Ja taas Whatsapp-vastustaja - miten pitäisi toimia
Yhdessä vapaaehtoisessa harrastusporukassa, jossa kukaan ei saa palkkaa yhteisen hyvän eteen toimimisesta, on sovittu tapahtumaviestinnän alustaksi Whatsapp. Meitä on n. 10. Yksi on nyt kuitenkin nostanut tästä metakan eli hän ei suostu tähän. Hän haluaa sähköpostilla (jota lukee noin kerran viikossa) tiedot. Minä taas en, kuten ei moni mukaan, lähetellä sähköpostia tämän asian takia, koska viestintä on aika nopeaa.
Mitä tehdään?
1) Joku sitoutuu kertomaan tälle henkilölle olennaisimmat (minä asun naapurissa, mutta en tule sitä tekemään)
2) Hän jää ulkopuolelle
Perusteena on se, ettei hän halua, että ihmiset näkevät koska on paikalla. Senhän toki saa pois asetuksista, mutta silti.
Kommentit (243)
Mä ymmärrän sen syyn, että ei vaan tykkää käyttää whatsappia. Ei oo ketään kelle laittais siellä viestiä, muuten kuin ryhmän asioissa.
Tai haluaa kovasti suojella tietoturvaansa.
Mutta että "kun sitten joku näkee milloin mä olen paikalla". Mitä helvettiä.
Hassua. Berliinin muurin murtumisesta ja Stasin verkoston paljastumisesta ei ole kuin 30 vuotta ja nyt kaikki haluavat päästä vakoiltaviksi. Mikä meitä ihmisiä vaivaa?
Enemmistö päättää viestintävälineen. Kompromisseja joutuu moni näissä tekemään, ei kaikki voi saada mitä haluaa. Joku haluaa tekstarilla, joku maililla, joku WhatsAppissa, joku Telegrammissa, joku kirjepostilla....
Jos ei enemmistön päättämä WA kelpaa niin tämä henkilö menettää päätösvallan asioihin, hänelle sitten vaan ilmoitetaan oleellisimmat asiat maililla. Tai jättäytyy kokonaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole whatsappia edes asennettuna. Mut tavoittaa soittamalla, tekstiviestillä, s-postilla, postilla, skypellä, mesellä ja tapaamalla. Kuulun yhteen toimikuntaan ja yksi ihminen ilmoittaa mulle mesellä asiat, jotka mun täytyy tietää ja joita muut ovat pallotelleet keskenään. Hän ei siis kopio mitään koko keskusteluja vaan ilmoittaa silloin tällöin jotain ilmoitusluontoisia asioita. Erikseen on sitten kokoukset, joihin otan osaa ja joissa tehdään päätökset.
Se on ok, mikäli se on sille ok joka sinua infoaa eli teetät ylimääräistä työtä, kun et viitsi edes itse soittaa ja kysyä näistä ilmoitetuista asioista.
No jos sun pitää oikein arvostella, niin voin paljastaa, että me kyllä jutellaan mesessä lähes päivittäin ja yleensä ihan muista asioista. Nähdään muutaman kerran kuussa ja puhutaan viikottain myös puhelimessa. Tuskin se nyt kovin suuri uhraus häneltä on :) vaikka mä olenkin näin itsekäs ja paha ihminen.
Ei vaan pointti on siinä että sinä et ole valmis ottamaan selvää asioista. Mun mielestä se on nipoa. Mikä siinä whatsapissa on niin kamalaa? Saisit noi monet sovellukset pois kun whatsapissa on noi kaikki ominaisuudet: Videopuhelut, teksi- ja ääniviestit.
Minua juurikin hämmentää tässä se että nämä yksittäiset henkilöt ovat fanaattisia sen whatsappin suhteen etteivät periaatteesta lataa, mutta mese kyllä käy ja Skypet yms joita ei nykyään samalla tavalla edes käytetä enää kun tekniikka kehittyy. Miksi pitää tehdä vaikean kautta?
Miehelläni on tämä appsi ja puhelin piipittää koko ajan. Se rasittaa minuakin, kun ollaan yhdessä kotona. Haluan itse päättää miten ja milloin olen tavoitettavissa. Meseä, skypeä, s-postia käytän tietokoneella, en kännykällä. Mulla kännykätkin lähes koko ajan äänettömällä. Nykyihmisten ongelma on se, että koko ajan pitää olla tavoitettavissa. Ihmisen aivot eivät ole sopeutuneet yhdessä sukupolvessa tällaisiin kokoaikaisiin häiriötekijöihin kuin jatkuva saavutettavuus ja turhan tiedon tulva. Loppupelissä ainut asia, joka mun oikeasti pitää tietää, on se, että onko mun perheeni elossa ja jos jotain tapahtuu, niin silloin on jo liian myöhäistä. Karsikaa elämästänne asioita ja huomaatte olevanne rauhallisempia ja tyytyväisempiä.
