Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen vakava ylipaino ja konstittomuus kun kyseinen lapsi on teini enkä voi vahtia joka suupalaa

Vierailija
22.11.2018 |

Ihan sama, miten terveellistä ruokaa minä kotona teen, jos tyttö käy kavereiden kanssa mäkkärissä tai subissa. Karkkiakin ostaa varmasti salapäin. Joku sanoisi nyt että älä anna rahaa, mutta pitäähän nyt 15-vuotiaalla taskurahaa olla ! Noloa jos pitää maksattaa kaikki kavereilla.

Harrastuksia tytöllä ei ole, enää. Pienempänä pelasi jalkapalloa. Muutenkin liikkuminen on aika nihkeää, pyörä on mutta mieluiten ajelee bussilla tai pummii meiltä vanhemmilta kyytiä. Välillä meillä on hirveitä riitoja, kun en esim. lähde kesken ruuanlaiton "heittämään nopeesti Aadalle".

Pituutta tytöllä on noin 170, painosta ei hajuakaan mutta arvelisin 80, 90. Rinnoissa ja reisissä on jo raskausarpia. Paino alkoi hivuttautua ylös samoihin aikoihin kun aloitti yläasteen, ero kuudennen ja seitsemännen luokan koulukuviin on hätkähdyttävä!

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytä sille Youtubesta video polven tekonivelleikkauksesta ja kysy, kuinka nuorena hän haluaa sellaiseen. 

Vierailija
42/88 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 19 ja tunnistan ajassamme sen piirteen, että sosiaaliset tilanteet keskittyvät todella pitkälti ruokaan. Kaikki pyörii jonkun syötävän tai juotavan ympärillä - kavereita tavataan kahviloissa, pikaruokapaikoissa, jonkun luona hengaillessa yksi tuo sipsit ja toinen karkit.

Meidän porukka on hoikkaa, oletettavasti ihan siksi että olemme nuoria ja meille on sattunut tietynlainen aineenvaihdunta, mutta lihomiseen taipuvaisemmille nuorille tämä on varmasti tuhoisaa. Ja jos nuorta ei joku asia kiinnosta niin eipä sitä sitten kiinnosta, nuoren aivot on aika mustavalkoiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaista ruokaa teillä kotona syödään? Onko ruoka-ajat säännöllisiä? Usein ylipaino liittyy epäsäännöllisesti syömiseen, jolloin herkkuja tekee aina mieli.

Ihan tavalliset ruoka-ajat. Enimmäkseen aasialaisia ja intialaista ruokaa koska olen kasvissyöjä. Muuten aamulla leipää, päällystä tai puuroa ja saman myös illalla.

Viikonloppuisin kokeilen uusia netistä bongaamiani reseptejä kun on enemmän aikaa ruoanlaittoon.

Vierailija
44/88 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on tavallaan piiloutumiskeino. Toiset peittää itsensä liian suurilla vaatteilla, toiset piiloutuu ylipainon taakse. Eipä siihen ole keinoja, puhuminen ei auta. Lapsesi tietää itsekkin olevansa ylipainoinen ja näkee peilistä todennäköisesti itsensä isompana kuin on. Puhuminen yleensä pahentaa tilannetta. Tai siis ylipainosta puhuminen. Lähtisin hakemaan lapsen luottamusta, ottaisin yhteistä aikaa enemmän. Vaikka laskettelureissulle tai elokuviin (ilman syyllisyydentuntoa poppareista ja limusta), kyselisin kuulumisia jne. Lapsi jossain vaiheessa alkaa puhumaan varmasti painostaankin, kun kokee ympäristön turvalliseksi. Siitä voi sitten lähteä miettimään yhteisiä kokkaus- ja kauppareissuja ja näin ottaa ruokailun lapsen omaan maailmaan mukaan.

Vierailija
45/88 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko teini saa rahaa kuussa? Mihin se raha on tarkoitettu, muuta kun kahvitteluun? Tai siis kiinnostaisi noin yleisesti tietää, että kuinka paljon teinit nykyään saa rahaa. Omat lapseni eivät vielä ole rahaiässä, niin en yhtään tiedä. Itse sain aikanani 50€ kuussa, mutta siitähän on 15 vuotta niin tilanne on nyt tietty eri. Mutta itse maksoin kuukausirahalla puhelinlaskut, vaatteet, leffaliput, festarireossut jne. Niin jos teini on vastuussa oikeasti lähes kaikista omista menoistaan ja edes vähän piheyteen taipuvainen, niin saattaisi alkaa herkuttelu vähenemään.

