Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rahat ei meinaa riittää, miten ruokkia teinit kunnolla, mutta tiukentaa ruokabudjettia?

Vierailija
25.11.2018 |

Joka kuukausi sama juttu, palkkapäivän jälkeen maksetaan laskut ja sitten ärsyttää.
Ollaan periaattessa ihan ok:sti pärjäävä keskituloinen perhe, mutta käytännössä kaikki rahat menee laskuihin ja ruokakauppaan.
Saadaan kyllä hoidettua kaikki lastenharrastukset ym. mutta tuntuu, ettei koskaan ole rahaa mihinkään ylimääräiseen, kaikki menee laskuihin ja ruokaan.

Ymmärrän hyvin, että asumisen ja autojen kustannukset ovat ihan oma valinta ja niihin ”pakollisiinkin” laskuihin voi vaikuttaa.

Uskon silti, että kauppalaskut ovat meillä se helpoin säästön paikka.

Mutta nuo lapset syövät kuin hirvet. Kolme teiniä ja päiväkoti-ikäinen syövät niin paljon kuin jaksan ruokaa kotiin kantaa.
Teen joka päivä töiden jälkeen lämpimän ruuan ja mielestäni hyvin proteiinipitoisen. Silti se aamu-, väli- ja iltapalojen ruokamenekki on ihan jäätävä.

Teineillä on huutava nälkä koko ajan. Vetävät banaanin, pari leipää ja pari lasia maitoa aina keittiön ohi kävellessään. Aamulla syövät usein pussipuuroa, raejuustoa, keitettyjä munia.
Koulun jälkeen katoaa kaikki mahdolliset edellisen iltaruuan tähteet.
Ihan niin paljon kuin jaksan ruokaa laittaa tai kaupasta kotiin kantaa, niin kaikki katoaa. Ja ihan riukuja ovat kaikki eli eivät myöskään yli kulutuksensa näytä syövän.

Pitkä alustus, mutta miten olette saaneet loputtoman nälkäisten teinien ruokinnan ja kohtuullisen kauppabudjetin yhdistettyä?

Kommentit (831)

Vierailija
41/831 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen teinipoikien äiti joka tuskailee ruokakulujen kanssa. Kausivihannekset ja hedelmät ovat hyviä ideoita mutta ei niillä vatsaa täyteen saa. Väitän, että ne joilla ei ole teinipoikia perheessä tai lähipiirissä eivät todellakaan pysty kuvittelemaan sitä ruokamäärää mikä heihin uppoaa, varsinkin jos teini on liikkuvaa/urheilevaa sorttia.

Ruokaa syödään parin tunnin välein ja annoskoot voi olla tyyliin 3 munan munakas, 2 ruispalaa kalkkunalla, hedelmä ja jugurtti/rahka. Parin tunnin päästä käsi on taas jääkaapilla.

Teini voi syödä esim. kokonaisen pizzerian pizzan ja kas, tunnin parin päästä onkin jo välipalan tarve.

Olen itse ylipainoinen nainen jolla on hyvä ruokahalu mutta teinien syöminen on jotain aivan extremeä. Kaiken huipuksi ovat todella hoikkia. Välillä naurattaa, välillä itkettää. Tuntuu että kaikki rahat menevät ruokaan ja näin meillä menty jo useampi vuosi.

Lapsilisä pitäisi porrastaa niin että se nousee lapsen kulujen myötä.

Ai pizzeriassa syödään,lapsilisä ei ole tarkoitettu ainakaan päättömään tuhlaukseen.

Onko jossain määritelty mitä lapsilisällä saa ostaa?

Vierailija
42/831 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen teinipoikien äiti joka tuskailee ruokakulujen kanssa. Kausivihannekset ja hedelmät ovat hyviä ideoita mutta ei niillä vatsaa täyteen saa. Väitän, että ne joilla ei ole teinipoikia perheessä tai lähipiirissä eivät todellakaan pysty kuvittelemaan sitä ruokamäärää mikä heihin uppoaa, varsinkin jos teini on liikkuvaa/urheilevaa sorttia.

