Hyväksytkö sen, että puolisollasi on kavereina exiä ja vanhoja säätöjä?
Siis entisiä seksisuhteita, mutta nykyään enää kavereita. Onko sulle ok, että he viestittelevät, ehkä myös tapaavat? Miksi on ok? Miksi ei ole ok?
Kommentit (1142)
Periaatteessa hyväksyn, se on ok. Olenhan itsekin arvostavissa väleissä entisen aviomieheni kanssa, tosin harvakseltaan, noin kerran viikossa, viikko vaihdon yhteydessä ja kommunikoitavat asiat, esim. puhelimitse liittyvät yhteiseen lapseemme.
Mutta en kuitenkaan ymmärrä, että nykyinen miesystäväni saunoo viikoittain entisensä kanssa, nukkuvat yhdessä, matkustelevat ulkomailla, kylpylöissä ja sukulaisissa useamman kerran vuodessa. Tämä kuulemma ainoastaan vain yhteisen lapsen takia. Ja puhutaan ala-aste ikäisestä koululaisesta.
Sanomattakin selvää, että riitaa tulee, kun en ymmärrä tämmöistä kuviota eikä kukaan läheisistäni ja ystävistänikään ymmärrä. Eikä toinen osaa selittää muuta kuin sen että lapsen takia....
Miehen ex on meidän kummankin kaveri. Mua vähän jännitti tavata hänet, mutta oikein hyvissä väleissä ollaan nykyään. Ei mua haittaa ollenkaan, että heillä on tuo historia. Aikuiset osaa erota myös kavereina. Nähdään silloin tällöin tän exän kanssa kahdestaan ja en oikein edes muista, että hän on seurustellut mieheni kanssa. Tämä ketju muistutti siitä.:D
Jaa. Riippuu ihan. En arvostaisi, jos mies ei olisi entisten suhteidensa kanssa kanssa väleissä. Se kuitenkin kertoo miten hoitaa asiansa. En silti haluaisi että esim. ex-vaimo olisi miehen paras kaveri ja he tekisivät yhdessä sitä sun tätä. Minä haluaisin olla se ykkösnainen hänen elämässään :) Jos taas nuoruuden ajan tyttöystävä/hoito on miehen kaveri - se on ok. Itse olen lasten takia eksän kanssa tekemisissä, mutta pysytään ainoastaan lasten jutuissa. Minusta olisi loukkaavaa nykyistä kohtaa, jos olisin läheisempi eksän kanssa. Vaikea selittää.. :)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen juuri saanut yhteyden eksääni jonka kanssa suhde ennen lapsia, siis minulla kaksi lasta ja hänellä kaksi lasta. Molemmat olemme tahoillamme myös eronneet ja nyt siis vapaita samaan aikaan. Olen aina ajatellut häntä lämmöllä sillä koimme paljon yhdessä ja erosimme juuri siihen aikaan kun lapsikysymys tuli ajankohtaiseksi enkä minä ollut äidiksi.
Nyt olemme käyneet suhdettamme läpi ja huomaan miten sydämeni alkaa lämmetä vaikken olisi sitä kuin uskonut, mutta hän on avautunut ihan uudella tavalla ja näen itseni hänen silmissä ja se on minulle uutta ja ihanaa. Hän oli kyllä jo aikanaan ensimmäinen mies joka ymmärsi ja näki minun sisälleni ja rakasti silti.... kyllä jotkut eksät voivat olla aika vaarallisia sillä tunteita näyttää voivan tulla vielä lähes 20 vuoden päästä takaisin, kun niille annetaan mahdollisuus ja esim tunteet omaa puolisoa kohtaan on viilenneet...
Yhtä lailla saattaisit olla ihastumassa johonkin täysin uuteen ihmiseen tilanteessa, jossa olet sinkkuna ja kaipaat rakkautta.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa hyväksyn, se on ok. Olenhan itsekin arvostavissa väleissä entisen aviomieheni kanssa, tosin harvakseltaan, noin kerran viikossa, viikko vaihdon yhteydessä ja kommunikoitavat asiat, esim. puhelimitse liittyvät yhteiseen lapseemme.
