Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lehdissä on alettu yhtäkkiä puimaan jatkuvasti mystistä "raudan piilevää puutetta"...

Vierailija
26.11.2018 |

Yhtäkkiä kaikkien tulisi mitata ferritiini, kun ennen tällaisesta kokeesta ei oltu kuullukaan. Perinteisellä hemoglobiinitestillä ei ole yhtäkkiä enää merkitystä. Käykö jonkun järkeen että vielä 2010-luvun Suomessa olisi raudanpuutetta?

Yhtäkkiä tämä mystinen "piilevä raudanpuute" selittää kaikki ongelmat aina väsymyksestä masennukseen ja lihomiseen. Ja rautalisällä tietenkin olo on kuin uudelleensyntynyt kuukaudessa.

Varmasti älyttömän tilin on nämä pari yksityislabraa nyt tehnyt tästä ferritiinimainostamisesta. Paljonkohan tämä kampanja on maksanut?

Kommentit (121)

Vierailija
121/121 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi tästä on puhuttu, sillä ihan tämän julkisuuden vuoksi tajusin itse älysin kärsiväni raudanpuutteesta, olen kärsinyt oireiden perusteella jo 15 vuotta, olen lähes nelikymppinen. Hiuksia on lähteny jo 10 vuotta ja lähes kaikki muutkin raudanpuutteen oireet ovat tulleet hiipien.

Menin vielä lääkäriin varmistamaan asian verikokeilla (otettiin ferritiini ja kaikki muut rauta-arvot ja todellakin kärsin vakavasta raudanpuutteesta) ja nyt sitä ollaan sitten elämän ekaa kertaa pitkällä rautakuurilla. Itselläni runsaat menkat, synnytykset ja kasvissyönti syynä. Eikä kukaan älynnyt koskaan mitään, koska hemoglobiini on pysyny normaalialueella (ollut kuitenkin aina matala). Eikä kukaan ole ohjeistanut syömään lisärautaa 3 kk ajan vuodesta ennaltaehkäisten, kuten WHO suosittaa kaikille naisille.

WHO suosittaa sitä koska jopa 20% maailman naisista kärsii raudanpuutteesta. Näistä valtaosa tietysti kehitysmaissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi