Voiko liikunnanopettaja vaatia lääkärintodistuksen kuukautisista?
Koulussa on liikunnassa uintia, ja koska opettajan mukaan joillakin lapsilla on ollut poissaoloja aiempina vuosina niin paljon, nyt vaaditaan kaikilta poissaoloista lääkärintodistus. Siis myös tytöiltä, jotka eivät kuukautisten takia pysty uimaan! Onko tämä ihan laillista?
Kommentit (284)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tamponit ja kuukupit eivät sovi kaikille fysiologisista syistä, ja esim. 11-vuotiaalle ei todellakaan tehdä immenkalvoa avaavaa leikkausta sen takia, että voisi uidessa käyttää tamponia.
Jos on kyseessä niin harvinainen tila, että ei pysty tamponia laittamaan sisälleen, niin eihän se kuukautisverikään pääse ulos. Silloin tosiaankin tehdään leikkaus.
Myytti immenkalvosta näköjään elää edelleen...harvalla varsinaista tukkivaa kalvoa on, ja ne harvat joilla on, se tosiaan kannattaa hoidattaa. Eihän yhdyntäkään tule myöhemmin onnistumaan jos alapää on ummessa.
Tamponeita tai kuukuppia ei toki ole kenenkään pakko käyttää.
Puppua. Minä en onnistunut tamponia asettamaan sisälleni ennen kuin neitsyys oli mennyt. Ja se kyllä sattui, mutta onnistui ihan normaalisti. Kuukautisveri kyllä pääsi ongelmitta ulos neitsyelläkin, vaikka itselläni oli teininä todella runsaat kuukautiset.
Mulla on niin runsaat kuukautiset, ettei ekoina menkkapäivinä auta tamponikaan. Oli kerran nolo tilanne lomareissulla kylpylässä, kun altaasta noustessa veri vaan valui pitkin reisiä tamponista huolimatta. Eikä varmasti ollut miellyttävää kanssakylpijöillekään. Sen jälkeen olen suosilla jättänyt uimisen väliin kuukautisten aikana ainakin ekoina päivinä.
Vierailija kirjoitti:
Todella törkeää käytöstä opettajilta: painetaan oppilaan pää veden alle sisäänhengityksen aikana ja pidetään väkisin veden alla...täysiä sadisteja koko sakki.
Kyllähän se on epäilyttävää jos samalla oppilaalla on aina uintipäivänä kuukautiset. Ei taida olla edes tilastollisesti mahdollista että yläkoulun aikana oikeasti sattuisi jokaiselle uintipäivälle kuukautiset.
Mopo vähän karannut käsistä tässä(kin) ketjussa. Oikeasti kyseessä kuitenkin periaatteellinen asia. Peruskoulun opetussuunnitelmaan kuuluu uinti. Ketään ei voi pakottaa kuukautisten aikana uimaan. Kuukautiset eivät kestä 24/7. Jos uintipäivänä menkat, uidaan korvausuinti toisena päivänä. Nämä on taas niitä juttuja, mitä lapsille opetetaan. On asioita, jotka on vaan hoidettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt se järki käteen sitten.
Immenkalvossa on pieni reikä, josta kuukautisveri mahtuu valumaan ulos. On ihan yksilöllistä, kuka saa siitä tamponin mahdutettua sisään kivuttomasti. Yhdyntöjen aloittamisen jälkeen immenkalvoa ei enää ole ja emättimeen on helpompi laittaa asioita, vaikkapa nyt se tamponi. Kuukupin kanssa pelaaminen jonkun 11-12v. lapsen kohdalla on aika iso vaatimus, ei tulisi edes mieleen ehdottaa omalla tyttärelle. Itse pystyin käyttämään tamponeja seksielämän aloitettuani 16-vuotiaana, sitä ennen ei kerta kaikkiaan mahtunut, olipa kuinka pieni tamponi tahansa. Toki tuolloin vähän vanhempana oma anatomiakin alkoi käydä tutummaksi ja tamponien käyttö oli ehkä luontevampaa.
Sinulle, joka ehdotit ilman mitään suojaa uimahallissa oleilun, ei muuta kuin tsemppiä valitsemallasi tiellä. Jos sinä olit teininä niin rohkea, että painelit menemään reidet ja sääret veressä alasti muiden kanssa, niin hyvä niin.
Ei kenenkään kuukautisveri valu sääriä pitkin :) Tai edes reisiä.
Sitä tulee pari teelusikallista per päivä, googettakaa jonnet ennenkuin laitatte näitä trolleja.
Pari teelusikkaa päivässä?!? :D
Mulla on runsaat kuukautiset ja mulla tulee puoli desiä muutamissa tunneissa, side on parin tunnin päästä aivan täynnä ja painava, veri valuu reisiä pitkin suihkussa ja yöllä mikään side ei pidä, vaan lakanat on veressä. Isoja hyytymäklimppejä tulee myös.
Pari ekaa päivää tulee teurastamalla, sitten vähenee ja ehkä vuodon vikat päivät eli päivät numerot 6 ja 7 tulee ehkä se pari teelusikkaa päivässä ja pärjää pikkuhousunsuojalla.
