Ja taas Whatsapp-vastustaja - miten pitäisi toimia
Yhdessä vapaaehtoisessa harrastusporukassa, jossa kukaan ei saa palkkaa yhteisen hyvän eteen toimimisesta, on sovittu tapahtumaviestinnän alustaksi Whatsapp. Meitä on n. 10. Yksi on nyt kuitenkin nostanut tästä metakan eli hän ei suostu tähän. Hän haluaa sähköpostilla (jota lukee noin kerran viikossa) tiedot. Minä taas en, kuten ei moni mukaan, lähetellä sähköpostia tämän asian takia, koska viestintä on aika nopeaa.
Mitä tehdään?
1) Joku sitoutuu kertomaan tälle henkilölle olennaisimmat (minä asun naapurissa, mutta en tule sitä tekemään)
2) Hän jää ulkopuolelle
Perusteena on se, ettei hän halua, että ihmiset näkevät koska on paikalla. Senhän toki saa pois asetuksista, mutta silti.
Kommentit (243)
Vierailija kirjoitti:
Työpaikassani tulee useinkin äkillisiä sijaisen tarpeita ja näitä sijaisehdokkaita on yli 20, joille kaikille pitää saada nopeasti tieto avoimista vuoroista. WA-ryhmä on nopeuttanut hommaa ihan älyttömästi, ihmiset reagoi nopeammin kuin aiemmin tekstareihin. Ehkä ajattelevat, että huomaamme heidän lukeneen viestin ja ois noloa olla vastaamatta.
MUTTA meilläkin on yksi änkerö, jolla on kyllä älypuhelin ja Facebook mutta WA:a ei jostain syystä suostu käyttämään. Niin sit hänelle pitää muistaa aina erikseen soittaa tai tekstata, on kuitenkin velvollisuus kaikkia tasapuolisesti infota työvuoroista...
Ottakaa käyttöön Signal, niin ei tarvitse kenenkään seurantasoftaa laittaa puhelimelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikassani tulee useinkin äkillisiä sijaisen tarpeita ja näitä sijaisehdokkaita on yli 20, joille kaikille pitää saada nopeasti tieto avoimista vuoroista. WA-ryhmä on nopeuttanut hommaa ihan älyttömästi, ihmiset reagoi nopeammin kuin aiemmin tekstareihin. Ehkä ajattelevat, että huomaamme heidän lukeneen viestin ja ois noloa olla vastaamatta.
MUTTA meilläkin on yksi änkerö, jolla on kyllä älypuhelin ja Facebook mutta WA:a ei jostain syystä suostu käyttämään. Niin sit hänelle pitää muistaa aina erikseen soittaa tai tekstata, on kuitenkin velvollisuus kaikkia tasapuolisesti infota työvuoroista...Ottakaa käyttöön Signal, niin ei tarvitse kenenkään seurantasoftaa laittaa puhelimelleen.
Tai Hangouts.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, voisikohan nuoriso kertoa miksi whatsapp on nopeampi kuin tekstiviesti?
Tällaista kuullut perusteluna, mutta epäilen teidän olevan vain tyhmiä ja markkinamiesten vietävissä.
Whatsapp viestien lähettäminen on ilmaista, tekstiviestin lähettäminen maksaa lähettäjälle.
Kuten salilla käyntikin on ilmaista, jos on maksanut jäsenyyden.
Voisin palata Whatsappiin, jos ihmiskunta ottaisi käyttöön seuraavat ryhmien säännöt:
1. Ryhmiin kirjoitetaan vain asiaa, jota varten ryhmä on perustettu.
2. Kommunikointi tapahtuu virkkeillä. Jos asiaa ei ole enempää kuin "ok" tai hymiö, viestiä ei lähetetä.
3. Kalenteriäänestykset käydään siihen sopivilla sovelluksilla, ei viestejä kirjoittamalla.
Koska ihmiskunta ei kuitenkaan toimi näin, jatkan vapaaehtoisesti ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Tekstiviesti? Kelpaisko. Eikä luulis olevan liian suuri vaiva sinullekaan AP.
Taitaa olla liian vanhanaikaista viestintätyyliä nuo tekstiviestit AP:n yhteisölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaista kuullut perusteluna, mutta epäilen teidän olevan vain tyhmiä ja markkinamiesten vietävissä.
