Lehdissä on alettu yhtäkkiä puimaan jatkuvasti mystistä "raudan piilevää puutetta"...
Yhtäkkiä kaikkien tulisi mitata ferritiini, kun ennen tällaisesta kokeesta ei oltu kuullukaan. Perinteisellä hemoglobiinitestillä ei ole yhtäkkiä enää merkitystä. Käykö jonkun järkeen että vielä 2010-luvun Suomessa olisi raudanpuutetta?
Yhtäkkiä tämä mystinen "piilevä raudanpuute" selittää kaikki ongelmat aina väsymyksestä masennukseen ja lihomiseen. Ja rautalisällä tietenkin olo on kuin uudelleensyntynyt kuukaudessa.
Varmasti älyttömän tilin on nämä pari yksityislabraa nyt tehnyt tästä ferritiinimainostamisesta. Paljonkohan tämä kampanja on maksanut?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Onko kilpirauhanen jo poissa muodista?
So last season. Seuraa aikaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rauta lisää vapaiden radikaalien määrää ja heikentää immuunivastetta - rautainfuusio voi siis mahdollistaa mikrobeille paremmat kasvuolosuhteet. Esimerkiksi dialyysipotilaille hoitoa ei suositella ainakaan akuutin tulehduksen aikana.
Mutta jatkakaa toki mustavalkoisia mantrojanne.
Rautainfuusio on joissain tapauksissa pakollista ja ehdottomasti parhain mahdollinen valinta. Ei sitä kenellekään anneta huviksi. Sinä olet typerä kun huomaa ettet asiasta mitään edes tiedä ja silti väittelet täällä.
Ai jaa. Sanopa se näille meta-analyysin tehneille henkilöille, joiden tutkimusta on lainattu 213 krt. https://www.bmj.com/content/347/bmj.f4822
Nykyään kaikki ongelmat maan ja taivaan välillä johtuvat ferritiinistä.
Minulla oli raudanpuutteeseen viittaavat hankalat oireet ja mittautin ferritiinin, joka oli matala. Söin rautaa ja oireet lähtivät. Syy luultavimmin runsaat kuukautiset ja verenluovutukset. Olen todella onnellinen, että asiasta on alettu pitää mekkalaa. Heippa väsymys, kankeus, hengästyminen kävellessä, palantunne kurkussa, tippuvat hiukset, päänsäryt, painonnousu...
Minä olen yrittänyt nyt omin päin syödä rautaa, koska minulla on hyvin paljon noita puhuttuja oireita. Mm. Hengästyminen aivan tyhjästä, hiusten lähtö, väsymys jne. Jne.
Kuukautisetkin ovat runsaat, tamponista tulee läpi usein tunnissa jne. Ja kierto 14-20 päivää.
Myös ruokavalio on huono, minieläkeläinen ei juuri ostele lihaa tms. Tai edes syö joka päivä.
Mutta nämä halveksivat jutut aiheuttavat sen etten uskalla mennä lääkäriltä pyytämään mittausta. Toisaalta ei ole oikein varaakaan, tk- maksut ja kaikki, olen viimeksi käynyt lääkärissä ehkä vuonna 2008.
Toivon todella että jotain paranemista alkaisi jossain näkyä, en jaksa enää elää näin.
Vierailija kirjoitti:
Rauta lisää vapaiden radikaalien määrää ja heikentää immuunivastetta - rautainfuusio voi siis mahdollistaa mikrobeille paremmat kasvuolosuhteet. Esimerkiksi dialyysipotilaille hoitoa ei suositella ainakaan akuutin tulehduksen aikana.
Rautainfuusioista en tiedä, mutta voin sanoa, että kun minulla oli epätavallisen korkea hemoglobiini, en sairastanut edes flunssaa moneen vuoteen. Heti kun hemoglobiini laski "normaaliksi" (n. 130), olen taas sairastellut flunssaa.
Myöskin joka kerta, kun olen luovuttanut verta, olen sairastunut flunssaan. Joka ikinen kerta.
Muistuttaa kilpparihysteriaa. Jossain oli jo asiantuntija sanomassa, että "vaikka arvot olisivat normaalit, voi silti olla puutostila". En kyllä ymmärrä millä telepatialla tällainen muutostila sitten havaitaan.
Liiallisella raudansaannillakin on ongelmansa, mm. sydänoireilu
Multa on monesti mitattu myös ferritiini, sekä otettu kaikki kokeet joilla selviää että myös kilppari on kunossa. Myös d-vitamiinitasot on ihan lääkärin lähetteellä tutkittu, nekin ok. Silti välillä masentaa, ja väsyttää. Se on ihmisen elämä sellaista. Sitä paitsi tässä nykymaailmassa, jos ei oireile psyykkisesti, niin on mielisairas.
Jotenkin surullista miten ihmiset vitsailee sillä kun toisilla on esim. Kilpirauhasen vajaatoimintaa tai anemiaa... Vitsaillaan, vähätellään ja nauretaan. Tosi säälittävää, onko nää aikuisia ihmisiä? Haistakaa oikeasti p****. Melkeen toivon että osuu teidän omalle kohdalle niin pääsette nauttimaan miten "ihanaa" se onkaan!!
Vierailija kirjoitti:
Muistuttaa kilpparihysteriaa. Jossain oli jo asiantuntija sanomassa, että "vaikka arvot olisivat normaalit, voi silti olla puutostila". En kyllä ymmärrä millä telepatialla tällainen muutostila sitten havaitaan.