Mutta en kuitenkaan ymmärrä, että nykyinen miesystäväni saunoo viikoittain entisensä kanssa, nukkuvat yhdessä, matkustelevat ulkomailla, kylpylöissä ja sukulaisissa useamman kerran vuodessa. Tämä kuulemma ainoastaan vain yhteisen lapsen takia. Ja puhutaan ala-aste ikäisestä koululaisesta.
Sanomattakin selvää, että riitaa tulee, kun en ymmärrä tämmöistä kuviota eikä kukaan läheisistäni ja ystävistänikään ymmärrä. Eikä toinen osaa selittää muuta kuin sen että lapsen takia....
Itse en olisi ikinä tuollaiseen suhteeseen edes lähtenyt. Ystävyys eksien kanssa on täysin ok, mutta heidän kanssaan saunominen ja nukkuminen ei. Siinä vaiheessa kun mies olisi ensimmäisen kerran kertonut lähtevänsä eksän kanssa saunaan ja nukkumaan, olisin ilmoittanut, että emme taida sopia yhteen.
Kyllä näin itsekin ajattelen asiasta mutta ennenkuin asia edes selvisi aikojen kuluessa, tunteet olivat jo syntyneet ja irtaantuminen on ollut vaikeaa, vaikka sitä olen yrittänyt ja monta kertaa päättänyt että nyt luovutan.
Lisäksi asiaan liittyy häneltä kylmyyttä, äkäisyyttä ja välinpitämättömyyttä minua kohtaan ennen sitä kun hän on lähdössä esim. johonkin reissuun exänsä kanssa. Ja tietää mitä ajattelen asiasta, niin se pahentaa sitä.
Eikä pidä mitään yhteyttä sieltä, missä sitten ikinä onkaan.
Minä oman arvonsa tunteva nainen olen sietänyt tämmöistä kohtelua, olen vihainen itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näin itsekin ajattelen asiasta mutta ennenkuin asia edes selvisi aikojen kuluessa, tunteet olivat jo syntyneet ja irtaantuminen on ollut vaikeaa, vaikka sitä olen yrittänyt ja monta kertaa päättänyt että nyt luovutan.
Lisäksi asiaan liittyy häneltä kylmyyttä, äkäisyyttä ja välinpitämättömyyttä minua kohtaan ennen sitä kun hän on lähdössä esim. johonkin reissuun exänsä kanssa. Ja tietää mitä ajattelen asiasta, niin se pahentaa sitä.
Eikä pidä mitään yhteyttä sieltä, missä sitten ikinä onkaan.Minä oman arvonsa tunteva nainen olen sietänyt tämmöistä kohtelua, olen vihainen itselleni.
Sinuna miettisin kyllä vakavasti kannattaako tuossa tilanteessa olla. Tuo on jo sellaista eksän ystävyyttä, jota ei tarvitse sietää. Vielä jos mies on kylmä ja äkäinen sinua kohtaan kun lähtee reissuun eksän kanssa, huh huh. Sinunhan pitäisi siinä tilanteessa olla äkäinen!
Onko jotain syytä vuoksi olet miehen kanssamme siis taloudellista tai muuta? Koska rakkautta ei ole tarkoitettu niin, että kaikkea toimintaa täytyy kestää tai ymmärtää.
Tai onko miehellä joku taloudellinen tai muu syy syy olla kanssasi? Nyt hän pitää/roikottaa sinua siinä jostain syystä ja viettää parisuhdeaikaa myös eksänsä kanssa. Miehellä on tavallaan kaksi kumppania. Ilmeisesti arki hoituu sinun hoitamana ja muu kiva aika sen eksän.
Onko se eksä jonkun kanssa vai yksin? Jos on uusi kumppani, niin miten hän tähän kuvioon suhtautuu?
Ootte vaan mustasukkasia.
Menkää terapiaan.
