Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lehdissä on alettu yhtäkkiä puimaan jatkuvasti mystistä "raudan piilevää puutetta"...

Vierailija
26.11.2018 |

Yhtäkkiä kaikkien tulisi mitata ferritiini, kun ennen tällaisesta kokeesta ei oltu kuullukaan. Perinteisellä hemoglobiinitestillä ei ole yhtäkkiä enää merkitystä. Käykö jonkun järkeen että vielä 2010-luvun Suomessa olisi raudanpuutetta?

Yhtäkkiä tämä mystinen "piilevä raudanpuute" selittää kaikki ongelmat aina väsymyksestä masennukseen ja lihomiseen. Ja rautalisällä tietenkin olo on kuin uudelleensyntynyt kuukaudessa.

Varmasti älyttömän tilin on nämä pari yksityislabraa nyt tehnyt tästä ferritiinimainostamisesta. Paljonkohan tämä kampanja on maksanut?

Kommentit (121)

Vierailija
61/121 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistuttaa kilpparihysteriaa. Jossain oli jo asiantuntija sanomassa, että "vaikka arvot olisivat normaalit, voi silti olla puutostila". En kyllä ymmärrä millä telepatialla tällainen muutostila sitten havaitaan.

Liiallisella raudansaannillakin on ongelmansa, mm. sydänoireilu

Kuka tässä on liiallisesta raudansaannista puhunut? Rautaa saa syödä ainoastaan jos raudanpuute on todettu ja rautainfuusio annetaan tietyillä arvoilla jolloin rautainfuusio katsotaan ehdottomasti aiheelliseksi. Eli kukaan ei tässä mistään liiallisesta raudansaannista todellakaan ole puhunut, paitsi sinä itse.

Kun ihmiset olisivatkin niin fiksuja, että mittaisivat ne arvot ja sitten lääkitsisivät itseään. Muttakun näiden juttujen perusteella moni vain alkaa vetää lisärautaa "kun on varmaan huonot arvot" niin

Juuri näin. Sanotpa näille ferritiinijankkaajille kuinka paljon vaan niin levy pysyy samana. Monella palstailijalla ei välttämättä ole ylimääräistä rahaa mittauksiin ja laskevat, että purkki rautaa tulee halvaksi keinoksi.

Mutta eihän jankkaajat tule tuota ajatelleeksi.

Vierailija
62/121 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rauta lisää vapaiden radikaalien määrää ja heikentää immuunivastetta - rautainfuusio voi siis mahdollistaa mikrobeille paremmat kasvuolosuhteet. Esimerkiksi dialyysipotilaille hoitoa ei suositella ainakaan akuutin tulehduksen aikana.

Mutta jatkakaa toki mustavalkoisia mantrojanne.

Höpö höpö.

Argumentin lyttääminen ilman valideja perusteluja. Ja ps:kaikki antioksidantit toimivat tietyissä olosuhteissa pro-oksidantteina.

Nyt sitä ollaan niin fiksuja että! ;)

Ja sulta ei edelleenkään löydy yhtään tutkimusta, vaan passiivis-aggressiivista piikittelyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/121 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin surullista miten ihmiset vitsailee sillä kun toisilla on esim. Kilpirauhasen vajaatoimintaa tai anemiaa... Vitsaillaan, vähätellään ja nauretaan. Tosi säälittävää, onko nää aikuisia ihmisiä? Haistakaa oikeasti p****. Melkeen toivon että osuu teidän omalle kohdalle niin pääsette nauttimaan miten "ihanaa" se onkaan!!

Kukaan ei vitsaile. Mutta toisten lääkitseminen turhaan tai jopa puoskaroinnilla (esim. varmuuden vuoksi rautaa) keskustelupalstan kautta saa mun verenpaineen hetkellisesti nousuun.

En pidä ollenkaan siitä, että jotkut gurut lupaa milloin yksittäisen D-vitamiinin, tyroksiinin tai raudan vievän onneen. Ei se niin mene. Ei yksittäinen aine laihduta, lisää onnea tai elinvuosia tms.

Vierailija
64/121 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla nimenomaan alhainen ferritiini aiheutti mm. sen, että nukuin 15h päivässä enkä jaksanut edes kävellä kunnolla, kun hengästytti. Hemoglobiini ollut aina tosi hyvä, nytkin katsoivat vain sitä arvoa kuukausia kunnes osui lääkäri, joka tajusi tarkistaa myös varastoraudan. Se olikin sitten anemian puolella.

Itselläni tähän on täysin looginen syy eli hyvin runsaat kuukautiset. Anemia korjaantui rautakuurilla.