Siis tiedätkö edes mikä on whatsapp? Se on ilmainen, voit lähettää kuvia, videoita ja ääniviestejä, ja saat ne tarvittaessa koko ryhmälle kerralla. Miten voit edes verrata tekstiviestiin jotka ovat maksullisia, eikä niissä voi lähettää mitään muuta kuin tekstiä ja sitäkin rajatun merkkimäärän verran!
T. 39v nuorison edustaja
Ps. Apn ongelmaan - se joka vaatii erikoiskohtelua, järjestää itse sitten ne erikoisjärjestelyt vaikka soittamalla kerran viikossa vaihdellen muille saadakseen tiedot. Ei kenenkään tarvitse nähdä vaivaa alkaa erikseen kerätä ko periaatteen henkilölle jotain sähköpostikoostetta kerran viikossa!
Miksi niihin viesteihin pitää saada videota, ääniviestiä ynnä muuta joutavaa? Minä en jaksa katsoa videota ja kuunnella ääniviestejä, vaan mieluummin luen tekstiviestin. T. 37-vuotias fossiilien edustaja.
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei voi pakottaa mihinkään. Olen kuunnellut viimeiset kolme vuotta miten olen ulkona kuvioista kun en ole Facebookissa.
Sitten et itke sitä, että miksi olet ulkona kuvioista. Se nyt vaan olisi kaikkien kannalta helpompaa, että kaikki käyttävät samaa alustaa. Se nyt vaan on paljon järkevämpää kuin se, että yhdellä on tämä, yhdellä tuo, yhdellä se.
Olen ratkaissut asian niin, että työpuhelimessa on rinki työkavereille työasioita varten. Sitä kännykkää en katso vapaa-aikana ollenkaan.
Harrastushommiin on toinen puhelin, josta riittää että katson viestit kerran, pari päivässä. Tällä hoidan myös ns. viralliset asiat.
Kolmas on sitten se privaattipuhelin, jolla pidän yhteyttä läheisten ystävien kanssa.
Joo, tykkään tekniikasta ja kaikki kolme kännykkääni ovat erilaisia :D Mutta noin toimien juuri ne kulloinkin tärkeät tyypit näkevät, milloin olen ollut paikalla ja lukenut viestit ja muuten yksityisyys säilyy hyvin. Eikä lähde vahinkoviestejä väärille vastaanottajille.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli tällainen yhden ryhmätyön jäsenenä. Lopulta päädyttiin siihen, että sovitaan kaikki wapissa ja sille yhdelle pistetään lopuksi tekstiviesti päätöksistä. Omapahan oli häpeänsä kun ei halunnut tehdä helpoimman kautta.
Niin siis helpoimman kautta sinulle. Minulle ainakin olisi helpointa, että muut sopivat, milloin ja missä nähdään ja kertovat siitä tekstarilla. Tulen sitten paikalle, jos pääsen.
Jos minulla olisi Whatsapp, mutta aina vaatisin tapaamispaikaksi ja -ajaksi jotain muuta kuin muut haluavat, kuinka se olisi kellekään helpompaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tiedätkö edes mikä on whatsapp? Se on ilmainen, voit lähettää kuvia, videoita ja ääniviestejä, ja saat ne tarvittaessa koko ryhmälle kerralla. Miten voit edes verrata tekstiviestiin jotka ovat maksullisia, eikä niissä voi lähettää mitään muuta kuin tekstiä ja sitäkin rajatun merkkimäärän verran!
T. 39v nuorison edustaja
Ps. Apn ongelmaan - se joka vaatii erikoiskohtelua, järjestää itse sitten ne erikoisjärjestelyt vaikka soittamalla kerran viikossa vaihdellen muille saadakseen tiedot. Ei kenenkään tarvitse nähdä vaivaa alkaa erikseen kerätä ko periaatteen henkilölle jotain sähköpostikoostetta kerran viikossa!
Miksi niihin viesteihin pitää saada videota, ääniviestiä ynnä muuta joutavaa? Minä en jaksa katsoa videota ja kuunnella ääniviestejä, vaan mieluummin luen tekstiviestin. T. 37-vuotias fossiilien edustaja.