On ihan OK, olla kaveri exänsä kanssa, koska "ME OLLAAN VAAN KAVEREITA" "MEILLÄ ON YHTEINEN HISTORIA"
Jos joku tulis mulle sanomaan, että en saa nähdä exääni niin sanoisin, että se on moimoi!
Exä on mun paras kaveri föevö. Poikakaverit vaihtuu, mut exät pysyy! ??
Itselleni aivan hiton sama, vaikka akka olisi exien kanssa tekemisissä, jos pettää nii uuden saa heti kun haluaa, eipä kiinnosta toisen kaverisuhteet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä pidä mitään yhteyttä sieltä, missä sitten ikinä onkaan.Minä oman arvonsa tunteva nainen olen sietänyt tämmöistä kohtelua, olen vihainen itselleni.
Sinuna miettisin kyllä vakavasti kannattaako tuossa tilanteessa olla. Tuo on jo sellaista eksän ystävyyttä, jota ei tarvitse sietää. Vielä jos mies on kylmä ja äkäinen sinua kohtaan kun lähtee reissuun eksän kanssa, huh huh. Sinunhan pitäisi siinä tilanteessa olla äkäinen!
Onko jotain syytä vuoksi olet miehen kanssamme siis taloudellista tai muuta? Koska rakkautta ei ole tarkoitettu niin, että kaikkea toimintaa täytyy kestää tai ymmärtää.
Tai onko miehellä joku taloudellinen tai muu syy syy olla kanssasi? Nyt hän pitää/roikottaa sinua siinä jostain syystä ja viettää parisuhdeaikaa myös eksänsä kanssa. Miehellä on tavallaan kaksi kumppania. Ilmeisesti arki hoituu sinun hoitamana ja muu kiva aika sen eksän.
Onko se eksä jonkun kanssa vai yksin? Jos on uusi kumppani, niin miten hän tähän kuvioon suhtautuu?
Kiitos vastauksestasi. Ei ole minun puolesta mikään muu syy kuin tunne, rakkaus. Emme asu samassa taloudessa, itseasiassa eri paikkakunnillakin, välimatkaa kolmisenkymmentä kilometriä.
Hänen puolestaan olettaisin syyn olevan minulta saavan lämmön, läheisyyden ja rakkauden.
Hänen exästä en tiedä. Minulla on käsitys ettei hänellä ole uutta kumppania. Häntä ihmettelen oikeastaan tässä vielä enemmän. Minun ei tulisi mieleenikään enää mennä entisen puolisoni kanssa saunomaan tai mitään muutakaan. Puistattaa ajatus. Kyllä ne asiat hoidettiin avioliiton aikana...
Anteeksi, mutta miten pystyt antamaan miehelle lämpöä, läheisyyttä ja rakkautta kun hän palaa sieltä eksän luota reissaamasta?
Itse asiassa tulee mieleeni, kun asutte eri paikoissa, että onkohan mies todellisuudessa vuorotellen sinun ja eksän luona? Osan aikaa sinun kanssasi ja osan aikaa eksän kanssa?
Onko nuo tapaamiseen aina miehen aikataulun mukaan ja tulee kuinka itse lystää? Vai voitko itse myös vaikuttaa tapaamisaikatauluihin?
Nyt vaikuttaa aina vaan enemmän, että mies ihan tahallaan pitää,teitä kahta yhtäaikaisesti, ettei se edes ole mikään oikea eksä, siis voi olla, että ovat eronneet tavallaan, mutta jääneet kuitenkin roikkumaan toisissaan.
Kun olosuhteet sen sallivat.
Moni eksä, varsinkin jos on ollut aviovaimo, haluaa pitää kiinni edelleen, se jostai syysrä hänelle sopii, itseasiassa ehkä ajattelee, että mies onkin hänen miehensä vielä. Että on edelleen se ykkönen ja sinä kakkonen.
Jospa tosiaan odottelee, kuten palstalla joku kertonut, että suhteenne hiipuu ja mies palaa taas ruotuun. Eli hänen luokseen, ainakin joksikin aikaa.