Ruokaa syödään parin tunnin välein ja annoskoot voi olla tyyliin 3 munan munakas, 2 ruispalaa kalkkunalla, hedelmä ja jugurtti/rahka. Parin tunnin päästä käsi on taas jääkaapilla.

Teini voi syödä esim. kokonaisen pizzerian pizzan ja kas, tunnin parin päästä onkin jo välipalan tarve.

Olen itse ylipainoinen nainen jolla on hyvä ruokahalu mutta teinien syöminen on jotain aivan extremeä. Kaiken huipuksi ovat todella hoikkia. Välillä naurattaa, välillä itkettää. Tuntuu että kaikki rahat menevät ruokaan ja näin meillä menty jo useampi vuosi.

Ai pizzeriassa syödään,lapsilisä ei ole tarkoitettu ainakaan päättömään tuhlaukseen.

Sitten ei pidä valittaa ettei lapsilisä riitä "mihinkään"...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/831 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pizza = päätöntä tuhlausta?

Vierailija
44/831 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö teikäläisille mene millään jakeluun että kyse ei ole yhdestä pizzasta vaan siitä mitä se maksaa KUUKAUDESSA ja VUODESSA kun tuollaisia "pikkuostoksia" tehdään lähes joka päivä?

Vierailija
45/831 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pari teiniä ja yksi 4-vuotias. Aamuisin eivät teinit syö mitään. Lohkon omenan kuppiin paloiksi, se kelpaa. Ei uppoa puurot eikä leivät meillä aamuisin. Poika 13 v. on lievästi pullea. Hän syö juuri ja juuri sen lohkotun ompun ja lasin maitoa.

Iltapäivällä koulun jälkeen teinit syövät runsaasti. Kaapissa on yleensä edellisen päivän ruokaa. Viimeksi viime viikolla oli yhtenä päivänä kadonnut puoli vuoallista lasagnea ja toisena päivänä nakki-kasvis-riisipataa puoli kattilallista. Jos ei ole kunnon ruokaa, teinit saattavat syödä koulusta tultuaan esim. viiliä, banaania, klementiinejä, marjoja ja jukurttia, raejuustoa, voileipiä. Raejuusto menee äkkiä ja on kallis vaihtoehto. Toisaalta jos mättävät nälkäänsä vaikka banaanin ja pari klementiiniä, onhan niissä paljon fruktoosia.

Päivällistä syövät myös mielellään kunnon annokset. Salaattia on tarjolla joka päivä. Talvella esim. fetasalaatti tulee helposti kalliimmaksi kuin se varsinainen pääruoka. Keittoruoka on yleensä halvin vaihtoehto, mutta meidän 4-vuotias syö keittoja huonosti, ja sitten hänellä on kova nälkä jo pari tuntia päivällisen jälkeen. Siksi keittoruokaa on tehty max. kerran viikossa. Jos teillä maistuu keitot, suosi niitä, ovat edullisia.

Iltapalaksi halvinta on esim. vispipuuro. Mieluiten teinit söisivät esim. kaakaomuroja, mutta ne on meillä rajoitettu vain viikonloppuihin. Marjat raejuustolla kelpaavat myös hyvin, mutta tulee tosi kalliiksi. Viime viikolla ostin leipäjuuston, taisi maksaa noin 8€. Teinit olivat syöneet sen koulun jälkeen välipalana kokonaan. Annoin hiukan palautetta. Porkkanaraaste on halpa iltapala, mutta meillä kukaan muu kuin minä ei viitsi raastaa sitä.

Meillä 4-vuotias söisi vaikka 3 palaa paahtoleipää yhdeltä istumalta, mutta sitä meillä on harvoin. Ruisleipää syövät kohtuudella kaikki, yhden palan esim. iltapalalla. Leipä on halpaa, mutta ne päälliset maksaa, kun meillä ei mitään lauantaimakkaroita harrasteta.