Samaa ihmetellyt. Usein ne ovat vielä ihan oikeesti joutavaa, joka on ehkä lähettäjän mielestä hauskaa, mutta ei kiinnosta kaikkia vastaanottajia tipan vertaa. Kiva noita sitten yleisellä paikalla katsoa ja kuunnella, kun pienellä volyymillä ei saa mitään selvää ja lisävolyymillä kuulevat sitten lähellä olijatkin.
t. en kulje napit korvissa -fossiili
Vierailija kirjoitti:
Nyt on jo kolme tähän ketjuun vastanneista kirjoittanut ”omapa on häpeänsä”. Mikä juttu tää nyt on? :D
Tää on semmoinen juttu että jos tällä joustamattomalla ainoa peruste on se että ei halua että kukaan näkee milloin hän on paikalla ja kun sen saa asetuksista pois niin ei kaikkien muiden tarvi nähdä ylimääräistä hänen takiaan.
Oma on häpeänsä, oma on mokansa, oma on asiansa, oma on valintansa miten nyt haluaa sen ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
WhatsApp on kyllä tosi hyvä tiedotukseen, mutta sen suurin ongelma on se, että kaikki tärkeä informaatio noissa katoaa kaiken turhan höpinän alle. Miehet yleensä osaavat pitää ryhmät siisteinä, mutta nämä ryhmät missä on paljon naisia niin peittyvät kiitoksiin, hymiöihin jne jne.
Mulla siis neljä lasta, joten monesta ryhmästä kokemusta ja viestiä pukkaa ihan joka päivä. Että ymmärrän kyllä senkin, jos joku ei niitä halua vaikka viestitykseen se onkin nopein ja helpoin tapa.
Minäkin voin ymmärtää että joku ei halua Whatsapp tiedotukseen mutta tässähän on pointtina se että 9 haluaa ja 1 ei.
Eikö yleensä silloin mennä näin selvän enemmistön mukaan varsinkin kun tämän yhden huoli on täysin ratkaistavissa.
Vaikea whatsappailla kun ei ole älypuhelinta :D Niin, meitäkin on vielä jolla äly on päässä, ei puhelimessa.
Jos jollekin tekstiviestin kirjoitus on niin vaikeaa, voin pysyä poissa sellaisesta porukasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse olen whatsappia vastaan, vaikka se minulla onkin vielä toistaiseksi. Vastustukseni liittyy facebookin tapaan profiloida käyttäjiään ja vakoilla heidän viestintäänsä ja sijaintiaan, sekä yhteyshenkilöitä. Toki vakoilu on automatisoitua ja sitä käytetään mainostamiseen, mutta myös tietojen myymiseen kolmansille osapuolille. Ajattelin siirtyä käyttämään signalia pysyvästi, vaikkei vielä tällä leveyspiirillä olekaan kovassa käytössä. Arvostan yksityisyyttäni, enkä ole sitä valmis kauppaamaan vain "helpon viestinnän" vuoksi. Pikaviestimiä on muitakin, kunhan ihmiset tajuaisivat sen.
Sinusta kerätään tietoja aina kun käytät internettiä. Jos oikeasti olisit huolissasi, sinulla olisi näppäinpuhelin etkä käyttäisi nettiä missään muodossa.
Huoh. Siihen voi ihan itse vaikuttaa, kuinka paljon sinusta kerätään tietoja. Yksi tapa vaikuttaa asiaan on vältellä whatsapin ja Facebookin tapaisia vakoilusovelluksia. Toinen tapa on käyttää esimerkiksi VPN:ää tai tor-verkkoa selaillessaan nettiä. Itselläni ei ole älypuhelinta saati whatsappia juuri turvallisuussyistä. Telegram tai Signal ovat parempia pikaviestiohjelmia, joita käytän säännöllisesti. Tosin Telegraminkin on kaiketi vähän kyseenalainen.
- eri
Jaana Sinikka kirjoitti:
Jos kyse on taloyhtiön facebook/whatsup-ryhmästä, jossa sovitaan taloyhtiön asioita, on kyseessä olla laiton toiminta. Erityisesti, jos hallituksen jäsenet (ja isännötsijä) ovat mukana ryhmässä. Hallituksen pitää kohdella kaikkia asukkaita tasavertaisesti, eli mahdollisen tiedotuksen on mentävä kaikille.
