Ja taas Whatsapp-vastustaja - miten pitäisi toimia
Yhdessä vapaaehtoisessa harrastusporukassa, jossa kukaan ei saa palkkaa yhteisen hyvän eteen toimimisesta, on sovittu tapahtumaviestinnän alustaksi Whatsapp. Meitä on n. 10. Yksi on nyt kuitenkin nostanut tästä metakan eli hän ei suostu tähän. Hän haluaa sähköpostilla (jota lukee noin kerran viikossa) tiedot. Minä taas en, kuten ei moni mukaan, lähetellä sähköpostia tämän asian takia, koska viestintä on aika nopeaa.
Mitä tehdään?
1) Joku sitoutuu kertomaan tälle henkilölle olennaisimmat (minä asun naapurissa, mutta en tule sitä tekemään)
2) Hän jää ulkopuolelle
Perusteena on se, ettei hän halua, että ihmiset näkevät koska on paikalla. Senhän toki saa pois asetuksista, mutta silti.
Kommentit (243)
Minkälaisia liittymillä teillä puhelimissa on(, jos kerran tekstiviestit maksaa)? Ja voisiko sen tekstarin sijaan vaikka soittaa sille, kuka ei watsapissa ole?
Itse en ole watsapissa, koska tuntuu jotenkin hölmölle maksaa kilpailutetusta liittymästä noin 26e, joka kuitenkin sisältää rajattomasti tekstareita ja puheluita ja netin käyttöä. Siksi en oikein sitä watsapin "ilmaisuutta" osta ihan suoriltaan. Puheluita tulee soitettua reilu 600min kuukaudessa, viestejä lähetän noin 50, netin ryöstän kotona läppärille.
Työpuhelimessa on watsap, ja se jatkuva piippailu rasittaa, mutta syy sen käyttämättömyyteen omassa puhelimessa on lähinnä tuo liittymän maksu. Itse watsappia vastaan ei sinänsä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia liittymillä teillä puhelimissa on(, jos kerran tekstiviestit maksaa)? Ja voisiko sen tekstarin sijaan vaikka soittaa sille, kuka ei watsapissa ole?
Itse en ole watsapissa, koska tuntuu jotenkin hölmölle maksaa kilpailutetusta liittymästä noin 26e, joka kuitenkin sisältää rajattomasti tekstareita ja puheluita ja netin käyttöä. Siksi en oikein sitä watsapin "ilmaisuutta" osta ihan suoriltaan. Puheluita tulee soitettua reilu 600min kuukaudessa, viestejä lähetän noin 50, netin ryöstän kotona läppärille.
Työpuhelimessa on watsap, ja se jatkuva piippailu rasittaa, mutta syy sen käyttämättömyyteen omassa puhelimessa on lähinnä tuo liittymän maksu. Itse watsappia vastaan ei sinänsä mitään.
Mulla on mobiilidata, puhelut ja tekstarit maksavat erikseen. Liittymä maksaa 7,90 e kuussa.
Laitan viestit WAn kautta ja soitan puhelutkin päaosassa whatsapin kautta äänipuheluna.
Edelliseen, rajaton mobiilidata siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on mobiilidata, puhelut ja tekstarit maksavat erikseen. Liittymä maksaa 7,90 e kuussa.
Laitan viestit WAn kautta ja soitan puhelutkin päaosassa whatsapin kautta äänipuheluna.
Kiitos tiedosta. Kysyin ihan sillä, kun en tiedä millaisia liittymiä ihmisillä on ☺
Tuollaisella liittymällä ymmärrän watsapin ilmaisuuden. Mun soittamisella tuollainen liittymä ei toimisi ja koska puhun mieluummin kuin kirjoitan puhelimella, niin watsap ei ole mun juttu. En sen käyttöä tai käyttämättä jättämistä kritisoi.
Vierailija kirjoitti:
No kun se menee saman tien tosi monelle, se ei edim. ulkomailla maksa mitään oikealla liittymällä ja on muutenkin ilmainen.
Sähköpostikaan ei maksa ja se kai kaikilla puhelimessa on.
Mitähän salaisuuksia ihmisillä on, kun ovat huolissaan vakoilusta? Ymmärrän sellaisen kohdalla joka oikeasti tekee työtä jossa on kyse jostain valtionsalaisuuksista, mutta luuleeko joku että jotain vakoilijoita kiinnostaa joidenkin mitättömien kansalaisten hyppykupat tai naapurisuhteet?
