Ja taas Whatsapp-vastustaja - miten pitäisi toimia
Yhdessä vapaaehtoisessa harrastusporukassa, jossa kukaan ei saa palkkaa yhteisen hyvän eteen toimimisesta, on sovittu tapahtumaviestinnän alustaksi Whatsapp. Meitä on n. 10. Yksi on nyt kuitenkin nostanut tästä metakan eli hän ei suostu tähän. Hän haluaa sähköpostilla (jota lukee noin kerran viikossa) tiedot. Minä taas en, kuten ei moni mukaan, lähetellä sähköpostia tämän asian takia, koska viestintä on aika nopeaa.
Mitä tehdään?
1) Joku sitoutuu kertomaan tälle henkilölle olennaisimmat (minä asun naapurissa, mutta en tule sitä tekemään)
2) Hän jää ulkopuolelle
Perusteena on se, ettei hän halua, että ihmiset näkevät koska on paikalla. Senhän toki saa pois asetuksista, mutta silti.
Kommentit (243)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, voisikohan nuoriso kertoa miksi whatsapp on nopeampi kuin tekstiviesti?
Tällaista kuullut perusteluna, mutta epäilen teidän olevan vain tyhmiä ja markkinamiesten vietävissä.
Siis tiedätkö edes mikä on whatsapp? Se on ilmainen, voit lähettää kuvia, videoita ja ääniviestejä, ja saat ne tarvittaessa koko ryhmälle kerralla. Miten voit edes verrata tekstiviestiin jotka ovat maksullisia, eikä niissä voi lähettää mitään muuta kuin tekstiä ja sitäkin rajatun merkkimäärän verran!
T. 39v nuorison edustaja
Ps. Apn ongelmaan - se joka vaatii erikoiskohtelua, järjestää itse sitten ne erikoisjärjestelyt vaikka soittamalla kerran viikossa vaihdellen muille saadakseen tiedot. Ei kenenkään tarvitse nähdä vaivaa alkaa erikseen kerätä ko periaatteen henkilölle jotain sähköpostikoostetta kerran viikossa!
Kyllä tekstiviestillä voi lähettää myös kuvia. Muuten samaa mieltä, mutta tuossa asiassa olet väärässä. Mikä rajattu merkkimäärä? Joskus sata vuotta sitten oli.
Ei voi. SMS eli tekstiviesti on lyhyt tekstiviesti jonka pituus on 160merkkiä. Nykyiset PUHELIMET taas osaavat jakaa ja yhdistää useat tekstiviestit NÄYTÖLLÄ kuten olisi yksi viesti. ja kuvia EI Pysty tekstiviestillä lähettämään, se on MMS eli multimediaviesti. Puhelin voi myös pitkät tekstiviestit lähettää mms:nä vaikka siinä ei olisi muuta sisältöä kuin tekstiä. Mutta yksiselitteisesti TEKSTIviestillä (sms) EI voi lähettää kuin korkeintaan 160 merkkiä pitkikä tekstejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Facebookin ja Instan ymmärrän, ei niihin ketään voi painostaa. Mutta Whatsapp, mitä ihmettä?
Sama firma joten ymmärrän jos ei halua käyttää.
Perseestä kun yritetään pakottaa käyttämään somea yms vastoin vakaumusta ja sitten leimataan vaikeaksi kun ei suostu. Miksei ihmisten valintoja voida kunnioittaa? On olemassa vaihtoehtoja jotka eivät loukkaa yksityisyyttä mutta sellaisen käyttäminen on poissuljettua koska itse käyttää facea yms muutenkin.
Minä en suostu lukemaan edes sähköpostia, enkä myöskään atk:lla printattuja kirjeitä. Kirjeet kirjoitetaan käsin ja mieluiten sulkamustekynällä.
Vierailija kirjoitti:
Kiroan joka päivä tätä WhatsApp-syöpää. Itseä ärsyttää ne joiden täytyy käyttää just WhatsAppia eikä mikään muu kelpaa vaikka olisi parempi. Sitä paitsi sähköposti on edelleen monesti paras ja kätevin. Puolison kanssa käytetään Google Hangoutsia kun sitä voi oikeasti käyttää suoraan gmailista selaimella vaikka puhelin ei edes olisi päällä.
Meillä käytetään nykyään yliopistolla Whatsappia ryhmätöissä. Onhan se välillä ärsyttävää, kun puhelin tuntuu piippailevan jatkuvasti. Mutta eihän niitä viestejä ole heti pakko katsoa. Kätevää, kun kuitenkin heti näkee mitä on keskusteltu. Se on nimenomaan silloin kestelua eikä yksipuolista sähköpostien vaihtoa. Ei whatsapp kyllä sähköpostille pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Whatsapp on ilmainen koska sinä olet tuote.
Väärin, Käyttäjä ei ole TUOTE, vaan käyttäjä on raaka-aineen tuottaja.
Whatsappissa on tosi ärsyttävää että kaikki viestit tulee pötköön. Hankalaa jos siellä on 150 viestiä kun tulee itse mukaan ja joutuu näkemään ylimääräistä vaivaa selventäessään että mitä viestejä kommentoi. Facebook ryhmä on paljon kätevämpi harrasteporukan viestittelyyn, asiat pysyy omina lankoinaan.
Minä en käytä Facebookia ja todellakin, olen jääyt asian takia monessa jutussa paitsioon.
Eräs minulle tärkeä yhdistys on siirtynyt toiminnassaan käyttämään viestinnässä Facebookia.
Perustimme paikallisosaston kanssa Whatsapp- ryhmän, mutta siinä ei esiinny keskustelua.
Ryhmän perustusta jopa vastustettiin, koska jo on face....
Vierailija kirjoitti:
Telegram?
Ei nämä änkyrät suostu mitään muitakaan sovelluksia asentamaan, turha toivo.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsen luokassa vanhemmat ovat perustaneet whatsapp-ryhmän, jonka kautta sovitaan luokan toimintaan liittyviä asioita, lähetellään synttärikutsuja jne. Periaatteessa tietoja, joiden pitäisi olla kaikkien saatavilla. Vanhemmissa on myös niitä, jotka eivät ole whatsappissa, mutta eivät minkään änkyröinnin takia vaan sen takia, että ei ole älypuhelimia jotka tukisivat ko. sovellusta. Meillä syy on se, että elelemme köyhyysrajoilla, ja pakko mennä niin että käytetään niitä vanhoja toimivia puhelimia ja mahdolliset some-jutut on niitä, jotka voidaan hoitaa tietokoneella. Uusiin puhelimiin ei voida investoida, koska köyhyydestä huolimatta haluamme pitää talouden tasapainossa ja se tarkoittaa priorisointia. Niin kauan kuin vanhat puhelimet toimivat, emme laita niihin rahaa. Olemme monien luokan vanhempien mielestä "änkyröitä" ja "omapahan on häpeämme", kun jäämme ulkopuolelle tiedoista, joiden pitäisi meillekin kantautua. Luokalla on muitakin, jotka teknisistä syistä ovat whatsappin ulottumattomissa. Aihe on moneen kertaan nostettu esiin, mutta muutosta ei tule koska se whatsapp on niin kätevä.
Juuri näin. Ei ole ilmaista ostella aina uusia puhelimia, vaikka vanha ei olisi vielä rikki. Mulla on jo vuosia ollut älypuhelin, mutta ei siihen mahdu sovelluksia eikä kuviakaan kuin muutama. Ei toimi vatsappi eikä messenkerikään. Ihan lähipiirin sukulaisista yhdellä oli tähän syksyyn asti älyvapaa peruskännykkä ja toisella on vieläkin.
Muuten, nyt tuli mieleeni, että voisiko noita sovelluksia ladata tietokoneelle ja kävisi sitten kerran päivässä katsomassa.
Vierailija kirjoitti:
Whatsappissa on tosi ärsyttävää että kaikki viestit tulee pötköön. Hankalaa jos siellä on 150 viestiä kun tulee itse mukaan ja joutuu näkemään ylimääräistä vaivaa selventäessään että mitä viestejä kommentoi. Facebook ryhmä on paljon kätevämpi harrasteporukan viestittelyyn, asiat pysyy omina lankoinaan.
Klikkaa sitä viestiä mihin haluat vastata, klikkaa yläoikealle ilmestyvää nuolta ja pystyt vastaamaan juuri siihen viestiin. Se lainaamasi viesti ilmestyy samaan laatikkoon kuin oma vastauksesi...
Opetelkaa käyttämään sovellusta niin ei tarvitse nillittää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ä.
En kyllä ikinä kehtaisi julkisesti kertoa missään, että sen takia en voi ottaa Whatsappia, kun elelen köyhyysrajalla. Se on ihan ok, jollei halua Whatsppia, vaikka silloin ei voikaan olettaa, että se tieto kulkeutuu salamana muuta kautta itselle. Taloudenhoidossa on jotain pielessä, jos vuonna 2018 ei ole varaa ylläpitää peruskäyttöön tarkoitettua kännykkää. Katsoin, että tällä hetkellä halvimmasta päästä oleva perusliittymä maksaa kuukaudessa 6€. Tämä sisältää peruskäytön lisäksi 4 gigaa dataa, jolla pystyy käyttämään sen tarvittaman määrän nettiä kuukaudessa. Jos ylläpidätte yhtä liittymää niin tämä on 3€/ nuppi/kk. Sitten nopeasti katsottuna torissa oli myynnissä 40€ älypuhelin. Kai kaksi aikuista muutaman kuukauden säästämisellä tämän pystyy ostamaan. Kyllähän se nettiliittymä ajan myötä sitä paitsi varmasti halvemmaksi tulee, kun tekstiviestien ja puheluiden sijaan voi käytää Whatsappia, sitä kautta voi myös soittaa. Whatsapp on kätevä, koska sitä voi käyttää myös selaimen kautta esim. koneella, jolloin pystyy esim. lähettämään paremmin tiedostoja ym. jos tarve on.
Vanhoihin älypuhelimiin ei mahdu sovelluksia. Ne ovat juuri sen tähden myynnissä tori.fi:ssä, kun ihmiset ostavat näiden kaikenlaisten "pakollisten" soveklusten tähden uuden ouhelimen, vaikka vanha ei ole vielä rikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole whatsappia edes asennettuna. Mut tavoittaa soittamalla, tekstiviestillä, s-postilla, postilla, skypellä, mesellä ja tapaamalla. Kuulun yhteen toimikuntaan ja yksi ihminen ilmoittaa mulle mesellä asiat, jotka mun täytyy tietää ja joita muut ovat pallotelleet keskenään. Hän ei siis kopio mitään koko keskusteluja vaan ilmoittaa silloin tällöin jotain ilmoitusluontoisia asioita. Erikseen on sitten kokoukset, joihin otan osaa ja joissa tehdään päätökset.
Muten korvaat aiheuttamasi vaivan hänelle?
En mitenkään, kun ne ilmoitukset tulee ihan muiden mesettelyiden yhteydessä. Ollaan niin kuin kavereita.
Pikemminkin pidät häntä ilmaisena sihteerinäsi. Mutta oma vikansa tietysti, jotkut ihmiset ovat liian kilttejä pitämään puoliaan.
Minusta on kummallista, että se ihminen, jonka saa kiinni lähes kaikilla mahdollisilla perinteisillä tavoilla on se änkyrä, koska ei tahdo hankkia yhtä tiettyä viestintä. Etenkin, kun tämäkin ihminen vaikuttaa hyväksyvän sen, että muut pääosin tekevät päätökset ja hänelle riittää keskustelun lopputulos.
Tietysti olisi heti työllistävämpää, jos joku joutuisi hänelle tekstailemaan joka käänteestä ja sitten odottamaan vastaustekstiviestiä, jotta voisi syöttää sen Whatsapp-keskusteluun ja vääntö pitäisi taas aloittaa alusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole whatsappia edes asennettuna. Mut tavoittaa soittamalla, tekstiviestillä, s-postilla, postilla, skypellä, mesellä ja tapaamalla. Kuulun yhteen toimikuntaan ja yksi ihminen ilmoittaa mulle mesellä asiat, jotka mun täytyy tietää ja joita muut ovat pallotelleet keskenään. Hän ei siis kopio mitään koko keskusteluja vaan ilmoittaa silloin tällöin jotain ilmoitusluontoisia asioita. Erikseen on sitten kokoukset, joihin otan osaa ja joissa tehdään päätökset.
Se on ok, mikäli se on sille ok joka sinua infoaa eli teetät ylimääräistä työtä, kun et viitsi edes itse soittaa ja kysyä näistä ilmoitetuista asioista.
No jos sun pitää oikein arvostella, niin voin paljastaa, että me kyllä jutellaan mesessä lähes päivittäin ja yleensä ihan muista asioista. Nähdään muutaman kerran kuussa ja puhutaan viikottain myös puhelimessa. Tuskin se nyt kovin suuri uhraus häneltä on :) vaikka mä olenkin näin itsekäs ja paha ihminen.
Ei vaan pointti on siinä että sinä et ole valmis ottamaan selvää asioista. Mun mielestä se on nipoa. Mikä siinä whatsapissa on niin kamalaa? Saisit noi monet sovellukset pois kun whatsapissa on noi kaikki ominaisuudet: Videopuhelut, teksi- ja ääniviestit.
Minua juurikin hämmentää tässä se että nämä yksittäiset henkilöt ovat fanaattisia sen whatsappin suhteen etteivät periaatteesta lataa, mutta mese kyllä käy ja Skypet yms joita ei nykyään samalla tavalla edes käytetä enää kun tekniikka kehittyy. Miksi pitää tehdä vaikean kautta?
Monella kaikki ne entiset yhteydenpitotutut vaan jäävät niihin entisiin sovelluksiin, joten niitä täytyy edelleen pitää Whatsappin rinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsen luokassa vanhemmat ovat perustaneet whatsapp-ryhmän, jonka kautta sovitaan luokan toimintaan liittyviä asioita, lähetellään synttärikutsuja jne. Periaatteessa tietoja, joiden pitäisi olla kaikkien saatavilla. Vanhemmissa on myös niitä, jotka eivät ole whatsappissa, mutta eivät minkään änkyröinnin takia vaan sen takia, että ei ole älypuhelimia jotka tukisivat ko. sovellusta. Meillä syy on se, että elelemme köyhyysrajoilla, ja pakko mennä niin että käytetään niitä vanhoja toimivia puhelimia ja mahdolliset some-jutut on niitä, jotka voidaan hoitaa tietokoneella. Uusiin puhelimiin ei voida investoida, koska köyhyydestä huolimatta haluamme pitää talouden tasapainossa ja se tarkoittaa priorisointia. Niin kauan kuin vanhat puhelimet toimivat, emme laita niihin rahaa. Olemme monien luokan vanhempien mielestä "änkyröitä" ja "omapahan on häpeämme", kun jäämme ulkopuolelle tiedoista, joiden pitäisi meillekin kantautua. Luokalla on muitakin, jotka teknisistä syistä ovat whatsappin ulottumattomissa. Aihe on moneen kertaan nostettu esiin, mutta muutosta ei tule koska se whatsapp on niin kätevä.
Siinä tapauksessa voisit itse olla aktiivinen ja kysellä että onko mitään uutta.
Toiseksi, itsekin kirjoitan tätä viestiä 250€ luurilla. Fb-kirpparilla näkee usein myytävänä vanhoja mutta toimivia puhelimia tyyliin 50€.
Assburger kirjoitti:
Minä en käytä Facebookia ja todellakin, olen jääyt asian takia monessa jutussa paitsioon.
Eräs minulle tärkeä yhdistys on siirtynyt toiminnassaan käyttämään viestinnässä Facebookia.
Perustimme paikallisosaston kanssa Whatsapp- ryhmän, mutta siinä ei esiinny keskustelua.
Ryhmän perustusta jopa vastustettiin, koska jo on face....
Minä liityin aikoinaan pitkään kitkuteltuani Facebookiin, kun MSN Messenger ja IRC kokivat kuoleman sen tulemisen myötä ja kaikki ryhmien ja järjestöjen asiat ja tiedotus alettiin hoitaa siellä. Nyt sama kuolonraapaisu näyttää tapahtuvan Facebookille. Onko Whatsapp tällä hetkellä vastaava kaikenhoitoalusta, vai kannattaako jo suoraan esimerkiksi älypuhelinta harkitessa valmistautua johonkin, joka tulee syrjäyttämään sen ennemmin kuin pian?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä tapauksessa voisit itse olla aktiivinen ja kysellä että onko mitään uutta.
Toiseksi, itsekin kirjoitan tätä viestiä 250€ luurilla. Fb-kirpparilla näkee usein myytävänä vanhoja mutta toimivia puhelimia tyyliin 50€.
Ainakin nyt Black Friday -viikonloppuna oli kaupoissa ja nettikaupoissa ihan uusiakin älypuhelimia tuolla 50 eurolla. Mutta minä mietin järjellä. Minä haluan arkikäyttöön puhelimen, joka sopii farkkujen taskuun, joka ei säikähdä tipahtamista eikä myöskään hirmupakkasta hiihtoretkellä ja jota ei tarvitse ladata päivittäin. En halua vekslata sim-korttia edestakaisin kahden puhelimen välillä, joten en minkään yhden ainoan ryhmän vuoksi vaikeuta elämääni älypuhelimella, koska en mihinkään muuhun sellaista tarvitse. Nettiseikkailemista varten minulla on kotikone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ä.
En kyllä ikinä kehtaisi julkisesti kertoa missään, että sen takia en voi ottaa Whatsappia, kun elelen köyhyysrajalla. Se on ihan ok, jollei halua Whatsppia, vaikka silloin ei voikaan olettaa, että se tieto kulkeutuu salamana muuta kautta itselle. Taloudenhoidossa on jotain pielessä, jos vuonna 2018 ei ole varaa ylläpitää peruskäyttöön tarkoitettua kännykkää. Katsoin, että tällä hetkellä halvimmasta päästä oleva perusliittymä maksaa kuukaudessa 6€. Tämä sisältää peruskäytön lisäksi 4 gigaa dataa, jolla pystyy käyttämään sen tarvittaman määrän nettiä kuukaudessa. Jos ylläpidätte yhtä liittymää niin tämä on 3€/ nuppi/kk. Sitten nopeasti katsottuna torissa oli myynnissä 40€ älypuhelin. Kai kaksi aikuista muutaman kuukauden säästämisellä tämän pystyy ostamaan. Kyllähän se nettiliittymä ajan myötä sitä paitsi varmasti halvemmaksi tulee, kun tekstiviestien ja puheluiden sijaan voi käytää Whatsappia, sitä kautta voi myös soittaa. Whatsapp on kätevä, koska sitä voi käyttää myös selaimen kautta esim. koneella, jolloin pystyy esim. lähettämään paremmin tiedostoja ym. jos tarve on.
Vanhoihin älypuhelimiin ei mahdu sovelluksia. Ne ovat juuri sen tähden myynnissä tori.fi:ssä, kun ihmiset ostavat näiden kaikenlaisten "pakollisten" soveklusten tähden uuden ouhelimen, vaikka vanha ei ole vielä rikki.
No, eiköhän siihen se yksi Whatsapp- sovellus kuitenkin mahdu. Aina voi myös ostaa lisää muistia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muten korvaat aiheuttamasi vaivan hänelle?
En mitenkään, kun ne ilmoitukset tulee ihan muiden mesettelyiden yhteydessä. Ollaan niin kuin kavereita.
Pikemminkin pidät häntä ilmaisena sihteerinäsi. Mutta oma vikansa tietysti, jotkut ihmiset ovat liian kilttejä pitämään puoliaan.
Minusta on kummallista, että se ihminen, jonka saa kiinni lähes kaikilla mahdollisilla perinteisillä tavoilla on se änkyrä, koska ei tahdo hankkia yhtä tiettyä viestintä. Etenkin, kun tämäkin ihminen vaikuttaa hyväksyvän sen, että muut pääosin tekevät päätökset ja hänelle riittää keskustelun lopputulos.
Tietysti olisi heti työllistävämpää, jos joku joutuisi hänelle tekstailemaan joka käänteestä ja sitten odottamaan vastaustekstiviestiä, jotta voisi syöttää sen Whatsapp-keskusteluun ja vääntö pitäisi taas aloittaa alusta.
En vain ymmärrä, että miksi pitää ihan vain periaatteen muodossa ole hankala. Whatsapp on nykyään yleinen viestintäväline kaiken ikäisten keskuudessa. Se on maksuton, helppokäyttöinen ja hyödyllinen. Miksi tätä ei siis voisi siihen omaan puhelimeen asentaa, jos se helpottaisi se omaa että muiden viestimistä. Ihan huvin vuoksi vain haluaa pitää omista periaatteista kiinni ja olla joustamaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Whatsappia pystyy myös käyttämään selaimella tietokoneella. Olette änkyröitä.
Mutta siihen että sitä pystyy tietokoneelta käyttmään, tarvitaan se whatsapp-sovellus puhelimessa
Itsellä ei ole väliä, tuleeko viesti sähköpostissa, WhatAppissa, Messengerillä tai tekstarilla. Millä vaan noista, luen sen yhtä nopeasti. Vastausta ei tule mihinkään silloin kun olen töissä. Lounastauolla vastaan, sen jälkeen vasta kun olen kotona. Sähköpostin luen tosiaan kännykästä, kuten täälläkin on mainittu. Minulla on kaksi sähköpostia eri tarkoituksiin ja kyllä minä ne molemmat näen kännykästä yhtä nopeasti kuin WhatsApp -viestitkin. Töissä pidän puhelimen äänettömällä.
Yksi asia ärsyttää kyllä on turhat viestit. Mitä enemmän alkaa tulla niitä peukkuja ja turhia kommentteja, sitä vähemmän sitten viestejä luen. Näiden joutavien viestien takia varsinainen asia joskus jopa hukkuu ja jää huomaamatta. Miksi lähetätte näitä peukkuja sun muita, jos teillä ei ole mitään oikeaa asiaa?