Vierailija
46/831 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin äitiyslomalla ja etenkin hoitovapaalla tosi pienillä tuloilla, tein itse joka toinen päivä sämpylöitä. Usein keitin isomman annoksen puuroa aamulla ja käytin osan sämpylöiden pohjana. Keräsin myös puolukoita runsaasti ja pyöräytin niistä usein itselleni smoothien banaanin ja jukurtin kanssa. Inhoan itse linssejä, mutta opettelin tekemään niistä punajuuren kanssa hyvän ja erittäin halvan sosekeiton. Aikaahan se vei. Keiton valmistus vie tunnin.

Vierailija
47/831 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin äitiyslomalla ja etenkin hoitovapaalla tosi pienillä tuloilla, tein itse joka toinen päivä sämpylöitä. Usein keitin isomman annoksen puuroa aamulla ja käytin osan sämpylöiden pohjana. Keräsin myös puolukoita runsaasti ja pyöräytin niistä usein itselleni smoothien banaanin ja jukurtin kanssa. Inhoan itse linssejä, mutta opettelin tekemään niistä punajuuren kanssa hyvän ja erittäin halvan sosekeiton. Aikaahan se vei. Keiton valmistus vie tunnin.

Ja?

Vierailija
48/831 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinien vanhemmat raataa molemmat töissä, usein aika väsyneinä, koska siinä vaiheessa sitä lapsiarkea on takana jo 15 vuotta.

Illalla ja viikonloppuisin pitää lisäksi auttaa koulun kanssa.

Ei tässä paljon marjametsään ole ehditty. Marja-aroniat pihasta sain kerättyä.

Vierailija
49/831 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ilen hyväksynyt asian, mies ei. 15 ja 17v. pojat talossa.

Saatika se aika mikä keittiössä menee.

Rahaa ei jää ja kauppaan menee kaikki.

Joskus tää on kuitenkin ohi.

Raskasta aikaa.

Ei noille kelpaa mikä tahansa.

Musta meidän teineille tärkeintä se ruoka sekä pelaaminen.

Eivät halua matkustaa, ovat sanoneet sen.

Auto 10 vuotta vanha ja uutta ei tule ennen kun noi muuttaa pois.

Vierailija
50/831 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi pizza=ei - jokapäiväinen pizzeriakäynti=päätöntä tuhlausta.Arvaan kyllä kummasta teillä on kyse.

Vierailija
51/831 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin samaa mieltä! Meillä on paljon liikkuvat 7v ja 10v pojat ja se ruokamäärä on aivan käsittämätön.. Molemmat laittavat auttavasti itse ruokaa, mutta silti tuntuu, etten itse tee muuta kuin kokkaa. Tässä vastaajilla lienee joko lapsia, jotka eivät liiku tai tyttöjä.

Vierailija
52/831 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskasta aikaa.

"Ei noille kelpaa"? No jos ostat kaikki herkut mitä ne pyytää,varmaan meneekin kaikki rahat ruokakauppaan.

Vierailija
53/831 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa voi olla etukin, että kaikki menee ja kelpaa. Suunnittele vaikka viikon lämpimät ruuat niin tarkalleen, että voit osan laittaa pakkaseen odottamaan valmistamista. Ostaminenkin on tällöin paljon halvempaa kuin pienissä erissa jatkuvasti kaupassa juosten. Tiedät mitä laitat, ostat sitä paljon kerralla, osa pakkaseen jotain toista ruokaa varten, jne. Suunnittelulla selviää paremmin.

Resepteissäkin voi toki kaventaa, esim. linssikeitto menee teineillekin kunhan maistavat ja se on halpa ja helppo, suurikin satsi valmistuu kerralla.