Vierailija
65/121 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistuttaa kilpparihysteriaa. Jossain oli jo asiantuntija sanomassa, että "vaikka arvot olisivat normaalit, voi silti olla puutostila". En kyllä ymmärrä millä telepatialla tällainen muutostila sitten havaitaan.

Kuka tässä on liiallisesta raudansaannista puhunut? Rautaa saa syödä ainoastaan jos raudanpuute on todettu ja rautainfuusio annetaan tietyillä arvoilla jolloin rautainfuusio katsotaan ehdottomasti aiheelliseksi. Eli kukaan ei tässä mistään liiallisesta raudansaannista todellakaan ole puhunut, paitsi sinä itse.

Kun ihmiset olisivatkin niin fiksuja, että mittaisivat ne arvot ja sitten lääkitsisivät itseään. Muttakun näiden juttujen perusteella moni vain alkaa vetää lisärautaa "kun on varmaan huonot arvot" niin

Juuri näin. Sanotpa näille ferritiinijankkaajille kuinka paljon vaan niin levy pysyy samana. Monella palstailijalla ei välttämättä ole ylimääräistä rahaa mittauksiin ja laskevat, että purkki rautaa tulee halvaksi keinoksi.

Niin kun näiden keskustelujen perusteella lääkärit nauravat ulos eikä mitään tutkita.

Sitä olen nähnyt tarpeeksi.

Tosin en usko että se päivän tarpeen mukainen rautalisä tällä makaroni+ketsuppi -ruokavaliolla ja näillä menkoilla haitaksikaan on. Jos sen muistaa ottaa, itsellä ei tule joka päivä otettua.

T. Se eläkeläinen

Vierailija
66/121 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kun näiden keskustelujen perusteella lääkärit nauravat ulos eikä mitään tutkita.

Tosin en usko että se päivän tarpeen mukainen rautalisä tällä makaroni+ketsuppi -ruokavaliolla ja näillä menkoilla haitaksikaan on. Jos sen muistaa ottaa, itsellä ei tule joka päivä otettua.

T. Se eläkeläinen

Ok, en silti usko että sua nauretaan ulos, jos olet viimeksi käynyt lääkärissä 10 vuotta sitten.

En vain pidä siitä, että joka vuosi tälle palstalle ilmestyy uusi trendi, josta paijataan seuraavan vuoden ajan. Se D-vitamiini- ja tyroksiinibuumi ei laihduttanut muuta kuin kuluttajien lompakkoja.

Ja aivan varmasti joillain on rautavajetta, mutta se pitää tutkia ennenkuin hutkitaan.

Vierailija
67/121 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä vain. Mulla on testailtu kilpirauhasen vajaatoimintaa aina silloin tällöin, koska mulla on niin monia oireita ja sitä on suvussa. Vikaa ei koskaan näy.

Lähiaikoina vasta mulle selvisi, että noita samoja oireita ilmenee myös alhaisella ferritiinillä, ei tullut aiemmin mieleenkään.

Mä ja olen lukenut sitä kilppsrilistaa ja rastinut siitä yli puolet....työterveys kertaalleen mittasikin kilppariarvot. Sitten aloin olla ihan rapakuntoinen, hengästyin 2 kerroksen portaissa.... Ja sitten tuli ferritiini muotiin. Olihan se ainamoinen ahaa-elämys. Nyt olen pari kk syönyt reilua rautalisää ja olo on ihan toinen. Vois tuon seuraavassa työterevydessä pyytää mittaamaankin, jos kehtaa moista muoti-ilmiötä pyytää.

Vierailija
68/121 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nukun +10h yöunet, lisäksi viikonloppuisin 2-3h päikkärit 2 päivänä. Silti väsyttää aina.

Yritän saada raitista ilmaa ja liikuntaa, päivässä tulee noin tunti ulkoilua, työmatkojen muodossa.

Pyrin syömään jotakuinkin säännöllisesti, monipuolisesti ja terveellisesti.

Silti, väsyttää ihan aina. Nytkin olen menossa nukkumaan, kun ei silmät meinaa pysyä auki. Heräsin klo 7.

Kuulin ferritiinistä, kun siitä rupesi olemaan puhetta kaikkialla.

Hemoglobiini aina ollut hyvä, ja kilppariarvot on ok. Tekis mieli pyytää tää nyt testattavaksi, koska mikä tahansa apu tähän väsymykseen olisi pelastus.

Ei vaan saa mentyä lääkäriin, kun ajattelen että ne ei ota tosissaan, juurikin osin tän vouhkaamisen takia.

Vierailija
69/121 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tulkaapa palstalle huomenna uudestaan. Taas uusi ferritiiniketju ja samat kokemusasiantuntijat äänessä.

Suhtautukaa siis skeptisesti tämän palstan yllättäviin ferritiinisuitsutuksiin.