Vierailija
46/88 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi myös hyvä jotenkin tuoda esiin lihomisen realiteetit jotenkin konkreettisella tavalla. Itse olin lihava teini, ja muistan elävästi kuinka lääkärissä vain sanottiin että oho kolesterolikin on näin ja näin paljon. Nyt vanhempana kauhistelen kuinka korkea se olikaan, mutta teininä siinä tilanteessa se luku ei sanonut yhtään mitään. Tiesin suunnilleen mitä kolesteroli tarkoittaa mutta muuta en, ja se asia jäi siihen kunnes aleni normaaliksi yliopistossa laihtumisen myötä.

Aika usein näitä lihavuuksia mietitään ulkonäön kautta ja että kehtaako kulkea kaupungilla, eikä terveyden kautta vaikka se olisi se pääasia. Koita keskittyä terveysseikkoihin eikä siihen mahtuuko vaatteet jne. Yritä ottaa se häpeä siitä lihavuudesta pois. Itse olisin arvostanut jos joku olisi antanut kunnon neuvot vaikka sen kolesterolin vähentämiseen ruokavaliosta, siinä se painokin tippuisi terveellisesti ilman komplekseja.

Kolesteroli on muun muassa mitattu ja se oli täysin normaali aivan kuten verensokeriarvotkin.

Vierailija
47/88 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaista ruokaa teillä kotona syödään? Onko ruoka-ajat säännöllisiä? Usein ylipaino liittyy epäsäännöllisesti syömiseen, jolloin herkkuja tekee aina mieli.

Ihan tavalliset ruoka-ajat. Enimmäkseen aasialaisia ja intialaista ruokaa koska olen kasvissyöjä. Muuten aamulla leipää, päällystä tai puuroa ja saman myös illalla.

Viikonloppuisin kokeilen uusia netistä bongaamiani reseptejä kun on enemmän aikaa ruoanlaittoon.

Miten kylläisyysaspekti? Tämän osalta kun on myös yksilöllisiä eroja. Ja siinä missä toisella on pitkä ateriaväli ok, toisen on jo 'pakko' saada välipala varsinkin jos kylläisyys jäi vajaaksi.

Eli ehdotuksena kokeilu lisätä ruokavalioon lisää hyvää rasvaa sekä proteiinia. Ja puurokin vaikka raejuustolla, pelkkä puuro kun ei monilla nälkää pidä.

P.s. Itsellä jos päiväsaikaan syötynä esim. rasvaista kalaa ja avokadoa, voi loppupäivän syömiset välillä jopa unohtua kokonaan. Vaikka muuten aika tiheän syömisvälin tarvitsen.

Vierailija
48/88 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustele lapsesi kanssa kahdestaan. Hän varmasti kertoo, miten paljon tilanne häiritsee. Valkoinen vehnäjauho ja sokeri koukuttaa syömään liikaa. Meillä on ratkaistu vastaavanlainen ongelma. Tyttö pisteli herkkuja ja hamppareita yhtenään. Hän sanoi, ettei voi mitään kun tekee mieli. Onneksi sain kertoa, ettei vika ole hänessä vaan biologiassa. Herkuttelun saa katkeaminen esim. Ruisleipävoileipä ja lasillinen maitoa. Banaani on pitkäkestoinen hiilihydraatti. Välipalaksi pieniä porkkananpaloja ja tomaattia. Proteiinipitoinen ruoka, esim kana ja kala, vievät nälän. Tyttö on nykyisin hoikka.

Vierailija
49/88 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ruoka on kotien ykkösjuttu. Joka päivä valmistetaan liian suuret annokset liian rasvaista ruokaa ja huuhdellaan ne alas mehulla tai rasvaisella maidolla. Kaloreita tulee valtavasti tarpeeseen nähden.

Oletko itse ylipainoinen? Kunnon elämäntaparemontti olisi tytöllä edessä. Jos ei niin terveys pettää kyllä tavalla tai toisella.

Herkut kuuluvat juhliin. Ja itsehillintä olisi tärkeä opetella.

Sokeus kalorien suhteen on varmasti suurin syy nykylihavuuteen, oli itselläkin nuorena. Ei vaan tiedetä kuinka paljon on mitäkin tietyissä ruoka-aineissa vaan vedetään keksejä jne. Haaste on siinä, kuinka saada terve kalorien huomioonottaminen osaksi syömistä ilman että siitä tulee ongelma ja vie ilon ruokaan. Koko perheen ruokaremontti on varmasti helpoin tapa saada kaikki tietoisiksi, mutta siihen pitää nähdä vaivaa ja opetella tekemään terveellisiä herkkuja jne jotta syömisestä ei tule pakkopullaa.

Vierailija
50/88 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis vain mutta miten teidän lapsilla on varaa mennä lattelle tai subiin jatkuvasti. Ei meillä ole, ei meillä vanhemmillakaan, vaikka ihan hyvin tienaavia akateemisia ollaankin.

Jos teini on muuten säästäväinen niin se on helppoa koska hänellä ei ole samanlaisia mahdollisuuksia ostaa vaatteita kuin normaalipainoisilla.

Kuukausirahaa maksan koska tiedän, että teinit varastavat ja antavat vaikka pieniä palveluksia joidenkin pizzerioiden miestyöntekijöille pizzaa ja kebabia vastaan. Sellaiseen en suostu.

Oletat, että lihavaksi nimittämäsi lapsesi hu*raa pitserioissa, jos et anna rahaa? Kauhistuttava kommentti.

Ehdotan, että käyt juttelemassa ammattiauttajan kanssa.

Vierailija
51/88 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset pitää kasvattaa liikunnalliseen elämäntapaan pienestä asti, niin että itse liikutaan mukana, ottakaa nyt ihmiset vastuuta lapsista ne, kotoa ne elintavat omaksutaan.

Vierailija
52/88 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolesteroli on muun muassa mitattu ja se oli täysin normaali aivan kuten verensokeriarvotkin.

Sitten on vaikeampaa, ellei perheessä ole toista jonka pitäisi tehdä ruokavalioremontti. Mutta koita kuitenkin lähestyä aihetta terveyden kautta, äläkä ulkonäön.

Vierailija
53/88 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään tuo ylipaino on ihan yleistä nuorilla. Tuntuu uskomattomalta. Omassa nuoruudessa nuoren tytön ja aikuisen naisen kehot olivat hyvinkin hoikkia ja lihavuutta paheksuttiin avoimesti.

Nykyään ruoka on kotien ykkösjuttu. Joka päivä valmistetaan liian suuret annokset liian rasvaista ruokaa ja huuhdellaan ne alas mehulla tai rasvaisella maidolla. Kaloreita tulee valtavasti tarpeeseen nähden.

Oletko itse ylipainoinen? Kunnon elämäntaparemontti olisi tytöllä edessä. Jos ei niin terveys pettää kyllä tavalla tai toisella.

Herkut kuuluvat juhliin. Ja itsehillintä olisi tärkeä opetella.

Sinulla on aika erikoinen näkemys siitä, minkälaista kotiruoka voi olla. Meillä ei ole ikinä mehua tai rasvaista maitoa. Rasvaa menee pari ruokalusikallista sipulien freesaukseen jne. Ruokalautasen läpimitta on 22 senttiä ja yleensä mies santsaa meillä jos joku santsaa.

Vierailija
54/88 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen lihavuuteen aina sen kummempaa syytä ole. Itse syön herkkuja, koska tykkään niistä. Syön joka päivä suklaata tai keksejä. Olen tehnyt näin jostain yläasteikäisestä lähtien, nyt 25+ olen alkanut lihoa ja olen lievästi ylipainoinen. En ole masentunut, syön kunnon ruokaa jne. Ruokavalioni on varsin terveellinen jos ei huomioida näitä herkkuja. Ne herkut vaan on niin hyviä ja aina tekee mieli makeaa. Lisäksi minulla ei ole mitään rajaa sillä, paljonko makeaa voin syödä. Joku 1 suklaapatukka ei riitä mihinkään.

Vierailija
55/88 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, ei mulla olisi varaa kustantaa yhdelle saati kahdelle teinille vitosella herkkuja päivittäin. Ei edes itselle. Enkä polta ja juo. Mun teinit tietenkin hengaa harrastuksen parissa ja välipalat otetaan kotoa niin kuin tekee muutkin. Asia nyt tietenkin olisi toisenlainen jos tuo liikuntaharrastus jäisi ja tilalle tulisi hengailu pikaruokapaikoissa tai kahviloissa. Toki rahaa se ei toisi heidän käyttöönsä yhtään enempää.

Vierailija
56/88 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko teini saa rahaa kuussa? Mihin se raha on tarkoitettu, muuta kun kahvitteluun? Tai siis kiinnostaisi noin yleisesti tietää, että kuinka paljon teinit nykyään saa rahaa. Omat lapseni eivät vielä ole rahaiässä, niin en yhtään tiedä. Itse sain aikanani 50€ kuussa, mutta siitähän on 15 vuotta niin tilanne on nyt tietty eri. Mutta itse maksoin kuukausirahalla puhelinlaskut, vaatteet, leffaliput, festarireossut jne. Niin jos teini on vastuussa oikeasti lähes kaikista omista menoistaan ja edes vähän piheyteen taipuvainen, niin saattaisi alkaa herkuttelu vähenemään.

Teinillä on pankkikortti koska hänellekin on vastuu kaupan ohi mennessään ostaa ruokaa muullekin perheelle ja sen lisäksi hän maksaa opiskelutarvikkeensa kirjakaupassa kortilla. Mies seuraa teinin kuukausittaisittaista rahankäyttöä ja se on pysynyt sopimusten rajoissa aina.

Vierailija
57/88 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 19 ja tunnistan ajassamme sen piirteen, että sosiaaliset tilanteet keskittyvät todella pitkälti ruokaan. Kaikki pyörii jonkun syötävän tai juotavan ympärillä - kavereita tavataan kahviloissa, pikaruokapaikoissa, jonkun luona hengaillessa yksi tuo sipsit ja toinen karkit.

Meidän porukka on hoikkaa, oletettavasti ihan siksi että olemme nuoria ja meille on sattunut tietynlainen aineenvaihdunta, mutta lihomiseen taipuvaisemmille nuorille tämä on varmasti tuhoisaa. Ja jos nuorta ei joku asia kiinnosta niin eipä sitä sitten kiinnosta, nuoren aivot on aika mustavalkoiset.

Tämä!

Vierailija
58/88 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuan ei pitäisi liittyä joka tilanteeseen. Mutta nykyään syödään koko ajan. Ollaan ruuan ympäröiminä kotona ja ulkona. Vain säännölliset ruoka-ajat,oikeat annoskoot,herkuista kieltäytyminen ja sopiva arkiliikunta johtavat hoikkuuteen. Ei oikein ole muita hokkus pokkus-taikoja. Vanhempien vastuulle jää esimerkin näyttäminen.

Vierailija
59/88 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kylläisyysaspekti? Tämän osalta kun on myös yksilöllisiä eroja. Ja siinä missä toisella on pitkä ateriaväli ok, toisen on jo 'pakko' saada välipala varsinkin jos kylläisyys jäi vajaaksi.

Eli ehdotuksena kokeilu lisätä ruokavalioon lisää hyvää rasvaa sekä proteiinia. Ja puurokin vaikka raejuustolla, pelkkä puuro kun ei monilla nälkää pidä.

P.s. Itsellä jos päiväsaikaan syötynä esim. rasvaista kalaa ja avokadoa, voi loppupäivän syömiset välillä jopa unohtua kokonaan. Vaikka muuten aika tiheän syömisvälin tarvitsen.

Luuletko, ettei meillä ole puurolle lisukkeita tai leivälle päällisiä?

Muuten luulisi ihmisen tulevan kuitupitoisesta ruoasta hyvinkin kylläiseksi. Käytän basmatiriisin sijasta ohrasuurimoita koska ne ovat terveellisempiä ja kotimaisia.

Mies ja loppu perhe ovat sekasyöjiä ja he syövät tietenkin kalaa välillä. Meillähän ei varsinaisesti valmisteta kahta kokonaista ruokalajia kokonaan vaan käytännössä pöydässä on kasvisvaihtoehto ja sen lisukkeeksi mies on paistanut lihaa/kalaa.

Vierailija
60/88 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juota glaubersuolaa hänelle. Siitä alkaa keventyminen.