Opiskelen klassista filologiaa. Onko kysyttävää?
Kommentit (130)
Aloittajan sijasta tämä filologi vastaa:
Opiskelin itse HY:ssä klassillista filologiaa kymmenen vuotta sitten.
Ala tarkoittaa siis klassillisten kielten eli latinan ja muinaiskreikan opiskelua. Laitos oli silloin hyvin pieni, latinaa opiskelevia otettiin sisään jotain 8 opiskelijaa sinä vuonna ja kreikkaan sama. Suurin osa silloisista opiskelukavereistani mitä tiedän on työelämässä - osa akateemisella uralla, osa ihan muualla kuten itse viestinnän tehtävissä.
Hauska ala. Tykkäsin jo lapsena antiikin historiasta ja etenkin latinan kielestä, mutta opintojen aikana tuli aika selväksi, että ala on hyvin kilpailtu ja vaikea saada akateemista uraa aikaan Suomessa, vaan on lähdettävä muualle. Varsinkin nykyaikana kun historiaa dissataan, kirjoja luetaan hyvin vähän ja muutenkin kulttuuripuolen arvostus on heikoissa kantimissa.
Klassillinen arkeologia oli monella meistä sivuaineena eli antiikin kulttuureihin keskittyvä arkeologia. Tavallaan akateemisesti suuntautuvat klassikot jakautuivatkin kahteen kastiin: antiikin arkeologeihin ja antiikin kielten tutkijoihin.
Tätä nykyä HY:n opintokokonaisuuksia on uudistettu roimalla kädellä ja latinaa voi opiskella esim. kielten kandiohjelmassa. Ei ole enää klassillista filologiaa kuten ei ole enää omaa kirjastoakaan päärakennuksen 5. kerroksessa. Ajat ovat muuttuneet, vaikka vuosikymmenet ne pysyivät hyvinkin samanlaisina.
Oletko jo tehnyt tulevaa ammattiasi tukevaa työharjoittelua kesätöinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on klassillinen filologia. t. alaa opiskellut
lli-adjektiivit on jo aikoja sitten lyhennetty.
vrt. Teknillinen>tekninen
olet ajasta jäljessä
Noup. Se on aina ollut klassillinen filologia HY:ssä. Sen sijaan et näytä tietävän, että opintokokonaisuudet ovat tätä nykyä muuttuneet. Siksi et osaa sanoa pääainettakaan, sillä et oikeasti opiskele alaa.
Siis mä opiskelin enkkua 80-90-luvuilla.
Ei ole ollut tarvetta tarkistaa nykyisiä opintokokonaisuuksia.
Ei opiskelijat tuollaisilla jutuilla päde.
Mun aikaan pli hum tdk.n opinto.opas mistä löytyi kaikki.
Sano sinä, mihin koul. ohjelmaan kl.fil kuuluu.
Pitääkö paikkansa, että McDonaldseilla asiakkaita pystytään palvelemaan latinaksi?
Kiinnostaako sinua enemmän kreikka vai latina?
Vierailija kirjoitti:
Ala tarkoittaa siis klassillisten kielten eli latinan ja muinaiskreikan opiskelua. Laitos oli silloin hyvin pieni, latinaa opiskelevia otettiin sisään jotain 8 opiskelijaa sinä vuonna ja kreikkaan sama. Suurin osa silloisista opiskelukavereistani mitä tiedän on työelämässä - osa akateemisella uralla, osa ihan muualla kuten itse viestinnän tehtävissä.
Hauska ala. Tykkäsin jo lapsena antiikin historiasta ja etenkin latinan kielestä, mutta opintojen aikana tuli aika selväksi, että ala on hyvin kilpailtu ja vaikea saada akateemista uraa aikaan Suomessa, vaan on lähdettävä muualle. Varsinkin nykyaikana kun historiaa dissataan, kirjoja luetaan hyvin vähän ja muutenkin kulttuuripuolen arvostus on heikoissa kantimissa.
Klassillinen arkeologia oli monella meistä sivuaineena eli antiikin kulttuureihin keskittyvä arkeologia. Tavallaan akateemisesti suuntautuvat klassikot jakautuivatkin kahteen kastiin: antiikin arkeologeihin ja antiikin kielten tutkijoihin.
Tätä nykyä HY:n opintokokonaisuuksia on uudistettu roimalla kädellä ja latinaa voi opiskella esim. kielten kandiohjelmassa. Ei ole enää klassillista filologiaa kuten ei ole enää omaa kirjastoakaan päärakennuksen 5. kerroksessa. Ajat ovat muuttuneet, vaikka vuosikymmenet ne pysyivät hyvinkin samanlaisina.
Moi!
Kuuluiko kl. fil. vieraiden kielten koulutusohjelmaan?
- Se enkkua sua aiemmin lukenut.
Mun aikana tulivat uutuutena tietokoneet.
Käytttö oli 90-l vielä marginaalista.
Tenttitulokset tulivat ilmoitustaululle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olet ajasta jäljessä
Noup. Se on aina ollut klassillinen filologia HY:ssä. Sen sijaan et näytä tietävän, että opintokokonaisuudet ovat tätä nykyä muuttuneet. Siksi et osaa sanoa pääainettakaan, sillä et oikeasti opiskele alaa.
Sano sinä, mihin koul. ohjelmaan kl.fil kuuluu.
Sekoitin sinut aloittajaan, anteeksi.
Klassillinen filologia oli humanistinen tieteenala, jolla oli oma laitoskin: klassillisen filologian laitos. HY:n vanhimpian laitoksia itse asiassa, ensimmäisiä kun yliopisto perustettiin. Samalla laitoksella sijaitsivat silloin omana aikana: latina, muinaiskreikka, klassillinen arkeologia ja sitten oli muitakin pikku juttuja kuten etruskologia.
Sellaisia perinteisiä opinto-oppaita ei enää edes ole. Kaikki on isoja kielten tai kulttuurin kandiohjelmia, joissa sitten valitaan sisältö kuten vaikka latina. Ei ole enää filologian opetusohjelmia siinä mielessä mitä ennen.
Vanhat laitoksen nettisivut yhä kummittelevat: http://www.helsinki.fi/hum/kla/
Et vastaa, eli sulla ei ole vakosamettihousuja? Miksei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moi!
Kuuluiko kl. fil. vieraiden kielten koulutusohjelmaan?
- Se enkkua sua aiemmin lukenut.Mun aikana tulivat uutuutena tietokoneet.
Käytttö oli 90-l vielä marginaalista.
Tenttitulokset tulivat ilmoitustaululle.
Saattoi kuulua, en muista niin tarkkaan. Oma laitos sillä oli kuten kaikilla filologian aloilla silloin.
Tietokoneita ei käytetty. Kielen opiskelu oli hyvin perinteistä ja erilaista kuin mikään muu. Periaatteessa se pohjasi täysin siihen, että opettelimme kääntämään esim. latinasta suomeen. Ensin helppoja koulukirjatekstejä ja sitten antiikin alkuperäisteoksia aina Ciceron filosofiasta Catulluksen runoihin jne. Kielioppia opettettiin koko ajan siinä samalla sekä myös erillisillä kursseilla. Tyylinä usein piirtoheittimet ja monisteet ja muistiinpanot. Edistyneemmillä opettajilla powerpointit. Nämä olivat yleensä arkeologeja, joilla oli tarve näyttää enemmän kuvia. :-)
Lisäksi tuli osata kääntää suomesta latinaan ilman apuvälineitä.
Tenttituloksia käytiin mekin lukemassa kirjaston käytävältä pääkkärin 5. kerroksesta, kunnes WebOodi alkoi tulla tärkeämmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olet ajasta jäljessä
Sano sinä, mihin koul. ohjelmaan kl.fil kuuluu.Sekoitin sinut aloittajaan, anteeksi.
Klassillinen filologia oli humanistinen tieteenala, jolla oli oma laitoskin: klassillisen filologian laitos. HY:n vanhimpian laitoksia itse asiassa, ensimmäisiä kun yliopisto perustettiin. Samalla laitoksella sijaitsivat silloin omana aikana: latina, muinaiskreikka, klassillinen arkeologia ja sitten oli muitakin pikku juttuja kuten etruskologia.
Sellaisia perinteisiä opinto-oppaita ei enää edes ole. Kaikki on isoja kielten tai kulttuurin kandiohjelmia, joissa sitten valitaan sisältö kuten vaikka latina. Ei ole enää filologian opetusohjelmia siinä mielessä mitä ennen.