Meillä lisätään linssejä, papuja, soijaa, herneitä, ituja... lisätään kaikkeen ruokaan, vähemmän lihaa enemmän kasvista, lanttu, kaali, porkkana ja muut voi vaikka raastaa ruuan esim. Kastikkeen joukkoon. Meillä 2 ja 4vuotiaat lapset ja hyvin kelpaa ruoka. Päiväkodin teollisuus pöperö ei vaan tahdo maistuu.

Nyt ei puhuta pienten lasten pienistä annoksista vaan teineistä.

Vierailija
54/831 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raskasta aikaa.

"Ei noille kelpaa"? No jos ostat kaikki herkut mitä ne pyytää,varmaan meneekin kaikki rahat ruokakauppaan.

Meillä tehdään ruokaa mikä maistuu kaikille ja kyllä herkkujakin ostetaan.

Turha tehdä sellaista ruokaa mitä eivät syö.

Nälkä tekee kiukkuiseksi ja ei ne syö epämieluisaa vaikka kuinka nälkä olisi.

Vierailija
55/831 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa kaikkia kommentteja lukea, joten ehkä jo mainittu. Syökää kasvisruokaa edes muutamalla aterialla viikossa. Eikä mitään kallista eläinperäisen korviketta vaan papuja, linssejä, soijarouhetta jne. Esim. makaronilaatikko soijarouheesta on tosi halpaa, ja hyvin maustettuna ei välttämättä huomaa edes eroa lihaversioon.

Pussipuurot oikeisiin (paljon halvempiin) hiutaleisiin, ja sekaan vaikka hedelmäsosetta. Muutenkin kannattaa kilohintoja aina syynätä, ja ottaa halvinta. Ostakaa vain edullisia kauden kasviksia ja hedelmiä.

Teinithän voisi itsekin tehdä sitä leipää, siinä säästää sievoisen summan.

Vierailija
56/831 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä ihmettelen, kuka sosekeittoa suosittelee ’hyväksi’ ruuaksi urheileville teinipojille. Eihän se pidä nälkää nimeksikään. Ainakaan minulla, 50kg vähän liikkuvalla naisella. Aivan sama paljonko linssejä, papuja tms on keiton joukossa, kiljuva nälkä on viimeistään 2h kuluttua ja usein joutuukin tekemään jonkun raskaan iltapalan, jos päivälliseksi on syöty keittoa. Sikäli harmi, tykkäisin syödä keittoruokia, mutta en jaksa kolmea lämmintä ruokaa päivässä tehdä.

Vierailija
57/831 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilkaa tehdä sitä pizzaa alusta asti itse.

4 pizzaa kun vääntää niin aikaa menee.

Meillä tehdään ja itse teen mielummin laatikon tai padan. Paljon helpompaa.

Teinit nyt vaan rakastaa pizzaa.

Vierailija
58/831 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä ihmettelen, kuka sosekeittoa suosittelee ’hyväksi’ ruuaksi urheileville teinipojille. Eihän se pidä nälkää nimeksikään. Ainakaan minulla, 50kg vähän liikkuvalla naisella. Aivan sama paljonko linssejä, papuja tms on keiton joukossa, kiljuva nälkä on viimeistään 2h kuluttua ja usein joutuukin tekemään jonkun raskaan iltapalan, jos päivälliseksi on syöty keittoa. Sikäli harmi, tykkäisin syödä keittoruokia, mutta en jaksa kolmea lämmintä ruokaa päivässä tehdä.

Trineillä on nälkä parin tunnin päästä kuitenkin.

Vierailija
59/831 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinpä ja ihan kuraa jotkut sosekeitot.

Keiton pitää olla kunnon keitto.

Meillä syödään keittoja sitten kun teinit muuttaa talosta pois.

Vierailija
60/831 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut eivät tajua että vihanneksissa ei ole energiaa.Sama kuin katsoisi keiton lisääntyvän kun siihen lisää vettä.