Vierailija
70/121 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen rautatablettien popsimisen tarpeen itse huomaa kun alkaa pyörryttää ja väsyttää... Ihme touhua.

Vierailija
71/121 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Se eläkeläinen

Ok, en silti usko että sua nauretaan ulos, jos olet viimeksi käynyt lääkärissä 10 vuotta sitten.

En vain pidä siitä, että joka vuosi tälle palstalle ilmestyy uusi trendi, josta paijataan seuraavan vuoden ajan. Se D-vitamiini- ja tyroksiinibuumi ei laihduttanut muuta kuin kuluttajien lompakkoja.

Ja aivan varmasti joillain on rautavajetta, mutta se pitää tutkia ennenkuin hutkitaan.

En usko että katsovat mitään historiaa, aikoinaan tulin siihen tulokseen esim. Selkäkipujeni kanssa, vaikka itsekin olisi ajatellut että siellä huomioitaisiin ettei tämä henkilö valita ihan heti pienistä, kun menen vasta pää kainalossa jos silloinkaan.

Yhdet röntgenkuvat otettiin ja seuraavaksi olin tutkimuksissa psyykkisistä syistä (vain jotain rappeumaa selässä), ja tuon seurauksena lopulta eläkkeellä, kuulemma korvien välissä selkäkipu.

Sen jälkeen pyöriteltiin silmiä etupäässä, joten en usko että tilanne on muuttunut ja olisin yhtäkkiä vakavasti otettava potilas.

Vierailija
72/121 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
73/121 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli hb 117 kolmen raskauden jälkeen eli täysin viitearvoissa eikä mitään hämminkiä, ennen raskauksia 145 mutta siihen ei lääkärin mukaan kannattanut peilata, arvot muuttuvat ja nykyinen oli toki viitearvojen alaraja, mutta niiden sisällä eli kaikki hyvin. Ihmettelin kuitenkin miten minulla, 26-vuotiaalla oli pahoja rytmihäiriöitä, huimausta, lepopulssi taivaissa (yli 90) ja 70-vuotias mummonikin jaksoi lenkillä paljon minua paremmin. Lapsia pystyin pitämään seisoessani sylissä vain pieniä hetkiä ennen kuin silmissä pimeni, istuallani pidempään. Mummoni kanssa oltiin kävelyllä ja nostin 1-vuotiaan syliin kun kitisi, lihaksista loppui voimat kokonaan ja mummo otti lapsen. Hän käveli reipasta vauhtia puoli tuntia lasta pidellen ja minä perässä raahautuen puolikuolleena, katselin tien reunoja ja ainoa toiveeni oli että löytyisi pehmeä kohta johon kaatua voimattomana nukkumaan. Silloin tajusin että jotain on pahasti vialla. Söin pitkän kuurin rautaa ilman lääkärin lupaa. Rytmihäiriöt loppuivat noin viikon päästä, kuukauden päästä kiipesin portaat ensi kertaa hengästymättä. Migreenikohtauksia on ollut yksi tämän puolen vuoden aikana, aiemmin päätä särki joka päivä. Pystyn lenkkeilemään ja jaksan pitää lapsia sylissä. Lepopulssi 65 mitä se oli ennen lapsiakin.

Olen miettinyt, onko tämä plasebovaikutus, mutten tiedä miten se vaikuttaisi näin laajasti. Mitään mielenterveyden ongelmia minulla ei ole koskaan ollut, lääkäri ja th ehdottivat masennusta, mitä kyselyn mukaan ei ollut, sen jälkeen vastaus oli vanhemmuuden rankkuus ja stressi, ihan tavallistahan sellainen rasittuminen ja hapenpuute on, että äiti pelkää ottaa lapsia syliin ettei pyörry. Kun minä kuvittelin kaikkea hermostuneena.

Vierailija
74/121 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmiset voivat olla niin yksinkertaisia että luulevat että joku tietty laboratorioarvo selittää lähes kaiken? Olen syyttänyt lääkäreitä täysin pätemättömiksi, mutta niin tietysti lääkäreiltä saatu heikko esimerkki EI OIKEUTA teitä olemaan -jos mahdollista- vieläkin typerämpiä. Tämä menee sitten mittaamattomaksi tämä typeryys, vähän kuin galaksijoukkojen ja universumin koko.

Kysehän on pohjimmiltaan infektiosta, joka erilaisia kroonisia sairauksia aiheuttaa, ja se tietysti saa jotkut laboratoriarvot menemään huonoiksi. Mutta missään tapauksessa rautalisä ei auta siinä tapauksessa, ja rauta itseasiassa vain ruokkii infektiotanne. Liian korkea hemoglobiini ei myöskään ole hyväksi, ja sekin normalisoituu kun hoidatte infektiotanne oikein esim. antibiootein.