Ja jos ryhmässä esiintyy ikävää keskustelua whatsup-ryhmään liittymättömästä jäsenestä, voidaan syyllistyä kunnianloukkaukseen.
Miten taloyhtiön hallituksen ja isännöitsijän välinen whatsup-ketju eroaa näiden samojen tyyppien välisestä sähköpostiketjusta tai hallituksen kokouksesta? Eihän niitä asioita tuoda yhtiön päätettäväksi ennen kuin ne on valmisteltu ja tiettyjä asioita hallitus voi päättää myös itsenäisesti. Joa haluat tietoa valmistelun kaikista vaiheista, mene itse hallitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Facebookin ja Instan ymmärrän, ei niihin ketään voi painostaa. Mutta Whatsapp, mitä ihmettä?
No mitähän ihmettä:
"Päivitä Whatsapp heti! Puhelin voidaan kaapata – näin tarkistat, onko sovelluksessasi takaovi hyökkääjille
Whatsappissa ollut haavoittuvuus mahdollistaa hyökkäysten tekemisen uhrin puhelimeen."
https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/13220903-1ff2-43a7-b868-6b40c641…
Vierailija kirjoitti:
Mitähän salaisuuksia ihmisillä on, kun ovat huolissaan vakoilusta? Ymmärrän sellaisen kohdalla joka oikeasti tekee työtä jossa on kyse jostain valtionsalaisuuksista, mutta luuleeko joku että jotain vakoilijoita kiinnostaa joidenkin mitättömien kansalaisten hyppykupat tai naapurisuhteet?
Itse en jaksa olla vakoiluhommista huolissani, ei mulla ole mitään sen luokan salattavaa mikä ei saisi "paljastua", enkä ymmärrä hävetä ihan normaaleja elämään kuuluvia asioita. Suurin salaisuus mikä mulla on on varmaan vauva-palstan nimettömät kirjoitukset, eikä nekään mitään hc-kamaa ole.
Edelleenkään kyse ei ole mistään viestien sisältöön liittyvästä vakoilusta. Tuollaiset ohjelmat keräävät metatietoja, kuten paikannustietoja, sisäänkirjautumislogeja yms. Sinulla ei ehkä ole mitään salattavaa, mutta et varmaan silti haluaisi, että joku tuntematon ihminen saisi käsiinsä puhelimesi tai lompakkosi ja ottaisi muistiin kaikki niistä löytyvät tiedot. Kyse on periaatteesta. Mitä isompi osa ihmisistä kieltäytyy käyttämästä tällaisia ohjelmia, sitä parempi. Silloin ehkä voimme vielä joskus elää yhteiskunnassa, jossa netti on oikeasti turvallinen paikka, tai ihmiset ainakin osaavat suojautua vakoilulta ja kieltäytyä käyttämästä ohjelmia jotka keräävät dataa käyttäjistään.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea whatsappailla kun ei ole älypuhelinta :D Niin, meitäkin on vielä jolla äly on päässä, ei puhelimessa.
Jos jollekin tekstiviestin kirjoitus on niin vaikeaa, voin pysyä poissa sellaisesta porukasta.
Olette te kyllä huvittavaa väkeä. Ollaan niin älykästä ja sitten brassaillaan jollain tekstareilla. Menisit edes kunnolla all-in änkyryyteen ja vaatisit edes kirjepostia tai puhelinsoittoa. Käytännössähän tekstiviesti on vaan paskempi tapa kommunikoida vrt. wa/telegram/hangouts, eikä muuten mitenkään erikoinen.
WhatsApp on kyllä tosi hyvä tiedotukseen, mutta sen suurin ongelma on se, että kaikki tärkeä informaatio noissa katoaa kaiken turhan höpinän alle. Miehet yleensä osaavat pitää ryhmät siisteinä, mutta nämä ryhmät missä on paljon naisia niin peittyvät kiitoksiin, hymiöihin jne jne.
Mulla siis neljä lasta, joten monesta ryhmästä kokemusta ja viestiä pukkaa ihan joka päivä. Että ymmärrän kyllä senkin, jos joku ei niitä halua vaikka viestitykseen se onkin nopein ja helpoin tapa.