Mua nuorta naista (22v) ihmetyttää aikuisten ihmisten köyhyydestä valittaminen
Ettekö osaa säästää? Minä ja mieheni olemme 22 vuotiaita, maksetaan vuokraa 900€/kk, on oma vm. 2014 oleva hyvä auto. Juuri ostettiin oma asunto, joka valmistuu vuoden päästä. Matkustellaan melko paljon. Mies on opiskelija, minä käyn töissä. Tienaan 2800€/kk bruttona ja mies saa opintotuen 250€/kk, sekä -lainan reilu 600€/kk. Kaikkiin hankintoihin rahat tienattu ja säästetty itse. Ymmärrän, että joillakin tulot ovat hyvin pienet ja voi olla suuriakin pakollisia menoja (sairauksia tmv.). Mutta haluaisin, että jokainen ymmärtäisi että elämällä säästeliäästi rahaa jää automaattisesti vaikka mihin suurempaan hankintaan ja säästöön. En pidä itseäni erityisen varakkaana, sillä tiedän että rahat on kerätty kasaan kovalla työllä ja pienillä menoilla. Mutta siitä huolimatta koen salaa pientä ylpeyttä kohtuullisen hyvästä taloudellisesta tilanteestamme, sekä ihmettelen miten ihmiset valittavat siitä, ettei mitään jää säästöön. Jos me ollaan parissa vuodessa päästy tähän pisteeseen niin kyllä tekin pystytte siihen!
Kommentit (186)
Ei ne tulot vaan pienet menot. Olen 32 vuotias duunari jolla palkka nettona 2000€, siitä jää kuukausittain 600€ säästöön kaikkien menojen jälkeen. Osa menee indeksirahastoon ja osakkeisiin myös. Rivarikaksio lähes maksettu ja uuden auton ostin pari vuotta sitten 👍 Olen toki sinkkumies enkä tuhlaa rahojani vaan pyrin kasvattamaan omaisuutta. Mukavaa elämää vietän keskisuuressa kaupungissa 🙂
M32
Vierailija kirjoitti:
Kyllä elämä opettaa, jos ei muuta niin hiljaa kävelemään.
Teimme mieheni kanssa kaikki "oikein".
Valmistuimme ylioppilaiksi ja pääsimme yliopistoon.Jossain vaiheessa tilanteemme oli kuitenkin seuraava: Asuimme kahden pikkuisen kanssa kaupungin asunnossa minä kotihoidontuella ja mies kitkutti valmistumisvaiheessa ilman kunnon palkkaa (taksia ajoi riistofirmassa mistä ei jäänyt mitään käteen ja gradua piti tehdä koska aiemmin pitkälle viety graduhanke kaatui ja piti aloittaa alusta). Toimeentulotukeen emme olleet oikeutettuja.
No tästä viisi vuotta eteenpäin ja meillä on perheen tulot yli 100000e/v ja omakotitalo (vanha ei hieno) kohta maksettu. Autoja kaksi.
Minulla on kuitenkin köyhyyden trauma jäänyt ja tiedostan että muutaman ONNENPOTKUN kautta olemme tässä. Muistan kun harsotin vauvoja kun ei ollut kertisvaippoihon varaa ja kun mies sairastui ei minulla ollut rahaa lääkkeeseen.
Oli myös hyvin lähellä että meille ei puhjennut masennusta tai muuta mielenterveyttä uhkaavaa ja tällöin tilanteemme olisi varmasti erilainen kuin nyt.
Piti vielä lisätä että elämme edelleen hyvin niukasti. Lapset ja aikuiset kuljetaan pelkissä kirpputorikamoissa. Itse olen käynyt kampaajalla viimeksi häissäni. Iltaisin ostan punalappuisia puoleen hintaan. Ainoa mistä en tingi nykyään on etelänmatka kerran vuodessa ja lasten kalliit harrastukset. Vaikka meillä menee taloudellisesti hyvin en uskalla kuluttaa, koska pidän hyvää onneamme jotenkin "väliaikaisena" enkä luota tulevaisuuteen. Luksusta on työpaikalta saadut lounassetelit joilla käymme ulkona syömässä ja kulttuuriseteleillä teatterissa ja uimahallissa. Puskurirahastoa on 12 000e.
Eipä nuo luvut ihan täsmää.
Uutta asuntoa pitää varmaankin myös maksaa näin rakennusvaiheessa?
Paljonko on auton lyhennys?
Auto ei ole "oma" kymmenien tuhansien velalla.
Ihan hieno reaktio, kun palstan kurjalisto huutaa kuorossa sellaiselle, joka ei suostu uskomaan että maailma ja varsinkin Suomi on ihan paska paikka jossa ei voi elää.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hieno reaktio, kun palstan kurjalisto huutaa kuorossa sellaiselle, joka ei suostu uskomaan että maailma ja varsinkin Suomi on ihan paska paikka jossa ei voi elää.
Tsekkaa lääkityksesi. Sairastat Kokooomus-psykoosia. Siitä parantuu, kun lyödään tapparalla pää halki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin miehesi tuota lainaa nostaa? Jos hän joutuu elämiseen joka kuukausi ottamaan 600€ eläimineen, niin ei se mitään säästämistä ole. Te elätte oletan velkaisina kohta, jos olette ostaneet asunnon muulla kuin käteisellä? Vai onnistuitteko säästämään noista mainitsemistasi tuloista etukäteen tuon asunnon? Entä auto? Sekin maksettu etukäteen? Ihailtavaa tosiaan jos 22vuotiaana onnistuit ostamaan sekä asunnon ja auton etukäteen säästetyillä rahoilla ja maksoit samalla vuokraa 900€ ja matkatkin olet maksanut käteisellä etukäteen. Olkoonkin sitten vaikka, että miehesi joutuu lainaamaan 600€ kuussa velaksi.
Joo tosiaan siksi nostaa lainaa kun se on erittäin järkevää (hyvitykset). Auto kahden vuoden maksuajalla on puolen vuoden päästä maksettu (23 000€). Asuntosäästöön laitettu osittain opintolainaa, loput opintolainasta rahastoihin. Matkoja tai muutakaan ole ikinä luotolla tai velaksi hankittu.
Ap
Höpöjuttuja. Autolainaa maksatte siis 1100e kuukaudessa. Auton käyttö 500. Vuokra 900 ja lainaa varatusta asunnosta tonni?
Kyllä se elämä joskus sinuakin opettaa.
Tää on pakko olla Provo. Mun palkka kuussa suunnilleen 2800-3500 ja lainaa sain pankista 136000 e. Omia säästöjä käytin 7000 e. Muita velkoja ei ollut kun lainaa hain eli noilla teidän tuloilla ei kyllä mitään 230 000 e lainoja saada tai jätät jotain kertomatta. Olet muutenkin niin nuori että työelämää ei kovin montaa vuotta voi olla takana.
Hatunnosto että olet alalla jossa 22-vuotiaana tienaat 2800e/kk. Olet poikkeus suuressa massassa.
Tuosta kiipeät ilmeisesti vain ylöspäin.
Tosiasia on että erittäin iso osa suomalaisista tienaa 22-vuotiaana ehkä muutamia satasia opintojen ohessa ja kesäisin muutaman tonnin kuussa.
Itse olen ollut työelämässä jo vuosia ja viimein palkkani on siinä reilussa 2500e/kk joka ei ole edes keskivertoansiota. Sen verran köyhä olen, että minulla ei ole varaa ottaa pätkääkään velkaa.
N40+
Ei tuo yhtälö toteudu mitenkään. Jos tulot on alle 3000 e/kk ja siitä kahden ruuat, vaatteet, puhelimet, netit, vakuutukset, lahjat, harrastukset, matkailu, huonekalut, astiat, parinkympin auto ja vuokra.
Ap on surkea trolli.
Omalla rahalla, mutta mies elää pääosin lainalla? Ok.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne tulot vaan pienet menot. Olen 32 vuotias duunari jolla palkka nettona 2000€, siitä jää kuukausittain 600€ säästöön kaikkien menojen jälkeen. Osa menee indeksirahastoon ja osakkeisiin myös. Rivarikaksio lähes maksettu ja uuden auton ostin pari vuotta sitten 👍 Olen toki sinkkumies enkä tuhlaa rahojani vaan pyrin kasvattamaan omaisuutta. Mukavaa elämää vietän keskisuuressa kaupungissa 🙂
M32
Pienet menot tosiaan erittäin tärkeää,tämähän näiltä valittajilta unohtuu.
Höpötihöps nyt ap. Korkeintaan unelmissasi sinulla on puoliso, työpaikka ja ostettu asunto. 0/5 Olet Jonne 15v ylikseltä.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö osaa säästää? Minä ja mieheni olemme 22 vuotiaita, maksetaan vuokraa 900€/kk, on oma vm. 2014 oleva hyvä auto. Juuri ostettiin oma asunto, joka valmistuu vuoden päästä. Matkustellaan melko paljon. Mies on opiskelija, minä käyn töissä. Tienaan 2800€/kk bruttona ja mies saa opintotuen 250€/kk, sekä -lainan reilu 600€/kk. Kaikkiin hankintoihin rahat tienattu ja säästetty itse. Ymmärrän, että joillakin tulot ovat hyvin pienet ja voi olla suuriakin pakollisia menoja (sairauksia tmv.). Mutta haluaisin, että jokainen ymmärtäisi että elämällä säästeliäästi rahaa jää automaattisesti vaikka mihin suurempaan hankintaan ja säästöön. En pidä itseäni erityisen varakkaana, sillä tiedän että rahat on kerätty kasaan kovalla työllä ja pienillä menoilla. Mutta siitä huolimatta koen salaa pientä ylpeyttä kohtuullisen hyvästä taloudellisesta tilanteestamme, sekä ihmettelen miten ihmiset valittavat siitä, ettei mitään jää säästöön. Jos me ollaan parissa vuodessa päästy tähän pisteeseen niin kyllä tekin pystytte siihen!
Samaa ihmettelen minäkin, vaikka olen mummo.
Itsekin olin nuorena juuri valmistumisen jälkeen "rikas" ts pystyin kuluttamaan juuri siihen mihin huvitti. Sitten tuli lapset ja velvoitteet ja nyt lasketaan rahat tarkkaan, vaikka tulot ovat nousseet.
Oon sua 10v vanhempi ja ihmettelen itsekin samaa. Rahaa jää yli niin paljon, että ei tiedä mihin käyttäisi ja säästössä olisi pariksi vuodeksi
- keskituloinen pariskunta
Aloittajalle on myös aika hyvä palkka noin nuoreksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä AP jättää kertomatta?
Onko alue jossa asutte sellaista jossa asunnot ovat halpoja?
Onko taustalla rahaa, takaajia/"pikku"lahjoja antavia sukulaisia (sohvaa, autoa tmv.) ?
Miten mies voi "säästää" jos elää velaksi(!) opintolaina on _velkaa_ ei palkkatuloa.
Kaksi työssäkäyvää saa helposti rahaa säästöön, ei ole mahdottomuus kahden (varsinkaan lapsettoman) palkatuloilla säästää vaikka kokonaan toisen palkkaa, enemmänkin, muutamassa vuodessa voi saada jo "asunnon hinnan" (ainakin suuressa osassa Suomea) säästöön.
230 000€ asunto, onko se halpa vai ei? Pääkaupungissa olisi, mutta minulle se ei erityisen halvalta kuulosta, kylläkin kohtuuhintainen. Ei ole taustalla rikkaita sukulaisia, vanhempia tai muitakaan, keneltä lahjuksia tulisi.
Opintolaina on velkaa, josta osa hyvitetään. Se on meille säästöä siksi, että osittain sen avulla saimme ostettua oman asunnon, minkä vuoksi vuokran maksu päättyy ja alamme maksamaan asuntoa itsellemme. Pitkässä juoksussa tämä on kannattavaa, vaikka se toki nyt velkaa onkin.
Ap
Tämä on ihan totta, älä välitä joidenkin hieman yksinkertaisten "laina on lainaa!!" jurputuksesta, koska he eivät ymmärrä sijoittamisesta. Opintolainaa kannattaa ehdottomasti nostaa sijoittamiseen. Se on käytännössä lähes ilmaista lainaa, mikään ei ole taloudellisesti järkevämpää. Uskomattoman hyvät edut ja saa todella hyvin kiinni heti sijoitusomaisuuteen, joka on kuitenkin se tärkein päämäärä. Nostaisin itsekin välittömästi opintolainaa, jos vain saisin sellaista. En opiskele ja olen työelämässä jo niin vähän myöhäistä :)
Olette todellakin hyvin järjestäneet asiat. 2800e/kk ei todella ole kovin kummoinen palkka, joten hienosti pärjäätte! Äläkä välitä tyhmistä, jotka säästävät pelkästä palkkatulosta eivätkä pääse sijoittamaan sen vuoksi vuosiin. Itsekin aloitin sijoitusomistamisen 24-vuotiaana, kadun etten aloittanut aikaisemmin.
Ei mua haitannut 22-vuotiaana elää pienillä tuilla, koska tiesin (luulin?) sen olevan hyvin lyhytaikaista. Nyt kolme vuotta myöhemmin olen valmis hyppäämään sillalta. En jaksa elää köyhyydessä ja kiristyksessä enää ja tällä hetkellä tilanne ei näytäkään paranevan.
Asiahan olisi täysin eri jos olisi palkkaa niin kuin sinulla, kyllä tässä ainakin säästeliääksi on oppinut mutta kun ei ole mistä säästää.