Matemaattinen osaamattomuus pilaa elämäni
Otsikossahan se jo tulikin. Matemaattinen osaamattomuus pilaa elämäni. Sen vuoksi olen syrjäytynyt, yksinäinen, kiusattu, tuleva yhteiskunnan elätti, loinen ja turha ihminen.
En opi tai älyä millään. Välillä olen miettinyt onko elämällä merkitystä, jos ei ole älykäs. Mitä hyötyä on elää jos ei ole edes normaaliälyinen?
Kommentit (63)
Olen sanonutkin ja näyttänyt opettajille ihan psykologin lausunnot, opettaja pitää silti asenneongelmana. Nauraa virheille ja ihmettelee ääneen joidenkin osaamattomuutta.
Ap
Muistanko väärin vai luinko jostain, että joillakin on numeroissa ja laskemisessa lukihäiriöön verrattavia vaikeuksia. Kyse ei siis ole tyhmyydestä, vaan on kuin lukihäiriö mutta numeroiden ja laskennan alalla.
Itsellenikään matikka ei ole ollut helppoa. Äitini mielestä olin mukavuudenhaluinen ja ajattelematon, kun valitsin lukiossa lyhyen matikan. Kuitenkin itse tiesin, että en olisi tajunnut pitkästä matikasta mitään. Lyhyttäkään en kirjoittanut. Kirjoitin kieliä ja realin.
Järkyttävä tuo matikanopettajasi! Mene tekemään rehtorille valitus. Jos rehtori ei uskalla käsitellä opettajasi törkeää käytöstä ja epäopettajamaisuutta, niin lampsit sivistystoimenjohtajan puheille.
Potkut tuollaisille paskiaisille, että me oikeasti hyvät ja mukavat opet saataisiin ne lukionvirat.
Minulla on todettu tuo matemaattinen "lukihäiriö" ja avaruudellinen hahmotushäiriö.
Ap
Lohdutukseksi kerron, että minäkään en selvinnyt edes lyhyen matikan yo-kokeesta aikanaan. Yliopistoon kuitenkin pääsin (humanistiselle alalle) ja oikein hyvin elämässäni pärjännyt taskulaskimen avulla.
Pahin ongelmasi näyttää olevan se että olet lokeroinut itsesi matemaattisesti kyvyttömäksi, ja olet luovuttanut ja nostanut jalat pöydälle ottamatta neuvoja vastaan vaikka niitä yritetään tarjota. 16-vuotiaana kaikki on vielä mahdollista, varsinkin lukiossa. Ei välttämättä helppoa, mutta mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Muistanko väärin vai luinko jostain, että joillakin on numeroissa ja laskemisessa lukihäiriöön verrattavia vaikeuksia. Kyse ei siis ole tyhmyydestä, vaan on kuin lukihäiriö mutta numeroiden ja laskennan alalla.
Itsellenikään matikka ei ole ollut helppoa. Äitini mielestä olin mukavuudenhaluinen ja ajattelematon, kun valitsin lukiossa lyhyen matikan. Kuitenkin itse tiesin, että en olisi tajunnut pitkästä matikasta mitään. Lyhyttäkään en kirjoittanut. Kirjoitin kieliä ja realin.
Hyvä pointti. Jos ap:lla on dyskalkulia niin ei taida mikään määrä harjoittelua auttaa. Silloin voi olla paras hyväksyä heikkoutensa ja keskittyä sellaiseen jossa voi pärjätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Logiikka ratkaisee.
Matematiikka on ala esim jossa päässälaskua voi vauhdittaa erinäisin niksein.
Lahjakkuus osa alue on logiikka ja intuitio yhdessä.
Ja muisti tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Otsikossahan se jo tulikin. Matemaattinen osaamattomuus pilaa elämäni. Sen vuoksi olen syrjäytynyt, yksinäinen, kiusattu, tuleva yhteiskunnan elätti, loinen ja turha ihminen.
En opi tai älyä millään. Välillä olen miettinyt onko elämällä merkitystä, jos ei ole älykäs. Mitä hyötyä on elää jos ei ole edes normaaliälyinen?
Tekniikka ja talous kirjoitti muutama päivä sitten suomalaisten matemaattisen osaamisen erityisvaikeudesta. Suosittelen, että käyt lukemassa nettilehtenä artikkelin niin ymmärrät ettei vika ole välttämättä sinussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Logiikka ratkaisee.
Ja muisti tietysti.
Intuitio ja tarkka muisti toimii yhdessä ja logiikka vielä varmistaa toiminnallisuuuden yhtäpitävyyden tulkiintaan käsitykksiin toiminnnan ennakoitavissa olecasta informaatiosta revittäväästää luonteenpiirteistä.
Minä en koe pärjääväni oikein mitenkään. En osannut tänään filosofiankaan kokeessa yhtään mitään. :(
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Logiikka ratkaisee.
Ja muisti tietysti.
Intuitio ja tarkka muisti toimii yhdessä ja logiikka vielä varmistaa toiminnallisuuuden yhtäpitävyyden tulkiintaan käsitykksiin toiminnnan ennakoitavissa olecasta informaatiosta revittäväästää luonteenpiirteistä.
Matematiikka siinä missä esim musiikki osaltaan on oma kieelensä. Lapseena oppii kielet. Bach on esiim matematiikkaa.
Tsemppiä. Et ole tyhmä. Kirjoitat hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Logiikka ratkaisee.
Ja muisti tietysti.
Matematiikka siinä missä esim musiikki osaltaan on oma kieelensä. Lapseena oppii kielet. Bach on esiim matematiikkaa.
Jaa jos mietti mitä on logiikka niin se on toiminnallisuudeen harmoniaa. Esim rytmiisdä on logiikka.
Kyllä Suomessa voi päästä huonolla matikkapäällä vaikka valtiovarainministeriksi.
Osaat kyllä kirjoittaa hyvin, joten et ole heikkolahjainen. Matematiikan ongelmiin ei paneuduta samoin kuin lukivaikeuksiin. Ajatellaan vain, että joku osaa matematiikkaa ja joku ei. Oletko ajatellut, että sinulla voi olla kehityshäiriö, aivan kuten lukihäiriö. Dyskalkuliasta ei paljon kuule.
http://www.lukimat.fi/matematiikka/tietopalvelu/oppimisvaikeudet/matema…
Matematiikkaa tarvitaan moneen asiaan, joten olisi hyvä, jos sen osaamattomuudesta puhuttaisiin enemmän. Ettei kenenkään tarvitsi tuntea itseään tyhmäksi. Lukihäotiöisestäkin sanotaan, että on fiksu ja lahjakas, lukemisessa vain ongelmia.
En sinuna kyllä heittäisi kirvestä kaivoon. Olet vielä nuori, etkä ole tyhmä. Olethan päässyt lukioon opiskelemaan.
Yleensä ihmisen lahjakkuus painottuu joko kieliin tai matematiikkaan. Toki joillakin on onnea olla molemmissa lahjakas. Jos matematiikka on hankalaa, ei siihen auta kuin pänttäys: kerrataan ja kerrataan niin kauan, että kaavat uppoavat tajuntaan. Olisi hyvä, jos sinulla olisi joku matematiikassa etevä koulukaveri, joka voisi auttaa. Joskus opettaja saattaa selittää asiat niin, etteivät kaikki löydä ns. punaista lankaa. Silloin on hankala saada juonesta kiinni.
Voin lohduttaa, etten ole itse työelämässä tarvinnut jotain derivointia tai integrointia kertaakaan. Prosenttilaskuille on kyllä ollut käyttöä, mutta niistäkin vain yksinkertaisimmille.
Minusta on hienoa, että olet lukiossa, vaikkei elämäsi ole ihan helppoa ollutkaan. Lukio on kuitenkin hyvä, yleissivistävä opinahjo. Älä anna periksi, äläkä vaivu turhaan synkkyyteen! Tulevaisuus on ihan oikeasti vielä aivan avoinna edessäsi, ja sinusta voi tulla mitä vain!
No nyt, ap, unohdat matematiikan ja rupeat elämään ihmisarvoista elämää itseäsi arvostaen.
Sanot ihan reilusti, ettet osaa laskea kovinkaan hyvin, jos eteesi tulee laskemista vaativa tilanne, ja pyydät jotain auttamaan.
Jos matematiikka aiheuttaa koulussa ongelmaa, kerrot ongelmastasi opettajalle ja näin sinun ongelmastasi tulee opettajan ongelma.