihmisistä ketä et edes tunne, kertoo enemmän sinusta kuin vaikkapa minusta. Meillä ei mekasteta, ei panna kovaäänisesti eikä musiikkiakaan kuunnella lujalla, silloin tällöin päivällä. Naapurissa asuu joku, jonka musiikki kuuluu kovaa harva se päivä, joku pariskunta joka riitelee usein kovaan ääneen, on lapsia jotka mekastavat ja soittavat pianoa kovaan ääneen tunteja päivässä... En silti nää tästä vaivaa enkä hauku ketään wt-ihmiseksi, vain koska elävät eri tavalla kuin minä ja tässä tapauksessa häiritsevät jopa enemmän kuin minä ja kumppanini tuolla riitelyllä jota tapahtui vain kerran. AP
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä en usko pätkääkään AP:n "ihan viis minuuttia kaks kertaa" -selitystä. Ei kukaan noin vähästä suutu. Eiköhän sitä riitelyä ja mökää kuulu heidän huushollista enemmänkin. Kerrostalohäiriköillä on usein aika kieroutunut näkemys omasta toiminnastaan.
Voi kuule kyllä niitä ihmisiä vain on, jotka jopa keksimällä keksivät naapureistaan ikäviä valheita esimerkiksi vain sen perusteella, etteivät pidä niiden ulkoisesta olemuksesta. On kiva, jos sulla on ollut vain mukavia naapureita, mutta kaikilla ei ole näin. Esimerkiksi itse näin nuorena ihmisenä joka olen asunut kerrostalossa vanhempien ihmisten keskellä, olen saanut ikäviä katseita ihan vaan luultavasti ikäni vuoksi. En koskaan häirinnyt asumisellani ketään, elin rauhallista ja hiljaista elämää mutta silti joku naapureista oli keksinyt syyttää minua siitä, että yleisissä tiloissa sotketaan (en käyttänyt niitä koskaan, omistin oman pesukoneen enkä tarvinnut yleisiä tiloja mihinkään) ja jostakin metelistä jota aiheutti luultavasti yläkerran vanha alkoholistipariskunta. AP:n tilanteessa ei edes ole kyse mistään kerrostalohäiriköistä, vaan luultavasti tahattomasta häirinnästä joka on ymmärrettävää, kunhan ei toistu.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa mitä en ap:n tarinasta usko, on se että "riita kesti vain 5 minuuttia". Kenen riita kestää vain 5 minuuttia, ja kuka riitelevä ehtii katsella kelloa? Helposti olette saattaneet riidellä kovaan ääneen vaikkapa puoli tuntia. Mitään riitaa ei saa setvittyä 5 minuutissa. Ohis.
Jos nyt jäi epäselväksi, niin lopetimme riitelyn heti, kun naapuri hakkasi patteria merkkinä siitä että melu häiritsi. En kelloa katsonut, mutta osaan kyllä arvioida että tilanne eskaloitui väärinymmärryksestä huudoksi nopeasti ja tilanne oli myös ohi hyvin nopeasti. AP
Jos soitat asiasta poliisille keskustellaksesi, siitä jää käsittääkseni joka tapauksessa kirjaus johonkin. Toisin sanoen sinun ei tarvitse tehdä rikosilmoitusta, mutta asia on saatettu poliisin tietoon. Mistä voi olla jatkossa hyötyä. Tuollaiset ihmiset ei nimittäin kerrasta lopeta. Jos ette riitele, ne keksivät että olette riidelleet.