Haluatko Miljonääriksi 30 000 € kysymys: Minkä maan pääministeri oli Golda Meir? Miten voidaan kysyä noin helppoa
kysymystä 30 000 € kohdalla? Saisi olla korkeintaan 1000 € kysymys.
Kommentit (50)
Muistan kyllä lapsuudestani Goldan kuvan. Mietin, onko hän nainen vai mies.
Minulla olisi mennyt mahdollisimman nolosti metsään, kun olisin veikannut Irania.
israeliraiset on tunnettuja siitä että heitä kiinnostaa raha. joten kun nimenä on kulta, niin ei voi väärin arvata.
Vierailija kirjoitti:
Myös Moshe Dayan silmälappuineen on jäänyt mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Nainen oli.
Mailman 3. naispääministeri.
Vierailija kirjoitti:
israeliraiset on tunnettuja siitä että heitä kiinnostaa raha. joten kun nimenä on kulta, niin ei voi väärin arvata.
Syntynyt Kiovassa ja vanhemmat kaikkea muuta paitsi israelilaisia....
Vierailija kirjoitti:
kysymystä 30 000 € kohdalla? Saisi olla korkeintaan 1000 € kysymys.
Nuorisolla yleissivistys on puutteellista. Olen lukenut Golda Meirin elämäkerrankin, eikä se edes ollut suomeksi kirjotettu.
Olen huomannut, että naisille sattuu monin verroin helpommat kysymykset tai ainakin helpommin pääteltävissä olevat ja omaan tietämykseeni paremmin sopivat.
Heleppo.
N29, jolla heikko historian tuntemus
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ihmisten yleistiedon taso on erittäin heikko, varsinkin nuorten. Ei lueta sanomalehtiä eikä katsota TV-uutisia. Jos jotain luetaan niin iltapäivälehtien hömppäuutisia. Ohitetaan kaikki asiat mitkä ei kiinnosta. Sanomalehteä lukiessa tulee sentään silmäiltyä nekin sivut mitkä ei varsinaisesti kiinnosta.
Muutenkin netti on aiheuttanut sen, että ei jakseta keskittyä enää pidempiin lukukokonaisuuksiin.
Moni myös ajattelee että mitään ei tarvitse tietää kun kaiken voi tarvittaessa etsiä netistä.
Aika moni pitää AV-palstaa jonain hakukoneen korvikkeena. Syytän siitä älyluureja ja fyysisen näppiksen puutetta.Ei jakseta edes googlata.
En minäkään olisi tiennyt, vaikka olen kirjoittanut historiasta laudaturin. Ei kaikkea voi tietää tai muistaa, ja on typerää tehdä päätelmiä ihmisen älykkyydestä yhden nippelitietokysymyksen perusteella.
Mullakaan ei kyllä soita mitään kelloja. Historia ja yhteiskuntaoppi yläasteella ja lukiossa aina 9-10. Olen 23-v. En tiedä kyseisen kilpailijan ikää, mutta väittäisin, että aika moni muukaan nuori ei tiedä. Vanhemmat ihmiset nämä vanhempien aikojen asiat sitten aina muistaa, ja ihmettelee, kuinka nykynuoriso on niin tyhmä.
En olisi tiennyt, vaikka olen kiinnostunut historiasta ja koulussa olin todellakin korvat auki. Lueskelen historiaa myös vapaa-ajallani. En muista että edes lukiossa olisi juurikaan menty Lähi-idän historiaan, tuntuu että kaikki tietoni siitä alueesta ovat peräisin ihan muualta kuin koulusta. Siellä keskityttiin maailmansotiin ja johonkin keräilijä-metsästäjäkulttuuriin. Muistaakseni jopa Suomen sisällissota käytiin todella heppoisesti läpi.
Tämä näin 2000-luvulla lukion käyneenä siis.
Vierailija kirjoitti:
No vissiin läpällä tehty avaus, mutta vastaan. En olisi tiennyt vaikka varmaan kohtuullisen yleistietäväinen olen. Nimestä päätellen olisin arvannut Israelia ja se olisikin sitten ollut oikein. M39
No ei todellakaan läpällä tehty avaus. Jos ei tiedä kuka Golda Meir oli niin yleissivistyksessä on pahoja aukkoja. Sama kuin jos ei ole koskaan kuullutkaan Winston Churchillista, John F. Kennedystä, Kenraali Francosta jne
Vierailija kirjoitti:
En olisi tiennyt, vaikka olen kiinnostunut historiasta ja koulussa olin todellakin korvat auki. Lueskelen historiaa myös vapaa-ajallani. En muista että edes lukiossa olisi juurikaan menty Lähi-idän historiaan, tuntuu että kaikki tietoni siitä alueesta ovat peräisin ihan muualta kuin koulusta. Siellä keskityttiin maailmansotiin ja johonkin keräilijä-metsästäjäkulttuuriin. Muistaakseni jopa Suomen sisällissota käytiin todella heppoisesti läpi.
