Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jaksatte, kun ei ole "aikaa ja varaa" burnouttiin?

Vierailija
26.11.2018 |

Olen itse jo vuosia ollut luihin ja ytimiin asti väsynyt. Henkisesti ihan loppu. Viimeksi olen pitänyt viikon loman vuoden 2014 kesäkuussa..

En kuitenkaan voi keventää taakkaa juurikaan mistään. Opiskelen ja työskentelen samaan aikaan. Tiedän, että valmistun todennäköisesti kesäkuussa, mutta olen niin väsynyt. Arkisetkin asiat (esim. pyykkien kuivumaan laittaminen ja viikkaus, tiskaaminen, ruuanlaitto) tuntuvat ylivoimaisilta.

Tiedän, että minulla ei ole varaa romahtaa. Eikä aikaa. Jos lykkään valmistumista, menetän hyvän asemani (minulle on sovittuna jo työpaikka valmistumisen jälkeen) ja jos taas kevennän nyt töitä niin ei riitä rahat vuokraan ja ruokaan ja autoon (tarvitsen yliopistolle pääsemiseen, sillä en asu julkisen liikenteen varressa).

Miten ihmeessä muut jaksavat, vaikka voimat olisi ihan loppu?

Käyn juttelemassa psykologille kerran kahdessa viikossa, mutta tämä väsymys ja ahdistus ei vaan helpota.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä helpottaa ajatus, että mikään ei ole ”pakko”. Joskus tekisi mieli vaan mennä maahan makaamaan eikä nousta siitä koskaan. Itse asiassa voisinkin tehdä sen, mutta se on huonompi vaihtoehto kuin jatkaa.

Yritä järjestää itsellesi joku päätepiste horisonttiin. Jaksamista verottaa, jos ei edes tiedä milloin piina loppuu vai loppuuko koskaan.

Vierailija
2/30 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimoi kaikki turha. Delegoi kotitöitä. Käytä valmisruokia. Älä siivoa liikaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaaehtoisestibolet itse omat haasteesi ja aikatsulut tehnyt.

Vierailija
4/30 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee ruokaa

Vierailija
5/30 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan sun on pitää sitä lomaa, liian pitkän ajan olet vain raatanut. Ei ihminen ole kone. Entäs jos käy niin että romahdat, kun pitäisi aloittaa uudessa työssä? Keho vaan kieltäytyy enää lähtemästä liikkeelle. Kumma kun ei psykologikaan sano että tarvitset lepoa. Yritä nyt ystävä hyvä hellittää edes jostain päästä!!

Vierailija
6/30 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkohan sun on pitää sitä lomaa, liian pitkän ajan olet vain raatanut. Ei ihminen ole kone. Entäs jos käy niin että romahdat, kun pitäisi aloittaa uudessa työssä? Keho vaan kieltäytyy enää lähtemästä liikkeelle. Kumma kun ei psykologikaan sano että tarvitset lepoa. Yritä nyt ystävä hyvä hellittää edes jostain päästä!!

Tätä juuri pelkäänkin ja olen kertonut pelostani psykologille. Psykologi on antanut työkaluja sterssinhallintaan ja koen, että ilman häntä olisin varmaan vielä syvemmässä suossa. 

Jostain tosiaan pitäisi vielä keventää. Olen jo rauhoittanut ja vähentänyt harrastuksiani (voimanosto ja spinning) niin, että käyn enää urheilemassa 2-3 kertaa viikossa. Valmisruokaa käytän silloin, kun löydän sitä edullisesti.

Tuntuu vaan, että tätä kiirettä on jo jatkunut niin pitkään, että raja alkaa tulla vastaan. En kuitenkaan ole itsetuhoinen ja uskon tulevaisuuteen. Aion kyllä pitää ainakin 2 viikon loman, kun saan tämän opiskelun pakettiin. 

-Ap

Vierailija
7/30 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaaehtoisestibolet itse omat haasteesi ja aikatsulut tehnyt.

Totta, mutta nykyään tuntuu ettei vähemmällä pärjää. Pitää hankkia koulutus, luoda työuraa, pitää huolta lihaskunnosta sun muuta. 

"Kärsin" vapaaehtoisesti tekemieni valintojen vuoksi paremman tulevaisuuden toivossa..

-Ap

Vierailija
8/30 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan pikkuhiljaa _ehkä_ olemaan selvillä vesillä burniksestani, josta on tätä kirjoitettaessa kulunut kaksi vuotta.

Vierailija
9/30 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen yrittjä ja teen töitä 12kk v.  Viikonloput yleinsä vapaat. Nyt jouluna pidän 3vrk lomaa. Onnistuu niin että teen edeltävän vl aamusta iltaan töitä. Pidän työstäni. Kumminkin elämä tuntuu helpolta kun vertaa esim sodan jälkeen kuinka ihmiset sai raataa joka päiväisen leivän eteen. Olen kiitollinen että olen terve. Onko sinulla valmistuttuasi kevyeenpää? Eli helpottaako jo puolen vuoden päästä? Mieti asioita mitkä sinulla on hyvin. Rankkojen vuosien jälkeen mikään normi homma ei tunnukkaan raskaalta ja jopa ihmettelet kun jotkut valittaa niin herkästi. Tavallaan olet silloin henkisesti rikkaanpi.