Mulla on WA ja silti läheiset valittaa lähinnä siitä, ettei mua saa kiinni. Kas kun se WA ei estä millään tavalla puhelimen pitämistä äänettömällä tai muutenkaan sen määrittelyä, milloin on tavoitettavissa. Sieltä voi ihan vaikka yksittäisen keskustelun laittaa äänettömälle, jos esim. toisinaan tarpeelliseen harrastusryhmään tuntuu tulevan paljon turhia viestejä.
Eikö demokratia sovi tähän ongelmaan, eli äänestetään siitä, mikä viestintäväline otetaan käyttöön ryhmässä. Jos joku ei ole tyytyväinen päätökseen, on hänen omalla vastuullaan hankkia tieto niin, ettei siitä ole muille vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli tällainen yhden ryhmätyön jäsenenä. Lopulta päädyttiin siihen, että sovitaan kaikki wapissa ja sille yhdelle pistetään lopuksi tekstiviesti päätöksistä. Omapahan oli häpeänsä kun ei halunnut tehdä helpoimman kautta.
Niin siis helpoimman kautta sinulle. Minulle ainakin olisi helpointa, että muut sopivat, milloin ja missä nähdään ja kertovat siitä tekstarilla. Tulen sitten paikalle, jos pääsen.
Jos minulla olisi Whatsapp, mutta aina vaatisin tapaamispaikaksi ja -ajaksi jotain muuta kuin muut haluavat, kuinka se olisi kellekään helpompaa?
Totta kai sinulle on helpompaa, että muut näkevät vaivan, ja sinä osallistut, jos sattuu huvittamaan. Eiköhän jokaiselle yksittäiselle ryhmäläiselle olisi.
Mutta ehkä voisit hetken miettiä, miksi ryhmätyössä tuollainen voi vähän nyppiä niitä muita.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on jo kolme tähän ketjuun vastanneista kirjoittanut ”omapa on häpeänsä”. Mikä juttu tää nyt on? :D
Minäkin ihmettelen tuollaista. On tietysti eri syitä, miksi ei ole whatsappissa, mutta esim. itse tiedän ihmisiä, joilla ei ole älypuhelinta, sitten joillain on mutta puhelimessaan ei ole tilaa sille whatsappille (siis on niin paljon muita sovelluksia tms). Ja joku tietysti ei ehkä voi työnsä vuoksi tai muista syistä käyttää sitä. Onhan se minustakin kätevä. mutta kun ottaa huomioon että ihan vähän aikaa sitten osattiin hoitaa asiat ilmankin, niin pitäisin sitä vaa yhtenä vaihtoehtona - voihan sen yhteydenpidon muutenkin järjestää.
Minulla on ystävä, joka on juuri tällä tavalla 'hankala'.
Oli uskomattoman epäluuloinen joitakin muitakin asioita kohtaan jo vuosia sitten. Toimi esimerkiksi yhdistyksemme rahastonhoitajana, mutta ei suostunut toimittamaan yhdistyksen tilinumeroa millään sähköisellä viestintävälineellä. Paperilappu kelpasi.
Pelkäsi, että sähköistä viestintää kuunnellaan, siepataan viestejä, joutuu vääriin käsiin. Epäilemättä sellainen on mahdollista. Mutta ei pelkällä tilinumerolla vielä paljon väärinkäytöksiä tehdä. (Monet yritykset esimerkiksi ilmoittavat tilinumeron nettisivuillaan.)
Olen itsekin kontrollifriikki ja muuta vastaavaa, mutta tämä ystäväni vie kyllä voiton.
Ja kaikesta huolimatta hän on muuten ystävänä ihan mukava.
Tiina
p.s. ystäväni on koulutukseltaan diplomi-insinööri, lukenut pääaineena tietoliikennetekniikkaa tms., eli sinällään tietää kyllä taustoja asioille. Mutta silti, joskus menee yli.
Vierailija kirjoitti:
Oli uskomattoman epäluuloinen joitakin muitakin asioita kohtaan jo vuosia sitten. Toimi esimerkiksi yhdistyksemme rahastonhoitajana, mutta ei suostunut toimittamaan yhdistyksen tilinumeroa millään sähköisellä viestintävälineellä. Paperilappu kelpasi.
Pelkäsi, että sähköistä viestintää kuunnellaan, siepataan viestejä, joutuu vääriin käsiin. Epäilemättä sellainen on mahdollista. Mutta ei pelkällä tilinumerolla vielä paljon väärinkäytöksiä tehdä. (Monet yritykset esimerkiksi ilmoittavat tilinumeron nettisivuillaan.)
Olen itsekin kontrollifriikki ja muuta vastaavaa, mutta tämä ystäväni vie kyllä voiton.
Tiina
p.s. ystäväni on koulutukseltaan diplomi-insinööri, lukenut pääaineena tietoliikennetekniikkaa tms., eli sinällään tietää kyllä taustoja asioille. Mutta silti, joskus menee yli.
Ei ole tullut mieleen että jotkut tietää asioista enemmän kun toiset?
