Lehdissä on alettu yhtäkkiä puimaan jatkuvasti mystistä "raudan piilevää puutetta"...
Yhtäkkiä kaikkien tulisi mitata ferritiini, kun ennen tällaisesta kokeesta ei oltu kuullukaan. Perinteisellä hemoglobiinitestillä ei ole yhtäkkiä enää merkitystä. Käykö jonkun järkeen että vielä 2010-luvun Suomessa olisi raudanpuutetta?
Yhtäkkiä tämä mystinen "piilevä raudanpuute" selittää kaikki ongelmat aina väsymyksestä masennukseen ja lihomiseen. Ja rautalisällä tietenkin olo on kuin uudelleensyntynyt kuukaudessa.
Varmasti älyttömän tilin on nämä pari yksityislabraa nyt tehnyt tästä ferritiinimainostamisesta. Paljonkohan tämä kampanja on maksanut?
Kommentit (121)
Yksityisellä voi käydä mittauttamassa pelkän ferritiinin ilman vastaanottoakin. Hinnat löytyy netistä. Kukaan asiansa osaava lääkäri ei tule määräämään rautainfuusiota pelkän matalan arvon vuoksi, ellei suun kautta ottamisessa ole jokin ongelma. Syy löytyy, jos etsitte valmisteen haittavaikutukset (ks esim valmiste Ferinject). Hypoferremia tarkoittaa muuten raudan vähyyttä veressä, eikä ole sama asia kuin matala ferritiini.
Aina tulee ja menee näitä villityksiä, tänään tätä huomenna jotain muuta
Vierailija kirjoitti:
On tästä ollut vastakommenttejakin lääkäreiltä, että tuo ferritiini ei välttämättä kerro mitään eikä se ole mikään graalin malja.
Oma lääkärinikin sanoi, että hemoglobiinin mittaus kyllä riittää.
Kerroppa mulle sitten miten selität tämän, hemoglobiini naisella 149 mutta ferritiini reilusti alle arvojen:D olen todella paljon treenaava nainen ja kyllä, minulla on ihan oikeasti varastoraudan puute joka aiheuttaa ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla ferritiinin mittaus kuuluu esim. Raskaanaolevan rutiinimittauksiin. Näin pitäisi Suomessakin olla, mutta täällä ei katota rautavarastoja raskaanaolevilta ollenkaan. Miettikää oikeasti miten vaarallista on synnyttää jos ferritiiniarvot on perseellään. Ei todellakaan ole mikään leikin asia.
Kerro, miksi se on vaarallista. Synnytin alateitse kesällä 2009 ja kätilö kehui kuinka hienosti kaikki sujui. Synnytys sujui nopeasti. Rauta-arvoni olivat 130 alle, ehkä ferritiinikin oli alhainen. Perustele tutkimustulosten avulla.
Tutkimusten mukaan ylipaino kylläkin altistaa komplikaatioille.
Mitä hittoo nyt taas. Mulla oli synnärillä hemoglobiini jotain 70-80 ja en pystynyt kävelemään ilman tukea, kun pyörrytti ja päässä humisi. En siis pystynyt edes vauvaa kantamaan. Sain kaksi pussia lisäverta ja olin kuin uudesti syntynyt hemoglobiinin ollessa 90. Koko raskauden aikana ei tainnut olla noin hyvä kuin tuo sinun 130. Ihme juttuja täällä.
Vierailija kirjoitti:
Yhtäkkiä kaikkien tulisi mitata ferritiini, kun ennen tällaisesta kokeesta ei oltu kuullukaan. Perinteisellä hemoglobiinitestillä ei ole yhtäkkiä enää merkitystä. Käykö jonkun järkeen että vielä 2010-luvun Suomessa olisi raudanpuutetta?
Yhtäkkiä tämä mystinen "piilevä raudanpuute" selittää kaikki ongelmat aina väsymyksestä masennukseen ja lihomiseen. Ja rautalisällä tietenkin olo on kuin uudelleensyntynyt kuukaudessa.