Vanhat laitoksen nettisivut yhä kummittelevat: http://www.helsinki.fi/hum/kla/
Ok. Siis 8 otettiin sisään/vuosi?
Tosi vähän.
Kl. fil lukijat oli meidän nykykielten mielessä jotain taruolentoja: teistä oli kuultu, mut kukaan ei tuntenut ❤😀 no offence!
Enkku oli vier. kielistä suosituin.
Sisään oli vaikea päästä, jotain 15% pyrkijöistä pääsi.
Meillä oli paljon pakollisia pienryhmäkursseja.
Tietyt kurssit piti saada ekana vuotena alta pois. Jokainen teki itselleen lukujärjestyksen op. oppaan avulla. Kellä oli mikäkin sivuaine lisänä. Kursseille ilmoittauduttiin tiettynä päivänä. Aito paniikki!
Jos ei päässyt ryhmään, se oli itkun paikka.
ilm alkoi klo 9. Seminaarihuoneessa odottivt kansiot.
Portsu aukesi klo 8, jolloin jono siirtyi sisään. ulos muodostui jono 7 jälkeen.
Siellä seistiin joulukuussa nenät jäässä ilmoittautumassa kevään kursseille.
Jos pääsi kaikkiin ryhmiin, mikä helpotus!
Kääntämiset oli tärkeitä. Kaikki halusivat Andrew Chestermanin ryhmään. Hän oli guru.
Taitaa yhä elää.
Jos ap todella nyt opiskelisi HY:ssä mm. maisteriksi hän tietäisi että opiskelee kielten maisteriohjelmassa opintosuuntana antiikin kielet ja kirjallisuus (kreikka, latina).
Ennen tätä uudistusta laitos oli jo pitkään nimeltään antiikin kielet ja kulttuurit.
Kun ap tietää osaston asiat noin huonosti, hieman epäilyttää. Kerropa kuka on Antiikin kielten ja kirjallisuuden proffa nykyään?
Nunc est bibendum, pede libero pulsanda tellum.
ita vero?
Vierailija kirjoitti:
Et vastaa, eli sulla ei ole vakosamettihousuja? Miksei?
Koska ne on sulla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ok. Siis 8 otettiin sisään/vuosi?
Tosi vähän.
Kl. fil lukijat oli meidän nykykielten mielessä jotain taruolentoja: teistä oli kuultu, mut kukaan ei tuntenut ❤😀 no offence!Enkku oli vier. kielistä suosituin.
Sisään oli vaikea päästä, jotain 15% pyrkijöistä pääsi.
Meillä oli paljon pakollisia pienryhmäkursseja.
Tietyt kurssit piti saada ekana vuotena alta pois. Jokainen teki itselleen lukujärjestyksen op. oppaan avulla. Kellä oli mikäkin sivuaine lisänä. Kursseille ilmoittauduttiin tiettynä päivänä. Aito paniikki!
Jos ei päässyt ryhmään, se oli itkun paikka.
ilm alkoi klo 9. Seminaarihuoneessa odottivt kansiot.
Portsu aukesi klo 8, jolloin jono siirtyi sisään. ulos muodostui jono 7 jälkeen.
Siellä seistiin joulukuussa nenät jäässä ilmoittautumassa kevään kursseille.
Jos pääsi kaikkiin ryhmiin, mikä helpotus!Kääntämiset oli tärkeitä. Kaikki halusivat Andrew Chestermanin ryhmään. Hän oli guru.
Taitaa yhä elää.
Se määrä vaihteli vuosittain. Seuraavana vuonna taidettiin ottaa vain 7 latinaan ja 7 kreikkaan. Hakijoita kuitenkin riitti, joten sielläkin oli sisäänpääsy prosentti jotain alle 10 %. Itsellekään ei irronnut opiskelupaikka ekalla hakemisella. Aika moni alkoi opiskella sivuaineina jotain osaamista laajentavaa kuten italiaa, museologiaa, opettajaopintoja jne.
Mutta ihanaa! Taruolentoja! <3
Pienessä alassa ja laitoksessa oli se etu, että yleensä aina kaikki halukkaat mahtui mukaan kursseille ja joskus käytiin kurssit uudestaankin, koska opettajat oli niin mainioita ja haluttiin, että heilläkin on yleisöä. Ongelmia tuottivat just isommat pakolliset aineet kuten yleisen kirjallisuuden kurssit ja kielen tutkimuksen kurssit, joilla sai kilpailla paikoista just muiden filologien tai kirjallisuuden opiskelijoiden kanssa.
Tuo jonotus jäi kyllä itseltä väliin. WebOodissa sai ilmoittautua ja mahtui jonotuslistallekin. Siististi sisätiloissa kirjaston koneelta.
Aika moni luulee, että latinan opiskelija osaisi puhua latinaa kuten englantia, mutta ei siellä opetettu mitään käytännöllisiä arkifraaseja ja keskustelua, vaan mentiin ihan kielen historia, kielioppi ja sanasto edellä. Hieno kieli kyllä.
Ap pääsi avoimen kautta tai on avoimessa. Onnea siitä.
Muista kumminkin, että tuo ala ei työllistä.
Tuttava hehkutti kun opiskeli jotain ihan ihme juttua ... Tosin sinne ei tainnut kovin moni edes haluta.
Onnea opintoihin kumminkin!
Kiva kuulla, kl. filologi.
Sano vielä, minä vuosina opiskelit.
Meillä enkussa tuli eka atk-kurssi kurssiin Written use, engl kirjoittaminen.
Valitsin sen, kun halusin oppia.
Oli Word Star ja matriisiprintteri.
Sanooko sulle mitään.
Vaikeeta oli.
Normaalit ihmiset kirjoitti kynällä paperille.
Kaiken.
88-95, engl fil.
jätin enkun sivuaineeksi, otin uuden pääaineen.
Kielihissa ja kielioppi stage 2 oli kauheita.
Kuule, onko kielikeskus vielä? Kuin siellä latinaa ja italiaa (Giuseppe la Grassa)
Italia oli täyttä työtä, vaik harrastus. Oppikirja la lingua italiana per stranieri oli italiankielinen, ei suomea. Ts kaikki opetettiin italiaksi. La Grassa oli vaativa, inspiroiva, hyvä opettaja. Sisilialainen, puhui erin.om suomea.
Latina oli vaativaa Nuntii latiinii vai miten? tuli radiosta. opeteltiin kieoppia ja tekstejä.
Niissä seikkailivat muinaisrooman hemkilöt.
Luin mä viroakin kielikeskuksessa muuten.
oi niitä aikoja!
Minäkin opiskelen diploomi-insinööriksi - älkää kysykö mitään.
T. Dipoli
Vierailija kirjoitti:
Et taida oikeasti opiskella, kun et edes tiennyt oikeaa kirjoitusasua ja et kerro pääainettasi.
Ihan oikea kirjoitusasu tuokin on, Wikipedia osaa kertoa:
"Klassillinen filologia (myös klassinen filologia) on tieteenala, joka tutkii Euroopan klassisia kieliä eli latinaa ja muinaiskreikkaa sekä näillä kielillä kirjoitettua kirjallisuutta."
Oikeesti yo.ssa opiskeleva tekee parhaillaan työtä, lukee, istuu kuppilassa op.kaverien kanssa, on ulkona, harrastaa tai on duunissa.
Kello on 8. Kohta on aika rentoutua, syödä, käydä suihkussa, tarkistaa huomisen ohjelma, valmistautua nukkumaan.
Ei milkata "kysymyksiä" roskafoorumilla.
Klass. fil. on mun tietääkseni "aine".
Varma en ole, mut googlaamalla selviää.
Klass. fil on hyvä, jos siihen yhdistää käytänn. sivuaineet.
Klass. fil. mennään opiskelemaan rakkaudesta aiheeseen tietäen, että työllistyminen vaatii itseltä paljon
Muut kielet on varmempia: opettajanpestejä on.
Itse luin engl. fil. Monet vaihtavat alaa 3. vuoden kohdalla elleivät halua maikaksi.
Mut on muitakin näkymiä. Esim. Nicklas Wancke opiskeli kanssani samaan aikaan enkkua. Tai kääntäjäntöitä. palkat on surkeat sitten ja kilpailu töistä kovaa. Sääli.
Kielioppi ja kielihissa 2. ovat tavallisia pudottajia. Vaikeita kursseja.