Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rahat ei meinaa riittää, miten ruokkia teinit kunnolla, mutta tiukentaa ruokabudjettia?

Vierailija
25.11.2018 |

Joka kuukausi sama juttu, palkkapäivän jälkeen maksetaan laskut ja sitten ärsyttää.
Ollaan periaattessa ihan ok:sti pärjäävä keskituloinen perhe, mutta käytännössä kaikki rahat menee laskuihin ja ruokakauppaan.
Saadaan kyllä hoidettua kaikki lastenharrastukset ym. mutta tuntuu, ettei koskaan ole rahaa mihinkään ylimääräiseen, kaikki menee laskuihin ja ruokaan.

Ymmärrän hyvin, että asumisen ja autojen kustannukset ovat ihan oma valinta ja niihin ”pakollisiinkin” laskuihin voi vaikuttaa.

Uskon silti, että kauppalaskut ovat meillä se helpoin säästön paikka.

Mutta nuo lapset syövät kuin hirvet. Kolme teiniä ja päiväkoti-ikäinen syövät niin paljon kuin jaksan ruokaa kotiin kantaa.
Teen joka päivä töiden jälkeen lämpimän ruuan ja mielestäni hyvin proteiinipitoisen. Silti se aamu-, väli- ja iltapalojen ruokamenekki on ihan jäätävä.

Teineillä on huutava nälkä koko ajan. Vetävät banaanin, pari leipää ja pari lasia maitoa aina keittiön ohi kävellessään. Aamulla syövät usein pussipuuroa, raejuustoa, keitettyjä munia.
Koulun jälkeen katoaa kaikki mahdolliset edellisen iltaruuan tähteet.
Ihan niin paljon kuin jaksan ruokaa laittaa tai kaupasta kotiin kantaa, niin kaikki katoaa. Ja ihan riukuja ovat kaikki eli eivät myöskään yli kulutuksensa näytä syövän.

Pitkä alustus, mutta miten olette saaneet loputtoman nälkäisten teinien ruokinnan ja kohtuullisen kauppabudjetin yhdistettyä?

Kommentit (831)

Vierailija
21/831 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa leipoa leipä itse, teinit mukaan, esim. 3 kertaa viikossa leivotte kukin vuorollanne niin ison satsin että riittää pariksi päiväksi. Itse tehty tuore leipä on hyvää, ei tarvitse niin paljon päätöksiä, "voi rriittää".

Hyödynnä vihanneksissa isot pussit, esim. nyt syksyllä saa ison pussin porkkanaa/lanttua/punajuurta lähes samaan rahaan mitä "pikkupussin" (kilohinta paljon halvempi) porkkanoita menee välipalana/naposteluun, ja kaikkia juureksia voi käyttää lisukkeena (uuniin ja vähän hunajaa ja suolaa päälle) on terveellistä ja täyttävää.

Citymarketissa on usein hyviä hedelmätarjouksia (Esim. 1e kilo/paketti/kpl) omenoita, mandariineja, kiivejä, ananasta jne. hyödynnä nuo, eli osta sitä mikä on halpaa ko. hetkellä ja osta enemmän kun hyvä tarjouksia.

Priorisoi eurot, esim. em. juurekset korvaamaan "salaattikerät" joiden kilohinta on paljon isompi.

Laske mihin teillä menee eurot, esim. pienet jugurttipurkit tm. ovat turhia, osat iso ämpäri "partaäijää" (Lidlissä vastaavaa halvemmalla) ja syökää esim. itse tehdyn mehukiisselin tm. kanssa. Täyttää paremmin ja on terveellisempää jos käyttää sokeria minimaalisesti.

Vierailija
22/831 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä muksut syömään välipalalla porkkanoita, kurkkua ym. halpaa itsetehdyn hummuksen kanssa! Siitä saa hyviä rasvoja, protskuakin eikä ole kallista valmistaa. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/831 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokaa maidon sijasta ruokajuomana vettä. On meinaan aika paljon halvempaa. Lompakon lisäksi kiittää myös luonto, yhden maitolitran tuottamiseen kun kuluu tuhat litraa vettä.

