Lehdissä on alettu yhtäkkiä puimaan jatkuvasti mystistä "raudan piilevää puutetta"...
Yhtäkkiä kaikkien tulisi mitata ferritiini, kun ennen tällaisesta kokeesta ei oltu kuullukaan. Perinteisellä hemoglobiinitestillä ei ole yhtäkkiä enää merkitystä. Käykö jonkun järkeen että vielä 2010-luvun Suomessa olisi raudanpuutetta?
Yhtäkkiä tämä mystinen "piilevä raudanpuute" selittää kaikki ongelmat aina väsymyksestä masennukseen ja lihomiseen. Ja rautalisällä tietenkin olo on kuin uudelleensyntynyt kuukaudessa.
Varmasti älyttömän tilin on nämä pari yksityislabraa nyt tehnyt tästä ferritiinimainostamisesta. Paljonkohan tämä kampanja on maksanut?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Männävuosina potilaat vaativat antibioottikuureja virusinfektioihin. Nyt vastaanottohuoneissa kinataan rautainfuusioista.
Tk-lääkäri
Pelottavaa, kun asiakkaat ovat yht’äkkiä kaikkien alojen asiantuntijoita. Varsinkin virheellisin argumentein. Anoppi alkaa varmaan nyt syömään kilpirauhaslääkityksen lisäksi rautalisää. En jaksa 🙈
Vierailija kirjoitti:
On tästä ollut vastakommenttejakin lääkäreiltä, että tuo ferritiini ei välttämättä kerro mitään eikä se ole mikään graalin malja.
Oma lääkärinikin sanoi, että hemoglobiinin mittaus kyllä riittää.
Kollega sanonut väärin.. Hb todellakaan ei kerro raudanpuutteesta. Hb voi olla normaali, vaikka raudanpuute on. Toisaalta myös hb voi olla alhainen, mutta syy ei ole raudanpuute.
T: lääkäri
Siis tuohan on täysin mitattavissa oleva arvo. Oma ferritiiniarvoni oli 3 eli aivan h*lvetin huono. Se oli 3 ihan mustaa valkoisella. Turha kenenkään on alkaa siitä kinastelemaan kun kävin kaks kertaa labrassa ja tulos on 3, piste. :D
Eli ei tuosta tarvitse tapella. Labrassa sen näkee heti, että onko raudanpuute vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Mikä rautatabletti/lisä olisi hyvä?
Täällä lähti anemia Floradixilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisellä on taipumusta etsiä selvää biokemiallista syytä kurjaan elämään, sillä mikäs olisikaan mukavampaa kun saada uusi elämä popsimalla lisäravinnetta.
Jos hyvästä nukkumisesta ja ruokavaliosta huolimatta on vetämätön ja väsynyt olo, kai siihen nyt joku syy on, biokemiallinen luultavasti jos ympäristössä olevat tekijät on karsittu vaihtoehdoista.
Ja mikäköhän on ”hyvä ruokavalio”?
Ravitsemussuositusten tavoitteet toteutuvat vain harvan aikuisen ruokavaliossa. Ruokavaliomme kompastuskiviä ovat hedelmien, kasvisten ja marjojen ja täysjyväviljan liian pieni kulutus sekä tyydyttyneen rasvan ja suolan runsas saanti.
En itsekään syö täydellisesti.
Ulkomailla ferritiinin mittaus kuuluu esim. Raskaanaolevan rutiinimittauksiin. Näin pitäisi Suomessakin olla, mutta täällä ei katota rautavarastoja raskaanaolevilta ollenkaan. Miettikää oikeasti miten vaarallista on synnyttää jos ferritiiniarvot on perseellään. Ei todellakaan ole mikään leikin asia.
Rauta lisää vapaiden radikaalien määrää ja heikentää immuunivastetta - rautainfuusio voi siis mahdollistaa mikrobeille paremmat kasvuolosuhteet. Esimerkiksi dialyysipotilaille hoitoa ei suositella ainakaan akuutin tulehduksen aikana.
Mutta jatkakaa toki mustavalkoisia mantrojanne.
Tottakai tää on täyttä "hömppää" koska tämä koskettaa nimenomaan naisia ja tämä on NAISTEN ongelma! Valtaosa naisista kärsii jossain elämänsä vaiheessa raudanpuutteesta. Vitsailkaa vaan asiasta, ei ole todellakaan hauskaa sitten kun kolahtaa omalle kohdalle. Ja miesten nyt on ihan turha arvostella ollenkaan kun eivät edes tiedä millaista p a s k a a on elää raudanpuutteessa ja vieläpä tietämättä siitä edes!
Miten ihmiset voivat olla niin yksinkertaisia että luulevat että joku tietty laboratorioarvo selittää lähes kaiken? Olen syyttänyt lääkäreitä täysin pätemättömiksi, mutta niin tietysti lääkäreiltä saatu heikko esimerkki EI OIKEUTA teitä olemaan -jos mahdollista- vieläkin typerämpiä. Tämä menee sitten mittaamattomaksi tämä typeryys, vähän kuin galaksijoukkojen ja universumin koko.
Kysehän on pohjimmiltaan infektiosta, joka erilaisia kroonisia sairauksia aiheuttaa, ja se tietysti saa jotkut laboratoriarvot menemään huonoiksi. Mutta missään tapauksessa rautalisä ei auta siinä tapauksessa, ja rauta itseasiassa vain ruokkii infektiotanne. Liian korkea hemoglobiini ei myöskään ole hyväksi, ja sekin normalisoituu kun hoidatte infektiotanne oikein esim. antibiootein.
Vierailija kirjoitti:
Rauta lisää vapaiden radikaalien määrää ja heikentää immuunivastetta - rautainfuusio voi siis mahdollistaa mikrobeille paremmat kasvuolosuhteet. Esimerkiksi dialyysipotilaille hoitoa ei suositella ainakaan akuutin tulehduksen aikana.