Vierailija
10/30 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse samanlainen. Nykyään töissä ja kärsin pahasta burnoutista ja masennuksesta. Työnantaja ottaa kaikki irti mitä lähtee.

Vierailija
11/30 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen yrittjä ja teen töitä 12kk v.  Viikonloput yleinsä vapaat. Nyt jouluna pidän 3vrk lomaa. Onnistuu niin että teen edeltävän vl aamusta iltaan töitä. Pidän työstäni. Kumminkin elämä tuntuu helpolta kun vertaa esim sodan jälkeen kuinka ihmiset sai raataa joka päiväisen leivän eteen. Olen kiitollinen että olen terve. Onko sinulla valmistuttuasi kevyeenpää? Eli helpottaako jo puolen vuoden päästä? Mieti asioita mitkä sinulla on hyvin. Rankkojen vuosien jälkeen mikään normi homma ei tunnukkaan raskaalta ja jopa ihmettelet kun jotkut valittaa niin herkästi. Tavallaan olet silloin henkisesti rikkaanpi.

Huh, kuulostaa raskaalta. Onneksi pidät työstäsi! Minäkin pidän alastani ja työstäni sekä jopa tästä maisterityön aiheestani, mikä auttaakin jaksamaan.

Onko sinulla vinkkejä, miten esimerkiksi arjessa saat rauhoitettua itseäsi? Pystytkö menemään rauhallisena nukkumaan ja heräätkö levänneenä? 

Itse en saa kunnolla unta ja aamulla on todella vaikea nousta sängystä..

-Ap

Vierailija
12/30 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kroppa ja mieli kysele onko aikaa ja varaa vai ei. Siksi sitä kutsutaan burnoutiksi, ei vapaaehtoiseksi lomailuksi.

Vierailija
13/30 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh, kuulostaa raskaalta. Onneksi pidät työstäsi! Minäkin pidän alastani ja työstäni sekä jopa tästä maisterityön aiheestani, mikä auttaakin jaksamaan.

Onko sinulla vinkkejä, miten esimerkiksi arjessa saat rauhoitettua itseäsi? Pystytkö menemään rauhallisena nukkumaan ja heräätkö levänneenä? 

-Ap

Ainiin, unohdin vastata kysymykseesi. Kyllä, vuoden päästä pitäisi olla helpompaa ja valmistumisen jälkeen taakka kevenee, kun ei tarvitse sekä työskennellä että opiskella.

-Ap

Vierailija
14/30 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

googleta adrenal fatigue, tuo kuulostaa semmoiselta kolmostason burnikselta eli sinulla on jo burnout, seuraava taso on ettet pysty ajattelemaan tai keskittymään mihinkään vaativaan. Lopeta raskas liikunta ja vaihda kevyeen kävelyyn. Ylirasitustilassa liikunta ei lisää kuntoa vaan huonontaa sitä. Mieluummin kai pidät työkykysi kuin teet syväkyykkyjä.

Vierailija
15/30 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työelämässä juuri opintojen perään kysellä ensimmäisten päivien jälkeen. Hutaiset ne vaan kasaan jos ei ole tärkeä ammatti (lääkäri, lentäjä tms).

Kaikki on hyvin niin kauan kun saat öisin unta.

Vierailija
16/30 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin sanoa, että olet vielä hyvässä kunnossa, jos voit itse päättää, saatko burnoutin vai et.

Lähipiirissäni on useita totaalisen burnoutin saaneita ja heillä se ei todellakkaan ollut valintatilanne. Kun kunnolla romahtaa, niin vaihtoehtoa ei ole.

Vierailija
17/30 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinnitellään ja delataan.

Vierailija
18/30 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun romahtaa niin romahtaa ihan kunnolla

Vierailija
19/30 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholin voimin jaksan. Ryyppään iltaisin samalla kun väännän ylitöitä törkeitä määriä, muuten en kestäisi. Olen jaksanut tätä burnaritahtia jo ainakin 10 vuotta ja uskon jaksavani eläkeikäänkin, ellei maksa poksahda ennen.

Vierailija
20/30 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

googleta adrenal fatigue, tuo kuulostaa semmoiselta kolmostason burnikselta eli sinulla on jo burnout, seuraava taso on ettet pysty ajattelemaan tai keskittymään mihinkään vaativaan. Lopeta raskas liikunta ja vaihda kevyeen kävelyyn. Ylirasitustilassa liikunta ei lisää kuntoa vaan huonontaa sitä. Mieluummin kai pidät työkykysi kuin teet syväkyykkyjä.

Kiitos, pitää googlettaa.

Totta, ehkä pidänkin täysloman harrastuksista, kunnes maisterityö valmistuu. En tosiaan juurikaan saa unta öisin (edes unilääkkeen avulla). Lisäksi olen alkanut tuntea itseni jotenkin "ulkopuoliseksi". En osaa selittää kunnolla, mutta en tavallaan kykene enää osallistumaan keskusteluihin esim. kahvipöydässä väsymykseni vuoksi. Aivot lyö tyhjää, jos pitäisi vaikka puhua pelkästään säästä tai joululahjoista. Olen kuin en olisikaan.

-Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi