Pähkinät ja kuivatut hedelmät
Olen alkanut syömään vähän terveellisemmin ( kasviksia, juureksia, hedelmiä ja kalaa) mutta kaipaan naposteltavaa eli mitkä pähkinät ja kuivatut hedelmät olisivat terveellisimpiä ja vitamiinipitoisimpia?
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Tuoreet hedelmät on paljon terveellisempiä kuin kuivatut. Ja paremman makuisia. Kuivatuissa hedelmissä voi olla säilöntäaineita, joissakin on muistaakseni rikkiä.
Tuoreet hedelmät on terveellisiä. Suomessa niitä ei kuitenkaan saa kuin syksyllä omenoissa. Kuivatut hedelmät on aivan turhia.
Jos haluaa napostella, on paras napostella kurkkua.
Ja paprikaa.
Iso kurkku paloiksi.
Ne voi maustaa vaikkapa aromisuolalla.
Ei se sipsejä korvaa, mutta parempaa kuitenkn kuin pähkinät.
Vierailija kirjoitti:
Ja paprikaa.
Iso kurkku paloiksi.
Napostelu ei ole tervettä. Aromisuolaa ei kukaan järkevä käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja paprikaa.
Iso kurkku paloiksi.
Aromisuola on oikein hyvä kurkun mauste.
Napostelu, jos mikä, on täysin tervettä!
Jos ollaan hysteerikkoja, se saattaa tuntua epänormaalilta, mutta keskimäärin normaalit ihmiset välillä napostelevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja paprikaa.
Iso kurkku paloiksi.
Aromisuola on oikein hyvä kurkun mauste.
Napostelu, jos mikä, on täysin tervettä!
Jos ollaan hysteerikkoja, se saattaa tuntua epänormaalilta, mutta keskimäärin normaalit ihmiset välillä napostelevat.
Itse en aromisuolaa pidä minään hyvänä mausteena, mutta jos jollekin huono kelpaa, niin ok.
Napostelu ei ole tervettä eikä kuulu normaaliin syömisiin.
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia ja MIKSI joku alapeukuttaa kurkkua ja paprikaa????????????
Jos on vaihtoehtoina kuivat hedelmät ja pähkinät, minä kyllä liputan vihannesten puolesta.
Kurkku ja paprika kuuluu terveelliseen ruokavalioon muutenkin. Pähkinöistä ja kuivista hedelmistä saa ruokavalioon lisää hyviä rasvoja ja mineraaleja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on vaihtoehtoina kuivat hedelmät ja pähkinät, minä kyllä liputan vihannesten puolesta.
Kurkku ja paprika kuuluu terveelliseen ruokavalioon muutenkin. Pähkinöistä ja kuivista hedelmistä saa ruokavalioon lisää hyviä rasvoja ja mineraaleja.
Kuivatuista hedelmistä ei saa muuta kuin sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin kuivattuja hedelmiä ja marjoja kuin suklaata tai berliininmunkkia. Itse tykkään kaikista kuivatuista marjoista ja hedelmistä, ja ne ovat aika usein minun "karkkipäiväni". Myös hedelmistä ja marjoista tehdyt raakapatukat on hyviä. Just ostin Lidlistä jotain uutta raakapatukkaa, jossa oli mustikkaa, gojia ja jotain kolmatta marjaa. Tosi hyviä! Muista myös tumma suklaa.
Sokerin kannalta ihan sama. Mutta saahan sitä kuvitella.
Vaan ei huonojen rasvojen kannalta. Itselleni on olennaisinta vältellä huonoa rasvaa ja teollista sokeria.
Mikä on sun mielestä huonoa rasvaa?
Kovetetut rasvat, transrasvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin kuivattuja hedelmiä ja marjoja kuin suklaata tai berliininmunkkia. Itse tykkään kaikista kuivatuista marjoista ja hedelmistä, ja ne ovat aika usein minun "karkkipäiväni". Myös hedelmistä ja marjoista tehdyt raakapatukat on hyviä. Just ostin Lidlistä jotain uutta raakapatukkaa, jossa oli mustikkaa, gojia ja jotain kolmatta marjaa. Tosi hyviä! Muista myös tumma suklaa.