Menkat kestävät siis viikon.
Vinkki teille verinigaratoverit: lasten vauva-aikana keksin käyttää vauvanvaippoja yösiteenä, kun terveyssiteet nyt on imukyvyltään ihan vitsi. Vauva-ajan mentyä olen siirtynyt superimukykyisiin inkontinenssisuojiin, jotta vältyn verilammikossa nukkumiselta. Ns. "yösiteitä" käytän päivällä. Vuotoa vähentävä lääkitys myös käytössä ekoina päivinä, jotta anemia ei ihan koko ajan vaivaisi. Menkat kestää mulla 8 päivää, kierto 23-24 päivää. Eli jollain ne runsaat kuukautiset oikeasti voivat tulla myös tosi usein.
Yläkoulun uintitunnit ovat täysin turhia. Ketään ei saisi pakottaa alasti toisten nähtäväksi. Sadistista ja sairasta.
Omalle tytölleni kirjoitan vaikka kaikille uintitunneille lupalapun poissaoloon, jos hän niin haluaa. Tai vaan ilmoitan kouluun, ettei tytär osallistu uintitunneille ollenkaan.
Eiköhän uimataito ole opittu jo ennen teini-ikää tai se saisi ainakin olla vanhempien vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Immenkalvossa on pieni reikä, josta kuukautisveri mahtuu valumaan ulos. On ihan yksilöllistä, kuka saa siitä tamponin mahdutettua sisään kivuttomasti. Yhdyntöjen aloittamisen jälkeen immenkalvoa ei enää ole ja emättimeen on helpompi laittaa asioita, vaikkapa nyt se tamponi. Kuukupin kanssa pelaaminen jonkun 11-12v. lapsen kohdalla on aika iso vaatimus, ei tulisi edes mieleen ehdottaa omalla tyttärelle. Itse pystyin käyttämään tamponeja seksielämän aloitettuani 16-vuotiaana, sitä ennen ei kerta kaikkiaan mahtunut, olipa kuinka pieni tamponi tahansa. Toki tuolloin vähän vanhempana oma anatomiakin alkoi käydä tutummaksi ja tamponien käyttö oli ehkä luontevampaa.
Sinulle, joka ehdotit ilman mitään suojaa uimahallissa oleilun, ei muuta kuin tsemppiä valitsemallasi tiellä. Jos sinä olit teininä niin rohkea, että painelit menemään reidet ja sääret veressä alasti muiden kanssa, niin hyvä niin.
Sitä tulee pari teelusikallista per päivä, googettakaa jonnet ennenkuin laitatte näitä trolleja.
Mulla on runsaat kuukautiset ja mulla tulee puoli desiä muutamissa tunneissa, side on parin tunnin päästä aivan täynnä ja painava, veri valuu reisiä pitkin suihkussa ja yöllä mikään side ei pidä, vaan lakanat on veressä. Isoja hyytymäklimppejä tulee myös.
Pari ekaa päivää tulee teurastamalla, sitten vähenee ja ehkä vuodon vikat päivät eli päivät numerot 6 ja 7 tulee ehkä se pari teelusikkaa päivässä ja pärjää pikkuhousunsuojalla.
Vinkki teille verinigaratoverit: lasten vauva-aikana keksin käyttää vauvanvaippoja yösiteenä, kun terveyssiteet nyt on imukyvyltään ihan vitsi. Vauva-ajan mentyä olen siirtynyt superimukykyisiin inkontinenssisuojiin, jotta vältyn verilammikossa nukkumiselta. Ns. "yösiteitä" käytän päivällä. Vuotoa vähentävä lääkitys myös käytössä ekoina päivinä, jotta anemia ei ihan koko ajan vaivaisi. Menkat kestää mulla 8 päivää, kierto 23-24 päivää. Eli jollain ne runsaat kuukautiset oikeasti voivat tulla myös tosi usein.
Otan osaa :/. Itsellä runsaat mutta sentään lyhyet, 3-4 päivää 35 päivän välein.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja kuukautisethan eivät tosiaan estä uimista. Tamponit ja kuukupit on keksitty.
Voi teitä lapsia... joillakin naisilla kuukautiset ovat niin runsaat, että tamponi "vuotaa yli" jo muutamien minuuttien päästä. Pitäisikö sitten uida verivana perässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten se lääkäri pystyy toteamaan, että juu kuukautiset on? Täytyykö vastaanotolla näyttää verinen suoja?
No mitäpä luulisit? Miten todetaan vaikkapa ripuli, angiina tai korvatulehdus? Kurkistamalla sinne kyseiseen ruumiinaukkoon tietysti.
Lääkäri lähtökohtasesti luottaa potilaan kertomaan, eikä ala kenekään ruumiinaukkoja tarkastamaan saati niistä todistuksia kenellekään ulkopuoliselle kirjailemaan. Jos joku opettaja on tällaista käytäntöä oikeasti mennyt edes ehdottamaan, häneltä on realiteetit täysin hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, uinnin rinnalla on oltava toinen liikuntavaihtoehto. Joskus aikanaan eräs liikunnanopettaja vaati nähdä todisteen kuukautisista, täysin sairasta.