Siis voi Luoja tätä palstaa 🙈Osa on niin pihalla.

Kaikki mitä kirjoitin pitää täsmälleen paikkaansa. Sen vuoksi kukaan ei ole pystynyt osoittamaan mitään virheitä kirjoituksessani.

Vierailija
75/121 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
76/121 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla runsaat menkat, en syö lihaa. Olen ollut väsynyt, siis enemmän kuin normaalisti, hiukset karmeassa kunnossa. Aloitin rautalisän muutama kuukausi sitten ja kyllä, siitä on ollut apua. Ilman tätä hypeä en olisi ehkä tajunnut, ei se mikään ihmelääke ole vaan ihan puutos, joka jälkeenpäin ajateltuna selvä.

Vierailija
77/121 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja myös hemoglobiinin kanssa on ollut ongelmia läpi elämän. Siihen on jo aikoinaan koulussa kouluterveydenhoitajatkin puuttuneet.

Oli käytännössä mahdottomuus saada näihin molempiin apua lääkäristä, koska kun kyse on ns. trendisairauksista, kukaan lääkäri ei kuuntele eikä ota tosissaan. Masennuslääkkeitä tuputetaan, tutkimuksia ei tehdä ja potilaan vointi menee heikoksi. Tämän kamppailun kävin läpi kilpirauhaseni sekä raudanpuutoksen kohdalla. Ja kun sanon kilpirauhasen vajaatoiminta, niin tarkoitan ihan todellista labrakokeista ilmiselvästi näkyvää vajaatoimintaa, enkä sitä, että arvot on melkein viiterajoissa. Olin todella sairas. Rautavarastot puolestaan olivat melkein tyhjät, eli mitä niihin tuli, niin ei ollut mitään tulkinnanvaraisuutta, minulla oli raudanpuutosanemia, ihan lääketieteellisestikin.

Minua raivostuttaa, kun näitä täysin todellisia sairauksia, jotka tekevät ihmisen hyvin huonokuntoiseksi, heikoksi ja sairaaksi, vähätellään ja annetaan ymmärtää, että on kyse kuvitelluista oireista ja psyykkisestä ongelmasta. Ehkä joidenkin kohdalla, mutta ei kaikkien.

Vierailija
78/121 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmiset voivat olla niin yksinkertaisia että luulevat että joku tietty laboratorioarvo selittää lähes kaiken? Olen syyttänyt lääkäreitä täysin pätemättömiksi, mutta niin tietysti lääkäreiltä saatu heikko esimerkki EI OIKEUTA teitä olemaan -jos mahdollista- vieläkin typerämpiä. Tämä menee sitten mittaamattomaksi tämä typeryys, vähän kuin galaksijoukkojen ja universumin koko.

Kysehän on pohjimmiltaan infektiosta, joka erilaisia kroonisia sairauksia aiheuttaa, ja se tietysti saa jotkut laboratoriarvot menemään huonoiksi. Mutta missään tapauksessa rautalisä ei auta siinä tapauksessa, ja rauta itseasiassa vain ruokkii infektiotanne. Liian korkea hemoglobiini ei myöskään ole hyväksi, ja sekin normalisoituu kun hoidatte infektiotanne oikein esim. antibiootein.

Siis voi Luoja tätä palstaa 🙈Osa on niin pihalla.

Kaikki mitä kirjoitin pitää täsmälleen paikkaansa. Sen vuoksi kukaan ei ole pystynyt osoittamaan mitään virheitä kirjoituksessani.

Älä nyt oikeasti viitsi. Olet sekoittanut osan faktoja täyteen huuhaahan. Ei millään pahalla.

Vierailija
79/121 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rauta lisää vapaiden radikaalien määrää ja heikentää immuunivastetta - rautainfuusio voi siis mahdollistaa mikrobeille paremmat kasvuolosuhteet. Esimerkiksi dialyysipotilaille hoitoa ei suositella ainakaan akuutin tulehduksen aikana.

Mutta jatkakaa toki mustavalkoisia mantrojanne.

Mulla on ferritiiniarvo 4 eikä koskaan flunssaa. Voisikohan näillä olla joku yhteys. 3kk rautakuurilla arvo nousi kasiin mutta ei tullut flunssiakaan, alhainen arvo mutta en päässyt silti infuusioon.

Vierailija
80/121 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Se eläkeläinen

Hyvä kun D-vitamiinin hypetys tuli, arvoni olivat täysin pielessä, nyt syön 50 mikrogrammaa vuorokaudessa ja arvo on silti vain 92. Lääkärinkin mukaan voin vähän nostaa annostusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän