45-vuotiaana yliopistoon?
Onko mitään järkeä? Nyt elämässä olisi taas tilaa opiskelulle ja mietin tällaista vaihtoehtoa.
Kommentit (81)
On järkeä. Itse olen 43 ja edustan keskikastia ikäjakaumassamme. Opiskelen hallintotiedettä ja elämänkokemus kyllä auttaa opinnoissa.
Aina kannattaa. Minä valmistun ensi syksynä. Ikää 45 ja uusi ura hyvässä mallissa jo.
Hyvin voi. Tiedän muutamia ihmisiä, jotka ovat lähteneet opiskelemaan vanhemmalla iällä. Ei se elämästä poista sisältöä, päinvastoin.
Tunnen monta keski-ikäistä, jotka opiskelevat työn ohella ja ottavat välillä opintovapaata.
Mitä sinulla on tavoitteena?
Omalla alalla opiskelu varmaan ihan jees. Mutta alanvaihto tuossa iässä voi olla vaikeaa. Pelkällä tutkinnolla ilman oman alan työkokemusta ei pitkälle pötkitä.
Tietty jos opiskelee vain opiskelun ilosta ilman toiveita tutkinnolla työllistymisestä uudelle alalle, niin mikäs siinä.
Lähinnä tämä olisi omaksi iloksi ja sosiaalipsykologia kiinnostaa.
Ap
Mitä järkeä on viedä opiskelupaikka nuorilta? Menisitkö opiskelemaan, jos se maksaisi 15 000 € per vuosi? Miksi sä sitten maksattaisit sun haihatteluopintosi yhteiskunnalla?
Totta kai kannattaa! Keski-ikäisenä opinnot sujuvat paljon joutuisammin kuin nuorena, koska nuoruuden kotkotukset ovat jo jääneet taakse. Elämänkokemuksesta on opiskelussa hyötyä kaikin tavoin. Itsekin menin yliopistoon yli 40-vuotiaana. Valmistuin 46-vuotiaana, mutta ihan hyvin olisin voinut valmistua muutamaa vuotta vanhempanakin. Vuosi sinne tai tänne, mitä väliä. Huomasin nopeasti, että opiskelijoiden joukossa oli muitakin keski-ikäisenä opinnot aloittanaita, jopa eläkeläisiä. Opiskelu oli tosi mukavaa, avasi aivan uuden maailman ja muutti minua ihmisenä. Ennen kaikkea sain runsaasti uusia näkökulmia elämääni akateemisen ajattelutaidon mukana. Työelämässä avautui aivan uusi sivu, mikä näkyy myös palkassa. Joten aloita ihmeessä!
Ystäväni meni 60 kolmen vuoden opintoihin. Pohjaa toki oli, mutta kannatti ja minäkin huomasin, että jotenkin vireystila kasvoi.
Tuttava päätti vaihtaa alaa 42-vuotiaana. On ihan innoissaan opiskeluistaan ja opiskelee erittäin nopeaan tahtiin. Hyvin ehtii tehdä töitä 20 vuotta uudella alalla.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä tämä olisi omaksi iloksi ja sosiaalipsykologia kiinnostaa.
Ap
Oletko tutustunut avoimen tarjontaan? Avoimen väylän kautta voi opiskella perusteita omaksi iloksi ja jos opinnot tuntuvat kiinnostavilta, haet sitten sisään.
Kukaan ei ottanut kantaa siihen, että menisivätkö he opiskelemaan, jos joutusivat itse maksamaan sen. Miksi sitten maksattaisitte haihatteluopintonne muilla samalla kun veitte opsikelupaikan joltain nuorelta. Miettikää nyt oikeasti hetki ja vastatkaa vasta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ottanut kantaa siihen, että menisivätkö he opiskelemaan, jos joutusivat itse maksamaan sen. Miksi sitten maksattaisitte haihatteluopintonne muilla samalla kun veitte opsikelupaikan joltain nuorelta. Miettikää nyt oikeasti hetki ja vastatkaa vasta sitten.
En tietenkään menisi. PÄiväkotityössä palkkani on 1500 euroa nettona kuukaudessa kaikilla lisillä.
Mutta nyt tietenkin käytän mahdollisuuden, koska sellainen on. Ja pääsen pois tuosta työstä joka vie mielenterveyteni. Kalliiksi senkin hoitaminen sitten yhteiskunnalle tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä haihatteluopinto se sellainen on, josta tulee akateeminen ammattilainen, joka käy työssä ehkä vielä vuosikymmeniä? Ja jos se nuori on niin pälli, että ei edes ensikertalaiskiintiöistä huolimatta pärjää nelikymppiselle pääsykokeissa, niin on syytäkin lueskella niitä pääsykoekirjoja vielä jokunen hetki.
Vierailija kirjoitti:
Kerro esimerkkejä elämästäsi jolloin itse olet jättänyt tekemättä jotain mitä haluaisit, koska siitä voisi teoriassa olla haittaa jollekin tuntemattomalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro esimerkkejä elämästäsi jolloin itse olet jättänyt tekemättä jotain mitä haluaisit, koska siitä voisi teoriassa olla haittaa jollekin tuntemattomalle?
Oletko itse siis sitä mieltä, että 45-vuotiaan kannattaa viedä yliopistopaikka nuorelta, vaikka se on yhteiskunnan kannalta huono asia? Oikeasti??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko itse siis sitä mieltä, että 45-vuotiaan kannattaa viedä yliopistopaikka nuorelta, vaikka se on yhteiskunnan kannalta huono asia? Oikeasti??
Eihän ole, luultavasti 45- vuotias hyödyntää opintoja töissään. Sitäpaitsi se nuori, jolta ap "vie" opiskelupaikan, saattaa vaikka sairastua tai muuttaa ulkomaille ja maksaa veronsa muualle, joten todellisuudessa onkin yhteiskunnan kannalta parempi, että ap vie hänen paikkansa.
Jos olet erittäin nopea omaksumaan uutta tietoa ja hyvä muisti, niin miksei.