Varmasti älyttömän tilin on nämä pari yksityislabraa nyt tehnyt tästä ferritiinimainostamisesta. Paljonkohan tämä kampanja on maksanut?
Kyllä mulla vaan todettiin raudanpuute ihan terveyskeskuksessa ilman ferritiinin mittaamistakin. Hemoglobiini on normaali mutta punasolujen koko ja joku muu arvo kertoi raudanpuutteesta. Ferritiini mitataan 3 kk:n rautakuurin jälkeen. Eli kyllä sitä julkisella puolellakin mitataan. Oireina hengästymistä, järjetöntä väsymystä, pistelyä ja puutumista raajoissa, päänsärkyä jne. Lääkäri kerkesi jo laittamaan lähetteen neurologille mutta oireet selittyykin raudanpuutteella.
Jos tämä ilmiö on todellinen, ja nyt niin paljon esilläkin ollut, miksi jotkut lääkärit edelleen väittävät tämän olevan valhetta? Miten lääkäreillä voi olla niin erilaisia näkemyksiä asiasta? Täytyyhän niillä kriitikoilla jotain painavia perustelujakin olla, jo heidän ammattietiikka vaatii sen.
Vierailija kirjoitti:
On tästä ollut vastakommenttejakin lääkäreiltä, että tuo ferritiini ei välttämättä kerro mitään eikä se ole mikään graalin malja.
Seerumin ferritiini kertoo lääkärille rautavarastojen tasosta. Varsinainen raudanpuute on eri asia kuin se että varastot ovat vähissä. Kun hemoglobiini alkaa laskea niin kyseessä on jo raudanpuuteanemia eli syvä raudanpuute ja rautaa ei ole enää varastossa yhtään. Sama kuin kännykän akku tai auton tankki. Voi se tankki olla varsin tyhjä ja silti toki auto kulkee normaalisti, vasta bensan alkaessa loppua alkaa moottori yskähdellä ja lopulta sammuu kun ei saa enää yhtään bensaa. Ei se anemiakaan kehity ennen kuin tankki on tyhjä. Tosin samalla lailla pärjää vähilläkin varastoilla mutta ei niitä varastoja kannata tyhjäksi laskea, kuten ei autollakaan kannata ajaa niin että bensa kokonaan loppuu, tankkaa ennen kuin tankki on tyhjä. Naisillahan sitä rautaa menee hukkaan kuukausittain verenvuotona. Kyllä se ferritiini nyt kertoo "mitään" eli onko rautavarastoja elimistöllä vaiko ei, se on rautavarastoproteiini, jonka määrää voidaan päätellä sen määrästä veressä. Itse olen mittauttanut kaikilta väsymystä valittavilta potilailta seerumin ferritiinin jo vuodesta 2007 luettuani pari tutkimuskatsausta ja yhden väitöskirjan siitä mikä olisi tavoiteltava seerumin ferritiinitaso. Se labraviitteen alaraja kertoo että varastot ovat jo vähissä, aikuisilla jo viitteen alarajan ylläkin vähän olevat tasot ovat merkki riittämättömisä rautavarastoista. vaikka se hemoglobiini ja punasolujen tilavuus olisikin vielä normaali.
Vierailija kirjoitti:
Ferritiinihullut kantavat rahansa tietylle gurulääkärille. Tämä nostanut taksansa moninkertaisiksi ja kansa jonottaa vastaanotolle.
Mitä se gurulääkäri sitten tekee? Mittaa ferritiinin ja jos se on matala niin määrää rautaa (jota saa muuten myös ilman reseptiä)? Miksi käydä vastaanotolla, tuonhan osaa ukko m.ustalainenkin, eikä sen ferritiinin mittauttaminen mitään lääkärinlähetettä tarvitse, yksityisessä labrassa sen saa ilman lähetettäkin, tosin muutaman euron Kelakorvausta ei sitten saa jos sen omin päin otattaa
Vierailija kirjoitti:
Mun hemoglobiini oli 120 eli ihan OK, mutta ferritiini oli 3 eli hälyyttävän alhainen.