Vierailija
24/831 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

*päätöksiä pitäisi olla päällisiä, kinkkua/juustoa/tomaattia

Vierailija
25/831 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuron voi keittää kattilassa tai mikrossa ei mitään pussipuuroa, maksat ilmasta.

Vesi on paras janoon.

Säännöllisesti ruokaa, ei napostelua, pilaa hampaat ja saattaa johtaa ylipainoon, suoliston ongelmiin ja syömis häiriöihin.

Tee perinteisiä kotiruokia keittoja, kiusauksia, laatikoita... Isompi annos kerrallaan niin syö koko päivän samaa ruokaa, ehkä vielä seuraavan.

Osta tarjouksista, punaisilla lapualla, vertaa kilohintaa.

Vierailija
26/831 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pussipuuroa? Eikö voi keittää oikeaa?

Voi kyllä ja keitetäänkin sitä.

Meillä on kuitenkin kaapissa niitä elovenan pussiversioitakin, joita ottavat mukaan iltapäivän harrastuksiinsa mukaan. Tekevät niitä joskus aamullakin. Tarkoitin pussipuurolla ennemminkin niitä nopeasti mirkossa tehtäviä puuroja.

Kiitos kuitenkin kommentistasi, tässäkin varmasti säästökohde.

Oi tätä uusavuttomuuden määrää, jos et tätäkään säästökohdetta ole tajunnut. Törkeän kalliita Elovenan pussipuuroja ei tarvita mihinkään! Tulee paljon halvemmaksi ostaa iso paketti pikakaurahiutaleita, jakaa sisältö sopivan kokoisiksi kerta-annoksiksi minigrip-pusseihin, lisätä jokaiseen pussiin vähän suolaa ja ehkä jotain muutakin makua antamaan tai terveellisyyttä lisäämään.

Vierailija
27/831 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kaksi teiniä. Kerran viikossa iso kauppareissu Lidliin, toinen K-kauppaan.

Sesonkikasviksia pakkaseen, kaikki ruoka tehdään itse.

Ruokasalaatit on hyviä.

Ruokasalaatit tehdään itse

Vierailija
28/831 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kaksi teiniä. Kerran viikossa iso kauppareissu Lidliin, toinen K-kauppaan.

Sesonkikasviksia pakkaseen, kaikki ruoka tehdään itse.

Ruokasalaatit on hyviä.

Ruokasalaatit tehdään itse

Tietenkin. Kaikki tehdään itse.

Vierailija
29/831 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pistä muksut syömään välipalalla porkkanoita, kurkkua ym. halpaa itsetehdyn hummuksen kanssa! Siitä saa hyviä rasvoja, protskuakin eikä ole kallista valmistaa. :)

Onko sulla teinejä, jotka pärjäävät porkkanoilla ju hummuksella koulun jälkeen iltaruokaan asti?

Paljonko urheilevat vapaa-ajallaan?

Vierailija
30/831 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa voi olla etukin, että kaikki menee ja kelpaa. Suunnittele vaikka viikon lämpimät ruuat niin tarkalleen, että voit osan laittaa pakkaseen odottamaan valmistamista. Ostaminenkin on tällöin paljon halvempaa kuin pienissä erissa jatkuvasti kaupassa juosten. Tiedät mitä laitat, ostat sitä paljon kerralla, osa pakkaseen jotain toista ruokaa varten, jne. Suunnittelulla selviää paremmin.

Resepteissäkin voi toki kaventaa, esim. linssikeitto menee teineillekin kunhan maistavat ja se on halpa ja helppo, suurikin satsi valmistuu kerralla.

Meillä lisätään linssejä, papuja, soijaa, herneitä, ituja... lisätään kaikkeen ruokaan, vähemmän lihaa enemmän kasvista, lanttu, kaali, porkkana ja muut voi vaikka raastaa ruuan esim. Kastikkeen joukkoon. Meillä 2 ja 4vuotiaat lapset ja hyvin kelpaa ruoka. Päiväkodin teollisuus pöperö ei vaan tahdo maistuu.