Tämä näin 2000-luvulla lukion käyneenä siis.
No, se kertoo siitä, että kouluopetusta ajetaan alas nykyisin. Ihan tietoisesti. Se hyödyttää populisteja ja oikeistohan nojaa paljon populisimiin. monessa puoleueessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vissiin läpällä tehty avaus, mutta vastaan. En olisi tiennyt vaikka varmaan kohtuullisen yleistietäväinen olen. Nimestä päätellen olisin arvannut Israelia ja se olisikin sitten ollut oikein. M39
No ei todellakaan läpällä tehty avaus. Jos ei tiedä kuka Golda Meir oli niin yleissivistyksessä on pahoja aukkoja. Sama kuin jos ei ole koskaan kuullutkaan Winston Churchillista, John F. Kennedystä, Kenraali Francosta jne
noista kolmesta on varmaan suuron osa kuullut. toisen maailmansotaan liittyvissä jutuissa wvitaan mainita churchil, olemassa on erilaisia salaliittoja käsitteleviä elokuvia ja niistä on kennedy tuttu ja viimeinen on joku espanjalainen fasisti.
Pistän paremmaksi, historiasta L lähes täysin pistein ja opiskelin historiaa yliopistossa vuoden. En olisi tiennyt. Peruskoulussa Israelin historiaa käsiteltiin erittäin pintapuolisesti, ennen kaikkea toisen maailmansodan ja kylmän sodan näkökulmasta eikä yliopistossakaan Israeliin juuri perehdytty. Meirin nimi ei esiinny eurosentrisissä lehdissä tai uutisissa juurikaan enää, en tiedä miten on ollut pari vuosikymmentä sitten. Saman tien voitaisiin kysyä mikä oli Ataturkin merkitys, milloin hallitsi viimeinen Egyptin dynastia (26.) tai milloin Saigon antautui. Kaikki sinänsä tärkeitä kysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
noista kolmesta on varmaan suuron osa kuullut. toisen maailmansotaan liittyvissä jutuissa wvitaan mainita churchil, olemassa on erilaisia salaliittoja käsitteleviä elokuvia ja niistä on kennedy tuttu ja viimeinen on joku espanjalainen fasisti.
"viimeinen on joku espanjalainen fasisti" - voi luoja. Franco hallitsi diktaattorina Espanjaa vuodesta 1939 kuolemaansa vuonna 1975. Eli ei todellakaan mikä tahansa tai joku, vaan yksi Euroopan historiaan keskeisesti vaikuttanut hahmo, ensin IIms esinäytöksenä käydyn Espanjan sisällissodan voittajana ja sitten tosiaan vallassa pysyneenä oikeistodiktaattorina.
Tähän on tultu kun yleissivistys perustuu niihin leffoihin ja viihteeseen jota milloinkin viitsitään katsoa. Eikä tutkittuun tietoon perustuvaan opetukseen. Kiva kiva.
Vierailija kirjoitti:
Pistän paremmaksi, historiasta L lähes täysin pistein ja opiskelin historiaa yliopistossa vuoden. En olisi tiennyt. Peruskoulussa Israelin historiaa käsiteltiin erittäin pintapuolisesti, ennen kaikkea toisen maailmansodan ja kylmän sodan näkökulmasta eikä yliopistossakaan Israeliin juuri perehdytty. Meirin nimi ei esiinny eurosentrisissä lehdissä tai uutisissa juurikaan enää, en tiedä miten on ollut pari vuosikymmentä sitten. Saman tien voitaisiin kysyä mikä oli Ataturkin merkitys, milloin hallitsi viimeinen Egyptin dynastia (26.) tai milloin Saigon antautui. Kaikki sinänsä tärkeitä kysymyksiä.
Niin. En kirjoittanut historiaa, en ole opiskellut historiaa yliopistossa, mutat kieltämättä historian lukioarvosana oli 10. Tiedän vielä 30v kirjoitusten jälkeenkin vastauksen kaikkiin noihin kysmyksiin. Golda Meir pitäisi tietää siksikin, että on harvoja naisjohtajia.
- Eli kysymys on siitä, että historiaa ei ole oppiaineena arvostettu enää 2000-luvulla, kurssit on karsittu, oppilailta ei muissakaan aineissa vaadita paljon mitään. Tämähän näkyy osaamisen laskuna esim. matematiikassa ja fysiikassa.
Intian