Rautainfuusio on joissain tapauksissa pakollista ja ehdottomasti parhain mahdollinen valinta. Ei sitä kenellekään anneta huviksi. Sinä olet typerä kun huomaa ettet asiasta mitään edes tiedä ja silti väittelet täällä.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Vierailija kirjoitti:
Terveellä ihmisellä hemoglobiini.arvo riittää. Kun se on viitearvoissa.
Hmm.. olen terve ihminen. Hemoglobiini 117 eli ihan OK, vaikka vähän alhaisen puoleinen. Kuitenkin vielä menettelee ihan hyvin. No mitä oli ferritiini? Käytännössä nollilla. Lääkäri soitti kauhuissaan seuraavana päivänä ja aluksi olin rautakuurilla, mutta se ei tehonnut ja lopulta määrättiin rautainfuusioon. Kävin myös lukuisat kokeet läpi erikoissairaanhoitoa myöten eikä syy koskaan selvinnyt. Olen 23v nainen.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla ferritiinin mittaus kuuluu esim. Raskaanaolevan rutiinimittauksiin. Näin pitäisi Suomessakin olla, mutta täällä ei katota rautavarastoja raskaanaolevilta ollenkaan. Miettikää oikeasti miten vaarallista on synnyttää jos ferritiiniarvot on perseellään. Ei todellakaan ole mikään leikin asia.
Kerro, miksi se on vaarallista. Synnytin alateitse kesällä 2009 ja kätilö kehui kuinka hienosti kaikki sujui. Synnytys sujui nopeasti. Rauta-arvoni olivat 130 alle, ehkä ferritiinikin oli alhainen. Perustele tutkimustulosten avulla.
Tutkimusten mukaan ylipaino kylläkin altistaa komplikaatioille.
Vierailija kirjoitti:
Terveellä ihmisellä hemoglobiini.arvo riittää. Kun se on viitearvoissa.
Tiedätkö edes mikä on hemoglobiini? Tiedätkö mitkä kaikki asiat siihen vaikuttavat? Entä tiedätkö mitä on ferritiini? Vähän tuntuu että hukassa olet.😂
Sen enempää kantaa ottamatta voin vain sanoa yllättyneeni kun aloin taannoin syömään rautavalmistetta ferretiinihömpötyksestä luettuani. Olen jo vuosia palellut aivan älyttömästi. Etenkin talvisin toimistolla olen joutunut pitämään villapaitaa ja kääriytymään vilttiin ja silti ollut ihan kohmeessa kun viereisissä pöydissä naiset ovat tarjenneet trikoopaidoissa ja miehet jopa t-paidoissa. Olen luovuttanut verta satunnaisesti näiden vuosien aikana, eikä koskaan ole ollut sille mitään estettä (eli myös hemoglobiini ok). Nyt loppusyksystä aloin syömään rautavalmistetta ku olin loputtoman väsynyt ja kyllästynyt ainaiseen paleluun ja uskokaa tai älkää, mutta nykyisin tarkenen ihan normaalisti pitkähihaisessa paidassa, vaikka ilmatkin ovat viilenneet. Eli ei sitä ikinä tiedä vaikka hömpötyksissä olisi toisinaan jotain perääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro, miksi se on vaarallista. Synnytin alateitse kesällä 2009 ja kätilö kehui kuinka hienosti kaikki sujui. Synnytys sujui nopeasti. Rauta-arvoni olivat 130 alle, ehkä ferritiinikin oli alhainen. Perustele tutkimustulosten avulla.
Tutkimusten mukaan ylipaino kylläkin altistaa komplikaatioille.
Sun hemoglobiini 130? No se on kuule oikein hyvä arvo naiselle.
Onko kilpirauhanen jo poissa muodista?
Tää on piilevää ainoastaan siksi ettei kyseistä arvoa mitata normaalisti kuten hemoglobiinia. Mystiikkaa tässä ei ole. Jos testitulos näyttää puutostilan, silloin on varastoissa vajetta ja tarvitaan lisärautaa jossain muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Sen enempää kantaa ottamatta voin vain sanoa yllättyneeni kun aloin taannoin syömään rautavalmistetta ferretiinihömpötyksestä luettuani. Olen jo vuosia palellut aivan älyttömästi. Etenkin talvisin toimistolla olen joutunut pitämään villapaitaa ja kääriytymään vilttiin ja silti ollut ihan kohmeessa kun viereisissä pöydissä naiset ovat tarjenneet trikoopaidoissa ja miehet jopa t-paidoissa. Olen luovuttanut verta satunnaisesti näiden vuosien aikana, eikä koskaan ole ollut sille mitään estettä (eli myös hemoglobiini ok). Nyt loppusyksystä aloin syömään rautavalmistetta ku olin loputtoman väsynyt ja kyllästynyt ainaiseen paleluun ja uskokaa tai älkää, mutta nykyisin tarkenen ihan normaalisti pitkähihaisessa paidassa, vaikka ilmatkin ovat viilenneet. Eli ei sitä ikinä tiedä vaikka hömpötyksissä olisi toisinaan jotain perääkin.
Näinpä. En minä edes tiennyt että tästä on tullut joku hurahdus ja asialle omistautuneita gurujakin on. Ajattelin vain, että ferritiinissä voisi olla yksi looginen selitys erinäisiin ongelmiini, kun monia muita selityksiä on jo suljettu pois.
Jos hyvästä nukkumisesta ja ruokavaliosta huolimatta on vetämätön ja väsynyt olo, kai siihen nyt joku syy on, biokemiallinen luultavasti jos ympäristössä olevat tekijät on karsittu vaihtoehdoista.