Vierailija
31/831 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä voiko enää paljon pihistää ruuassa. Olen itsekin kokenut teinipoikien jatkuvan nälän, ja nyt heidän teiniensä samanlaisen nälän. Ei kannata edes ajatella pihistämistä, mieluummin jos jaksat, tee itse paljon ruokia ja leivo minkä pystyt ja ehdit, ehkä nuoriso osallistuu itsekin niihin puuhiin, niin ainakin meillä oli.

Joskus vähenee se syöminenkin, ajan kanssa. Zemppiä vaan perheeseenne ja mukavia talvipäiviä!

Vierailija
32/831 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan samaa mitä muutkin:

Papuja, linssejä, kananmunia proteiiniksi

Välipalaksi itse tehtyä pannukakkua täysjyväjauhoista... lettuja... itse tehtyjä sämpylöitä

Joulun jälkeen alennuksesta ostatte kinkkuja pakkaseen, siitä saa pitdaa, munakasta...

Ykdi edullinen ruoka on espanjalainen perunamunakas

Osta pavut, linssit, riisit ym. etnokaupoista isoissa säkeissä.

Googlaa vielä Prudent homemaker -blogi. Siellä on halpoja reseptejä.

Vierailija
33/831 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisten lisäksi painotan keittoja, joissa on myös jokin proteiinilähde. Jos käytätte mehuja, niin ne pois, ovat vain sokeria.

Vierailija
34/831 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juokaa maidon sijasta ruokajuomana vettä. On meinaan aika paljon halvempaa. Lompakon lisäksi kiittää myös luonto, yhden maitolitran tuottamiseen kun kuluu tuhat litraa vettä.

Päinvastoin maito ja nimenomaan rasvaa sisältävä täyttää ja pitää nälkää.

Vierailija
35/831 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvat välipalat myös käyttöön. Voileipien sijaan paista pellillinen pitsaa ja se annospaloina jääkaappiin. Leipä ja päälliset kun maksavat paljon. Jos hoituu niin pidätte leivontapäivän kerran viikossa, silloin litran sämpylätaikina ja vaikka iso marjapiirakka tekeille niin on leipää ja myös makeita välipaloja osaksi viikkoa. Kaurapuuro aamulla ihan hiutaleista, ei pikapuuroja, ja sille voi keittää pakastemustikoista mehukeiton kyytipojaksi. Pannaria iltapalaksi, riisipuuroa tai vispipuuroa tai uunipuuroja välipaloiksi myös.

Ruokaan saitkin hyviä vinkkejä jo, eli edullisempia proteiininlähteitä ja tarkempi suunnittelu käyttöön.

Vierailija
36/831 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen teinipoikien äiti joka tuskailee ruokakulujen kanssa. Kausivihannekset ja hedelmät ovat hyviä ideoita mutta ei niillä vatsaa täyteen saa. Väitän, että ne joilla ei ole teinipoikia perheessä tai lähipiirissä eivät todellakaan pysty kuvittelemaan sitä ruokamäärää mikä heihin uppoaa, varsinkin jos teini on liikkuvaa/urheilevaa sorttia.

Ruokaa syödään parin tunnin välein ja annoskoot voi olla tyyliin 3 munan munakas, 2 ruispalaa kalkkunalla, hedelmä ja jugurtti/rahka. Parin tunnin päästä käsi on taas jääkaapilla.

Teini voi syödä esim. kokonaisen pizzerian pizzan ja kas, tunnin parin päästä onkin jo välipalan tarve.

Olen itse ylipainoinen nainen jolla on hyvä ruokahalu mutta teinien syöminen on jotain aivan extremeä. Kaiken huipuksi ovat todella hoikkia. Välillä naurattaa, välillä itkettää. Tuntuu että kaikki rahat menevät ruokaan ja näin meillä menty jo useampi vuosi.