Itse en jaksa olla vakoiluhommista huolissani, ei mulla ole mitään sen luokan salattavaa mikä ei saisi "paljastua", enkä ymmärrä hävetä ihan normaaleja elämään kuuluvia asioita. Suurin salaisuus mikä mulla on on varmaan vauva-palstan nimettömät kirjoitukset, eikä nekään mitään hc-kamaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän salaisuuksia ihmisillä on, kun ovat huolissaan vakoilusta? Ymmärrän sellaisen kohdalla joka oikeasti tekee työtä jossa on kyse jostain valtionsalaisuuksista, mutta luuleeko joku että jotain vakoilijoita kiinnostaa joidenkin mitättömien kansalaisten hyppykupat tai naapurisuhteet?
Itse en jaksa olla vakoiluhommista huolissani, ei mulla ole mitään sen luokan salattavaa mikä ei saisi "paljastua", enkä ymmärrä hävetä ihan normaaleja elämään kuuluvia asioita. Suurin salaisuus mikä mulla on on varmaan vauva-palstan nimettömät kirjoitukset, eikä nekään mitään hc-kamaa ole.
Mitä ajattelit tehdä ymmärryskyvyn puutteellesi?
No onko muita, joiden puhelimet ei piippaa jatkuvasti?!?
Olen kahdessa työpaikan ryhmässä ja meidän oman perheen ryhmässä. Eilen tuli YKSI viesti.
Yhden lapsen yhdellä harrastuksella on ryhmä, jossa on vain isä mukana, muissa harrastuksissa ei ole ryhmiä tai ainakaan en ole niistä tietoinen.
Omissa harrastuksissani ei ole ryhmiä.
Lasten luokkalaisten vanhemmilla ei ole ryhmiä, tai en ole niistä tietoinen.
Meillä ei ole sukulaisryhmiä, ei naapurustoryhmiä ja mitä nyt vielä voisi olla...
Vanhemmilleni soitan, sisaruksille soitan tai laitan wa-viestiä, tarvittaessa lasten kavereiden vanhempien kanssa viestitellään yksityisesti, sama harrastuksissa. Mun ystävät ovat kertyneet elämän varrelta eivätkä tunne toisiaan (tietävät kyllä), joten meillä ei ole mitään ystäväryhmiä, paitsi tuo yksi työkaveriporukka. Kenenkään näiden kanssa ei ole viestein asiaa päivittäin. Säännöllistä viestittelyä tapahtuu vain perheen kanssa.
Täytyykö mun nyt alkaa ihan kysellä, että mistä mut on jätetty ulkopuolelle??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en jaksa olla vakoiluhommista huolissani, ei mulla ole mitään sen luokan salattavaa mikä ei saisi "paljastua", enkä ymmärrä hävetä ihan normaaleja elämään kuuluvia asioita. Suurin salaisuus mikä mulla on on varmaan vauva-palstan nimettömät kirjoitukset, eikä nekään mitään hc-kamaa ole.Mitä ajattelit tehdä ymmärryskyvyn puutteellesi?
No ei ne facebookin "vakoiluohjelmat" edes ole mitään valtionsalaisuuksia vakoilevia, kyllähän minä nyt sen tiedän, ei ne mitään muuta tee, kuin tarkkailee asioita mainonnan takia, ei niitä tietoja kukaan ihminen siis katso, vaan kone luo algoritmejä ihan itsekseen keräämänsä tiedon perusteella, että osaa tarjota sulle oikeanväristä tamppoonia mainosfeediin.
Itseäni ei mainokset häiritse, kun en niitä näe, koska minulla on ohjelma joka blokkaa mainokset.
Eihän se piippaa kun pistää äänet ryhmästä pois ja katsoo vähän mihin menee. Ja mun mielestä on ihan asiallista vaikka sanoa, jos johonkin "asiaryhmään" tulee hassunhauskoja meemikuvia että pidetään tämä ihan vain aiheeseen liittyvänä keskusteluna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, voisikohan nuoriso kertoa miksi whatsapp on nopeampi kuin tekstiviesti?
Tällaista kuullut perusteluna, mutta epäilen teidän olevan vain tyhmiä ja markkinamiesten vietävissä.
Whatsapp viestien lähettäminen on ilmaista, tekstiviestin lähettäminen maksaa lähettäjälle.
Et vastannut kysymykseen.
Jos hänelle sitten lähettää aina ns. koosteen siitä päätöksistä esim. "Mirkku tuo pullaa, paidat maksaa 20e/hlö, tiistaina klo 18 tapaaminen". Eikä sitten enää vastaa sähköposteihin, muuta kuin se joka viikko / kuukausi lähetettävän koosteen kanssa. Ei siis tarvi alkaa s-postiviestittelyyn sitten vielä yhden kanssa, jos hän ei voi vaivautua kaikista kätevimpään viestiketjuun.
Joka viikko/kuukausi aina yksi laittaa sen koosteen, tai yksi tyyppi laittaa aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun se menee saman tien tosi monelle, se ei edim. ulkomailla maksa mitään oikealla liittymällä ja on muutenkin ilmainen.
