Miksi lapset vanhetessaan eivät halua pukeutua lämpimästi ja suojaavasti?
Miksi kapinointi niin monen lapsen kohdalla kohdistuu nimenomaan suojaaviin ja lämmittäviin vaatteisiin? Alkaa yleensä kurahousukiukuttelusta, sitten pian ei toppahaalari kelpaa, pipokin on tyhmä ja jatkuu vielä teinien paljaisiin nilkkoihin.
Itselleenhän he vain hallaa tekevät kun palelevat ja kastuvat!
Kommentit (35)
Jaa. Ei kai kaikki sentään. Tuttukin juuri minulle esitteli, miten hyvän haalarin niiden 4luokkalainen tyttö oli itse valinnut. Sellainen nätti punasävyinen lastenhaalari, kosteudenkestoa oli ja kenkälenksut ja kaikki viimeisen päälle.
Lämpimät vaatteet ovat ikäviä. Olen viisikymppinen nainen, enkä käytä esim. koskaan hattua tai ulkohousuja tai sen sellaisia. En tietenkään tarkene ulkona muutamaa minuuttia pidempään, mutta ei tarttekaan kuin autolle asti päästä.
Hyvä luoja miten ap voi olla noin pihalla ja unohtanut jo oman nuoruutensa.
Meillä on kyllä ollut lämpimien syys- ja talvivaatteiden pukeminen aina yhtä taistelua. Tiettyyn ikään asti se kuitenkin on ollut vanhempien päätettävissä. Mutta ei se pukeutuminen teininä inhottavaksi muutu vaan on ollut sitä aina, ja teininä vain ruvetaan toteuttamaan mieltymyksiä. Aikuisena vasta itse tajusin, että toppahousut on ihan kivat.
Liittyy ulkonäköön. Paksut vaatteet koetaan rumemmaksi ja pipokin lyttää kampauksen. Itsekin pidin teininä tennareita läpi vuoden, koska talvikengät näyttivät mielestäni vain niin hirvittävän rumilta ja kömpelöiltä muutenkin isoissa jaloissani. En halunnut näyttää rumalta, nololta ja ällöttävältä. Ei se mitään "kapinointia" ollut. Naurettavaa kuvitella, että jos teinit tekevät asioita eri tavalla kuin muut, se on automaattisesti kapinaa jotakin tahoa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
No äläpä. Itse vietin teini-ikäni Lapissa enkä koko yläaste- tai lukioaikanani käyttänyt pipoa. Jossain vaiheessa farkut oli niin matalat, että lantio ja selkä paistoi aina. Nykyisin toivoisin olevani niin vahva oman tieni kulkija, että kehtaisin kulkea Helsingissä pilkkihaalarissa ja supilakissa...
Mä ala-asteella (varmaan viidennellä tai kuudennella) salaa kadehdin (ja itse palelin) yhtä rinnakkaisluokan tyttöä, kun se uskalsi tulla aina niin käytönnöllisissä vaatteissa kouluun. Oli talvella toppahaalaria ja kunnon rukkaset ja pipot. Ja se kun kulki aina pyörällä kouluun (ei vissiin äiti eikä isä päässyt kuskaamaan) niin sadekelillä oli sadetakki ja sadehousut päällä (itse en olisi suostunut mistään hinnasta).
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan halunnu teininäkään palella.
Vierailija kirjoitti:
Mä ala-asteella (varmaan viidennellä tai kuudennella) salaa kadehdin (ja itse palelin) yhtä rinnakkaisluokan tyttöä, kun se uskalsi tulla aina niin käytönnöllisissä vaatteissa kouluun. Oli talvella toppahaalaria ja kunnon rukkaset ja pipot. Ja se kun kulki aina pyörällä kouluun (ei vissiin äiti eikä isä päässyt kuskaamaan) niin sadekelillä oli sadetakki ja sadehousut päällä (itse en olisi suostunut mistään hinnasta).
Se oli joko "oman tien kulkija" tai toinen vaihtoehto on se, että kotona oli
tosi kova kuri ja ne vaatteet puettiin, jotka äiti käski.
No hyvin, hyvin harva pieni lapsikaan nyt haluaisi pukeutua kurahousuihin, mutta ne pakotetaan päälle. Varsinkaan toppavaatteiden päälle puettuna. Mieti nyt itse miltä tuntuisi.
Mutta minkäs teet kun pakkopuetaan niihin.
Vierailija kirjoitti:
No hyvin, hyvin harva pieni lapsikaan nyt haluaisi pukeutua kurahousuihin, mutta ne pakotetaan päälle. Varsinkaan toppavaatteiden päälle puettuna. Mieti nyt itse miltä tuntuisi.