Vaikka monet eivät usko, niin eivät nämä tämänkaltaista suhteet ole niin harvinaisia kuin luullaan.
Määrätyn tyyppiset miehet tekevät tätä niinkauan kuin naiset sen sallivat. Mikäs heidän on siinä ollessa ja nauttiessa mukavuuksista.
Joku tutka heillä taitaa olla, en aloittajaa siis syyllistä, tunteet ovat joskus ja useinkin sellaisia, että järjellä ei ole aina siinä tekemistä.
Mielestäni suhteen loppuminen on merkki siitä, että se ei ole toiminut ja on ohitse. Itselläni eksä on parhaita kavereitani eikä mitään vanhan kaipuita ole koskaan ollut puolin eikä toisin. Elämää jo jonkin verran nähneenä sanoisin, että useimmiten ihmisiä vetävät puoleensa uudet tuttavuudet enemmän kuin vanhat suhteet. Jos tuntuu, että suhteesta puuttuu luottamus, niin silloin pitäisi voida keskustella siitä kumppanin kanssa, koska muutoin epäluottamus syö suhdetta ja voi jopa tuhota sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen juuri saanut yhteyden eksääni jonka kanssa suhde ennen lapsia, siis minulla kaksi lasta ja hänellä kaksi lasta. Molemmat olemme tahoillamme myös eronneet ja nyt siis vapaita samaan aikaan. Olen aina ajatellut häntä lämmöllä sillä koimme paljon yhdessä ja erosimme juuri siihen aikaan kun lapsikysymys tuli ajankohtaiseksi enkä minä ollut äidiksi.
Nyt olemme käyneet suhdettamme läpi ja huomaan miten sydämeni alkaa lämmetä vaikken olisi sitä kuin uskonut, mutta hän on avautunut ihan uudella tavalla ja näen itseni hänen silmissä ja se on minulle uutta ja ihanaa. Hän oli kyllä jo aikanaan ensimmäinen mies joka ymmärsi ja näki minun sisälleni ja rakasti silti.... kyllä jotkut eksät voivat olla aika vaarallisia sillä tunteita näyttää voivan tulla vielä lähes 20 vuoden päästä takaisin, kun niille annetaan mahdollisuus ja esim tunteet omaa puolisoa kohtaan on viilenneet...
Yhtä lailla saattaisit olla ihastumassa johonkin täysin uuteen ihmiseen tilanteessa, jossa olet sinkkuna ja kaipaat rakkautta.[/
Mun pointti oli, että kun on kerran oltu hyvin läheisiä ja koettu syviä tunteita, niin kyllä ne on voineet jäädä vähän sinne ns lepotilaan ja kun uusi mahdollisuus tulee niin ne aktivoituvat. Varsinkin keski-iässä eksyin liittyy paljon nostalgiaa ja tunnelatausta, uuden suhteen aloittaminen taas vaatii tässä iässä sellaisen tajunnan räjäyttäjän tuttavuuden vastaantuloa ja se on tosi harvinaista....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se eksä jonkun kanssa vai yksin? Jos on uusi kumppani, niin miten hän tähän kuvioon suhtautuu?Kiitos vastauksestasi. Ei ole minun puolesta mikään muu syy kuin tunne, rakkaus. Emme asu samassa taloudessa, itseasiassa eri paikkakunnillakin, välimatkaa kolmisenkymmentä kilometriä.
Hänen puolestaan olettaisin syyn olevan minulta saavan lämmön, läheisyyden ja rakkauden.Hänen exästä en tiedä. Minulla on käsitys ettei hänellä ole uutta kumppania. Häntä ihmettelen oikeastaan tässä vielä enemmän. Minun ei tulisi mieleenikään enää mennä entisen puolisoni kanssa saunomaan tai mitään muutakaan. Puistattaa ajatus. Kyllä ne asiat hoidettiin avioliiton aikana...
Oletko varma että tuo ex-nainen edes tietää sinusta? Ei tulisi kyllä mieleenkään lähteä exän kans saunaan vaikka jaamme 4.luokkalaisen huoltajuuden. ÄLä anna kävellä itsesi yli, ei tuo ole normaalia toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä jatkona juuri postaamaani, että mielestäni exän hyväksymättömyys on myös merkki siitä, ettei minusta saa vain ystävää, jos homma ei toimikaan. Eli se on kaikki tai ei mitään, ja työtä tehdään täysillä ja loppuun asti sen mukaisesti. Inspiroi kummasti tekemään kompromisseja kun ymmärtää että lämmin exäsuhde ei odottele lopussa, jos suhde epäonnistuu.
En tajua tätä logiikkaa alkuunkaan. Miten koko sydämestään viimeiseen asti yrittäminen ja eron jälkeen ystävinä pysyminen ovat toisensa poissulkevia? Suhteiden päättymisille on monenlaisia syitä ja eroja on monenlaisia.
T. 236
Viimeinen lauseesi vastasi omaan kysymykseesi. Ei täällä palstalla esitellä mitään kaikille sopivia toimintamalleja vaan kerrotaan niistä omista, yksilöllisistä suhteista ja eroista. Jotkut samaistuu, toiset ei.
Mä en samaistu suhteisiin joiden jälkeen voidaan olla ystäviä, minulle se merkitsisi ihmisenä kokonaan muuttumista eron seurauksena, sillä panostan niin vahvasti juuri kumppanuuteen ja romantiikkaan suhteessa ollessani. Minulla ei kylläkään ole kokemusta exään "udelleen tutustumisesta" vaikkapa viisikymmenien jälkeen, silloin erilainen lähestymistapa voisi olla mahdollinen, kun ihmisenä on muuttunut ehkä muutenkin vuosien aikana.
Tosin monet kirjoitukset tässäkin ketjussa sen todistavat, että vanhalla suolalla on tapana janottaa vuosienkin jälkeen. Kysymys herää, mihin sitä exän ystävyyttä oikeastaan tarvitsee ja miksi sen takia pitää ottaa pieniäkään riskejä. Mulla ainakin on paljon muitakin ystäviä, mutta ehkä kaikilla ei sitten ole.
Olen myös miettinyt joskus, että liittyykö exien kanssa kaveeraaminen jotenkin tähän nykyiseen kaverienhordauskulttuuriin, johon liittyy mm. kaiken maailman hyvänpäiväntuttujenkin keräily facebook-kavereiksi. Kyllä ihmisistä voi päästää irtikin, se on elämää se.
Samaa mietin vanhempana ihmisenä, en siis ymmärrä tätä Facebookin satojen, jopa tuhansien *ystävämäärää*.
Meille on varmaan ystävyydelle ihan erilainen käsite kuin nykyisin on.
Myös minulle rakkaussuhde on niin tunnepitoinen asia, että on vaikwa silloin eron jälkeen jäädä, ainakaan heti, vain ystävyys- tai kaveripohajalle, siihen liittyy niin paljon tunteita, kaikenlaisia laidasta laitaan.
Ehkä ajan kanssa sitten.
Myös nuorempien on ehkä vaikea ajatella sitä, että kun on kovin syvästi tuntenut ja ollut samalla aaltopituudella, niin sitä herkemmin on vaara, että vanhat tuntee nousee pintaa jos kovin paljon ollaan eron jälkeen yhdessä ja yhteyksissä, silloin on tosiaan viisaampaa hiukan pitää rakoa, varsinkin jos todella haluaa jo olla uuden ihmisen kanssa ja sitoutua häneen.
Monesti halutaan olla myös hienotunteinen ja huomaavainen sitä uutta kumppania kohtaan ja myös antaa vanhalle rakkaudelle vapaus aloittaa uusi suhde ilman *häiriötekijöitä*.
Yleisestä huomaavaiuudesta ja attelvaisuudesta monesti on kysymys. Myös elämänkokemuksella on vaikutusta, ei ehkä tarvitse niin paljon niitä ihmisiä ympärilleen, tai ei ole riippuvainen, osaa olla yksinkin.
Joskus jopa on helpotus kun ei tarvitse olla enää tekemisissä sen eksän kanssa. Ei tarvitse vihata, mutta voi antaa mennä.
Joskus tosiaan on ihan tervettä ja vapauttavaa antaa jonkun ihmisen poistua elämästään. Voi ajatella lämmöllä ja kiitollisuudevelassaja, ehkä joskus kysellä kuulumisia, mutta jatkuva yhteydenpito saattaa olla jopa rasite. Koskaan ei kuitenkaan tiedä mitä se toinen ajattelee ja haluaako olla tiiviisti yhteydessä
Elämä yleensä kulkee eri suuntiin kuitenkin. Nuorena sitä varmaan vielä pyöritään samoissa kaveripiirissä, mutta aikaa myöten kaverit ja ympyrät vaihtuu. Onko sitä enää asioita joita jatkuvasti haluaa kertoa ja kuulla?
Esimerkiksi työpaikoilla tulee kaverisuhteita ja kun joku lähtee, niin luvataan pitää yhteyksiä ja tavata. Usein kuitenkin käy, melko piankin, että sitä yhteistä ei enää löydy yhteisen työpaikan jälkeen.
Samahan se on ensinnäkin kanssa. Elämä vie erilleen ja eri paikkakunnillekin, vaikka on ollut yhteisiä.sukulaisia tai tuttavia, niin ei niitä puheenaiheitaa enää löydy, eikä aina sitä uutta, omaa elämäänsä edes enää halua avata niin tarkkaan.
Tämä on kait tämä uusi mediakulttuuri, ihmisen pitää olla tavattavissa koko ajan ja kaikki asiat pitää esitellä somessa, kuvata ja esitellä. Se oma elämä ja oma rauha on jotenkin kadonnut, siksi kait sitten halutaan nämä eksätkin pitää kuvioissa mukana. Ei edes kaivata sitä *omaa elämää*, surullista toisaalta. Luulisi olevan kovin kuluttavaa.
Siis kiitollisuudella, ei kiitollisuudenvelasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se eksä jonkun kanssa vai yksin? Jos on uusi kumppani, niin miten hän tähän kuvioon suhtautuu?Kiitos vastauksestasi. Ei ole minun puolesta mikään muu syy kuin tunne, rakkaus. Emme asu samassa taloudessa, itseasiassa eri paikkakunnillakin, välimatkaa kolmisenkymmentä kilometriä.
Hänen puolestaan olettaisin syyn olevan minulta saavan lämmön, läheisyyden ja rakkauden.Hänen exästä en tiedä. Minulla on käsitys ettei hänellä ole uutta kumppania. Häntä ihmettelen oikeastaan tässä vielä enemmän. Minun ei tulisi mieleenikään enää mennä entisen puolisoni kanssa saunomaan tai mitään muutakaan. Puistattaa ajatus. Kyllä ne asiat hoidettiin avioliiton aikana...
Oletko varma että tuo ex-nainen edes tietää sinusta? Ei tulisi kyllä mieleenkään lähteä exän kans saunaan vaikka jaamme 4.luokkalaisen huoltajuuden. ÄLä anna kävellä itsesi yli, ei tuo ole normaalia toimintaa.
Kiitos. Kyllä hän tietää. Olen kerran tavannut hänet hlökohtaisesti.
Ja sen olen myös saanut kuulla mieheltä, että en ole kuulemma avarakatseinen, kun en hyväksy heidän toimintaa... ja minä joko hyväksyn sen tai en, koska se ei tule loppumaan. Se on minun päätös.
No en hyväksy eikä sitä voi multa vaatia. Miehen exä oli taas yöllä soitellut miehelle puol kahden aikaan. En tiedä miksi, tämä kun ei ole eka kerta ja tuskin on viimeinenkään. Mun mittani on alkanut täyttyä tätä "exä on vaan kaveri" - paskaa.