Sähköpostikaan ei maksa ja se kai kaikilla puhelimessa on.
Ei mun mummodorossa ole.🐴
Voi hellsinki että on vaikea ymmärtää, että ihmisillä on oikeus yksilöllisiin ratkaisuihin teknologian ja appsien käytössä. Suomeen ei mahdu kuin yksi mielipide ja yksi käytäntö asiasta.
True liberal society? Wt-porukka täällä vastustaa pientä oikeutta olla vähän erilainen, normista poikkeava. Voin vain kuvitella ne whatsapp-kiusaamiskeskusteluryhmät, joita perustetaan luddiittien haukkumiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos hänelle sitten lähettää aina ns. koosteen siitä päätöksistä esim. "Mirkku tuo pullaa, paidat maksaa 20e/hlö, tiistaina klo 18 tapaaminen". Eikä sitten enää vastaa sähköposteihin, muuta kuin se joka viikko / kuukausi lähetettävän koosteen kanssa. Ei siis tarvi alkaa s-postiviestittelyyn sitten vielä yhden kanssa, jos hän ei voi vaivautua kaikista kätevimpään viestiketjuun.
Joka viikko/kuukausi aina yksi laittaa sen koosteen, tai yksi tyyppi laittaa aina.
Mun mielestä se on muutenkin hyvä että "lukkoon lyödyt" asiat sitten pistetään sähköpostilla jakoon tuolla tavalla. Virallisempaan asioiden välittämiseen sähköposti sitten sopiikin paremmin kuin watsapp joka toimii taas paremmin kun asioista neuvotellaan ja keskustellaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi hellsinki että on vaikea ymmärtää, että ihmisillä on oikeus yksilöllisiin ratkaisuihin teknologian ja appsien käytössä. Suomeen ei mahdu kuin yksi mielipide ja yksi käytäntö asiasta.
True liberal society? Wt-porukka täällä vastustaa pientä oikeutta olla vähän erilainen, normista poikkeava. Voin vain kuvitella ne whatsapp-kiusaamiskeskusteluryhmät, joita perustetaan luddiittien haukkumiseksi.
Eihän tässä ole vastustettu, on vain sanottu, että jos tuollaista päättää, niin ei voi sitten syyttää muita jos jää jokin tieto saamatta/ei pysty osallistumaan päätöksentekoon. Eli juuri tämän ketjun alussa tulleet "omapa on häpeänsä"-kommentit kunnioittaa sitä toisen päätöstä mutta tekee selväksi myös sen, ettei muut ole siitä päätöksestä minkäänlaisessa vastuussa.
Itse en alkaisi yhdelle erikseen mitään sähköposteja laittamaan, ei ole minun ongelmani jonkun päähänpinttymä whatsappitomasta elämästä.
Työpaikassani tulee useinkin äkillisiä sijaisen tarpeita ja näitä sijaisehdokkaita on yli 20, joille kaikille pitää saada nopeasti tieto avoimista vuoroista. WA-ryhmä on nopeuttanut hommaa ihan älyttömästi, ihmiset reagoi nopeammin kuin aiemmin tekstareihin. Ehkä ajattelevat, että huomaamme heidän lukeneen viestin ja ois noloa olla vastaamatta.
MUTTA meilläkin on yksi änkerö, jolla on kyllä älypuhelin ja Facebook mutta WA:a ei jostain syystä suostu käyttämään. Niin sit hänelle pitää muistaa aina erikseen soittaa tai tekstata, on kuitenkin velvollisuus kaikkia tasapuolisesti infota työvuoroista...
Puhelimessani ei ole muita viestintämahdollisuuksia kuin soitto ja tekstiviesti, joten en siis kelpaisi vapaaehtoiseksi teille. Kannattaa jo tekijöitä haaliessa kertoa kaikille että jos et omista älypuhelinta, ei panostasi tarvita.
Harrastuksen vetäjänä oli välillä 50 vanhempaa kelle piti informoida. Sähköpostilla on omat hyvät puolensa, mutta heti jos kommunikaatio muuttuu vähänkin kaksisuuntaiseksi, niin olet lähettäjänä kusessa: "RE: VS: RE: VS: ilmoitusasiaa" kymmeneltä eri ihmiseltä on varmaan tuttua kohtalotovereille?
Whatsappi tai sitten hankkii ja kyselee tiedot minulta/muilta on nykyään sääntö. Ja isossa ryhmässä ei seurustella tai kerrota viikonloppuisin väsyneitä kiertovitsejä.
Tekstiviesti ei todellakaan korvaa Whatsappia vaan tuottaa juuri saman ongelman mitä sähköposti.
Ei kai sinun tyhmä pointisi ole, että jos tässä kohtaa toimit hölmösti niin toimi sitten tässäkin?