Lapsilisä pitäisi porrastaa niin että se nousee lapsen kulujen myötä.

Vierailija
37/831 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhanaikainen kattilassa keitetty puuro on aivan varmasti terveellisempää kuin murot ja pussipuurot, ja paljon halvempaa.

Tavallinen jugurtti ei ole kovinkaan terveellistä, joten kannattaa ostaa maustamatonta ja maustaa se aidoilla marjoilla ja hedelmillä.

Vaadi ainakin teinejä syömään koulussa kunnollisen aterian! Jos kouluruokaa moittivat huonoksi, tee asialle jotain. Mene itse käymään koululla ruoka-aikaan, niin näet mitä siellä syödään.

Vierailija
38/831 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun pienituloiset ihmiset käsittäisivät miten kalliiksi teinit tulevat. Monilla on niin kiire tehdä lapset peräkanaa sillä ajatuksella, että sitten heillä on toisistaan seuraa. Pitäisi ymmärtää että jos tulot eivät ole johtoporrastasoa, nämä piltit syövät heidät myöhemmin köyhyyden partaalle teini-iän koittaessa!

Nelilapsinen perhe ei ole kyllä keskituloisten juttu ollenkaan, siihen tarvitaan jo molemmilta vanhemmilta sellaiset 5000-6000€/kk bruttotulot, että homma pelittää. 

Vierailija
39/831 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen teinipoikien äiti joka tuskailee ruokakulujen kanssa. Kausivihannekset ja hedelmät ovat hyviä ideoita mutta ei niillä vatsaa täyteen saa. Väitän, että ne joilla ei ole teinipoikia perheessä tai lähipiirissä eivät todellakaan pysty kuvittelemaan sitä ruokamäärää mikä heihin uppoaa, varsinkin jos teini on liikkuvaa/urheilevaa sorttia.

Ruokaa syödään parin tunnin välein ja annoskoot voi olla tyyliin 3 munan munakas, 2 ruispalaa kalkkunalla, hedelmä ja jugurtti/rahka. Parin tunnin päästä käsi on taas jääkaapilla.

Teini voi syödä esim. kokonaisen pizzerian pizzan ja kas, tunnin parin päästä onkin jo välipalan tarve.

Olen itse ylipainoinen nainen jolla on hyvä ruokahalu mutta teinien syöminen on jotain aivan extremeä. Kaiken huipuksi ovat todella hoikkia. Välillä naurattaa, välillä itkettää. Tuntuu että kaikki rahat menevät ruokaan ja näin meillä menty jo useampi vuosi.

Lapsilisä pitäisi porrastaa niin että se nousee lapsen kulujen myötä.

Ai pizzeriassa syödään,lapsilisä ei ole tarkoitettu ainakaan päättömään tuhlaukseen.

Vierailija
40/831 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pussipuuroa? Eikö voi keittää oikeaa?

Voi kyllä ja keitetäänkin sitä.

Meillä on kuitenkin kaapissa niitä elovenan pussiversioitakin, joita ottavat mukaan iltapäivän harrastuksiinsa mukaan. Tekevät niitä joskus aamullakin. Tarkoitin pussipuurolla ennemminkin niitä nopeasti mirkossa tehtäviä puuroja.

Kiitos kuitenkin kommentistasi, tässäkin varmasti säästökohde.

Oi tätä uusavuttomuuden määrää, jos et tätäkään säästökohdetta ole tajunnut. Törkeän kalliita Elovenan pussipuuroja ei tarvita mihinkään! Tulee paljon halvemmaksi ostaa iso paketti pikakaurahiutaleita, jakaa sisältö sopivan kokoisiksi kerta-annoksiksi minigrip-pusseihin, lisätä jokaiseen pussiin vähän suolaa ja ehkä jotain muutakin makua antamaan tai terveellisyyttä lisäämään.

Elovena on kalliimpaa kuin muut kaurahiutaleet ja huonomman makuinen.