Tää hypetys sai mulla aikaan sen että menin mittauttamaan oman ferritiiniarvoni. Se oli hurjan matala ja lähetettiin heti erikoissairaanhoitoon saamaan suonensisäisesti rautaa. Nyt olen seurannassa monta vuotta. Labrat otetaan 3kk:n välein.
Vierailija kirjoitti:
Pahmat fanaatikot valittavat yksityisen lääkärikeskuksen ylilääkärille kun eivät saa mieluistaan hoitoa/diagnoosia. Tästä aiheutuu paljon turhia kirjelmiä sekä paperitöitä.
Noihin valituksiin on kyllä helppo vastata. Sen sijaan jos on oikeasti sattunut jokin virhe niin sellaiseen valitukseen on paljon hankalampi vastata ja siihen vastaamiseen kuluu sitä aikaakin. Jos kaikki on hoidettu asianmukaisesti eikä mitään ole sattunut kenellekään niin valitukseen vastaaminen on muutama rivi tekstiä ja 5 minuuttia työtä, toki turhaa sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun hemoglobiini oli 120 eli ihan OK, mutta ferritiini oli 3 eli hälyyttävän alhainen.
Ei siinä muuta hälyyttävää ole kuin että rautavarastosi ovat loppu tai lähes loppu, sitten kun ne ovat varsinaisesti kunnolla aivan lopussa niin alkaa kyllä kehittyä oikea raudanpuuteanemia eli hemoglobiini alkaa laskea ja laskee esim. alle 100. Samalla MCV pienenee, punasolujen koko siis pienenee. Mutta mitään "hätää" ei ole ennen kuin paha anemia kehittyy. Siis vaikka ferritiini olisi 1 niin jos Hb on normaali niin ei siinä mitään hätää ole, toki rautaa elimistö tarvitsisi ettei mene sen anemian puolelle. Se on rautavarastoarvo se ferritiini. Kulkeehan se autokin vielä ihan samalla lailla vaikka tankissa olisi kolme litraa bensaa kuin jos siellä on kolmetoista litraa.
Ei sinänsä ihme vaikka raudanpuutetta olisikin. Naiset alkaa kai useimmiten olla jonkin sortin sipsikalja-kasvissyöjiä, eihän ne saa rautaa mistään.
Mulla on hb ihan normaali mut ferritiini oli 4. Ei mulla ollut mitään oireita ja nyt kun rautainfuusiolla se saatiin vähän päälle kolmenkympin, olo on ihan samanlainen kun ennenkin. Voisko olla että jotkut vaan ei oireile matalasta ferritiinistä mitenkään? Kaipa se silti huono asia on, varsinkin jos aikoo raskautua joskus lähitulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä ilmiö on todellinen, ja nyt niin paljon esilläkin ollut, miksi jotkut lääkärit edelleen väittävät tämän olevan valhetta? Miten lääkäreillä voi olla niin erilaisia näkemyksiä asiasta? Täytyyhän niillä kriitikoilla jotain painavia perustelujakin olla, jo heidän ammattietiikka vaatii sen.
Uusimmassa Lääkärilehdessä oli juuri artikkeli "Miten ferritiiniarvoa tulkitaan", se on minulla tuossa sohvapöydällä, en ole ehtinyt vielä lukea, lehti tuli juuri perjantaina. Täytyykin tsekata mitä siinä sanotaan, nämä artikkelit perustuvat tutkittuun tietoon ja lähdeluettelo on yleensä useita, jopa kymmeniä artikkeleita ja tutkimuksia aiheesta.
Sain verkkokalvonsyövän tästä yhdyssanavirheiden määrästä.