Kyllä haluaa, kun annetaan sopivat vaihtoehdot! Leikitkö vaan tässä laatoilla vai laitatko kurahousut ja leikit sitten takapihalla, jossa hiekkalaatikko, keinu jne. :)
Se on se ryhmäpaine. Alkaa kurahousuista ja päättyy lukiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä haluaa, kun annetaan sopivat vaihtoehdot! Leikitkö vaan tässä laatoilla vai laitatko kurahousut ja leikit sitten takapihalla, jossa hiekkalaatikko, keinu jne. :)
Ei halua kurahousuja, mutta haluaa leikkiä. Siksi alistuu nöyrästi. Melko natsia. Toppapuvun kanssa hyvin harvoin tarvitsee kurahousuja - paitsi jos mamma haluaa tietty säästää sen jälleenmyyntiin uudenveroisena.
Ikinä ei oo kotipihassa tarttenu kurahousuja pukea, vaatteet on olleet muuten soveltuvia märkään ja kuraiseenkin ulkoiluun ja ne on tarkoitettu käytettäviksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei halua kurahousuja, mutta haluaa leikkiä. Siksi alistuu nöyrästi. Melko natsia. Toppapuvun kanssa hyvin harvoin tarvitsee kurahousuja - paitsi jos mamma haluaa tietty säästää sen jälleenmyyntiin uudenveroisena.
Ikinä ei oo kotipihassa tarttenu kurahousuja pukea, vaatteet on olleet muuten soveltuvia märkään ja kuraiseenkin ulkoiluun ja ne on tarkoitettu käytettäviksi.
Natsia? Eikö se ole aika yleistä, että lapselle annetaan valittavaksi näennäisiä vaihtoehtoja ja on sitten tyytyväinen, kun sai itse valita!
Koska ulkonäkö tulee tärkeämmäksi. Päiväkoti-ikäisiä ja alaluokkalaisia, jotka möyrii kuralätäköissä, lumessa ja hiekkiksellä kiinnostaa pääasiassa vaatteiden käytännöllisyys ja säänmukaisuus. Teini-iässä tärkeintä on monilla näyttää hyvältä. Monet myös lähtevät massan mukana typeriin muotioikkuihin kuten paljasnilkkamuoti. Paljas vyötärö talvitakissa oli 2000-alussa. Aiemmin 80-luvulla pipoja pidettiin rumina, sittemmin tuli pipopäämuoti.
Vierailija kirjoitti:
Koska ulkonäkö tulee tärkeämmäksi. Päiväkoti-ikäisiä ja alaluokkalaisia, jotka möyrii kuralätäköissä, lumessa ja hiekkiksellä kiinnostaa pääasiassa vaatteiden käytännöllisyys ja säänmukaisuus. Teini-iässä tärkeintä on monilla näyttää hyvältä. Monet myös lähtevät massan mukana typeriin muotioikkuihin kuten paljasnilkkamuoti. Paljas vyötärö talvitakissa oli 2000-alussa. Aiemmin 80-luvulla pipoja pidettiin rumina, sittemmin tuli pipopäämuoti.
Se onkin hauskaa, kun muodit menee äärilaidasta toiseen. Esim. omassa nuoruudessa kukaan ei suostunut pitämään kumppareita. Sitten yhtäkkiä kaikilla oli haisaapaat, vaikka ei olisi edes satanut. Samoin pipo oli jossain vaiheessa ihan NO NO, mutta myöhemmin pipoa pidettiin sisälläkin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai on kelin mukainen pukeutuminen nöyrästi alistumista! Huh. Teillä lapset ilmeisesti päättää itse kaikista vaatteistaan. Curl-curl.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se onkin hauskaa, kun muodit menee äärilaidasta toiseen. Esim. omassa nuoruudessa kukaan ei suostunut pitämään kumppareita. Sitten yhtäkkiä kaikilla oli haisaapaat, vaikka ei olisi edes satanut. Samoin pipo oli jossain vaiheessa ihan NO NO, mutta myöhemmin pipoa pidettiin sisälläkin...
Ja ne isot muhkeat kaulaliinat. Ja tonnin untuvatakit, joita pidetään myös nollakelillä!
Noh, kerrankin muodissa on myös järkeviä, lämpimiä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kyllä lapset pukevat kurahousut, koska juuri kotipihassa on kuraista, sellaista savista. Ei liity mihinkään jälleenmyyntiarvoon mitenkään, vaan siihen, että eivät ne ulkovaatteiden kosteudenkesto-ominaisuudet loputtomiin pesua kestä. Päiväkodissa taas on kuivempi piha, samoin koulussa.
Koska nuoruus on välitila. Sen hankaluutta ilmennetään pukeutumalla väärin.