Miksi hoitajilla on niin huonot palkat?
Raskasta työtä ja kolmivuorotyötä... Vastuu ihmishengistä ja koko ajan saa kiittämyyttä niskaan. Ihmiset voisi ruveta arvostamaan hoitajien tekemää työtä, mutta eihän sitä arvosteta ennen kuin itse joutuu terveydenhuolloin pariin.
Kommentit (114)
Taasko pikkuhoitsut alkaa kitisee
Palkka vastaa koulutustasoa ja vaativuutta.
Eikö hoitajan palkka ollut sinulla tiedossa, kun hait alalle? Fiksut ihmiset ottavat tämmöisistä asioista selvää. Mars takaisin koulun penkille, jos palkka ei miellytä!
Olen Ruotsissa sairaanhoitajana ja saan 3900 euron peruspalkkaa ja tähän lisät päälle. Vain tyhmät jäävät Suomeen.
Ei vaativa koulutus eikä juridista (käytännössä ei lainkaan) vastuuta kuin omista tekemisistään.
Olen itsekin sairaanhoitaja ja ennen näitä hommia toisessa ammatissa tehnyt kolmivuorotyötä, tosin huonommilla lisillä. Itseä ihmetyttää miksi juuri hoitoalalla korostetaan että ne ovat haittalisiä kun edellisellä alalla en siihen törmännyt. On myös mahdollisuuksia työskennellä paikoissa joissa ei joudu kolmivuorotyötä ;) mutta onko palkka sitten vielä entistäkin paskempi eikä mikään estä alanvaihtoa.
Vierailija kirjoitti:
Olen Ruotsissa sairaanhoitajana ja saan 3900 euron peruspalkkaa ja tähän lisät päälle. Vain tyhmät jäävät Suomeen.
Hyvä esimerkki. Nämä ovat omia ratkaisuja. Toki sinulla on hetken päästä huivi päässä, mutta näillä mennään toistaiseksi.
Kannattaa hakeutua jonnekin tehtaan liukuhihnalle duuniin ilman mitään koulutusta ja saa parempaa palkkaa huomattavasti paremmilla lisillä, kuin hoitajana :)
Itse hoitajana voisin ottaa pienempää palkkaa kunhan hoitajien määrää lisättäisiin :( vähällä henkilöstöllä kun on vaikea antaa kaikille parasta mihin kykenisi kun on jatkuva kiire ja se aiheuttaa omantunnontuskia :(
En nyt sanoisi, että palkka vastaa koulutusta. Esim. insinööreillä suht samanlainen koulutus ja palkat moninkertaiset päivätyöstä. Tai vaikkapa sähkömiehillä amiskoulutus 2-3v ja palkka tutulla sähkärilläkin yli 4 tonnia. Meillä sairaanhoitaja on ylioppilas + 3,5v AMK koulutus ja palkka päivätyöstä on n.2350e (brutto).
Naiset itse aikoinaan aiheuttaneet pienen palkan. Ovat olleet sitä mieltä, että ei "kutsumusammatista" tartte palkkaa maksaa.
Miehet ei ikinä suostuisi tekemään "ilmaista" työtä.
Vierailija kirjoitti:
En nyt sanoisi, että palkka vastaa koulutusta. Esim. insinööreillä suht samanlainen koulutus ja palkat moninkertaiset päivätyöstä. Tai vaikkapa sähkömiehillä amiskoulutus 2-3v ja palkka tutulla sähkärilläkin yli 4 tonnia. Meillä sairaanhoitaja on ylioppilas + 3,5v AMK koulutus ja palkka päivätyöstä on n.2350e (brutto).
Insinöörillä oikea työ ja vastuu
Vierailija kirjoitti:
Itse hoitajana voisin ottaa pienempää palkkaa kunhan hoitajien määrää lisättäisiin :( vähällä henkilöstöllä kun on vaikea antaa kaikille parasta mihin kykenisi kun on jatkuva kiire ja se aiheuttaa omantunnontuskia :(
Siinä onkin varsinainen uhrautuja, jonka vuoksi naisten ja hoitajien palkat ei taatusti nouse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sairaanhoitajalla sitten ole oikeaa työtä ja vastuuta?
Vierailija kirjoitti:
Ja silti Ruotsissa on kovat pula hoitajista ja lääkäreistä. Hoitajat eivät jaksa raskasta työtä. Niinpä Ruotsi on sopinut Turun yliopistollisen sairaalan kanssa, että keskosia odottavia äitejä lennätetään Turkuun synnyttämää
Ruotsissa lyhennetään hoitajien työaikaa, että kaikki eivät irtisanoutuisi. Työtä on paljon se on kamalaa, on paljon vihaisia ja uhkailevia asiakkaita ja järjetön kiire. Ja potilaille ei voi antaa hoitoa,vaikka haluaisikin, kun ei ehdi eikä ole paikkoja sairaalassa. Keskellä yötä joutuvat siirtämään vanhuksia sairaalasta toiseen, että saisivat tilaa. Joka päivä on uutisia, kun ihmisiä kuolee hoidon puutteeseen, ambulanssin tulo voi kestää yli 7 tuntia jne. Nämä ongelmat siis tietenkin akuutissa ja suurissa kaupungeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpön pöppöä! Pistäpä sairaanhoitajana kotihoidossa potilaaseen väärä insuliiniannos... että ei muka vastuuta?
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Tosin en potilaille sitä kiirettä näytä tai että heistä olisi vaivaa minulle. Kohtelen heitä miten itse haluaisin itseäni kohdeltavan. Palkkaan olen tyytyväinen lisien kanssa. Tottakai aina enempi kelpaisi mutta en koe kohtaavani mitään vääryyttä palkan suhteen :D
Vierailija kirjoitti:
Voi jeesus... Raskasta kolmivuorotyötä on muuallakin, eikä niistä sen enempää makseta, eikä kiitoksia heru. Voihan sitä oman ammattinsa arvostaa kovinkin korkealle, mutta ei sitä arvostuksen perusteella palkkaa saa.
Olisit lukenut aikoinaan enempi.
Niin? APn mainitsema ammatti on esimerkki niistä aloista joista maksetaan liian vähän suhteessa työn määrään ja vastuuseen. Moni ei ymmärrä sitä koska ei sitä työtä näe eikä koe. Palkat pitäisi monella alalla olla korkeammat.
Vierailija kirjoitti:
sairaanhoitajan koulutus on laajuudeltaan 210 opintopistettä.
insinöörin koulututs on laajuudeltaan 240 opintopistettä.
Miten niin samanpituiset? Ja insinöörin opintojen vaativuuskin kovempi (enemmän matemaattis- luonnontieteellisiä)
Voi jeesus... Raskasta kolmivuorotyötä on muuallakin, eikä niistä sen enempää makseta, eikä kiitoksia heru. Voihan sitä oman ammattinsa arvostaa kovinkin korkealle, mutta ei sitä arvostuksen perusteella palkkaa saa.
Olisit lukenut aikoinaan enempi.