Vaan ei huonojen rasvojen kannalta. Itselleni on olennaisinta vältellä huonoa rasvaa ja teollista sokeria.
Ja siemenöljyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siemenöljyt
Enpä ole tällaisista ennen kuullutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Noista kuivatuista hedelmistä tappeleville; molemmat teistä on oikeassa. Kuivatuissa hedelmissä on paljon sokeria, mutta myös hyviä mineraaleja. Eli niitä ei kauheita määriä kannata popsia, koska niissä sitä sokeria on enemmän kuin karkeissa, mutta jos niitä syö kohtuudella niin eipä niistä kauheasti haittaa ole. Noista kuivattujen hedelmien mineraaleista vielä sen verran, että esim. magnesium voi hillitä suklaanhimoa, joten kuivatut hedelmät voi olla ihan hyvä tapa hillitä muuta makeanhimoa.
Joo fruktoosi nostaa verensokerit ihan piikkiin. Niiden kanssa kun vetää vielä rasvaisia pähkinöitä, niin resepti yliläskiksi 2 tyypin diabeetikoksi on aikalailla siinä. Saa vielä verenpaineet koholle, jos syö suolapähkinöitä. MAgnesium on kyllä ihan kiva, mutta voi olla, että se ei paljon lohduta.
Vierailija kirjoitti:
Paprikassa on nikotiinia ja kurkku on käytännössä vettä. Napostele mieluummin hanavettä, niin ei tule mitään maatalouden ja liikenteen päästöjä siihen sun napostelu kurkun kasvatukseen ja kuljetteluun päälle. Ulkomailta asti tuodaan laivalla noita. Että pistää vihaksi nämä kurkun nakertajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siemenöljyt
Riippuu aikatavalla siitä siemenestä, minkälaista öljyä siitä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noista kuivatuista hedelmistä tappeleville; molemmat teistä on oikeassa. Kuivatuissa hedelmissä on paljon sokeria, mutta myös hyviä mineraaleja. Eli niitä ei kauheita määriä kannata popsia, koska niissä sitä sokeria on enemmän kuin karkeissa, mutta jos niitä syö kohtuudella niin eipä niistä kauheasti haittaa ole. Noista kuivattujen hedelmien mineraaleista vielä sen verran, että esim. magnesium voi hillitä suklaanhimoa, joten kuivatut hedelmät voi olla ihan hyvä tapa hillitä muuta makeanhimoa.
Joo fruktoosi nostaa verensokerit ihan piikkiin. Niiden kanssa kun vetää vielä rasvaisia pähkinöitä, niin resepti yliläskiksi 2 tyypin diabeetikoksi on aikalailla siinä. Saa vielä verenpaineet koholle, jos syö suolapähkinöitä. MAgnesium on kyllä ihan kiva, mutta voi olla, että se ei paljon lohduta.
Jos ei ole itsehillintää pysyä pienissä määrissä ni parempi varmaan silloin onkin pysyä vaan niissä ehdotetuissa kurkuissa ja paprikoissa. Kristus sentään.
Vittu syökää sipsiä ja suklaata, ja juokaa edtä .
saatana. vittu päivän selviä asioita.
Onneksi meillä on niin paljon 110% itsevarmoja asiantuntijoita näissä ravintoasioissa! Ei tarvitse enää kuin arpoa, noudattaisiko jonkun neuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi meillä on niin paljon 110% itsevarmoja asiantuntijoita näissä ravintoasioissa! Ei tarvitse enää kuin arpoa, noudattaisiko jonkun neuvoja.
Ei tarvii arpoa, kun hakee ihan itse tietoa ravinnosta.
Onpas täällä paljon väärää tietoa liikkeellä.
Ensiksikin kuivatuissa hedelmissä, kasviksissa ja yrteissä voi olla enemmän hyödyllisiä vitamiineja tai hivenaineita kuin tuoreissa. Lisäksi mm. kuivatuissa hedelmissä on enemmän kuitua ja antioksidantteja kuin tuoreissa hedelmissä. Siksi niitä kannattaa käyttää osana monipuolista ruokavaliota. Suosittelen itse kuivattujen yrttien lisäämistä ruokaan päivittäin.
Pähkinät ovat myös terveellisiä. Niissä on hyviä rasvoja sekä vitamiineja- ja hivenaineita.
Fruktoosi eli hedelmäsokeri ei ole terveellistä, kun se on lisättyä sokeria. (Lisäksi ns. tavallinen sokerihan eli sukroosi on puoleksi fruktoosia, joten piilofruktoosia tulee kaikesta lisätystä sokerista). Sen sijaan luonnostaan kuivatuissa hedelmissä oleva hedelmäsokeri ei ole niin pahaa, varsinkin kun syö noita hedelmiä vain pieniä määriä.
Sitten tulee se MUTTA.
1. Kuivatuissa hedelmissä ja pähkinöissä on paljon kaloreita, joten ei ole tarkoitus syödä senkään takia niitä kilokaupalla.
2. Varo kaupan valmiita sekoituksia ja karkinkaltaisesti valmistettuja kuivattuja hedelmiä!!! Niissä on lisättyä sokeria, säilöntäaineita, öljyä, ynnä muuta. Lue aina tuoteseloste.
Suosi luomutuotteita, joissa ei ole mitään lisättyä. Tarkista myös tuotteen tuoreus, etenkin pähkinät ovat usein pilalle menneitä (kuten joku yllä kertoi).
3. Jokaisen kannattaa huomioida myös omat terveysongelmat (allergia, yms.) ja ruokavalio.
a) ärtynyt suoli
Jos sulla on äsrtynyt suoli, sitten muista että monet kuivatut hedelmät sisältävät FODMAPEJA, etenkin fruktaaneja. Se tarkoittaa että vaikka voisit syödä samaa hedelmää tuoreena, kuivattuna se saattaa aiheuttaa IBS-oireita (esim. ananas). Monet hdelmäthän kuitenkin sisältävät FODMAPEJA jo tuoreena, joten kuivattuina pitoisuus voi olla vielä suurempi (omena, aprikoosi, yms.), joten ne eivät sovi. Sulle voisi käydä pieni määrä (ruokalusikallinen) kuivattuja karpaloita tai rusinoita aluksi, testaa niitä. Pähkinöissä on myös FODMAPEJA, joten pistaasit ja cashewt eivät käy, sen sijaan IBS-potilaalle sopii muut pähkinät, mantelit ja siemenet, mutta rajoita määrää enintään 40 grammaan kerralla.
b) allergiat
No pähkinäallergikko tietää mitä ei pidä syödä. Rikki on usein säilöntäaine kuivatuissa aprikooseissa tms. ja rikkidioksidi voi aiheuttaa allergiselle ja astmaattiselle ihmiselle oireita. Suosi siis säilöntäaineettomia tuotteita.
c) ruokavaliot
Jos on sairauksien tai allergioiden takia ruokavalio, jossa vaikkapa ei ole maitoa, voi kalsiumin saanti olla vaikeaa, jolloin tuoreita hedelmiä paremmin kalsiumia sisältävät kuivatut hedelmät (viikuna, taateli, luumut, aprikoosi, rusinat, yms.) ja mantelit ovat tärkeä lisä ruokavalioon. Tämä vain esimerkkinä siitä että kuivatuilla hedelmillä on tärkeä rooli joidenkin ihmisten ruokavaliossa.
(Lähteet: Harvardin yliopisto, Monashin yliopisto, Kate Scarlata, ravitsemusterapeutti, Fineli).
Tuoreet hedelmät on paljon terveellisempiä kuin kuivatut. Ja paremman makuisia. Kuivatuissa hedelmissä voi olla säilöntäaineita, joissakin on muistaakseni rikkiä.