Vierailija kirjoitti:
Kiroan joka päivä tätä WhatsApp-syöpää. Itseä ärsyttää ne joiden täytyy käyttää just WhatsAppia eikä mikään muu kelpaa vaikka olisi parempi. Sitä paitsi sähköposti on edelleen monesti paras ja kätevin. Puolison kanssa käytetään Google Hangoutsia kun sitä voi oikeasti käyttää suoraan gmailista selaimella vaikka puhelin ei edes olisi päällä.
Äläpä! Olis paljon parempia ohjelmia tarjolla, kuten Telegram ja Signal.
Ymmärrän hyvin, WhatsApp on Facebookin omistama vakoiluohjelma. Parempi olisi kun kaikki vaihtaisivat Signaliin.
Vierailija kirjoitti:
Tiina
Olen opiskellut teknillistä alaa ja tunnen aika monta tietotekniikan diplomi-insinööriä ja yksikään ei tuolla tasolla pelkää toetoturvansa puolesta:D taidat valehdella tai sitten tämä ystäväsi on jotenkin vainoharhainen tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei voi pakottaa mihinkään. Olen kuunnellut viimeiset kolme vuotta miten olen ulkona kuvioista kun en ole Facebookissa.
Ei siellä enää ketään muutakaan ole. Itse olen nimellisesti siellä, koska myyn vaatteita ym. fb-kirppiksillä. Ei sinne enää ketään kirjoittele tai julkaise mitään. Last season. Huvitti, kun yksi vanha kaveri laittoi mulle kaveripyynnön joku aika sitten. Oli yksi niitä, jotka aikoinaan vastusti fb:ia henkeen ja vereen. Nyt meni sitten tekemään profiilin sinne, kun ketään muuta ei enää kiinnosta.
Voi luoja millaisiksi lampaiksi nykyihmiset ovat muuttuneet. Vähän harmittaa Edward Snowdenin puolesta, että tyyppi uhraa koko elämänsä tehdäkseen todella ison ja merkittävän paljastuksen, mutta nykyihmisten reaktio onkin luokkaa "omapahan on häpeänsä jos ei käytä vakoilusovelluksia". Ja siis ilmeisesti vielä nelikymppiset ihmiset kirjoittelee näitä viestejä? Luulisi tuossa kohtaa olevan jo sen verran elämänkokemusta, että omilla aivoillakin ajattelu onnistuisi
Ehdottaisin tässä tapauksessa, että kaikki sitten sähköpostilla.
En alkaisi ylläpitämään kahta eri viestiketjua ja referoimaan toisen viestiketjun tapahtumia yhdelle ja välittämään hänen viestejään toiseen viestiketjuun.
Ainakaan ei suostuisi olemaan tämä viestien välittäjä.
Voihan sen tehdä niin, että epävirallinen hölinä whatsupilla ja virallinen viestintä sähköpostilla.
Vierailija kirjoitti:
Tympii noin muutenkin, kun tuttavapiirissä yhden kanssa voi jutella vain skypessä, toiset käyttää watsappia ja loput on sitten mesessä. Liian simppeliä kai olisi, jos kaikki käyttäisi samaa.
Samaa mieltä. Teknologian kehitys on vienyt siihen, että jokaiselle sukupolvelle löytyy se oma, tietty pikaviestipalvelu joka on itselle tärkein ja paras, ja ne muut ei ole mitään. Ja sitten on se harrastusporukan onneton puheenjohtaja taikka sihteeri, jonka täytyy "päivystää" niissä kaikissa tai jopa ei missään että hommatkin tulisi tehtyä yleisen hälinän keskellä. Minulla Whatsapp on tietoisesti hiljaisella, vilkuilen sitä vain silloin, kun on aikaa tarkistaa, missä "lauma" vaeltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, voisikohan nuoriso kertoa miksi whatsapp on nopeampi kuin tekstiviesti?
Tällaista kuullut perusteluna, mutta epäilen teidän olevan vain tyhmiä ja markkinamiesten vietävissä.
Whatsapp viestien lähettäminen on ilmaista, tekstiviestin lähettäminen maksaa lähettäjälle.
Molemmat ovat maksullisia, useimmilla suomalaisilla on liittymä jossa tekstiviestien tai netinkäytön määrää ei ole rajattu vaan kiinteään summaan tiettyjen maantieteellisten rajojen sisällä saa käyttää niin paljon kuin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on jo kolme tähän ketjuun vastanneista kirjoittanut ”omapa on häpeänsä”. Mikä juttu tää nyt on? :D
Omapa on häpeänsä!
Whatsapp whatsapp whatsapp whatsapp whatsapp jne.
Monenko tutun puhelimen tiedät joutuneet kaapatuksi? En itsekkään pidä näiden softien tietoturvasta ja varmasti tietoja myydään markkinointifirmoille jne, mutta en tuollaisten klikkiotsikoiden takia panikoisi liikaa.