Jospa vähän avaisit laajemmin...
Sattuiko olemaan kuukautiset jokaisella uintitunnilla? Tai sattuiko olemaan kuukautiset useamman viikon, jos oli useampi viikko peräkkäin uintia?
Meillä oli neljä viikkoa uintia ja sattumoisin yhdellä tytöllä joka kerran kuukautiset. Olisi liikunnanopettajalta vastuutonta jättää asia sikseen. Oppilashan sairastuu siitä verenvuodosta. Kyllä sellaisesta on asiallista ohjata lääkäriin ja vaatia toki se todistus, että on lääkärissä käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunnanopettaja ei voi minkään lakien mukaan antaa lopullista vapautusta uinnista. Se on ainoa laji, joka on opsissa määritelty täysin pakolliseksi.
Lähde kiitos. Tai lain kohta.
Omassa kaupungissa ei enää vuosiin ole annettu uimaopetusta peruskoulussa ja esim. Espoo ja Helsingissä annetaan koulu kohtaisesti.
Höpö höpö. Lue perusopetuksen opetussuunnitelma. Siinä on sinulle lähde. Lue kohta: liikunta. Uinti ja vesioelastus mainitaan siellä erikseen erillisinä taitoina. Mitään muuta lajia ei tavoitteissa mainita taitoina vaan keinoina...
Uimataito on kansalaistaito meillä Suomesssa. Kyllä joka koulussa pääkaupunkiseudulla uidaan.
Laita tänne sen koulun nimi, jossa ei niin tehdä (lähde).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep...mulla kestää sen 7 päivää ja 28 päivän kierto. Eli joka kuukaudesta yksi viikko menee pilalle näiden kanssa, kivaa....
Vierailija kirjoitti:
Yläkoulun uintitunnit ovat täysin turhia. Ketään ei saisi pakottaa alasti toisten nähtäväksi. Sadistista ja sairasta.
Omalle tytölleni kirjoitan vaikka kaikille uintitunneille lupalapun poissaoloon, jos hän niin haluaa. Tai vaan ilmoitan kouluun, ettei tytär osallistu uintitunneille ollenkaan.
Eiköhän uimataito ole opittu jo ennen teini-ikää tai se saisi ainakin olla vanhempien vastuulla.
Vaan kun ne sinun kaltaisesi suojelijat on kirjoitelleet niitä lupalappuja jo alakoulusta lähtien... missä välissä sitä uimaan opitaan?
Miksi niin kiva elämys kuin vesiliikunta on niiiiin kamalaa?
Itse tykkään.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö joku ihmettelee, miksi juuri suomalaiset lapset eivät viihdy koulussa, toisin kuin muualla maailmassa (Pisa-tutkimus)?
Eikä ihme, jos suomalaiset eivät liiku, kun liikunnan ilo tapetaan jo koulussa.
Aika kipeetä tekstiä.
Meillä on kivaa liikassa.
Tätä ketjua, kun lukee, niin ihmetystä riittää...Onko naiset tosiaan näin ongelmakeskeisiä uinnin ja kuukautisten suhteen?
Ei ihme, että joillakin tytöillä siellä koulussa on ongelma. Onneksi ovat vähemmistö meidän koulussa. Meillä tykätään uida. On monipuoliset tunnit.
On mahdollista suhtautua asiaan ratkaisukeskeisesti ja ongelmakeskeisesti... ihan voi valita.
Onneksi lapsista yleensä tulee fiksuja ja tekevät loppujen lopuksi fiksuja valintoja ...meistä vanhemmista huolimatta.
Kyllä mua silti häkellyttää täällä monien ”ongelmat”. ..mitä luettavaa... missä te luulette olevanne? Pullossa eläen saa parasta kasvatusta? Niinkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella törkeää käytöstä opettajilta: painetaan oppilaan pää veden alle sisäänhengityksen aikana ja pidetään väkisin veden alla...täysiä sadisteja koko sakki.
Koko sakki?
Jos yksi töpeksi, niin ei takuulla koko sakki.
Istukaa te siellä reunalla. Kiva. Hienoa! Ei sinun tarvitse tietenkään tehdä mitään. Onko kivaa? Ota suklaata tuosta.
Ai vuodat kuiviin, jo kolmatta viikkoa? Eikö äitisi jo vie sinua lääkäriin?
Ai, ei se haittaa? Istu vaan siellä reunalla. Kyllä varmaan paranet sitten, kun uintijakso on loppu. Niinhän sinille viime vuonnakin kävi. Kiva juttu. Hienoa!
Juuri hiljattain menkkojen aikaan kumarruin tutkimaan uunissa olevaa ruokaa että onko se kypsää ja suoraksi ojentuessani huomasin, että verta tippuu lattialle. Kivastihan se veri juoksi pitkin jalkoja ja osa lorisi suoraan parketille. Juoksin vessaan vaihtamaan housuja ja sidettä (edellinen ehti olla housuissa vajaan tunnin) ja eikun sitten iloisesti keittiön lattiaa moppaamaan. Ei menkat estä uimista tai mitään muutakaan hei, ihan hyvin voi uida vaikka ilman suojaa!