Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluatko Miljonääriksi 30 000 € kysymys: Minkä maan pääministeri oli Golda Meir? Miten voidaan kysyä noin helppoa

Vierailija
24.11.2018 |

kysymystä 30 000 € kohdalla? Saisi olla korkeintaan 1000 € kysymys.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pistän paremmaksi, historiasta L lähes täysin pistein ja opiskelin historiaa yliopistossa vuoden. En olisi tiennyt. Peruskoulussa Israelin historiaa käsiteltiin erittäin pintapuolisesti, ennen kaikkea toisen maailmansodan ja kylmän sodan näkökulmasta eikä yliopistossakaan Israeliin juuri perehdytty. Meirin nimi ei esiinny eurosentrisissä lehdissä tai uutisissa juurikaan enää, en tiedä miten on ollut pari vuosikymmentä sitten. Saman tien voitaisiin kysyä mikä oli Ataturkin merkitys, milloin hallitsi viimeinen Egyptin dynastia (26.) tai milloin Saigon antautui. Kaikki sinänsä tärkeitä kysymyksiä.

Onko tuo sinusta historianopiskelijana hyvä tilanne, että tietosi ovat noin hatarat?

- Lähi-idän tilannehan on edelleen eräs merkityksellisimmistä ongelmista kansainvälisen politiikan kentällä. Jos taustoja ei tiedä eikä tunne historiaa, tilannetta ei voi ymmärtää. Eli uudelleen: onko tuo sinun ylepeilysi tietämättömyydellä ihan aiheellista?

Vierailija
42/50 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vissiin läpällä tehty avaus, mutta vastaan. En olisi tiennyt vaikka varmaan kohtuullisen yleistietäväinen olen. Nimestä päätellen olisin arvannut Israelia ja se olisikin sitten ollut oikein. M39

No ei todellakaan läpällä tehty avaus. Jos ei tiedä kuka Golda Meir oli niin yleissivistyksessä on pahoja aukkoja. Sama kuin jos ei ole koskaan kuullutkaan Winston Churchillista, John F. Kennedystä, Kenraali Francosta jne

Eiköhän tuosta ole puhetta ollut, muistuu jotakin jostain mieleen kun nyt lueskelen hänestä. Tärkeä henkilö historiassa, mutta aukoksi tiedossa on jäänyt. M39

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleissivistys on monella niin heikkoa että osa ei oikeasti tiedä.

Israel.

Googletit. 

Vierailija
44/50 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin arvannut Argentiina

Vierailija
45/50 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pistän paremmaksi, historiasta L lähes täysin pistein ja opiskelin historiaa yliopistossa vuoden. En olisi tiennyt. Peruskoulussa Israelin historiaa käsiteltiin erittäin pintapuolisesti, ennen kaikkea toisen maailmansodan ja kylmän sodan näkökulmasta eikä yliopistossakaan Israeliin juuri perehdytty. Meirin nimi ei esiinny eurosentrisissä lehdissä tai uutisissa juurikaan enää, en tiedä miten on ollut pari vuosikymmentä sitten. Saman tien voitaisiin kysyä mikä oli Ataturkin merkitys, milloin hallitsi viimeinen Egyptin dynastia (26.) tai milloin Saigon antautui. Kaikki sinänsä tärkeitä kysymyksiä.

Onko tuo sinusta historianopiskelijana hyvä tilanne, että tietosi ovat noin hatarat?

- Lähi-idän tilannehan on edelleen eräs merkityksellisimmistä ongelmista kansainvälisen politiikan kentällä. Jos taustoja ei tiedä eikä tunne historiaa, tilannetta ei voi ymmärtää. Eli uudelleen: onko tuo sinun ylepeilysi tietämättömyydellä ihan aiheellista?

Enemmän tässä kritisoin sitä, että onpa lapsellista arvioida ihmisen yleissivistä tai tietomäärää yksittäisen nippelikysymyksen perusteella. Tärkeämpää on se, että ihminen hahmottaa kokonaisuuden, jatkumon ja ketjun. Mistä on tullut, miten aikakaudet ovat muovautuneet ja mitä ovat syy ja seuraussuhteet. Lähi-idän historia ja tilanne on satoja ja satoja vuosia vanha ketju, johon linkittyy myös tuhansia vuosia vanha antisemitistinen historia sekä alueella, että Euroopassa - koko tilanne on niin monisyinen, etten unissanikaan lähtisi esittämään tietäväni tai hahmottavani sen kokonaisuutta todella. Yksittäisen henkilön nimen tietäminen on usein hyödytöntä.