Kuka tässä on liiallisesta raudansaannista puhunut? Rautaa saa syödä ainoastaan jos raudanpuute on todettu ja rautainfuusio annetaan tietyillä arvoilla jolloin rautainfuusio katsotaan ehdottomasti aiheelliseksi. Eli kukaan ei tässä mistään liiallisesta raudansaannista todellakaan ole puhunut, paitsi sinä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rautainfuusioista en tiedä, mutta voin sanoa, että kun minulla oli epätavallisen korkea hemoglobiini, en sairastanut edes flunssaa moneen vuoteen. Heti kun hemoglobiini laski "normaaliksi" (n. 130), olen taas sairastellut flunssaa.
Myöskin joka kerta, kun olen luovuttanut verta, olen sairastunut flunssaan. Joka ikinen kerta.
No minä olenkin toinen ääripää. Mun hemoglobiini on tosi alhainen, yleensä aina alle 120, mutta välillä on ollut jopa 90. Flunssaa en sairasta koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset voivat olla niin yksinkertaisia että luulevat että joku tietty laboratorioarvo selittää lähes kaiken? Olen syyttänyt lääkäreitä täysin pätemättömiksi, mutta niin tietysti lääkäreiltä saatu heikko esimerkki EI OIKEUTA teitä olemaan -jos mahdollista- vieläkin typerämpiä. Tämä menee sitten mittaamattomaksi tämä typeryys, vähän kuin galaksijoukkojen ja universumin koko.
Kysehän on pohjimmiltaan infektiosta, joka erilaisia kroonisia sairauksia aiheuttaa, ja se tietysti saa jotkut laboratoriarvot menemään huonoiksi. Mutta missään tapauksessa rautalisä ei auta siinä tapauksessa, ja rauta itseasiassa vain ruokkii infektiotanne. Liian korkea hemoglobiini ei myöskään ole hyväksi, ja sekin normalisoituu kun hoidatte infektiotanne oikein esim. antibiootein.
Siis voi Luoja tätä palstaa 🙈Osa on niin pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen yrittänyt nyt omin päin syödä rautaa, koska minulla on hyvin paljon noita puhuttuja oireita. Mm. Hengästyminen aivan tyhjästä, hiusten lähtö, väsymys jne. Jne.
Kuukautisetkin ovat runsaat, tamponista tulee läpi usein tunnissa jne. Ja kierto 14-20 päivää.Myös ruokavalio on huono, minieläkeläinen ei juuri ostele lihaa tms. Tai edes syö joka päivä.
Mutta nämä halveksivat jutut aiheuttavat sen etten uskalla mennä lääkäriltä pyytämään mittausta. Toisaalta ei ole oikein varaakaan, tk- maksut ja kaikki, olen viimeksi käynyt lääkärissä ehkä vuonna 2008.
Toivon todella että jotain paranemista alkaisi jossain näkyä, en jaksa enää elää näin.
Käy ensin labrassa. Vasta sitten rautaa jos aihetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Argumentin lyttääminen ilman valideja perusteluja. Ja ps:kaikki antioksidantit toimivat tietyissä olosuhteissa pro-oksidantteina.
Minä olin näköjään aikaa edellä kun kärsin vakavasta raudanpuutteesta vuonna 2014.
Siis oikeasti, pitääkö joku tätä jonain muoti-ilmiönä?!? Säälittävää. Oikeasti kyse on siitä, että vasta nyt tästä puhutaan! Raudanpuutteesta kärsii valtaosa naisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Argumentin lyttääminen ilman valideja perusteluja. Ja ps:kaikki antioksidantit toimivat tietyissä olosuhteissa pro-oksidantteina.
Nyt sitä ollaan niin fiksuja että! ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tässä on liiallisesta raudansaannista puhunut? Rautaa saa syödä ainoastaan jos raudanpuute on todettu ja rautainfuusio annetaan tietyillä arvoilla jolloin rautainfuusio katsotaan ehdottomasti aiheelliseksi. Eli kukaan ei tässä mistään liiallisesta raudansaannista todellakaan ole puhunut, paitsi sinä itse.
Kun ihmiset olisivatkin niin fiksuja, että mittaisivat ne arvot ja sitten lääkitsisivät itseään. Muttakun näiden juttujen perusteella moni vain alkaa vetää lisärautaa "kun on varmaan huonot arvot" niin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ihmiset olisivatkin niin fiksuja, että mittaisivat ne arvot ja sitten lääkitsisivät itseään. Muttakun näiden juttujen perusteella moni vain alkaa vetää lisärautaa "kun on varmaan huonot arvot" niin
Ei ole varaa yrittää, josko mahdollisesti ehkä multa suostuttaisiin mittaamaan noi arvot. Ei kai sitä voi vain mennä vaatimaankaan.
Tosin en aio toistaiseksi syödä lisärautaa, olen ihan vain laittanut ruokavalion uusiksi. Jos muutamassa kuukaudessa ei tuloksia näy, pitää harkita uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä ehkä vähän typerää, mutta tuskin toi yksi purkki kuolemaan johtaa. On kuitenkin ihan apuakin niistä tullut. En vain viitsi soittaa TK:hon, että haluaisin mittauttaa ferretiiniarvoni, etenkin kun se on niin villitys eikä minua otettaisi tosissani ja saisin ajan hyvällä tuurilla helmikuulle (ehkä jo ensivuoden). Ton ekan purkin jälkeen voikin pitää taukoa ja käydä sitten uudestaan jos oireet palaa.
Kyllä rautahössötys loppuu kun kakkostyypin diabetes pamahtaa nousuun. Tämä siis näille jotka syövät lisärautaa hyvillä hemoglobiiniarvoilla.