En ymmärrä miksi sinä nyt loukkaannut nyt näin tästä, että joku osoittaa sen, että koulutuksemme on äärimmäisen eurosentrinen, joten tästä syystä siinä jäävät monien alueiden historia tai nykytilanne huomiotta?

Vierailija
46/50 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hissan opiskelija jatkaa vielä: osaako nämä nippelitietojen perääjät kertoa jotakin vaikka Arkhimedeen laista? Mikä sen merkitys on? Entä kertoa tarkemmin proteiinien aminohappoketjuista? Mitä aminohappoja keho tuottaa itse ja mitä ei? Mistä muodostuvat triglyseridit? Rehellisesti sanoen, nämä nippelikysymykset ovat jokapäiväisen elämämme kannalta huomattavan paljon oleellisempia kuin se, kuka perusti Israelin ja kuka ei. 

Vierailija
47/50 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppohan se on täällä vanhojen ukkojen ja akkojen päivitellä nykynuorison tyhmyyttä, kun ovat itse eläneet tuota aikaa. Golda Meiriä ei ole ikinä itselleni tullut vastaan yhdelläkään peruskoulun historian tunnilla (en edes muista että koko Israelin historiaa olisi käyty läpi kuin pintapuolisesti) eikä kyllä lukiossakaan. Ja vaikka olisikin tullut, niin ihminen ei ikävä kyllä aina voi muistaa jokaista nippelitiedon jyvästä. Typerää tuomita tuollaisen takia tyhmäksi ja sivistymättömäksi.

Mulla siis aina ollut kouluhistoria kymppi, seuraan uutisia muualtakin kuin iltapäivälehdistä ja luen melko paljon. Olen 21.

Vierailija
48/50 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukematta ketjua kokonaan, kympin oppilaat ovat hyviä oppilaita ja menestyneet niissä oppiaineissa joita opetetaan mutta ei heillä _välttämättä_ ole hyvät yleistiedot. Itse olen pyhä keskinkertaisuus todistuksiltani (osittain peruslaiskuuden takia) mutta minua on aina kiinnostaneet maailman historia, tapahtumat ja ilmiöt. Olen aina lukenut paljon, niin kirjoja kuin sanomalehtiäkin ja katsonut aina uutiset kerran päivässä. Lisäksi olen asunut ulkomailla. Elämänkokemus ja ikä lisäävät yleistiedon määrää ja mulla mittarissa jo keski-ikä- minulla on hyvin laajat yleistiedot, toki olen _asiantuntija_ vain omalla ammattialallani ja pitkäaikaisissa harrastuksissani. Olen noita visailuohjelmia seuratessani hämmästellyt usein mihin kysymyksiin koulutetut ihmisetkin kompastuvat, mutta yleistiedon taso on tosiaan hyvin yksilöllistä. Tiedän oman ikäisiäni ihmisiä koulutuksesta riippumatta jotka ovat olleet aina lähinnä kiinnostuneet ainoastaan omasta navasta ja lapsistaan ja se näkyy tietämättömyytenä maailman menosta.

Vierailija
49/50 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppohan se on täällä vanhojen ukkojen ja akkojen päivitellä nykynuorison tyhmyyttä, kun ovat itse eläneet tuota aikaa. Golda Meiriä ei ole ikinä itselleni tullut vastaan yhdelläkään peruskoulun historian tunnilla (en edes muista että koko Israelin historiaa olisi käyty läpi kuin pintapuolisesti) eikä kyllä lukiossakaan. Ja vaikka olisikin tullut, niin ihminen ei ikävä kyllä aina voi muistaa jokaista nippelitiedon jyvästä. Typerää tuomita tuollaisen takia tyhmäksi ja sivistymättömäksi.

Mulla siis aina ollut kouluhistoria kymppi, seuraan uutisia muualtakin kuin iltapäivälehdistä ja luen melko paljon. Olen 21.

Olen syntynyt Golda Meirin kuoleman jälkeen ja olen kuullut hänestä jo pikkutyttönä. Ei pidä tuudittautua sen varaan että koulu opettaa kaiken.

Vierailija
50/50 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä minkä ikäiset miellät vanhoiksi joiden pitäisi tietää kyseinen henkilö, mutta minä olen 44-vuotias ja ei ole mitään tietoa kuka Golda Meir on (ollut).

Jaahas tässä välissä googletin ja henkilö onkin kuollut kun olin 4v., joten ei tietenkään ole mitään muistikuvaa hänestä. En myöskään muista kouluajoilta, että onko hänen elämäänsä käsitelty vai ei. 

Kaikkia asioita ei vaan voi tietää, siinä ei ole mitään hävettävää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi